Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-02 17:04:33

Jag får en massa mail från avsändaren Erbjudandetjänst. Jag har flera gånger loggat in på gmail och markerat dem som skräppost. Gmail måste väl fatta nån gång att alla mail från den avsändaren ska behandlas som skräppost? Men det är det gmail inte gör...

Det är störande, för jag importerar mailen till Thunderbird, och jag får meddelande om nya mail i systrayikonen, och när jag kollar så visar det sig att det är skräppost. Thunderbird sorterar dem i mappen skräppost, men det tillägg jag har som visar nya mail visar även skräpmailen (fast den enligt inställningarna ska exkludera den mappen), och till råga på det måste jag klicka på dem så de blir markerade som lästa innan ikonen ändras.

Det är inte jättemycket, vanligtvis bara ett mail i taget och inte varje dag, så jag har ingen lust att byta mailadress, blir så jobbigt att ändra på alla forum jag är reggad på...

Nån som har nåt bra tips?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-02 17:24:23

Typiskt, bara för att jag postade frågan så hittade jag felet. (Men annars hade jag väl inte kommit på det...) Gmail sorterar dem som skräppost, men alla mapparna från gmail importeras till Thunderbird. Problemet var att jag har engelska som språk för Thunderbird och svenska på Gmail. Thunderbird ska inte visa nya inlägg i mappen "Spam", men mappen "Skräppost" däremot fanns det ingen regel för. Så att byta till engelska även på Gmail borde lösa proglemet, så att mappen för skräppost numera heter "Spam"...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Miche » 2011-12-02 19:06:53

Annars kan du skapa filter i Gmail som kan göra det du önskar med mailen.

Själv övergav jag åskfågeln, tycker att Gmail gör det jag behöver mycket bättre, det enda som Gmail inte fixar är offlineläsning, men det har jag inga problem med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav barracuber » 2011-12-02 19:27:50

Miche skrev:Annars kan du skapa filter i Gmail som kan göra det du önskar med mailen.


Jag brukar använda filter för vissa saker. Man kan göra det mesta med filter just utom att flytta till Skräppostmappen av någon anledning (däremot kan man radera helt). Här är de saker man kan göra med ett filtrerat urval:

    Hoppa över Inkorgen (Arkivera det)
    Markera som läst
    Stjärnmärke
    Använd viss etikett
    Vidarebefordra
    Radera det
    Skicka aldrig till Skräppost
    Markera alltid som viktig
    Markera aldrig som viktig

Miche skrev:Själv övergav jag åskfågeln, tycker att Gmail gör det jag behöver mycket bättre,


Samma här, jag har slutat köra klienter som Outlook och åskfågeln, ser ärligt talat inte poängen. De är visserligen lättanvända, lättare än gmails webinterface (som är ostandardiserat och ibland ointuitivt) men åas är de bökiga att konfigurera och tar lokal plats. Och Outlooks pst-filer vill jag helst inte befatta mig med.

Miche skrev:det enda som Gmail inte fixar är offlineläsning, men det har jag inga problem med.


Ett tag hade de en offlinevariant som hette Google Gears men den verkar de ha lagt ned. Nu i år kom de med en ny offlinelösning som inte heter något speciellt men den finns för gmail, Calender och Reader bland annat.

Installera Gmail offline för Google Chrome

Jag tycker tanken är god eftersom man inte alltid kan räkna med att ha uppkoppling tillgängligt. Däremot tycker jag det brukar vara bökigt att få till eftersom det krävs en lokal synkning som dels kostar trafik, dels tar plats (min gmail tar exempelvis 1,1 GB på googleservern), dels vet man aldrig när den är klar, om den tar bilagor eller inte osv osv.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-02 20:26:53

Jag föredrar att använda en mailklient så jag kan bevaka flera mailkonton samtidigt, och få meddelande om nya mail. Jag hoppas det ska funka nu sen jag ändrade så de har samma språk. Jag har ju redan fått dagens spam, så det visar sig väl i morgon eller när det är dags igen.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav barracuber » 2011-12-02 23:33:16

Kimmelie skrev:Jag föredrar att använda en mailklient så jag kan bevaka flera mailkonton samtidigt, och få meddelande om nya mail.


Båda de sakerna går att få i gmail. Flera mailkonton finns flera sätt för, t ex inne i själva gmail ("Kugghjulet" > inställningar för Mail > Konton och Import) eller i själva googlekontots Multiple Signin.

Meddelanden till skrivbordet antar jag att du menar och det kan man få bl a med Google Toolbar eller olika add-ons till webbläsarna. Finns även ett Windows desktopprogram som heter Gmail Notifier som finns i en gratisversion.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav marcus1979 » 2011-12-04 0:13:13

Sitter och 'renamar' ost filer varje arbetsdag samt skapar och mappar upp pst filer. Skapar nya profiler mm



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.346398,18.054633
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-22 22:29:46

Nu är jag trött på Thunderbirds buggar, och börjar fundera på vad det finns för alternativ. Fick en ny uppdatering idag (version 9.0) och i likhet med förra versionen kan den inte öppna länkar i Firefox i nån annan version än 7. Nån skrev på ett forum att de hårdkodat sökvägen till Firefox i Thunderbird, och from. version 8 avskaffat versionsnumret i sökvägen, men tydligen glömt att ändra i Thunderbird. Egentligen borde man väl göra en buggrapport, men då måste jag först skaffa en ny mail-adress, för den kommer att publiceras - synligt för alla inkl. spambotar...

Jag har ingen lust att nedgradera till Firefox 7, så jag behöver nåt annat alternativ till Thunderbird. Jag är van att ha ett mailprogram på datorn, och är tveksam till att börja logga in på webben. Nån som vet om det finns liknande program som Thunderbird för Linux? Helst nåt "lättviktigt", dvs inte Evolution eller nån KDE-variant...

Att logga in på webben och bevaka nya inlägg i forumtrådar blir så jobbigt. Det är enklare att ha mail-klienten i ett eget fönster bredvid, och bara direkt klicka på delete på "aktivt" mail och sen på länken i nästa mail. Två klick mellan varje inlägg...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Parvlon » 2011-12-22 22:54:11

Orkar inte googla mer men står så här:
Ubuntu 11.10 Uses Thunderbird 5 as Default Mail Client
på:
http://ubuntublogs.com/tag/11-10/

Annars brukar det finnas en inställning i operativssystemet för att välja sin emailklient som öppnas när man trycker på länkar. Har inte kollat de senaste ubuntu versionerna särskilt mycket, gillar inte allt "eye candy" skit.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav barracuber » 2011-12-22 23:21:11

@Kimmelie

Kolla nåt som heter Sparrow. Finns för OSX, osäker på linux..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-23 0:06:42

Upptäckte precis att Thunderbird 8 funkar ihop med Firefox 8 i Xubuntu 11.10, så det är tydligen bara i Archs version som buggen finns. Sitter i virtualbox nu för smidigare tillgång till mailen, men gillar egentligen inte att använda virtualbox, den har jag bara för att experimentera i...

Sökte efter Sparrow, men den finns inte i förrådet för varken Arch eller X/Ubuntu. Arch är mitt huvud-OS så jag vill ha nåt som funkar i det.

Thunderbird är redan inställd på att öppna länkarna i Firefox, det är alltså en bugg det handlar om som gör att den söker efter Firefox version 7.

Kod: Markera allt
** (thunderbird-bin:3906): WARNING **: Could not launch default application for URI: Failed to execute child process "/usr/lib/firefox-7.0/firefox" (No such file or directory)

När version 8 släpptes försökte jag göra en symlänk från den sökvägen till där Firefox finns, men fick det inte att fungera.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Miche » 2011-12-23 0:08:07

Kimmelie skrev:Att logga in på webben och bevaka nya inlägg i forumtrådar blir så jobbigt. Det är enklare att ha mail-klienten i ett eget fönster bredvid, och bara direkt klicka på delete på "aktivt" mail och sen på länken i nästa mail. Två klick mellan varje inlägg...

Jag tycker att Gmail ger den funktionaliteten, inga som helst problem att hålla koll på.¨

Jag ser direkt i gmail-fliken i webbläsaren om jag fått mail (förutom att de ramlar in även i telefonen) och kan väldigt enkelt gå mellan olika mail, radera dem, lägga taggar eller vad som nu råkar vara lämpligt och jag saknar definitivt inte att ha mailen i en klient.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-23 0:20:20

Är det tillåtet att ha flera gmail-konton? Om man importerar ett gmailkonto till ett annat så blir man ju avslöjad... Jag hittade inget om det sist jag försökte lusläsa deras regler. Vill inte riskera att de stängs ner...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Lakrits » 2011-12-23 0:28:45

Kimmelie skrev:Är det tillåtet att ha flera gmail-konton?

Ja, det är tillåtet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Lakrits » 2011-12-23 0:52:57

Ett tips för att hantera potentiell skräppost är att ha ett "seriöst" konto som man bara använder till någorlunda säker kommunikation (folk man känner, officiella brev etc.) och ett "skräpkonto" som man använder för att registrera sig på webbplatser, handla över nätet etc.

Tanken är att den mesta av skräpposten kommer till det mest nätaktiva kontot (eftersom webbplatsers adresslistor ofta skannas), medan ens seriösa konto bara belastas av det normala bakgrundsbruset.

En seriös adress kan t.ex. vara förnamn.efternamn@domän.se, medan en skräpadress helst saknar personavslöjande detaljer, t.ex. gurkangurkansson@domän.se. Minimera också all information på det vidhängande Gmail-, Hotmail- eller vaddetnuär-kontot för att dämpa effekten av en ev. kapning.

Det seriösa kontot skall du sedan helst bara använda till just e-post och inget annat, eftersom ökad exponering ger större "yta" mot Internet och därmed också mer skräppost och en större risk för kapning/utnyttjande.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav barracuber » 2011-12-23 9:27:13

Stämmer att man kan ha mer än ett gmailkonto. För att slippa logga in på vart och ett kan man, i enlighet med det Lakrits skrev, låta ett av kontona vara sitt huvudkonto. Genom att använda nåt som heter account delegation kan man läsa alla kontona från huvudkontot. Man loggar alltså bara in på huvudkontot. Finns även flera andra sätt att läsa flera konton men account delegation är det bästa, det är supersmidigt.

Man kan även importera externa POP3-mailkonton in i gmail. Jag har t ex ett gammalt spraykonto som jag läser i gmail. Man inte bara läser utan mailen importeras, blir sökbara, går att sätta etiketter på. Det går även att skicka från gmail och sätta pop3-kontot som avsändare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-23 10:17:47

Tack för infon. Skönt att veta att man får ha flera gmail-konton. Får väl testa och se hur det funkar, tycker bara gmail är så gräsligt ful och rörig...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav barracuber » 2011-12-23 10:46:07

Kimmelie skrev:Tack för infon. Skönt att veta att man får ha flera gmail-konton. Får väl testa och se hur det funkar, tycker bara gmail är så gräsligt ful och rörig...


Håller med om att den var väldigt rörig förr. Men i år har de renodlat interfacet med färre synliga knappar och fler symboler istf texter.

Finns en del teman. Många av dem gräsliga, framför allt de ickegradienta. De med naturtema är dock uthärdliga, just nu har jag gröna eklöv mot blå himmel :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav barracuber » 2011-12-29 14:26:05

barracuber skrev:
Miche skrev:det enda som Gmail inte fixar är offlineläsning, men det har jag inga problem med.


Ett tag hade de en offlinevariant som hette Google Gears men den verkar de ha lagt ned. Nu i år kom de med en ny offlinelösning som inte heter något speciellt men den finns för gmail, Calender och Reader bland annat.

Installera Gmail offline för Google Chrome

Jag tycker tanken är god eftersom man inte alltid kan räkna med att ha uppkoppling tillgängligt. Däremot tycker jag det brukar vara bökigt att få till eftersom det krävs en lokal synkning som dels kostar trafik, dels tar plats (min gmail tar exempelvis 1,1 GB på googleservern), dels vet man aldrig när den är klar, om den tar bilagor eller inte osv osv.


En artikel om Gmail offline för Google Chrome. http://web.appstorm.net/reviews/email-a ... l5-webapp/

Jag installerade just appen i Chrome och de har verkligen apat efter iPad i designen. Men nog känns den snabb alltid.

Bra också att Google tydligt beskriver exakt vilket regler de synkar efter så jag slipper oroa mig för att allting synkas, vilket skulle kunna vara ett problem ifall jag hade haft begränsad datakvot per månad.

EDIT: Ytterligare en bra grej jag inte testat förr är att låta en Chromeapp leva i sitt eget fönster och s.a.s. simulera en desktopapp. Dessutom vinner man en flik i Chromebrowsern. Sist jag kollade (vilket var nåt år sedan) fungerade detta inte i Mac OS X men här är en kille som kommit på en lösning runt det, själv har jag dock inte testat det i OS X.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav imperativ » 2011-12-29 14:45:26

Kimmelie skrev:Nu är jag trött på Thunderbirds buggar, och börjar fundera på vad det finns för alternativ. Fick en ny uppdatering idag (version 9.0) och i likhet med förra versionen kan den inte öppna länkar i Firefox i nån annan version än 7.

En bugg jag aldrig upplevt.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Hur få gmail att fatta att det är skräppost?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-29 16:30:44

imperativ skrev:
Kimmelie skrev:Nu är jag trött på Thunderbirds buggar, och börjar fundera på vad det finns för alternativ. Fick en ny uppdatering idag (version 9.0) och i likhet med förra versionen kan den inte öppna länkar i Firefox i nån annan version än 7.

En bugg jag aldrig upplevt.

Buggen beror på att Thunderbird av nån outgrundlig anledning ställts in på att starta Firefox på sökvägen /usr/lib/firefox-versionsnummer/firefox istället för den normala /usr/bin/firefox eller ännu bättre, använda den webbläsare som angetts som standard, /usr/bin/xdg-open. Problemet finns alltså bara i Linux. Jag hittade lösningen på Archs forum. Lite bökigt, men det funkade i alla fall.

Så nu använder jag Thunderbird igen, lyckades inte bli vän med Google den här gången heller...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in