Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthlm

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthlm

Inläggav Alien » 2011-12-12 5:01:40

EU satsar elva miljoner i yrkesutbildningen och 35 arbetslösa unga romer köar redan för att få gå den. Men Stockholms stad säger nej till att delfinansiera projektet. ”Det här är ungdomarnas enda chans att komma ut i arbete”, säger projektledare Manuel Tan Marti.

Sundbybergs folkhögskola har i tjugo år arbetat med specialriktade utbildningar för romer. Efter den senaste behandlingsassistentutbildningen fick 80 procent av eleverna jobb.

– Det är ett jättebra resultat för en grupp som står väldigt långt från arbetsmarknaden, därför bestämde vi oss för att starta en kurs till, säger kursansvariga Mona Danielsson.
http://www.dn.se/sthlm/stockholm-stoppar-kurs-for-romer

Europeiska socialfonden (ESF) går in med 11 miljoner. Men de har vissa villkor:

ESF:s regler tillåter inte att man läser kursen med studiemedel eftersom stödet ska gå till elever som står långt från både arbetsmarknad och studier. Därför krävs att kommunen går in som medfinansiär och låter eleverna läsa på försörjnings- eller aktivitetsstöd.

– Vi trodde i vår naivitet att det skulle gå bra. Men nu säger Stockholms stad nej. De ger bara försörjningsstöd för studier i tre månader och kan inte göra avkall på reglerna. Vem får ett jobb efter en kurs på tre månader, säger Mona Danielsson.


Det här är ungdomar utan utbildning och utan arbetslivserfarenhet. 90% av dem saknar fullgjord grundskoleutbildning.

– Det här är dessa ungdomars enda chans. Man säger alltid romer vill inte arbeta, romer vill inte utbilda sig. Vi motbevisar det.


Södertälje och Botkyra tillåter det men inom Stockholm bestämmer varje stadsdel själv.

Redan i dag har majoriteten av de sökande socialbidrag eller aktivitetsstöd.

– Det här är ju ett sätt för socialen att bli av med klienter. Det är väl bättre att betala försörjningsstöd under två år än att kanske tvingas betala i tjugo år till, säger Sonja Millon, lärarassistent.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Zombie » 2011-12-12 5:08:48

Låter ju som om vi gör självmål igen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Alien » 2011-12-12 5:18:34

Här berättar Sonja som gått kursen tidigare och skulle undervisat på den nu:

Jag gick bara sex år i grundskolan. Jag levde på socialbidrag i över tio år och hängde på arbetsförmedlingen i flera år utan att få jobb. Jag ansträngde mig verkligen, men jag hade inget att komma med, ingen utbildning, ingen arbetserfarenhet. Lärarassistentutbildningen här på folkhögskolan öppnade dörren till både samhälle och arbetsliv.

Jag har varit soc-fri i åtta år nu. Mardrömmen vore att hamna där igen. Jag kände mig så kränkt alla de åren. Man ägs av någon annan, det känns som rent tiggeri.
http://www.dn.se/sthlm/utbildningen-gav ... t-tillbaka

Att berätta att man är rom kan medföra att man inte får jobbet el förlorar det.
Det är nästan omöjligt att få jobb. Jag fick sparken från en advokatfirma när de fick reda på att jag är rom. De började bete sig jättekonstigt, lade pengar på ett bord för att kolla mig och sedan fick jag sparken fast de lovat mig fortsatt kontrakt. Det här är något alla romer möter varje dag.


Det är givetvis enbart positivt att romer och andra som "är långt från arbetsmarknaden" får en utbildning som leder till jobb. Och enligt ESF:s regler får de inte ta studielån.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Alien » 2011-12-12 5:22:57

Men nu kan det hända att utbildningen blir av:

Kritiken växer mot att staden stoppar den romska yrkesutbildningen på Sundbybergs folkhögskola. Miljöpartiet och Vänsterpartiet kallar det samhällsekonomiskt oförsvarbart. ”Vi kräver att staden gör undantag för de här ungdomarna”, säger Per Olsson (MP), gruppledare i utbildningsnämnden.

I går skrev DN om att Stockholm inte vill medfinansiera den romska yrkesutbildningen som EU satsar elva miljoner kronor i. Nu kommer kritik från flera partier i Stadshuset.
http://www.dn.se/sthlm/kritik-mot-beslu ... utbildning

Jag vet inte varför man har denna tremånadersregel, kanske för att man tycker att alla ska studera med studiemedel. Men i så fall går ju staden miste om medfinansieringen från EU.

Problemet är att EU-pengarna inte betalas ut om eleverna går på studiemedel. Och Stockholms stad har riktlinjer om att inte betala ut försörjnings- eller aktivitetsstöd för studier längre än tre månader.

– Vi kan inte ha en regel om att man inte kan plugga längre än tre månader på försörjningsstöd. Att det ska vara upp till varje stadsdel att besluta om det är okej känns väldigt rättsosäkert, säger Per Olsson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav osäker » 2011-12-12 7:38:14

Det är alltid trist när skattepengar bekostar etnisk diskriminering.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav slackern » 2011-12-12 8:21:24

osäker skrev:Det är alltid trist när skattepengar bekostar etnisk diskriminering.


Fast jag har fått en utbildning betald via FK och hade full ersättning under ett år. Och jag är ingen Rom eller tillhör någon annan etnisk minoritet.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Zombie » 2011-12-12 15:19:24

Ja, visst är det trist när vi i hundratals år håller en folkgrupp under stöveln och sedan betalar litet nålpengar för att kanske få in en del av dem i värmen istället för ut i socialbidragsberoende eller brottslighet. Fast nu var det ju just det kommunen konstrade med.

Och jag hoppas ingen kommer och säger att romerna minsann si och så. Alla vet vilken part som alltid har varit starkast, det är outsägligt ynkligt att förneka. (Och mången aspergare bör ju veta vad litet stolthet kan betyda för ens överlevnad i en fientlig omgivning, men när sådant har påpekats här förut har den dåliga generaliseringsförmågan visat sig...)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Alien » 2011-12-12 15:50:54

osäker skrev:Det är alltid trist när skattepengar bekostar etnisk diskriminering.


Det är ännu tristare med missunnsamhet. Du tycker alltså det är bättre att de går på socialbidrag hela livet?

EU:s bidrag går till stöd för "elever som står långt från både arbetsmarknad och studier". Det skulle alltså kunna gå till andra än romer också. För min del tycker jag att grundskolekompetens alltid ska kunna läsas in utan att eleverna ska behöva ta studielån. Jag trodde det var så redan, men så är det tydligen bara i undantagsfall.

Förslag om ändring av reglerna i Uppsala:

Det ska bli lättare för flyktingar och invandrare med försörjningsstöd (socialbidrag) att läsa in grundskola på Komvux. Syftet är att få fler att kvalificera sig för jobb och fortsatt utbildning.
---
– I dag måste den som vill läsa in grundskolans låg- mellan- och högstadium vid Komvux oftast ta studielån för det. Vi kan bevilja studier på grundvux och Svenska för invandrare, SFI, med försörjningsstöd för de som hade särskilda behov. Nu mjukar vi upp reglerna så att alla invandrare som saknar grundläggande utbildning kan få det samtidigt som de får försörjningsstöd, säger kommunalrådet Mohamad Hassan (FP).
I dag avstår många från att skaffa sig den grundläggande utbildningen. Enligt Mohamad Hassan har de inte en klar uppfattning om hur viktig utbildning är för att få ett jobb i det svenska samhällssystemet.
– Då är det svårt att motivera dem att låna pengar för att studera. Kan de läsa in grundskolan med försörjningsstöd så ökar chanserna att komma in i samhället och få ett arbete. Det kommer att leda till att fler också läser in sin gymnasiekompetens. Men de som vill fortsätta på gymnasiet måste ta studielån, säger Mohamad Hassan.

http://www.unt.se/uppsala/lattare-stude ... 65998.aspx

De har tagit ett familjepolitiskt perspektiv. Föräldrar som studerar och arbetar är bättre förebilder för barnen. Då blir barnen mer motiverade i skolan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Miche » 2011-12-12 16:10:13

Jag tycker att det är skitbra! Äntligen ett steg i rätt riktning för att få en fungerande integrering i Sverige!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Zombie » 2011-12-12 16:58:53

Ja, det låter som ett förslag som även de som klagar över "getherdar" och ungdomar på driv borde välkomna.

(Har en känsla av att det har funnits en del liknande förr om årtiondena, som har avskaffats eller fått anslagen strypta...)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-12 17:30:38

Ni kanske inte inser det, men mängden svennepengar som kan läggas på miffon är begränsad. Pengar som läggs på invandrade zigenare är pengar som inte kan läggas på infödda aspergermuppar. Vid andra världskrigets slut så fanns det bara en handfull romer i Sverige, idag är de uppemot 50 000.

Om man projicerar dagens trender framåt, så inser man att den generösa nivå vi har idag i socialförsäkringssystemen omöjligen kan hållas då antalet munnar blir allt fler samtidigt som antalet jobbare blir färre och fattigare.

Om 20 år kommer de flesta aspergare att leva på gatan, i källaren hos släktingar eller i ett kommunalt barackboende med gemensam mat och sovsal tillsammans med alkisar och knarkare. Är du inte självgående, dvs kan hantera åtta timmars arbete om dagen och är kapabel till att fungera med normala människor, så är du rökt. Se till så att det inte blir du.


atoms

Ordet "miffon" är nedsättande och bryter mot dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Överhuvudtaget bör du tänka på hur du uttrycker dig. Du antyder också att pengar till romer stjäl resurser från aspergare här: post680337.html#p680337 och här: post680434.html#p680434. Du får en tillsägelse för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Zombie » 2011-12-12 17:46:21

Antingen förtrycka eller förtryckas alltså. Vilken fruktansvärt trist värld det måtte vara att leva i. Är det det ni vill ta hämnd för? I mina sämre stunder hoppas jag verkligen det finns någon metafysisk rättvisa som så småningom låter er smaka på er egen medicin.

Det är ju bara de ni i förväg inte gillar som ni anser förutbestämda att bli kostnader vad man än gör och inte ens brukar bry er om att försöka få fram ur statistiken under någon annan post. När det gäller vita, kulturkristna västerlänningar eller vad ni nu har för kriterier brukar ni inte ha några problem att fatta att ju fler man lämnar utanför, desto fler som förstör och färre som bidrar får man.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-12 18:41:22

Zombie skrev:Antingen förtrycka eller förtryckas alltså. Vilken fruktansvärt trist värld det måtte vara att leva i. Är det det ni vill ta hämnd för? I mina sämre stunder hoppas jag verkligen det finns någon metafysisk rättvisa som så småningom låter er smaka på er egen medicin.

Det är ju bara de ni i förväg inte gillar som ni anser förutbestämda att bli kostnader vad man än gör och inte ens brukar bry er om att försöka få fram ur statistiken under någon annan post. När det gäller vita, kulturkristna västerlänningar eller vad ni nu har för kriterier brukar ni inte ha några problem att fatta att ju fler man lämnar utanför, desto fler som förstör och färre som bidrar får man.


Vad pratar du om? Det är helt enkelt en ekonomisk fråga. Ju fler munnar som ska mättas ur samma gryta, desto mindre för varje. Tror du statens pengar kommer ur intet? De är pengar, dvs konsumtionsutrymme, som vanliga svennearbetare avstått ifrån ofrivilligt i form av skatt. Det är väldigt lätt att vara generös med andras pengar.

Om grytan dessutom blir mindre år för år, är det inte lång tid innan det blir så lite i varje fat att det inte räcker och alla går med knorrande, hungriga magar. Du kan kolla bakåt i tiden så ser du trenden tydligt, jämför hur det var 1981 med idag. Sverige har kanat utför väldigt länge men eftersom det går rätt så långsamt år till år så är det få som märker det. Det är rätt så få på den här sajten som är såpass funktionsdugliga att de skulle kunna sköta ett vanligt enkelt manuellt jobb av döma av vad jag läst. Det är ännu fler som är så pass nergågna så att de inte ens orkar posta här. Vad tror du kommer hända med dem när försäkringskassepengarna räcker till mat eller hyra men inte båda? Det blir till att flytta ihop med några man inte känner i en liten etta. Vad händer sen när försäkringskassepengarna dras in helt? Ut på gatan och hustla järnet i en mongoshow? Eller kanske satsa på en karriär som sjusovande uteliggare?

Jag har sett en hel del aspergare som är så dåliga att de inte är kapabla att ens bo själva och de kommer definitivt inte klara sig länge utan en omfattande apparat runt dem. Den apparaten kommer att dras in med tiden och mupparna kommer att offras. Det har redan hänt, efter psykreformen i mitten av nittotalet så hamnade en del av det tidigare klientelet på mentalsjukhusen på gatan. Enligt en landstingschef på ett föredrag jag var på så handlade det om "folk som inte har någon sjukdomsinsikt", hon implicerade därmed att det var deras eget fel att de inte klarade sig! Att sakna insikt i sin störning är för övrigt något som kännetecknar de flesta aspergare! De flesta av dessa som hamnade på gatan är döda nu. De offrades för att grytan krympte lite och psyksjuka och anhöriga är en pytteliten väljargrupp. Det är mer lönsamt att investera i andra väljargrupper.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Zombie » 2011-12-12 19:07:56

Jag har redan svarat på det och nu får någon annan ta sig an den kanske omöjliga uppgiften att översätta det till ett språk du och dina åsiktsfränder förstår. Man kan väl också undra varför ni, som ska vara så fritänkande, inte riktar in er på att söka pengarna där pengarna finns. Ni är så lydiga så ni anar inte när ni ger er på andra ännu svagare grupper. Som djur i en för trång bur, fast ni är lika mycket människor som burens väktare. Kanske ni också är så präglade av den spelhåleekonomi som har rått de senaste årtiondena att ni inte vet att man kan skapa reella värden också, genom riktigt arbete. Men till det krävs då förstås en struktur som släpper in och belönar folk på något sätt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav osäker » 2011-12-12 20:55:29

Alien skrev:Det är ännu tristare med missunnsamhet. Du tycker alltså det är bättre att de går på socialbidrag hela livet?

Jag tycker inte att det är vare sig bättre eller sämre när romer går på socialbidrag hela livet än när människor som tillhör andra etniska grupper gör det. Att tillskriva diskrimineringsmotståndare nedriga motiv såsom missunnsamhet är direkt tarvligt.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Zombie » 2011-12-12 21:04:44

Jag tror jag förstår hur du tänker, men tänker jag på mitt sätt så blir det också missunnsamhet. Inte för att vara tarvlig utan för att vi tänker olika.

Det handlar ju om en väldigt liten återbetalning till en sedan länge gediget negativt diskriminerad grupp och som kan motiveras med rent egoistiska skäl från samhällets sida: att man redan på kort sikt kan få mer tillbaks än man har lagt ut och annars kommer att behöva lägga ut.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Miche » 2011-12-12 21:09:35

Exakt det som politikerna i sin spariver har undvikit år efter år, de fattar fan inte att de kan spara ännu mera genom vissa utgifter!

Besparingar i skolan är dyrt i längden, besparingar inom sjukvården är dyrt i längden osv osv, nu när de äntligen kommit på att man ta en utgift nu och spara i framtiden så bör det uppmuntras så kanske de fattar så småningom!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-12 21:49:40

Ni kan komma med så mycket snack om värderingsgrunder som ni vill, det finns mindre och mindre pengar tillgängliga för välfärdskonsumtion i Sverige då realBNP/capita sjunkit i snitt sedan 80talet. När det inte finns till alla så måste någon gå utan. Svenne vill att hans barn ska ha skola och sjukvård och hans föräldrar ska ha åldringsvård innan han kan tänka sig för att betala för keffa svenskar som inte kan eller vill jobba. Titta hur lite svensson bryr sig om schizoida uteliggare. Tror ni verkligen att han kommer att bry sig mer om aspergeriska uteliggare? "Det är ju synd att inte samhället kan göra något, men jag själv har inte råd, jag betalar över hälften av min lön i skatt, det som är över måste gå till mig och min familj".

Det välfärdssystem vi har idag är väldigt ungt historiskt sett och det kommer att visa sig vara en tillfällig aberration då man inte har sett till att säkra grunderna till det. Istället bjuder man dels ut det till hela världen och dels fördärvar man den produktiva apparat som underbygger det. Det kommer inte att hålla. Det är som om svenskarna i allmänhet tror att den välfärd de fortfarande ånjuter är av gud given och därför omöjlig att förlora.

Det har annars alltid varit så här uppe i Norden att den som inte kunnat arbeta, han har inte heller kunnat äta. Den tiden kommer att komma igen, och vad ska ni göra då? Mongomiffodemonstration utanför kommunalhuset för högre bidrag? Kanske tigga utanför systemet med alkisarna? Slåss med luffare från östeuropa om returflaskor? Berätta!
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Miche » 2011-12-12 23:11:07

Jag tror och hoppas att politikerna kommer att fatta att de inte sparar en spänn på sin iver att spara för stunden, snarare tvärtom, det ökar kostnaderna i framtiden och gör politikernas situation ohållbar om de faktiskt inte tänker efter före.

Det är möjligt att vi aldrig kommer tillbaka till den välfärd vi hade på 60- och 70-talet, men om makthavarna agerar smart så kanske vi t.o.m. kan få det bättre, men dit är det långt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-13 1:46:31

Miche, det spelar ingen roll om kostnaderna ökar i framtiden. Det är någon annan politikers problem. Svenska politiker tar konstant kortsiktiga beslut som orsakar stora kostnader i framtiden oavsett vad det gäller. För dem personligen handlar det om att göra karriär och tjäna storkovan, inte att tillvarata dina intressen.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Miche » 2011-12-13 2:08:18

Tyvärr gäller detsamma för de flesta politiker, men jag har ändå en optimistisk syn på framtiden, jag tror att vanliga människor kommer att ställa annorlunda krav vilket pressar politikerna åt rätt håll, frågan är bara hur lång tid det tar innan vi är där...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Iridia » 2011-12-13 2:33:08

slackern skrev:
osäker skrev:Det är alltid trist när skattepengar bekostar etnisk diskriminering.

Fast jag har fått en utbildning betald via FK och hade full ersättning under ett år. Och jag är ingen Rom eller tillhör någon annan etnisk minoritet.

Vilket alltså stödjer snarare än motsäger att det kan röra sig om etnisk diskriminering (även om det bara är ett anekdotiskt exempel).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Alien » 2011-12-15 5:27:27

Defekt Mupp skrev:Ni kanske inte inser det, men mängden svennepengar som kan läggas på miffon är begränsad. Pengar som läggs på invandrade zigenare är pengar som inte kan läggas på infödda aspergermuppar. Vid andra världskrigets slut så fanns det bara en handfull romer i Sverige, idag är de uppemot 50 000.


Miffon och muppar tycker jag är nedvärderande. Och vad menar du med "invandrade zigenare", hur vet att inte de som går utbildningen inte är födda i Sverige sedan generationer? Zigenare/romer har funnits här i 500 år och tillhör numera en av de officiella minoriteterna.

För övrigt är inte utbildning välgörenhet utan en investing så att de i framtiden kan få jobb och inlemmas i det vanliga samhället, vilket i sin tur medför att deras barn slipper leva på socialbidrag/kriminalitet.

Inget hindrar att andra grupper som "står långt från arbetsmarknad och studier" också får studera på samma villkor i framtiden.

Har läst att den vanliga AMU dragit ner, den kan behöva öka igen när arbetslösheten ökar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Björne » 2011-12-17 14:37:24

Att romer är diskriminerade tycker jag är helt uppenbart. De är de som invandrare säger "ja vi är inga svennar, men vi är inte några jävla zigenare iallafall" om. Att de levt 500 år i Sverige visar bara på att rasismen är ganska svår att krossa.

Man kan söka studiemedel för att läsa in grundskolan och gymnasiet på folkis. Det är flera i min närhet som gjort det och reglerna är mycket generösa.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in