Hälsan är vår nya religion! (Lena Andersson i DN)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hälsan är vår nya religion! (Lena Andersson i DN)

Inläggav Alien » 2011-12-16 1:20:30

Här en sarkastisk kolumn från Lena Andersson om kolhydratfri diet. Hon anser att anhängare av den kan bli som sektmedlemmar. Rolig artikel, även om den inte handlar om för och emot LCHF, mera om fanatism:

I de flesta religioner är maten central. Vad man stoppar in i sin kropp är reglerat eller omgärdat av ritualer och vördnad. På senare tid har maten gått från att vara en del i religionen till att bli religionen. Just nu finns goda möjligheter att studera urmekanismerna i en religiös läras begynnelse.
http://www.dn.se/ledare/kolumner/nar-st ... -blir-synd

Det ligger mycket i det, tycker jag. När religionen och ideologierna är döda, så blir hälsan den nya religionen. Jag tycker visst man ska bry sig om sin hälsa, men den är medlet (till ett bättre liv), inte målet.

– Jag har varit en sökare i hela mitt liv. Prövat allt men inte nått fram till något som känts bra. Förrän nu. Från att ha trott mig vara nyttig när jag tvingade i mig müsli med lättfil på morgnarna består min frukost nu av 34-procentig crème fraiche och några skivor brie. Håller med den som skrev att det bästa med vår lära är att energilagarna upphävs.

– I dag åt jag bröd. Jag vet inte varför det blir så. Jag tycker ju mycket mer om köttet, smöret, äggen och nötterna. Tidigare unnade jag mig syndardagar. Men det kändes som att säga att vårt sätt att äta är en uppoffring. Det är det inte!

– Vi behöver inga syndardagar eftersom vi funnit det perfekta sättet att leva och äta. Låt kolhydratvännerna ha sin diabetes och sin död. Vi avstår gärna.


I stället för "kolhydratvänner" skulle man kunna tänka "de otrogna" el "hedningarna".

– Läste en forskningsrapport från en så kallad professor som påstår att en kost med stor mängd fett försämrar minnet. ”Forskaren” säger också att man behöver kolhydrater för att tänka klart och skärpt. Hennes egen skärpa verkar i alla fall inte ha främjats av potatis, bröd och efterrätter.

Ja, tagen er i akt för falska profeter!

– Jag har märkt att jag mår bra av att äta lite frukt när jag känner mig låg på energi. Gör jag fel?

– Frukt innehåller mer kolhydrater än läsk. Vill du bli tjock ska du äta frukt.

– I går var jag bortbjuden. Jag petade undan allt som innehöll mjöl och frågade vad som var i purén. Senare på kvällen fick jag veta att det inte bara var blomkål i utan också palsternacka. Fysiskt far jag kanske inte illa av den lilla stärkelsen en enstaka gång, men att följa Lagen strikt är det enda som ger mig stadga. Så fort jag insåg att jag fått i mig palsternacka kändes det som att allt var förstört och att jag lika gärna kunde vräka i mig lösgodiset också.

Palsternacka och frukt är lika förbjudet som lösgodis och läsk. Synden lurar överallt.

Det är en enorm befrielse att veta att man gör rätt så länge man bara avstår från det förbjudna. Det gör att man inte är prisgiven åt hjärnans försök att lura en till dåligheter. Att följa det fastlagda är att överlämna sig. Självdisciplin och måttfullhet är människan inte kapabel till.

Det räcker att se sig om i vår värld av kolhydrater där folk fritt följer sina impulser och lustar. Fetma, diabetes, hjärtinfarkt. När jag längtar efter lössläppthet påminner jag mig hur oroligt det var att bestämma allt själv utifrån tillfälliga nycker och behov. Människan behöver ledning.

Ja, så länge vi följer ledaren går allt väl.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hälsan är vår nya religion! (Lena Andersson i DN)

Inläggav osäker » 2011-12-16 12:00:54

Om man kan använda samma starka psykologiska mekanismer som religioner använder sig av för att få människor att tro och handla rätt till att befrämja sin hälsa eller något annat konstruktivt är väl det bara positivt. Många människor har så dålig självdisciplin att fundamentalism är det enda som fungerar, och då kan det vara långt bättre än alternativet, som ofta är total lössläppthet. Visst kan en del verka löjligt, och jag ser inget större fel i att skratta åt det, men jag tycker att man också kan glädjas med dem att de hittat något som de trivs med och som fungerar för dem.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Hälsan är vår nya religion! (Lena Andersson i DN)

Inläggav Moggy » 2011-12-16 14:22:29

Roligt att läsa den där artikeln, hon sätter några poänger bra.

Jag håller med om att det här med speciella dieter verkar bli nån slags religion där folk sett sanningen och blir ivriga att upplysa folk om att dom vandrar i mörkret. I synnerhet LCHF-folket verkar väldigt ivriga till det, det går knappt att diskutera kostvanor och relaterade ämnen utan att det dyker upp LCHF-folk som fyller tråden med att det enda man ska äta är grädde, bacon, smör etc. Ofta hänvisande till massa "bevis" i form av "interna experter" som själva följer dieten. Ofta blir tonen ilsken när diskussion uppstår.


Vad trodde ni? Hennes så kallade forskning bekostas av spannmålslobbyn. Hur länge ska fullkornsbedrägeriet få fortsätta?



Lol :D . Alla de här exemplen tagna från "bloggforumet" är bara ironiskt och nåt hon hittat på antar jag? Jag blir lite osäker då Poes lag gör sig gällande här? Men det där forumet kan inte finnas? Upphäva energilagarna, hehe!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hälsan är vår nya religion! (Lena Andersson i DN)

Inläggav Alien » 2016-04-07 17:35:56

Precis som vid en religion/sekt så finns ingen tolerans för andra/nya rön. De som vågar framföra sådant är fiender som ska utrotas!

DN 2016-04-07 skrev:Läkare, dietister och forskare är bekymrade över att de vetenskapliga näringsrekommendationerna allt oftare ifrågasätts av bloggare och självutnämnda experter.

På sociala medier anklagas de som kritiserar dieter som exempelvis lchf (low carb-high fat) för att vara lögnare och ”köpta” av livsmedelsindustrin.

I debatten - som i bland kallas för ”kolhydratkriget” - förekommer även hot. På tisdagsmorgonen kunde Sveriges Radio berätta om en forskare som tvingats ha väktare på plats vid sin egen disputation efter att ha hotats av lchf-förespråkare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lchf-k ... -till-hot/

En del forskare vågar inte ens uttala sig kritiskt om LCHF, eftersom de vet att de kommer att utsättas för våldsam kritik.

En del LHCF-förespråkare har menat att barn ska slippa insulin och istället bli bra med ändrad kost. Det är ju rent livsfarligt. Det är vuxna med åldersdiabetes som kan bli bra genom ändrad kost, inte barn med typ 1 diabetes.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in