Utredning - hur går det till?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredning - hur går det till?

Inläggav empati » 2011-12-23 21:23:52

Vi har i dagarna fått klart att det blir en utredning om vår 7-åring har asperger. Vi fick lite kortfattat veta att han ska göra några tester och att jag och min man ska svara på ännu fler frågor om honom. Jag har försökt googla lite för att se mer exakt hur det går till, men fick ingen bra träff. Kanske någon av er lite kort orkar förklara hur en aspergerutredning går till?

Tack på förhand!
empati
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-09-15

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav Red and green » 2011-12-23 21:27:58

Jag skulle också vilja veta det, för det är vad jag själv har framför mig. Och jag vill veta.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav Wine » 2011-12-23 21:29:45

Kanske ni kan höra av er till mottagningen/utredningsenheten som ska göra utredningen så kommer de säkert att svara på hur det går till och vad som väntar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav empati » 2011-12-23 21:32:12

Naturligtvis kan vi göra det Wine, men jag tänkte att någon här kanske har tid att berätta hur det går till! Vill man inte så behöver man inte, men någon kanske har lust!
empati
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-09-15

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav Zima33 » 2011-12-24 1:56:54

Man får göra olika tester och svara på frågor/berätta om sig själv (den som utreds) och så brukar de göra en intervju med nära anhörig eller person som barnet vuxit upp hos.
Jag tror det är bättre om man inte vet så mycket i förväg så man inte hinner "anpassa sig" till frågorna och testerna.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav Red and green » 2011-12-24 16:14:31

Titta Empati vad jag hittade för oss ! :-)Happy
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... utredning/
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav Jagers » 2011-12-25 3:11:15

Man får svara på lite frågor i nånting som heter ADOS, där får man även säga 2 st meningar (på ett glatt sätt och på ett ledset sätt, eller så vägrar man) fick iaf jag göra, sen får man göra nått som heter WAIS som är exakt den manualen som mensa använder för IQ test (eller så är jag helt ute å cyklar) man får göra WAIS iaf, olika delar ur den, det inkluderar lägga klossar i mönster, ta reda på vilken nästa symbol i gruppen är, komma ihåg och rita en figur.
sen får man även titta på ögon och säga om dem e ledsna/glada/nyfikna/etc/etc, sen får man väll göra nått mer, har du mer specifika frågor om nått så är det bara att fråga på, antingen här eller PM.

(trött som *** nu så dethär inlägget blir som det blir) :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav calima » 2011-12-25 3:25:55

Min son utreddes i sammanlagt en vecka. Han fick prata med psykolog, psykiater, arbetsterapeut. Gå igenom konsentrationstester via dator, svara på frågor i formulär, fylla i intelligenstester.
Och så intervjuade de mig och jag fick fylla i en par formulär.

Min diagnos fick jag genom att svara på hundratals frågor, prata med psykiater, psykolog och arbetsterapeut. Och de pratade med ett par anhöriga.

Jag tror att förfarandet i princip är det samma men utredarna anpassar sig efter "patientens" ålder. Testet för självskattning ser förmodligen olika ut om det handlat om en sjuåring eller en vuxen person, men syftet är det samma.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Utredning - hur går det till?

Inläggav Zima33 » 2011-12-26 23:18:34

Jagers skrev:där får man även säga 2 st meningar (på ett glatt sätt och på ett ledset sätt, eller så vägrar man)
...
sen får man även titta på ögon och säga om dem e ledsna/glada/nyfikna/etc/etc,

Det där fick inte jag göra. :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in