Om ASD och ADHD på Anna Wahlgrens forum

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav supernova » 2012-01-04 15:46:26

Jag tror att man kan ha lite problem med sina binjurar när man har autism. Det är ju där som salt, socker och vatten halten regleras i kroppen. Även noradrenalinet görs ju där och det är kroppens eget amfetamin. (om man kan säga så)
Jag tror mera att sockret är som ett frätande gift för hela kroppen. Sockret var som en drog för mig tills dess jag la av helt och hållet och blev av med värk och onaturlig trötthet. :-)Happy
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav Iridia » 2012-01-04 16:13:04

supernova skrev:Ibland får jag en känsla utav att man desperat vill hitta någon snabb lösning för att bota sin autism hellre än att försöka ändra livet så att det passar till sin autism.
Livet med struktur och rutiner, ordning och reda, personliga begränsningar, att ha få men rätt vänner osv behöver inte vara ett sämre liv utan bara ett anpassat liv.
Eller?

Ja, särskilt när det är omgivningen som vill ha en snabb lösning. Men jag tror det var Donna Williams som förklarade att viss diet bara tar bort onödig tilläggsproblematik för den som är överkänslig mot vissa saker, den botar inte autismen i sig.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav supernova » 2012-01-04 16:31:50

Iridia skrev: Men jag tror det var Donna Williams som förklarade att viss diet bara tar bort onödig tilläggsproblematik för den som är överkänslig mot vissa saker, den botar inte autismen i sig.


Mycket tänkvärt!!!

När jag nu efter 40 år har börjat förstå mig själv och tycka om en :-)154 som man är så vill jag nog inte bli botad, och till vad då egentligen......


Moderator - lagade ett trasigt citat.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav Iridia » 2012-01-08 13:16:42

För att återgå till frågan om det finns någon koppling mellan NPF och diet så råkade jag snubbla över den här sidan. Vet inte hur vederhäftig studien är.

http://green.yahoo.com/blog/care2/42/fi ... KitAWAV8cX
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav Ugglan » 2012-01-11 23:15:49

Tack för länken Iridia, jag tyckte nog studien lät vettig. Intressant dock att det tog upp rött kött. Allt det andra kan jag fatta men om man tex tänker på stenåldersdiet så är ju inte rött kött negativt. Intressant.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav Iridia » 2012-01-12 3:46:34

Ugglan skrev:Tack för länken Iridia, jag tyckte nog studien lät vettig. Intressant dock att det tog upp rött kött. Allt det andra kan jag fatta men om man tex tänker på stenåldersdiet så är ju inte rött kött negativt. Intressant.

Nej, just den biten är väldigt konstig. Jag blev mer hyper och emotionellt obalanserad när jag var vegetarian och åt mycket frukt, medan kött liksom jordar och motverkar blodssockersvängningar från kolhydrater.

Wine skrev:Anna Wahlgrens dotter har skrivit en bok om sin uppväxt, här är några citat från en recension i DN:

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/f ... a-forsvann

Intressant!

Starkast är nog den scen där Feldt beskriver ”mobbingdagen” som infaller dagen före respektive barns födelsedag. Under denna dag får den som ska fylla år rengöra kök och badrum samt stå ut med glåpord och förolämpningar från syskonen. Barnet får inte sitta med vid middagsbordet. Till kvälls- mat får hon äta kokt, kallt fiskhuvud. Dagen efter firas så födelsedagen med ett frosseri i glädje, kärlek och sötsaker. Mamman har uppfunnit ritualen, ”hon säger att mobbingdagen finns för att vi barn verkligen ska uppskatta själva födelsedagen”.

:shock: :shock: :shock:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav Iridia » 2012-01-13 20:47:43

Huvudinlägget hade vissa poänger. Fast då är vi tillbaka där vi började för flera sidor sen...
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Om ASD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav mnordgren » 2012-01-14 0:38:06

Diskussionen om Anna Wahlgren och hennes syn på barnuppfostran återfinns nu här:

anna-wahlgren-och-barnuppfostran-t24399.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Om ASD och ADHD på Anna Wahlgrens forum

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 10:24:25

Sammelsurium skrev:Jag var uppe i runt tio liter vatten per dygn ett tag. Jag blev oroligt över att det skulle vara diabetes och uppsökte en läkare.


Samma här. Ingen diabetes lyckligtvis.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in