Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav slackern » 2012-01-01 4:01:59

Zombie skrev:
Termen "mental retardation" är inte heller korrektare än "förståndshandikapp", det är bara latin för "försenad mental utveckling" (vilket rent bokstavligt för all del inte betyder samma sak) och har väl vunnit insteg i svenskan för att det anses finare med engelska.


Fast inom medicinen använder de ju latinska termer sedan urminnes tider så inget nytt under tapeten. Min sons mamma hon är sjuksköterska och när hon pluggade till det så var de tvungna att kunna de latinska namnen på alla benen i kroppen för en tenta. När hon pratar med sina kolleger eller apotekspersonal om tex halsfluss säger hon inte halsfluss utan den korrekta latinskatermen. Så det är nog mycket som vi lekmän inte förstår oss på inom medicinen. Men förståndshandikappad hette ju idiot för inte så länge sedan. AS hette ju autistisk psykopati och fanns som diagnos och inom litteraturen i dom tysktalande länderna.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Zombie » 2012-01-01 4:22:50

Visst, läkarlatinet är gammalt. Men att de termerna vinner insteg i vardagssvenskan är inget givet, och när det har skett under senare år tror jag att det i hög grad är med engelskan som förmedlare, som läkarna talar på kongresser och läser artiklar på och vanligt folk betraktar som finare.

Det är inte heller så att en läkarlatinsk term är "korrektare" än en svensk, om man med "korrekt" menar riktig. Var term har sin plats. Om inte de båda termerna råkar vara identiska till betydelsen så är den läkarlatinska säkert exaktare definierad, men i den mån den svenska termen ännu används så är det den som är korrektare vardagssvenska. "Kikhosta" är till exempel en korrektare term än "pertussis" i de flesta sammanhang utanför medicinarnas yrkeskommunikation, kanske även i deras eget fikarum.

Visst är det mycket man som lekman inte förstår i medicinen, men man ska inte överdramatisera. Det finns saker man kan begripa språkvägen; annat kan man begripa genom allmän vetenskaplig skolning; som sjuksköterska kan man lära sig mycket som läkarna inte begriper genom att helt enkelt jobba närmare patienterna; och som du själv ger ett par utmärkta exempel på ligger det en hel del kulturhistoria i hur termer byts ut genom tiden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav slackern » 2012-01-01 4:41:02

Zombie skrev:
Det är inte heller så att en läkarlatinsk term är "korrektare" än en svensk, om man med "korrekt" menar riktig. Var term har sin plats. Om inte de båda termerna råkar vara identiska till betydelsen så är den läkarlatinska säkert exaktare definierad, men i den mån den svenska termen ännu används så är det den som är korrektare vardagssvenska. "Kikhosta" är till exempel en korrektare term än "pertussis" i de flesta sammanhang utanför medicinarnas yrkeskommunikation, kanske även i deras eget fikarum.


Nu tror jag att du bokstavstolkade mej lite för mycket. Självfallet menar jag inte korrekt i som du har tolkat det att jag menar. Utan mer som du skriver att jag menar att den korrekta termen är vad medicinarna använder inbördes. Medicin latin används internationellt för att låt os säga att du reser till USA och råkar bryta ett ben och kommer hem till Sverige. Så står det i journalen med det latinska namnet att de har lagat ditt ben med titaniumskruvar som dom ska justera här i Sverige. Så att inte ett missförstånd ska ske att de amputerar ditt ben istället för att justera titaniumskruvarna.

Enligt mitt ex så används de latinska termerna mycket mer än inom jobbet eller på fikarasterna de tar det med sej hem och diskuterar med andra som har pluggat medicin så är det latinska termer som gäller. Och självfallet mellan dej och mej säger vi kikhosta eller vad som helst och pratar talspråk. Jag går inte runt och säger invecklade termer om jag tycker att någon är lite bakom flötet. Utan säger nog han är lite bakom flötet eller något liknande istället för utveklingstörd eller förståndshandikappat.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Zombie » 2012-01-01 4:54:50

slackern skrev:Nu tror jag att du bokstavstolkade mej lite för mycket. Självfallet menar jag inte korrekt i som du har tolkat det att jag menar. Utan mer som du skriver att jag menar att den korrekta termen är vad medicinarna använder inbördes.

Okej. Jag lyckades inte utläsa det ur vad du skrev, så jag tog det säkra för det osäkra, men då vet jag.
Får hoppas någon annan kan ha nytta av vår lilla utredning. ;)

slackern skrev:Enligt mitt ex så används de latinska termerna mycket mer än inom jobbet eller på fikarasterna de tar det med sej hem och diskuterar med andra som har pluggat medicin så är det latinska termer som gäller.

Visst, när man diskuterar på det planet. Jag har också haft medicinare i närheten privat, och min erfarenhet är att det ofta faller sig naturligt att rätta termerna efter hur och varför man snackar om saken. Säger man något i egenskap av vanlig människa, till exempel att man måste hem och vabba ett förkylt barn, så är det inte säkert att man heller krånglar till det mer än vad en vanlig människa skulle göra; dryftar man yrkesproblem är det klart man uttrycker sig noggrannare, även om man gör det vid köksbordet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav heppo » 2012-01-01 9:16:55

Zombie skrev:Om inte du bryr dig om vad folk i allmänhet tycker så finns det andra som gör det, bland annat därför att det inverkar direkt på deras liv. Det har också synts tydligt nog här i forumet. Det är problematiskt, minst sagt, när fackfolk och vanliga människor talar olika språk om något som spelar stor roll för vissa människors liv, och det går inte att bara skylla på de vanliga människorna som inte har vare sig redskap, tid eller intresse att skaffa sig fackutbildning i en fråga som för dem är oviktig. Dessutom är det oetiskt att sprida falska föreställningar om folk. En del psykiatriker lär också ha insett att det är det de har gjort i fråga om vår "nedsatta empati", men den skadan är ju redan skedd. Termen "mental retardation" är inte heller korrektare än "förståndshandikapp", det är bara latin (och engelska) för "försenad mental utveckling" (vilket rent bokstavligt för all del inte betyder samma sak) och har väl vunnit insteg i svenskan för att det anses finare med engelska.


Utan att vara expert så känner jag mycket stark att Zombie beskriver mitt i prick även det jag reagerar på.
Skönt med nån engagerad som dessutom kan förklara felet. För fel känns det helt klart!
heppo
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-12-13
Ort: Järfälla

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 14:04:17

Zombie har fullkomligt rätt här. Vi ska absolut inte använda oss av termen "utvecklingsstörning", eftersom det blockerar förståelsen från "normala" människor hundra gånger snabbare än HFA och AS.

HFA och AS är avvikelser snarare än störningar, eftersom vi har normalt IQ och inte heller alltid innebär nedsatta funktioner. Jag har aldrig hört talas om en person med Downs Syndrom som haft någon som helst fördel gentemot friska personer tack vare sitt funktionshinder...

AS, HFA och ADHD/ADD är dubbeleggade, och därför är det mer korrekt att kalla de för avvikelser och inte störningar. Jag har styrkor i min AS och min ADD som många NT-personer jag träffat både beundrar och avundas mig för.

Jag kan bli rätt trött på att många med NPF hela tiden ser sig själva som offer och outsiders i alla lägen, för det är inte sant. Skillnaden mellan våra intelligenser och NT-personers intelligenser, är att våra är mer spretiga, inget annat.

Ex. så är jag mycket högt begåvad inom språk, musik och logiskt tänkande, men lågt begåvad inom sådant som har med korttidsminne, theory of mind och läroprocesser att göra. Jag har uruselt kartsinne och när jag pluggar behöver jag längre tid på mig och betydligt fler upprepningar innan det fastnar.

Jag är också jävligt tacksam för att jag har ADD och inte enbart AS, när jag tänker efter, för jag har inte "avsaknad av/bristande inre motor", som tydligen är rätt vanligt vid AS. Min ADD är asjobbig för det mesta, eftersom det ger ångest, frustration och rör till tillvaron, men samtidigt är jag glad att den hela tiden utmanar min AS.

Medan min AS är rädd för nya saker och situationer, så är min ADD rastlös och uttråkad, och det gör att jag varken tar för stora risker eller blir liknöjd.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav slackern » 2012-01-01 14:18:22

Henkkalexi skrev:Zombie har fullkomligt rätt här. Vi ska absolut inte använda oss av termen "utvecklingsstörning", eftersom det blockerar förståelsen från "normala" människor hundra gånger snabbare än HFA och AS.


Jag håller självfallet med om att det inte ska användas i dagligt tal. Vad jag sa var att AS hamnar under kategorin utvecklingsstörningar varken mer eller mindre. Sen om det är olyckligt om den har hamnat där är en annan diskussion och troligtvis inget vi kan påverka här. Därför är det inget att gnälla över utan bara acceptera. Vill man påverka det får man gå med i en stark lobbygrupp som kan föra sin talan för dom som ligger bakom DSM eller WHO som ger ut ICD.

Jag vet att det är väldigt svart vitt tänkande jag har. Men jag ser också att det är det ända rationella sättet med eller det hjälper inte att gnälla över det. Utan man måste gå med i en stark grupp som kan föra ens talan och som kan ändra på det. Eller jag antar att man kan börja maila dom som ingår i arbetsgruppen kring autism inom DSM och WHO.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 14:27:58

slackern skrev:
Henkkalexi skrev:Zombie har fullkomligt rätt här. Vi ska absolut inte använda oss av termen "utvecklingsstörning", eftersom det blockerar förståelsen från "normala" människor hundra gånger snabbare än HFA och AS.


Jag håller självfallet med om att det inte ska användas i dagligt tal. Vad jag sa var att AS hamnar under kategorin utvecklingsstörningar varken mer eller mindre. Sen om det är olyckligt om den har hamnat där är en annan diskussion och troligtvis inget vi kan påverka här. Därför är det inget att gnälla över utan bara acceptera. Vill man påverka det får man gå med i en stark lobbygrupp som kan föra sin talan för dom som ligger bakom DSM eller WHO som ger ut ICD.

Jag vet att det är väldigt svart vitt tänkande jag har. Men jag ser också att det är det ända rationella sättet med eller det hjälper inte att gnälla över det. Utan man måste gå med i en stark grupp som kan föra ens talan och som kan ändra på det. Eller jag antar att man kan börja maila dom som ingår i arbetsgruppen kring autism inom DSM och WHO.


Du har fel. Vi med AS kan omöjligt räknas som utvecklingsstörda, eftersom vi har normal IQ.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning

"Ett kriterium för att en individ ska klassas som utvecklingsstörd är att IQ uppmäts till under 70 på minst ett välnormerat begåvningsinstrument, varvid psykologen också väger in andra faktorer som kan ha stört i testsituationen, och sålunda försämrat resultatet exempelvis multihandikapp eller ytterligare diagnoser som exempelvis adhd eller autism."
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav slackern » 2012-01-01 14:35:28

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:
Henkkalexi skrev:Zombie har fullkomligt rätt här. Vi ska absolut inte använda oss av termen "utvecklingsstörning", eftersom det blockerar förståelsen från "normala" människor hundra gånger snabbare än HFA och AS.


Jag håller självfallet med om att det inte ska användas i dagligt tal. Vad jag sa var att AS hamnar under kategorin utvecklingsstörningar varken mer eller mindre. Sen om det är olyckligt om den har hamnat där är en annan diskussion och troligtvis inget vi kan påverka här. Därför är det inget att gnälla över utan bara acceptera. Vill man påverka det får man gå med i en stark lobbygrupp som kan föra sin talan för dom som ligger bakom DSM eller WHO som ger ut ICD.

Jag vet att det är väldigt svart vitt tänkande jag har. Men jag ser också att det är det ända rationella sättet med eller det hjälper inte att gnälla över det. Utan man måste gå med i en stark grupp som kan föra ens talan och som kan ändra på det. Eller jag antar att man kan börja maila dom som ingår i arbetsgruppen kring autism inom DSM och WHO.


Du har fel. Vi med AS kan omöjligt räknas som utvecklingsstörda, eftersom vi har normal IQ.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning

"Ett kriterium för att en individ ska klassas som utvecklingsstörd är att IQ uppmäts till under 70 på minst ett välnormerat begåvningsinstrument, varvid psykologen också väger in andra faktorer som kan ha stört i testsituationen, och sålunda försämrat resultatet exempelvis multihandikapp eller ytterligare diagnoser som exempelvis adhd eller autism."


Men då tycker jag att du ska studera ICD-10 jag har länkat till den tidigare men gör det igen. Jag har läst att du liksom jag måste läsa en text flera gånger för att förstå. Så om vi hjälps åt kanske vi kommer fram till en slutsats?

Genomgripande utvecklingsstörningar

Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84

En grupp störningar som karakteriseras av kvalitativa rubbningar i socialt samspel och kommunikationsmönster samt av en begränsad, stereotyp och repetitiv repertoar av intressen och aktiviteter. Störningarna är genomgripande och präglar individens sätt att fungera i alla situationer.

Tilläggskod kan användas när störningen är förenad med kroppslig sjukdom eller psykisk utvecklingsstörning.


> Autism i barndomen

> Atypisk autism

> Retts syndrom

> Annan desintegrativ störning i barndomen

> Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

> Aspergers syndrom

> Diagnoser utan diagnoskriterier

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... en_icd_10/
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 14:51:45

"I diagnoskriterierna för AS står det uttryckligen att den kognitiva utvecklingen ska vara normal under de tre första levnadsåren för att kunna diagnostiseras med AS. Konsensus kring tolkningen av detta är att en tidigt konstaterad utvecklingsstörning ofta utesluter diagnostisering med Aspergers syndrom. Bland barn finns det dock de med diagnosen AS som har haft en normal kognitiv utveckling under de första åren, men som ändå har uppvisat en lätt utvecklingsstörning i skolåldern."

Läst i sitt rätta sammanhang av människor som förstår sig på NPF så visst, då finns det undantagsfall av AS med låg mental kapacitet, men jag är allt annat än lågintelligent och visade inga som helst problem på den fronten varken som barn eller vuxen.

Det är inte direkt till vår fördel ute i arbetslivet att kalla oss själva för utvecklingsstörda, för oavsett hur faktamässigt riktigt den termen skulle kunna vara för seriöst insatta personer, så är det en stämpel som mycket effektivt sållar bort oss med AS och HFA från jobb och studier.

Vi vinner ingenting på att använda oss av den termen, för innebörden i ordet utvecklingsstörning för människor ute i samhället är helt enkelt mental retardation och inget annat. Att som person med AS eller HFA kalla sig själv för utvecklingsstörd är därför fullkomligt idiotiskt och bidrar enbart till att spä på fördomar som vi kämpar med att få bort hos folk.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav slackern » 2012-01-01 14:58:12

Henkkalexi skrev:"I diagnoskriterierna för AS står det uttryckligen att den kognitiva utvecklingen ska vara normal under de tre första levnadsåren för att kunna diagnostiseras med AS. Konsensus kring tolkningen av detta är att en tidigt konstaterad utvecklingsstörning ofta utesluter diagnostisering med Aspergers syndrom. Bland barn finns det dock de med diagnosen AS som har haft en normal kognitiv utveckling under de första åren, men som ändå har uppvisat en lätt utvecklingsstörning i skolåldern."

Läst i sitt rätta sammanhang av människor som förstår sig på NPF så visst, då finns det undantagsfall av AS med låg mental kapacitet, men jag är allt annat än lågintelligent och visade inga som helst problem på den fronten varken som barn eller vuxen.

Det är inte direkt till vår fördel ute i arbetslivet att kalla oss själva för utvecklingsstörda, för oavsett hur faktamässigt riktigt den termen skulle kunna vara för seriöst insatta personer, så är det en stämpel som mycket effektivt sållar bort oss med AS och HFA från jobb och studier.

Vi vinner ingenting på att använda oss av den termen, för innebörden i ordet utvecklingsstörning för människor ute i samhället är helt enkelt mental retardation och inget annat. Att som person med AS eller HFA kalla sig själv för utvecklingsstörd är därför fullkomligt idiotiskt och bidrar enbart till att spä på fördomar som vi kämpar med att få bort hos folk.


Jag bara konstaterade att det var så. Själv kan jag bara skratta åt det och rycka på axlarna och inget som jag bryr mej det minsta om. Men det måste nog bero på att jag har ganska så bra självförtroende och litar på min Intellektuella nivå. Vill andra människor tro eller tycka att jag är bakom flötet får de väll göra det. Ändå inga människor jag skulle umgås med.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Zombie » 2012-01-01 16:26:48

Nej, du bryr dig inte, slackern, men förstår du och kan acceptera varför andra kan göra det?

Inte så kul om det sprider sig att man är "utvecklingsstörd" när man är i den åldern att dels ens självbild formas, dels man ska plugga eller börja jobba. Det vill säga kämpa sig upp på den nivå, både för egen del och i fråga om vad omgivningen har för bild av en, där man sedan ska fungera i resten av sitt liv eller som det i varje fall kommer att bli väldigt kämpigt och osäkert att ändra på senare.

Än mindre kul om det blir ett normalt och allmänt problem för oss. En del av oss kan redan ha det kämpigt nog med att andra tror vi är korkade på grund av kroppsspråk, sätt att tala, social ofärdighet och annat; och inte lär det bli lättare för dem av oss som nu råkar ha en aspergerdiagnos när den diagnosen slås samman med en som till och med många av oss själva bara förknippar med förståndshandikapp.

Dessutom är inte termerna lika. Det ena kallas "utvecklingsstörning", det andra "störning i utvecklingen", och eftersom det faktiskt inte är samma sak har de självfallet olika kliniska definintioner. Men, tyvärr spelar det ingen roll inför allmänheten eftersom det rent språkligt bara är två sätt att uttrycka samma sak, som klinikerna sedan har definierat olika helt godtyckligt, och sådana subtiliteter har inte en chans i det allmänna språkmedvetandet. Som vanligt har fackfolk i något annat trott sig vara fackfolk även i språk i stället för att anlita språkfolk.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-01 16:31:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 16:31:15

slackern skrev:Jag bara konstaterade att det var så. Själv kan jag bara skratta åt det och rycka på axlarna och inget som jag bryr mej det minsta om. Men det måste nog bero på att jag har ganska så bra självförtroende och litar på min Intellektuella nivå. Vill andra människor tro eller tycka att jag är bakom flötet får de väll göra det. Ändå inga människor jag skulle umgås med.


Jag antar också att du inte har några som helst planer på att arbeta?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav kullan » 2012-01-01 16:32:58

Vill slackern kalla sig utvecklingsstörd så ska jag inte hindra han. Men jag är varken utvecklingsstörd eller förståndshandikappad. Däremot kan jag gå med på att kalla detta på en hjärnskada precis som afasi är en hjärnskada efter en stroke tex. Jag går även med på att kalla mig udda. Men säg inte att jag är utvecklingsstörd. Det gör mig störd iställe.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav slackern » 2012-01-01 16:37:28

Pemer skrev:Ja, jag har ju sett det då och då, men mest tolkat det som lite... misstolkat av skribenten de gångerna... och aldrig riktigt snappat upp att det varit på allvar... :roll:


AS går under begreppet genomgripande utvecklingsstörningar i ICD-10 som ges ut utav WHO. Och det är den manualen som måste användas i Sverige och resten utav medlemsländerna inom EU på tex sjukintyg.

DSM-IV TR används också inom den svenska psykiatrin men översätts till ICD-10 koder och namn på intyg.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav slackern » 2012-01-01 16:40:47

kullan skrev:Vill slackern kalla sig utvecklingsstörd så ska jag inte hindra han. Men jag är varken utvecklingsstörd eller förståndshandikappad. Däremot kan jag gå med på att kalla detta på en hjärnskada precis som afasi är en hjärnskada efter en stroke tex. Jag går även med på att kalla mig udda. Men säg inte att jag är utvecklingsstörd. Det gör mig störd iställe.


Som jag sa jag bara skrattar åt det och skiter fullkomligt vad det går under för kategori.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 16:41:57

slackern skrev:
Pemer skrev:Ja, jag har ju sett det då och då, men mest tolkat det som lite... misstolkat av skribenten de gångerna... och aldrig riktigt snappat upp att det varit på allvar... :roll:


AS går under begreppet genomgripande utvecklingsstörningar i ICD-10 som ges ut utav WHO. Och det är den manualen som måste användas i Sverige och resten utav medlemsländerna inom EU på tex sjukintyg.

DSM-IV TR används också inom den svenska psykiatrin men översätts till ICD-10 koder och namn på intyg.


Fortfarande är utvecklingsstörning ingen term vi ska använda oss av när vi talar om våra funktionshinder. Det ger helt fel bild.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav slackern » 2012-01-01 16:43:43

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:Jag bara konstaterade att det var så. Själv kan jag bara skratta åt det och rycka på axlarna och inget som jag bryr mej det minsta om. Men det måste nog bero på att jag har ganska så bra självförtroende och litar på min Intellektuella nivå. Vill andra människor tro eller tycka att jag är bakom flötet får de väll göra det. Ändå inga människor jag skulle umgås med.


Jag antar också att du inte har några som helst planer på att arbeta?


Vet ärligt talat inte. Jag kanske kommer att känna mej redo när jag inte har småbarn men just nu med en son som fyller 9 år om två dagar kännes det som en fullkomlig omöjlighet tyvärr. Jag är en pappa i första hand och måste klara av det i första hand innan jag kan tänka på en karriär.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 16:44:57

slackern skrev:
Henkkalexi skrev:
slackern skrev:Jag bara konstaterade att det var så. Själv kan jag bara skratta åt det och rycka på axlarna och inget som jag bryr mej det minsta om. Men det måste nog bero på att jag har ganska så bra självförtroende och litar på min Intellektuella nivå. Vill andra människor tro eller tycka att jag är bakom flötet får de väll göra det. Ändå inga människor jag skulle umgås med.


Jag antar också att du inte har några som helst planer på att arbeta?


Vet ärligt talat inte. Jag kanske kommer att känna mej redo när jag inte har småbarn men just nu med en son som fyller 9 år om två dagar kännes det som en fullkomlig omöjlighet tyvärr. Jag är en pappa i första hand och måste klara av det i första hand innan jag kan tänka på en karriär.


9-åringar räknas inte som småbarn. De går ju i skolan och man behöver inte göra karriär för att arbeta.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav slackern » 2012-01-01 16:46:07

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:
Pemer skrev:Ja, jag har ju sett det då och då, men mest tolkat det som lite... misstolkat av skribenten de gångerna... och aldrig riktigt snappat upp att det varit på allvar... :roll:


AS går under begreppet genomgripande utvecklingsstörningar i ICD-10 som ges ut utav WHO. Och det är den manualen som måste användas i Sverige och resten utav medlemsländerna inom EU på tex sjukintyg.

DSM-IV TR används också inom den svenska psykiatrin men översätts till ICD-10 koder och namn på intyg.


Fortfarande är utvecklingsstörning ingen term vi ska använda oss av när vi talar om våra funktionshinder. Det ger helt fel bild.


Det kan jag hålla med om men det är vad det är. Så jag tycker att resten ska göra som jag och skita i det och gå vidare med sina liv.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav slackern » 2012-01-01 16:47:43

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:
Henkkalexi skrev:
Jag antar också att du inte har några som helst planer på att arbeta?


Vet ärligt talat inte. Jag kanske kommer att känna mej redo när jag inte har småbarn men just nu med en son som fyller 9 år om två dagar kännes det som en fullkomlig omöjlighet tyvärr. Jag är en pappa i första hand och måste klara av det i första hand innan jag kan tänka på en karriär.


9-åringar räknas inte som småbarn. De går ju i skolan och man behöver inte göra karriär för att arbeta.


Tyvärr jag har försökt men jag klarar inte av stressen med att hämta och lämna till skolan och fritis. Och planera att göra mat och laga middag. Det ligger tyvärr utanför min förmåga. Att arbeta samtidigt som jag har barn.
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Zombie » 2012-01-01 16:48:39

Har din 9-åring AS/autism? Om ja, eller om han hade det, vad skulle du tycka om att han klassas som "utvecklingsstörd" och den etiketten följer honom genom skola, arbetsliv och umgänge?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav heppo » 2012-01-01 16:49:49

Henkkalexi skrev:
slackern skrev:
Henkkalexi skrev:Zombie har fullkomligt rätt här. Vi ska absolut inte använda oss av termen "utvecklingsstörning", eftersom det blockerar förståelsen från "normala" människor hundra gånger snabbare än HFA och AS.


Jag håller självfallet med om att det inte ska användas i dagligt tal. Vad jag sa var att AS hamnar under kategorin utvecklingsstörningar varken mer eller mindre. Sen om det är olyckligt om den har hamnat där är en annan diskussion och troligtvis inget vi kan påverka här. Därför är det inget att gnälla över utan bara acceptera. Vill man påverka det får man gå med i en stark lobbygrupp som kan föra sin talan för dom som ligger bakom DSM eller WHO som ger ut ICD.

Jag vet att det är väldigt svart vitt tänkande jag har. Men jag ser också att det är det ända rationella sättet med eller det hjälper inte att gnälla över det. Utan man måste gå med i en stark grupp som kan föra ens talan och som kan ändra på det. Eller jag antar att man kan börja maila dom som ingår i arbetsgruppen kring autism inom DSM och WHO.


Du har fel. Vi med AS kan omöjligt räknas som utvecklingsstörda, eftersom vi har normal IQ.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning

"Ett kriterium för att en individ ska klassas som utvecklingsstörd är att IQ uppmäts till under 70 på minst ett välnormerat begåvningsinstrument, varvid psykologen också väger in andra faktorer som kan ha stört i testsituationen, och sålunda försämrat resultatet exempelvis multihandikapp eller ytterligare diagnoser som exempelvis adhd eller autism."


I just denna post ser det ut som om du misstolkar 'slackern', Henkkalexi.

De tycks klart för mig att han menar den officiella tolkningen och att vi kanske bör ta tag i det - detta skilt från hans egna uppfattning.

För övrigt är du Henkalexi en outsinlig källa till njutning och glädje - jag kan inte låta bli att imponeras varje gång du postar.
Önskar det fanns många fler som du ..
heppo
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-12-13
Ort: Järfälla

Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Zombie » 2012-01-01 16:53:03

Zombie skrev:Dessutom är inte termerna lika. Det ena kallas "utvecklingsstörning", det andra "störning i utvecklingen", och eftersom det faktiskt inte är samma sak har de självfallet olika kliniska definintioner.

Fick visst hjärnsläpp på den punkten. Men att de båda olika definierade termerna numera är officiellt identiska gör ju saken bara värre. Ännu mindre chans att allmänheten kan skilja dem åt, om man säger så.

Vad som är internationellt etablerat spelar ingen roll. Den svenska allmänheten ändrar inte uppfattning för det, våra inhemska psykiatriker har ett ansvar för sina patienter, och när de inte tar det sätts vi patienter i en klämma vi måste ta oss ur på något sätt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in