när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Inläggav rapchic » 2011-12-27 10:38:21

hej
jag ska idag börja fara till praktiken nu igen efter helgen men jag är såå trött på att vara social, finns et nått ni brukar göra för att bli piggare?
förutom att sova då det tipset vet nog alla :wink:

faktiskt det enda jag vet om, fast det är mot vanlig trötthet, det är att inte sova för länge och att "va på fötterna" hela tin så man inte "hinner bli trött"
däremot vet jag inte hur bra det är i längden.

MVH/ Rapchic
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Inläggav barracuber » 2011-12-27 11:19:44

Äta bra, sova bra, tänka positivt, se det stora i det lilla och det lilla i det stora, inse sin egen litenhet, inse att "fasthet" (även vad gäller material som betong osv) är en illusion, att allting består av vibrationer mellan atomer och elementarpartiklar, inse att den "inre" världen är lika "tom" som universum dvs våra kroppar består till 99,99 % av tomrum precis som världsrymden och de atomer vi består av, som alltid har funnits dvs vi består alla av samma uratomer som fanns vid tiden för Big Bang. Dessa tankar borde vara tillräckligt för att göra de flesta människor mindre viktigpettrar och mera ödmjuka och andliga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Inläggav empatisk » 2011-12-27 14:20:24

Att alltid sova 8 timmar och dricka mycket kaffe är mina bästa två hjälpmedel.

Ibland är det enda hjälpmedlet att vila och energin kommer då tillbaka först dagen efter. Jag önskar det fanns någon dunderhonung att ta vid sådana tillfällen.

När jag gör aktiva saker blir jag nog mindre trött än när jag har en lugn vilosamdag. Vila är egentligen inte min grej även om jag gör det alldeles för mycket.
empatisk
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2011-10-15
Ort: Skåne. Sveriges huvudstad.

Re: när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Inläggav Ugglan » 2011-12-27 15:15:15

rapchic skrev:det är att inte sova för länge och att "va på fötterna" hela tin så man inte "hinner bli trött"
däremot vet jag inte hur bra det är i längden.


Känner igen mig. Man håller igång och går upp i varv. Det kan gå i en dag, men då måste det vara lugnt och tyst hemma sen. Är jag igång mer än en dag, säg två eller tre dagar blir jag helt autistisk, ansiktet blir stelt, jag blir mutist. Så för mig fungerar det inte att pressa sig. Överhuvudtaget.

En annan sak apropå rubriken, men då kopplat till hur man kan bli pigg tex på eftermiddagen, då min trötthet brukar vara som värst, är att bada. Att bada i hav eller sjö eller vad vatten som nu finns tillgängligt. Skulle vilja prova på att bada i isvak för jag gillar kyla. Detta med bad var något jag upptäckte av en slump. Jag badade i en pool som var lite lagom kall, trött var jag, men så förändrades det, jag blev skärpt, huvudet kändes som kristall. Jag blev en annan människa. Det är lite intressant att kalla och varma bad användes i terapeutiskt syfte förr (jo jag vet på många hemska vis också) men det är något jag tänkt kolla upp för det är något som händer med kroppen. Antar adrenalinpåslaget vid kyla gör en pigg och att något omvänt händer vid ett varmt bad.

Men den sociala tröttheten är inte att leka med.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Inläggav kvicksilver » 2011-12-27 15:19:30

Tar på joggingskorna och springer. Här i stan har det inte kommit någon snö heller, så det funkar året runt ;)

Alternativt, dricker kopiösa mängder kaffe.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-12-27 16:16:06

Koffein
Energidryck/läsk eftersom jag inte dricker kaffe
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: när du är trött vad gör du för att bli pigg?

Inläggav Arcas » 2011-12-28 16:25:24

Läser en bra bok, då jävlar kan man aldrig somna. Bieffekterna är dock att du inte kan göra något annat heller förrns du har läst färdigt den. xD
Annars kan man ju gå ut en stund, då blir man garanterat pigg.
Eller så tvingar du dig att göra saker så som städa eller nån annan tråkig syssla, helst flera på samma gång. Då blir du pigg men visserligen helt slut. xD
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in