Polisen idiotförklarade mig

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Polisen idiotförklarade mig

Inläggav iheartme » 2012-01-02 1:39:04

Ja, är sjukt förbannad nu. :-)Raging

Jag och två killkompisar var ute och cyklade när en fukking polis stoppade oss och frågade varför vi inte hade lysen.
jag kan väl erkänna att jag var otroligt trostisg och kaxig mot polisen, men HAN var den vuxna och det var hans yrke, inom sitt yrke bör man väl sköta sig, or what?!

När jag frågade varför jag skulle säga mitt namn, svarade han "Är du DUM eller?"
Och när jag inte kan min adress (kan faktiskt inte den...), suckade han och sa "Alltså.. Skojjar du med mig eller? Det sak man väl kunna om man är en normal 16-åring!?"

Jag kunde inte min adress och då blev han arg och sa att jag var omogen och trotsade, så han tog tag i min arm och försökte dra in mig i polisbilen, vilket ledde till att jag snubblade och föll ihop på min cykel som låg på marken. Jag fick ett panikanfall och bärjade skaka och gråta på marken.
När han tog tag i mig igen, skrev jag "LÄGG AV OCH RÖRA MIG JÄVLA GUBBJÄVEL!!!!" Och att jag hade Asperger.

Skrek även att jag hade ADHD sedan och då sa han att jag borde växa upp och lära mig att inte vara så kaxig och impulsiv.

Sedan ville han att jag skulle komma närmare bilen, men jag ville veta VARFÖR då jag var rädd att han än en gång skulle föröska rycka in mig. Men jag fick inget svar och han bara tog tag i min arm, väldigt hårt.

Vi stod där i säkert 30 minuter, visst jag kaxade mig som fan mot honom, men han kom med lika barnsliga kommentarer tillbaka, trots att han var vuxen och jobbade. COOL MAN SOM FÖRÖSKER VISA SIN MANLIGHET MOT EN 16-ÅRIG TJEJ MED KLACKSKOR!! :wink:

Och nu mår jag dåligt som fan, tack vare urbtottet och att jag skämmde ut mig inför mina kompisar, trots aldrig de kommer vilja träffa mig igen :(
Har även 500 kr i böter, varje skoldag är en fukking kamp då jag inte får något stöd alls i skolan, och studiebidraget är min belöning kan man säga, men nu ska jag betala det för ett böter.

Mår även dåligt över hur han förnedrade och bemötte mig...

Vad tyckee ni..? (Inga taskiga kommenater, tack)
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Huggorm » 2012-01-02 1:56:48

Tråkigt att det skulle bli så, och att det skall kosta en massa pengar. Men du har nog också lärt dig att man inte skall bråka med polisen, man får bara tillbaka det tio gånger om. De har hundra lagar de kan sätta dit en på om de vill, hade du inte fått böter för lyset hade du fått det för något annat. Bättre att bara hålla sig lugn, svara på deras frågor och bli färdig med det.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-02 2:17:11

Huggorm skrev:Tråkigt att det skulle bli så, och att det skall kosta en massa pengar. Men du har nog också lärt dig att man inte skall bråka med polisen, man får bara tillbaka det tio gånger om. De har hundra lagar de kan sätta dit en på om de vill, hade du inte fått böter för lyset hade du fått det för något annat. Bättre att bara hålla sig lugn, svara på deras frågor och bli färdig med det.

Nja, vi lever inte i Vilda Västern utan här har vi saker som internutredningar etc. Nästa gång ska ni memorera numret på polisbilen (det finns en sifferrad på målade bilar, jag menar alltså inte regnumret) och helst också polisens namn om det framgår och sedan ta upp det vid en eventuell anmälan. Om du tillfogats skador eller blåmärken ska du dokumentera det och bifoga anmälan.
Snutar har också regler de måste följa, bl.a ska de skriva rapport efter varje insats.

Den mänskliga faktorn gäller för snutar som för alla andra människor. Om du är samlad och lugn har det en avväpnande effekt medan en nervös och spattig attityd triggar deras impulser, polisutbildade som de är kanske de får för sig att man går på nåt om man skriker, viftar med armarna och har sig så det ska alltid undvikas.

I det här fallet tycker jag polisen agerat olämpligt och överdrivet nitiskt. Det är inte ok att som polisman rycka någon hårt i armen bara för att man blir sur, det måste finnas giltiga skäl till det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Alien » 2012-01-02 2:52:54

Polisen verkar inte betett sig särskilt lämpligt, men jag tycker inte man nånsin ska opponera sig och kaxa sig mot polisen (el krogvakter). De har alltid rätt, även när de har fel. Det är sällan de åker dit, inte ens när de blivit mobilfilmade.

Ungdomar här i landet är vana vid att kunna käfta emot auktoriteter som lärare och föräldrar. Men det funkar inte gentemot poliser och vakter. I det här fallet hade polisen rätt rätt att hejda er, det var ni som bröt mot lagen. Det var alltså snarare läge att säga "vi ska inte göra så mer" än att kaxa sig.

Du får se det här som en dyr lärpenning. Hade du varit kille hade jag förstått det mer, killar kan göra vad som helst för att impa på sina kompisar. Men tjejer kan också. 8)

Visst är det surt att behöva betala böter, men det är inte världens katastrof. Och jag antar att dina kompisar känner dig och alltså inte blir chockade över ditt utbrott. Om några dagar har de säkert glömt det.

Jag antar att polisen trodde du bara jävlades när du inte kom ihåg din adress. Det finns ett "normalbeteende" som folk utgår ifrån. Och de har (förmodligen) inte kunskaper om varken ADHD, AS el ODD (trotssyndrom).

Kan du prata med dina föräldrar och få stöd och förståelse? Hade det varit min dotter skulle jag säkert blivit arg både på henne och polisen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Lakrits » 2012-01-02 2:57:47

Alien skrev:Polisen verkar inte betett sig särskilt lämpligt, men jag tycker inte man nånsin ska opponera sig och kaxa sig mot polisen (el krogvakter). De har alltid rätt, även när de har fel. Det är sällan de åker dit, inte ens när de blivit mobilfilmade.

Ungdomar här i landet är vana vid att kunna käfta emot auktoriteter som lärare och föräldrar. Men det funkar inte gentemot poliser och vakter. I det här fallet hade polisen rätt rätt att hejda er, det var ni som bröt mot lagen. Det var alltså snarare läge att säga "vi ska inte göra så mer" än att kaxa sig.

Du får se det här som en dyr lärpenning. Hade du varit kille hade jag förstått det mer, killar kan göra vad som helst för att impa på sina kompisar. Men tjejer kan också. 8)

Visst är det surt att behöva betala böter, men det är inte världens katastrof. Och jag antar att dina kompisar känner dig och alltså inte blir chockade över ditt utbrott. Om några dagar har de säkert glömt det.

Jag antar att polisen trodde du bara jävlades när du inte kom ihåg din adress. Det finns ett "normalbeteende" som folk utgår ifrån. Och de har (förmodligen) inte kunskaper om varken ADHD, AS el ODD (trotssyndrom).

Kan du prata med dina föräldrar och få stöd och förståelse? Hade de varit min dotter skulle jag säkert blivit arg både på henne och polisen.

Som vanligt väldigt klokt. +1

Jag kan väl tillägga att när det, som i det här fallet, rör sig om två personer (du och polismannen) som båda mopsar upp sig, så är det svårt att säga vem som gjorde mest fel. Ni verkar ha bidragit lika mycket till diskussionen.

Må inte dåligt över det här nu. Nu när allt är över tycker jag att du skall försöka lägga det här bakom dig och fokusera din ilska och energi på skolan som vad det verkar inte följer de lagar och förordningar som finns.

Och skaffa en fungerande cykellampa, det blir billigare så ;)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Tiblan » 2012-01-02 7:48:19

Finns ju bra poliser även om dom inte är så många som man skulle kunna önska. Om någon bråkig ungdom hör dig säga: "Jag har AS", och ser att polisen backar så lär alla ungdomar sig snart att om dom säger det så backar polisen. Detta gör ju att deras arbetssituation blir outhärdlig.

Vore jag dig skulle jag försöka överklaga boten. Lycka Till!!!
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Fenren » 2012-01-02 11:15:48

Polisen är polis och du får skylla dig själv som agerar trotsigt och uppkäftigt mot honom.

att uppträda på ditt sätt är helt oacceptabelt och du borde skämmas över ditt beteende snarare än att känna dig kränkt. att skylla på sina diagnoser när man bara är en uppkäftig tonåring som inte kan bete sig är lågt.

var glad att du bara får böter.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Thurizas » 2012-01-02 11:18:29

Alien skrev:
Hade du varit kille hade jag förstått det mer, killar kan göra vad som helst för att impa på sina kompisar. Men tjejer kan också. 8)



Jag hänger inte med här. Vad exakt är det du hade förstått mer om trådstartaren vore en kille? :?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Kimmelie » 2012-01-02 11:28:34

Regel nummer 1: Käfta aldrig med snuten! Vad du än tycker om snutfan, håll masken när de är i närheten, och uppför dig vuxet även om du inte brukar göra det i vanliga fall. Det vinner du mest på själv.

Sen är det bra att ha koll på lagarna också. Om du vet att det är olagligt att cykla i mörkret utan lampa, borde du tänkt på det innan du tog ut cykeln. Och hållit uppsikt över om det fanns snutar i närheten...

KrigarSjäl skrev:Nja, vi lever inte i Vilda Västern utan här har vi saker som internutredningar etc.

Som det är snuten själva som genomför... Det ska mycket till för att få rätt mot snuten.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-02 11:53:06

Ja dessvärre. Men med dokumentation & bevisning har man något att gå på och man kan alltid överklaga. Om en polis har många anmälningar mot sig blir han väl förr eller senare synad i sömmarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-02 12:06:13

Att filma polisen på allmän plats är lagligt.

http://tuggarna.posterous.com/polisen-s ... banan-star



Tror du att de blev fällda för det där? Nix...

(filmen är hackig för att polisen tvingade honom att radera den, han återskapade nästan allt av den.)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav MsTibbs » 2012-01-02 12:39:26

Hade du inte kaxat mot polisen så skulle han/hon förmodligen varit trevligare tillbaka. Enkel matematik.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-02 13:33:13

Å andra sidan skall en utbildad polis inte agera i affekt och med våld på en käftig 16-åring.
Har själv tjafsat en del med snutar & ordningsvakter när det begav sig.
Det finns en del maktfullkomliga pajaser i uniform där ute som gott förtjänar att få tillbaka.
...sen är jag skärpt nog att inte säga eller göra något man kan åka dit på.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-01-02 13:45:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Moggy » 2012-01-02 13:34:40

Fenren skrev:Polisen är polis och du får skylla dig själv som agerar trotsigt och uppkäftigt mot honom.

att uppträda på ditt sätt är helt oacceptabelt och du borde skämmas över ditt beteende snarare än att känna dig kränkt. att skylla på sina diagnoser när man bara är en uppkäftig tonåring som inte kan bete sig är lågt.

var glad att du bara får böter.



+1

Sen ska man inte åka omkring på cyklar som inte är utrustade på det sätt som lagen föreskriver heller. Har man en laglig cykel så behöver man inte vara orolig om polisen ser den.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav slackern » 2012-01-02 13:49:21

Fenren skrev:Polisen är polis och du får skylla dig själv som agerar trotsigt och uppkäftigt mot honom.

att uppträda på ditt sätt är helt oacceptabelt och du borde skämmas över ditt beteende snarare än att känna dig kränkt. att skylla på sina diagnoser när man bara är en uppkäftig tonåring som inte kan bete sig är lågt.

var glad att du bara får böter.


Men hallå vilket århundrade lever du i? Lär ju knappast bli ett hårdare straff än böter om hon tjafsar med en polis. Men nu var det troligtvis bara för cykeln hon fick böter. Det är ju inte som att hon har startat ett våldsamt upplopp. Så ganska så onödigt att skrämma upp henne genom att komma med okunnigt kommentar som "var glad att du bara får böter." Totalt onödigt att säga känns mer som en personlig värdering än vad som faktiskt gäller.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav iheartme » 2012-01-02 14:01:17

Tack för era svar (de shjyssta)!

Jag VET att det var dumt av mig att cykla utan lysen (ska förövrigt fixa det idag) och att käfta mig mot honom, men jag blev bara så arg och tappade kontrollen när han kallade mig dum och tog tag i mig.

Men tack vare vissa inlägg här känns det mycket bättre, tack ska ni ha. (Dock inte till er få som var kaxiga, vad var det jag skrev, jo att jag inte ville ha elaka svar..) Med det menar jag Fenren.
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav iheartme » 2012-01-02 14:09:49

MsTibbs skrev:Hade du inte kaxat mot polisen så skulle han/hon förmodligen varit trevligare tillbaka. Enkel matematik.


Det var ju han som började med att kalla mig dum, för att jag frågade varför han måste veta mitt namn.
Snarare, JAG skulle vara trevlig mot honom om han hade varit det mot mig.
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-02 14:15:08

Man kan inte kalla folk elaka för att de uttrycker en annan uppfattning än den man själv har, lika lite som man kan kalla de som har samma uppfattning schyssta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav MsTibbs » 2012-01-02 14:34:29

iheartme skrev:
MsTibbs skrev:Hade du inte kaxat mot polisen så skulle han/hon förmodligen varit trevligare tillbaka. Enkel matematik.


Det var ju han som började med att kalla mig dum, för att jag frågade varför han måste veta mitt namn.
Snarare, JAG skulle vara trevlig mot honom om han hade varit det mot mig.


Att säga emot som du gjorde. Hade du sagt "hej jag heter Lotta, förlåt att jag hade trasig lykta jag fixar det imorgon" så hade inget hänt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav slackern » 2012-01-02 14:39:30

MsTibbs skrev:
iheartme skrev:
MsTibbs skrev:Hade du inte kaxat mot polisen så skulle han/hon förmodligen varit trevligare tillbaka. Enkel matematik.


Det var ju han som började med att kalla mig dum, för att jag frågade varför han måste veta mitt namn.
Snarare, JAG skulle vara trevlig mot honom om han hade varit det mot mig.


Att säga emot som du gjorde. Hade du sagt "hej jag heter Lotta, förlåt att jag hade trasig lykta jag fixar det imorgon" så hade inget hänt.


Inte alltid så lätt att göra om man blir kränkt. Alltid lätt att i efterhand vara efterklok och säga så här skulle du ha gjort.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav slackern » 2012-01-02 14:50:06

KrigarSjäl skrev:Man kan inte kalla folk elaka för att de uttrycker en annan uppfattning än den man själv har, lika lite som man kan kalla de som har samma uppfattning schyssta.


Hon har ju uttryckligen bett att inte få förmaningar i sitt startinlägg. För hon är ju trotts allt känt skam vilket är kopplat till att man har handlat fel. Fenerens inlägg känns bara småaktigt och att få henne att känna mer skam och att skrämma upp henne genom felaktiga påståenden om att hon kom lindrigt undan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav Moggy » 2012-01-02 15:17:54

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Man kan inte kalla folk elaka för att de uttrycker en annan uppfattning än den man själv har, lika lite som man kan kalla de som har samma uppfattning schyssta.


Hon har ju uttryckligen bett att inte få förmaningar i sitt startinlägg. För hon är ju trotts allt känt skam vilket är kopplat till att man har handlat fel. Fenerens inlägg känns bara småaktigt och att få henne att känna mer skam och att skrämma upp henne genom felaktiga påståenden om att hon kom lindrigt undan.



Som diskuterats flera gånger tidigare så kan man inte kräva en viss typ av svar i trådarna, alla får skriva vad dom vill. Tycker man att det är rätt att sätta sig på tvären emot en polis så får man finna sig i att folk kommer att ha åsikter om det. Det kanske var så att TS kom lindrigt urdan och att polisen hade kunnat plocka in henna och tagit blodprov?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav slackern » 2012-01-02 15:36:36

Moggy skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Man kan inte kalla folk elaka för att de uttrycker en annan uppfattning än den man själv har, lika lite som man kan kalla de som har samma uppfattning schyssta.


Hon har ju uttryckligen bett att inte få förmaningar i sitt startinlägg. För hon är ju trotts allt känt skam vilket är kopplat till att man har handlat fel. Fenerens inlägg känns bara småaktigt och att få henne att känna mer skam och att skrämma upp henne genom felaktiga påståenden om att hon kom lindrigt undan.



Som diskuterats flera gånger tidigare så kan man inte kräva en viss typ av svar i trådarna, alla får skriva vad dom vill. Tycker man att det är rätt att sätta sig på tvären emot en polis så får man finna sig i att folk kommer att ha åsikter om det. Det kanske var så att TS kom lindrigt urdan och att polisen hade kunnat plocka in henna och tagit blodprov?


Vist man kan välja att visa respekt till en människa eller inte det står alla fritt att välja. Men oftast brukar sådana människor ses som svin. Själv visar jag inte respekt mot människor som uppenbarligen inte visar respekt mot andra. Så jag kan nog också upplevas som ett svin. Men lite mer ödmjukhet skadar nog inte i samhället.

Sant polisen hade kunnat betet sej jävligt svinigt och tagit in henne för en drogkontroll för att kontrollera om hon hade tagit några droger. Men jag tror inte det är värt att ta in en 16 årig flicka för att visa sin makt och kränka henne. För mycket pappersarbete med rapporter och skit. Så jag tror att dom använder dom metoderna mot det riktiga drägget.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Polisen idiotförklarade mig

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-02 15:59:05

Vad hon än sagt är det ingenting mot den svada jag utsatte en liten konstapel för en gång. Han blev helt stum.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in