Grubblar ni mycket eller hur är det?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Parvlon » 2011-11-09 9:43:56

empatisk skrev:Intressant att många kände igen sig i det jag skrev. Jag tar gärna emot tips på hur man gör för att minska tänkandet en aning. Är det möjligt? Om jag hade kunnat ändra min hjärna från att på högvarv till lågvarv så kanske jag skulle fungera bättre socialt.Kanske meditation eller mindfulness hjälper i arbetet med att omprogrammera sin hjärna. Någon som provat? Andra tips?
Att cykla ett par mil fungerar bra för mig, håller i sig ett tag oxå. Beror väl på vad man tänker på iofs. Vissa saker behövs nog att tänkas klart.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Wine » 2011-11-09 12:57:51

empatisk skrev:Jag gör i och för sig redan så ibland genom att ha med mig en dagstidning att läsa när en social situation blir för energikrävande. T.ex. på fikat på jobbet. Tidningen blir en flyktväg och jag kan tänka på något annat.


En tidning är ju bra att bläddra i även om man inte är intresserad av det som står i tidningen :wink: och sen att dra sig undan med en dator kan ju också vara ett tips, osocialt men så fungerar det ju när man vill koppla av. Att gå iväg och äta lunch ensam också kan man ju göra om man jobbar.

Jag tror för övrigt att mindfulness och yogaövningar kan vara bra för att "lugna hjärnan" lite men jag har själv inte testat. Jag gillar ju på sätt och vis också att grubbla och analysera, det är väl något som är en del av personligheten även om det ibland kan vara påfrestande då hjärnan går på högvarv då man ska sova eller vid andra tillfällen då man inte vill att det ska vara så. Ibland har jag upplevt det som att man får huvudvärk av intensivt tankearbete, jag vet inte om det är själva tankearbetet eller att man blir uppvarvad fysiskt också som gör att man får ont i huvudet. Förmodligen är det det senare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav segdeg » 2011-11-09 14:06:40

Parvlon skrev:
empatisk skrev:Intressant att många kände igen sig i det jag skrev. Jag tar gärna emot tips på hur man gör för att minska tänkandet en aning. Är det möjligt? Om jag hade kunnat ändra min hjärna från att på högvarv till lågvarv så kanske jag skulle fungera bättre socialt.Kanske meditation eller mindfulness hjälper i arbetet med att omprogrammera sin hjärna. Någon som provat? Andra tips?
Att cykla ett par mil fungerar bra för mig, håller i sig ett tag oxå. Beror väl på vad man tänker på iofs. Vissa saker behövs nog att tänkas klart.


Hjärnan mår bra av fysisk aktivitet, ämnesomsättningen påverkar vår kropp och även våra tankar i positiv riktning, Cykla, Simma, Gym, Hugga ved, eller bara Promenera (gärna i terräng),

Endorfiner och Oxyticin gör gott för en tankeverksamhet som skenat iväg på högvarv...

Mvh knölig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav empatisk » 2011-11-10 0:18:33

Tack för tipsen. Jag får dra igång min löparkarriär på nytt i jakt på enfordinkickar och en off-knapp till min hjärna. Eller i alla fall en standbyknapp alternativt en autopilotfunktion.
empatisk
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2011-10-15
Ort: Skåne. Sveriges huvudstad.

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-10 9:09:57

empatisk skrev:Tack för tipsen. Jag får dra igång min löparkarriär på nytt i jakt på enfordinkickar och en off-knapp till min hjärna. Eller i alla fall en standbyknapp alternativt en autopilotfunktion.


Åh, autopilotfunktion... Det där lät så vackert att jag nästan blir tårögd.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav DruttenSE » 2011-11-12 10:26:25

Hej
Den här tråden berörde många och det är kul när man kan ventilera vad man tänker, hur man tänker och vad man kan göra för "inte" tänka.

En sak som slår mig när jag har läst är att vi AS lastar all världens problem på våra axlar även om det inte är vårt bord.

Det är som jag skrev för ett tag sedan, att desto mera information som vi får in i vår hjärna desto mera ser vi problemen i världen och desto mera deppar vi även om vi inte kan göra något.

Jag sluta och lyssna på larm rapporter när det kom en larm rapport att man kan få cancer av mjölk, då sluta jag att lyssna.
Skulle man ta in alla larm rapporter så skulle man sitta på psyket hela tiden och inte våga andas, röra sig, titta, lyssna m.m.m

Frågan är om inte vi som är AS får information overload så att vi går i spinn.
Själv har jag satt ner foten och försöker sortera all material som man läser och bara tar åt mig det som berör mig och min när miljö.

Slutligen, ser din hjärna som en dragster motor och inte som en volvo motor.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
DruttenSE
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-08-12
Ort: Haninge

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav UDFy-38135539 » 2011-11-27 0:19:50

wuwei skrev:Jag grubblar eller "tänker för mycket". Ett problem med att "tänka för mycket" är att jag, historiskt sett men även en del nu, ständigt lyckas se den andra sidan om det finns en konflikt och får då väldigt svårt att hävda min sida, även om min sida är "rätt för mig". Istället för att leta efter en kompromiss så ger jag upp "min sida" när jag får klart för mig att den andra sidan har "rätt för sig".

Där hamnar jag efteråt, när diskusionen pågår kan jag vara väldigt påstridig.

wuwei skrev:Är dessutom rätt lättsuggererad, så jag tappar helt enkelt bort "min sida" inför andras behov.

Känner jag också igen, mest inför nära släktingar. Men tyvärr även arbetsgivare.

wuwei skrev:Tränar på det och blir nog nu kanske väldigt tvär och omedgörlig, men det måste få vara ett steg i utvecklingen.

Det gjorde jag också, uppskattades inte av min förra arbetsgivare.

Henkkalexi skrev:Åh, autopilotfunktion... Det där lät så vackert att jag nästan blir tårögd.

:D Jag håller med.

DruttenSE skrev:Slutligen, ser din hjärna som en dragster motor och inte som en volvo motor.

Jag har alltid trott jag hade en B30E...utan växellåda.
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav TechnoDrop » 2011-11-28 1:38:44

Henkkalexi skrev:Min hjärna går på speed 24/7, i min roliga kombination av AS och ADD, så ja, jag grubblar alldeles för mycket, analyserar och försöker lösa problem som rätt många tycker man kan strunta i. Går åt sjukt mycket energi till det... Men visst är det trevligt att filosofera emellanåt.


Oh ja. Har samma kombo själv och har mer än en gång utbrustit "men o unversum expanderar så KAN det ju inte vara oändligt!" och likande grejer.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Eyesonly » 2011-11-28 11:00:34

Gällande larmrapporter så är det bra att komma ihåg att livet är en dödlig åkomma. Hur du än lever det så kommer du att dö. :D Kommer inte ihåg vem som sa något liknande.

Jag har länge känt att min hjärna är överaktiv. Det är jobbigt nog i vardagen men ännu jobbigare när man har feber och verkligen måste slappna av. Jag försöker motionera med stavgång men det hjälper inte att stänga av hjärnan tyvärr. :( När jag väl motionerar så brukar jag dessutom tänka för mycket på att jag måste gå ner i vikt och att jag i så fall skulle behöva anstränga mig ännu mer något jag inte orkar.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-28 12:24:52

TechnoDrop skrev:
Henkkalexi skrev:Min hjärna går på speed 24/7, i min roliga kombination av AS och ADD, så ja, jag grubblar alldeles för mycket, analyserar och försöker lösa problem som rätt många tycker man kan strunta i. Går åt sjukt mycket energi till det... Men visst är det trevligt att filosofera emellanåt.


Oh ja. Har samma kombo själv och har mer än en gång utbrustit "men o unversum expanderar så KAN det ju inte vara oändligt!" och likande grejer.


Åh, igenkänningen... Herregud, igenkänningen! :lol:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Vampire » 2011-11-30 16:08:36

Jag grubblar mycket, har alltid gjort. Mest grubblar jag över folks beteenden, vad folk eventuellt tycker/tänker om mig, och över personliga katastrofer som eventuellt skulle kunna inträffa.
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-30 17:35:05

Jag grubblar ganska mycket , på gott & ont fast det är ju värre och lida av deffekten " verkar inte tänka alls" :-)Happy
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav mars146 » 2011-11-30 18:31:54

Jag grubblar mycket över mina problem. Då och då återkommer tankar om saker som hänt för några år sedan
mars146
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-11-30

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav gapata » 2011-12-14 15:53:54

Grubblar väldigt mycket periodvis. Favoritämnet brukar vara döden och vad som händer sedan. Jaa, ska man grubbla, ska man göra det rejält :-)Happy
Brukar ofta, nästan jämt grubbla på hur andra människor är funtade. Lite av ett specialintresse tror jag.
gapata
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-12-09

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Arcas » 2011-12-15 22:24:36

Grubblar är bara förnamnet, det gör inte saken bättre av att man är extremt långsint och envis av sig heller.

Tar flera timmar för en att ens somna. Orättvisa är det jag mest grubblar på och det finns det mycket av i mitt liv. Men även så enkla saker som om man skall gå och handla om 3 dagar.
Sitter då och tänker på alla små detaljer i detta, vad man skall ha på sig, vilka saker som skall tas fört, vilken tid, hur man skall gå i affären, vad folk kan säga, vad för oförutsägbara saker som kan hända osv.
Man sitter kort sagt och planerar en hel dag i detalj i förväg. Allt till ingen nytta då det ändå inte brukar bli som man tänkt det. :shock:
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 9:56:23

Jag har fått i uppgift av min psykolog att sätta en "grubbeltimer", så att jag bara får tänka på ett problem i max fem minuter. Har inte hunnit prova det än, men ska försöka komma igång med det snart.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Sammelsurium » 2011-12-16 10:25:18

Grubblar och ältar en hel del.

Jag försöker identifiera de saker jag brukar grubbla på, där grubbleriet aldrig leder till något konkret/positivt, för att sedan arbeta med att släppa de tankarna. Det är svårt eftersom det är ett under lång tid invant beteende.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Arcas » 2011-12-16 12:39:24

Henkkalexi skrev:Jag har fått i uppgift av min psykolog att sätta en "grubbeltimer", så att jag bara får tänka på ett problem i max fem minuter. Har inte hunnit prova det än, men ska försöka komma igång med det snart.


Det där lät väldigt bra, måste testas omgående.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Grubblar ni mycket eller hur är det?

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 18:22:48

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alexitymi

Min psykolog berättade för mig om alexitymi idag, och svårigheten att skilja mellan olika känslomässiga reaktioner. Det var mycket intressant, för alexitymi är tydligen vanligt hos os med AS, och det är lätt hänt att vi grubblar extra mycket eftersom vi blandar ihop våra känslor, ex. sorg/ilska.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in