Hur ska jag bemöta detta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav RandomGuy911 » 2011-12-06 14:39:16

OBS! Ej de riktiga namnen.

Jonas, min lärare, sade att han hade varit på en föreläsning med arbetarteamet om temat klokhet, och han rekommenderade att vi elever skulle gå på det under vår fritid. Jag svarade att sådant behöver jag inte gå på för att jag redan är tillräckligt klok.
Jonas svarade med att om man säger så, så bevisar det motsatsen.
Olle, som går i min klass, lade sig i och kallade mig arrogant.

Det tycker jag var ett dumt svar eftersom det var ett personangrepp mot mig.
Jag menade inget illa i det jag sade utan bara konstaterade det.
Varför är man oklok för att man konstaterar att man är klok? Om man tycker att man är klok, smart eller vad det nu är så har ingen rätten att ifrågasätta det. Till vilket syfte i så fall ska man göra det när man inte kritiserar någon annan utan när man bara stärker sig själv? Det är vad jag kallar klokhet. Om du anser dig vara tillräckligt klok så har du rätten att få hävda det. Varför får man inte det? Är det jantelagen som visar sig hos Jonas och Olle? Att man inte ska få säga att man är bra på något? Varken Jonas eller Olle känner mig tillräckligt bra för att kunna ha rätten att säga att jag är oklok och arrogant.

Min självkänsla och mitt värde ligger i min klokhet, så jag tar extra illa vid mig om någon kritiserar den punkten.

När jag kontrade med att fråga med vad i mitt beteende som visades oklokt, så svarade han med att det kan han inte svara på eftersom han blev så upptagen med min "attityd".

Hur ska jag bemöta sånt här? Ska jag bli öppet förbannad? Ska jag fortsätta att argumentera? Ska jag lida i det tysta? Ska jag släppa det? I så fall, varför?

Med vänliga hälsningar
Senast redigerad av RandomGuy911 2011-12-06 14:47:41, redigerad totalt 1 gång.
RandomGuy911
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-12-18

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav HappyChic » 2011-12-06 14:45:49

Kanske att när du sa att du inte behövde gå dit för att bli klok så sa du underförstått att alla andra behövde gå dit för de var ej lika kloka som du. Så även om du ansåg dig stärka dig själv så pratade du samtidigt ned alla andra. Därav hans kommentar som du tog illa vid dig av. Samtidigt tycker jag att läraren var löjlig som sa en sån taskig kommentar där han pekade ut dig som oklok. Så ingen av er var kloka!

En annan sak som jag själv brukar tänka på och rätta mig efter är att man ALDRIG är fullärd inom något, det finns alltid något att lära av allting och att jag är smart som samlar på mer information så jag förbättrar mig själv.
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav RandomGuy911 » 2011-12-06 14:52:10

HappyChic skrev:En annan sak som jag själv brukar tänka på och rätta mig efter är att man ALDRIG är fullärd inom något, det finns alltid något att lära av allting och att jag är smart som samlar på mer information så jag förbättrar mig själv.


Det är 100% sant. Men jag försöker att jämföra mig med andra på den punkten. Jag ser mig omkring och ser hur illa många beter sig, och faktiskt stärker mig själv och kan tycka att jag är bra för en gångs skull.

Moral och etik är något som intresserar mig starkt. Filosoferar mycket kring vad som är rätt och fel. Vad jag kan göra. Varför andra gör som dom gör osv.

Min avsikt var absolut inte att klanka ned på de andra i klassen. Jag hade inte ens dem i åtanke utan såg det utifrån mitt perspektiv.
RandomGuy911
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-12-18

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav HappyChic » 2011-12-06 15:00:12

RandomGuy911 skrev:
HappyChic skrev:En annan sak som jag själv brukar tänka på och rätta mig efter är att man ALDRIG är fullärd inom något, det finns alltid något att lära av allting och att jag är smart som samlar på mer information så jag förbättrar mig själv.


Det är 100% sant. Men jag försöker att jämföra mig med andra på den punkten. Jag ser mig omkring och ser hur illa många beter sig, och faktiskt stärker mig själv och kan tycka att jag är bra för en gångs skull.

Moral och etik är något som intresserar mig starkt. Filosoferar mycket kring vad som är rätt och fel. Vad jag kan göra. Varför andra gör som dom gör osv.

Min avsikt var absolut inte att klanka ned på de andra i klassen. Jag hade inte ens dem i åtanke utan såg det utifrån mitt perspektiv.


Jag förstår att du bara tänkte ur ditt eget perspektiv, men läraren tänkte som NT :)
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav RandomGuy911 » 2011-12-06 15:04:18

HappyChic skrev:men läraren tänkte som NT


Att han såg ur flera perspektiv?

Alltså, det är något jag brukar kunna göra annars. Om jag ska vara helt ärlig så var jag på dåligt humör. Då blir det lätt för mig att titta ur ett tunnelseende.
RandomGuy911
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-12-18

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav HappyChic » 2011-12-06 15:06:37

RandomGuy911 skrev:
HappyChic skrev:men läraren tänkte som NT


Att han såg ur flera perspektiv?

Alltså, det är något jag brukar kunna göra annars. Om jag ska vara helt ärlig så var jag på dåligt humör. Då blir det lätt för mig att titta ur ett tunnelseende.


Att han såg ur hela gruppen/klassens perspektiv. Jag tycker dock att det han sa var onödigt, han kunde bara hållt käften och låtit kommentaren slinka förbi.
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Salkin » 2011-12-06 16:01:47

Hade jag varit åskådare till det här utbytet hade nog min spontana reaktion varit att anta att "jag är redan tillräckligt klok" var en skämtsam kommentar i sammanhanget, och att det var fånigt av Jonas och Olle att ta den på allvar.

Även om det nu tydligen inte var ett skämt håller jag med om att det var onödigt att reagera så starkt på den.
Salkin
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Jakobsberg (förort till hufvudstaden)

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Salkin » 2011-12-06 16:11:12

Kanske är bra om jag håller mig till ursprungsämnet också. Jag tror inte att det är någon idé att fortsätta argumentera. Även om det vore känslomässigt tillfredsställande så blir nog inget bättre av det, utan ta i så fall ut frustrationen någon annanstans...
Salkin
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Jakobsberg (förort till hufvudstaden)

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Bali » 2011-12-06 17:55:05

Hejsan
RandomGuy911 skrev:Jonas, min lärare, sade att han hade varit på en föreläsning med arbetarteamet om temat klokhet, och han rekommenderade att vi elever skulle gå på det under vår fritid. Jag svarade att sådant behöver jag inte gå på för att jag redan är tillräckligt klok.

Hej på dig, RandomGuy911!
Jag är en "random" tant på 45 år :wink: så det var ett tag sedan jag gick i skolan, men jag tycker att ditt svar var förbaskat modigt eftersom du satte ärligheten främst/du stod upp för din uppfattning och åsikt - strongt!
Jag hade nog fegat ur och bara gått på den där föreläsningen utan att fråga varför, eftersom jag antagligen var en mesig, passiv "vara till lags" person redan under skoltiden.
Det som ändå slog mig här var att föreläsningen kanske ändå kunde vara intressant även för dig!? Jag menar "temat klokhet" behöver ju faktiskt inte betyda att du inte är klok utan bara en föreläsning om just ämnet och hur föreläsaren ser på saken, vem som är eller inte är det och då skulle den modige faktiskt kunna häva upp sin röst ännu en gång om han/hon inte höll med! :wink:
Bara en tants fundering och vad gäller "Olle" anser jag att du "bara" borde ignorera hans åsikt, för jag anser som sagt att du var "strong".

Ta hand om dig! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Björne » 2011-12-06 23:21:05

Du blev utsatt för ett så kallat dominansbetéende. Vad som sas var helt irrelevant - det viktiga var att du förlorade. Jag orkar inte förklara allt just nu, men om man tänker sig människor som nakna apor blir allt genast mycket lättare att begripa. Du inkräktade på din lärares auktoritet genom att påstå att hans råd inte skulle gälla för dig.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-06 23:34:43

Säg åt lärarn att han verkar behöva föreläsningen bättre och att han i fortsättningen kan behålla sina "klokheter" för sig själv till dess du frågar om något.

Jag skulle inte heller gå på ngn föreläsning med temat "klokhet" om det prackades på mig. Det antyder att man är oklok och behöver lära sig något och folk som utgår från att jag är mindre vetande kan fara åt helvete.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-06 23:39:22

RandomGuy911 skrev:Om man tycker att man är klok, smart eller vad det nu är så har ingen rätten att ifrågasätta det.
RandomGuy911 skrev:Min självkänsla och mitt värde ligger i min klokhet, så jag tar extra illa vid mig om någon kritiserar den punkten.
RandomGuy911 skrev:Hur ska jag bemöta sånt här? Ska jag bli öppet förbannad? Ska jag fortsätta att argumentera? Ska jag lida i det tysta? Ska jag släppa det? I så fall, varför?

Jag tycker inte du visat nån vidare klokhet här...

Skryter man om hur bra man är så får man ta att alla inte håller med. En sån kommentar som du sa kan man säga på skämt, inte på allvar. Särskilt inte som det är så känsligt för dig. Släpp det och lär dig att inte utsätta dig för samma sak igen, så kanske du i alla fall har blivit lite klokare.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Uddaaspergare » 2011-12-06 23:46:27

KrigarSjäl skrev: folk som utgår från att jag är mindre vetande kan fara åt helvete.
1+
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-06 23:55:45

Men om man nu har en talang, begåvning eller ngt man vet att man är bra på - varför ska man inte kunna säga det och varför anses det motsatsen till klokt?

Minns en lärare som påstod att "alla stavar fel ibland, det gör säkert du också" och att jag bestämt sade att så inte var fallet.

Det finns så mycket Jante, blind auktoritetstro och likriktning där ute. Sånt ska man göra uppror mot, vägra foga sig i de mallar som ställs upp av samhälle, institutioner och myndigheter. Prova att göra tvärtom det som beordras, påbjuds eller rekommenderas av överheten. Andas rusig frihetsluft istället för att vara mjäkigt lagom hela tiden. Sup dig full, be folk dra åt helvete och klottra på stan!
Tänk själv och ta ingen skit!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-07 0:00:36

KrigarSjäl skrev:Minns en lärare som påstod att "alla stavar fel ibland, det gör säkert du också" och att jag bestämt sade att så inte var fallet.

Jag har sett dig stava fel...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-07 0:16:01

Kimmelie skrev:
KrigarSjäl skrev:Minns en lärare som påstod att "alla stavar fel ibland, det gör säkert du också" och att jag bestämt sade att så inte var fallet.

Jag har sett dig stava fel...

Länk?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-07 9:35:26

Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Iridia » 2011-12-07 10:03:55

Björne skrev:Du blev utsatt för ett så kallat dominansbetéende. Vad som sas var helt irrelevant - det viktiga var att du förlorade. Jag orkar inte förklara allt just nu, men om man tänker sig människor som nakna apor blir allt genast mycket lättare att begripa. Du inkräktade på din lärares auktoritet genom att påstå att hans råd inte skulle gälla för dig.

Intressant. Det hade inte jag fattat i den situationen.

Väldigt opedagogiskt av läraren att komma med en sådan rekommendation, och att ö h t ha en kurs med sådan rubrik, det låter vare sig klokt eller respektfullt.

Ett alternativt sätt att bemöta rekommendationen hade kanske varit att bara fråga läraren varför och be denne specificera.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav wuwei » 2011-12-07 10:49:35

Nu gissar jag här, men kanske är det rätt spår.

Läraren hade varit på en föreläsning som den fann väldigt inspirerande och givande. Den ville dela med sig av detta i sin egen entusiasm över det den tagit del av. Kanske glömde läraren bort att den i egenskap av lärare har en auktoritet som gör att om den säger åt eleverna att gå på något på fritiden så kan de ta det som en order, trots att läraren egentligen inte har rätt att ställa sådana krav. Din kommentar om att du var tillräckligt klok utlöste flera reaktioner, t ex: besvikelse över att du inte delade entusiasmen för detta fantastiska, en känsla av att få sin auktoritet ifrågasatt och en vilja att försöka få förståelse för hur bra det den föreslog var. Men eftersom de flesta av oss inte är så medvetna om att det är sånt här som sker inom oss när vi känner oss ifrågasatta, besvikna etc så ledde det fram till att läraren hävde ur sig att du nog inte var så klok som du trodde. Eftersom läraren redan hade satt en etikett på dig som oklok så passade en elev på att sätta en etikett till på dig genom att säga att du var arrogant.

Väldigt mycket tolkningar av det andra säger eller gör handlar om vilka känslor som väcks inom oss själva. Av någon outgrundlig anledning lär de flesta sig (verkar det som) att om någon säger att den själv är bra på något så säger den i samma andetag att ALLA andra är dåliga. Det är det att de plötsligen upplever sin kompetens som ifrågasatt som gör att de reagerar som de gör. De tolkar inte att man säger att man anser sig "tillräcklig klok" som det som sägs, utan lägger till att det menas att man är "klokare än dig/er". Säger man att man är bra, så tror de att man tycker att man är bäst och en del börjar till och med försöka bevisa för en att man inte alls är bra, av just den anledningen att de själva upplever sig värdelösa om någon annan är bra.

Hur man bemöter sådant? Tja, kanske med: "Oj, nu känner jag mig angripen. Hur tolkade du det jag sa?" och sedan envisas med att vilja höra hur de tolkat, för det är lätt hänt att de bara fortsätter att angripa eftersom de känner sig ifrågasatta av sådana frågor också. Folk reagerar INTE, som det står i många böcker om hur man ska kommunicera, med att genast bli välvilligt inställda (och så skuttar man bort hand i hand mot solnedgången) utan det är väldigt vanligt att de fortsätter att tolka det man säger som angrepp och därmed går de till angrepp. Full cirkus.

Att be folk dra åt helvete främjar ju inte direkt förståelse människor emellan, men jag kan iofs förstå den som får lust att reagera eller som reagerar så om den varit med om mängder av misstolkningar av det här slaget.
Jag försöker tänka att "alla missförstår alla andra hela tiden" vilket gör det lite lättare att hantera, det händer alla, det är inte bara jag som är utsatt, det ingår i att vara människa.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Dagobert » 2011-12-07 13:50:32

Påstår man på allvar att man är tillräckligt klok så får man antingen medhåll eller mothåll.
De som ger en medhåll är antingen inte kompetenta att avgöra hur klok man är, eller så klappar de dig på axeln: "Jaja, visst är du tillräckligt klok, Random".

De som ger en mothåll är kanske klokare än du, och ser en potential hos dig att dra nytta av kursen. Att då påstå att du är tillräckligt klok ger dem två alternativ: korkad eller arrogant. De anser nog inte att du är korkad.
I det läget skulle jag föredra att bli kallad arrogant.
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav RandomGuy911 » 2011-12-07 15:43:44

Kimmelie skrev:Skryter man om hur bra man är så får man ta att alla inte håller med. En sån kommentar som du sa kan man säga på skämt, inte på allvar. Särskilt inte som det är så känsligt för dig. Släpp det och lär dig att inte utsätta dig för samma sak igen, så kanske du i alla fall har blivit lite klokare.


Det är inget skryt. Du verkar ha missuppfattat det helt och hållet. Tycker du att du är bra på något? Vad skadar det om du säger det? Det var inte till någon anledning att racka ned på någon utan jag sa bara det jag tyckte. Punkt slut.

Du visar ingen större klokhet som kommer in här och rackar ner på mig när faktum kvarstår att jag är ganska skör som person. (Det framgår i att jag har låg självkänsla).

Om du vet vad det innebär så ska du visa större försiktighet att skriva sådant. Jag har AS, OCD, BDD och det är jävligt tufft för mig redan som det är. Mår man tillräckligt dåligt och tycker illa om sig själv så kan det där psykologiska skyddet som de flesta vanligtvis har, vara borta, och då suger du åt dig som en svamp, AV ALLT. Du blir med andra ord väldigt ledsen och tar åt dit mycket av personangrepp.

Vad är det i mina resonemang som är oklokt?

Du avgör inte vad man får säga på skämt och inte. Det är helt subjektivt.

Grejen till att jag reagerar så starkt är för att jag inte vill att någon ska ta ifrån mig det ENDA som jag känner att jag är bra på.
RandomGuy911
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-12-18

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav RandomGuy911 » 2011-12-07 16:10:59

Dagobert skrev:De som ger en mothåll är kanske klokare än du, och ser en potential hos dig att dra nytta av kursen. Att då påstå att du är tillräckligt klok ger dem två alternativ: korkad eller arrogant. De anser nog inte att du är korkad.
I det läget skulle jag föredra att bli kallad arrogant.


Du kan inte komma och hävda en massa strunt när du i själva verket inte ens deltog i situationen. Nej, jag tror inte de ansåg att jag var korkad. Olika situationer och grupper har olika jargonger. Man säger olika saker och man menar olika saker beroende på vilken grupp man är i.

Jag tror mer på den här dominans-grejen. Jag upplever det som att Jonas och Olle i övrigt är dominerande och gillar att sätta sig över andra och bossa.

Kan även tilläggas att klokhet är HELT subjektivt. Klokhet är en sak för mig, och en sak för en annan.

Tack till er alla som lämnat positiva respons. Det hjälper mig att förstå situationer bättre.

Av anledning till att jag inte orkar med mer personangrepp så får gärna någon MOD låsa tråden.

MvH
RandomGuy911
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-12-18

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Lakrits » 2011-12-07 16:26:28

Uddaaspergare skrev:
KrigarSjäl skrev: folk som utgår från att jag är mindre vetande kan fara åt helvete.
1+

… vilket förutsätter att de vet var någonstans helvetet ligger. Eller vet ni det? Jag gissar i alla fall på att det ligger i trakterna av Löberöd.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur ska jag bemöta detta?

Inläggav Dagobert » 2011-12-07 16:34:19

RandomGuy911 skrev:Vad är det för smörja du häver ur dig?

Du kan inte komma och hävda en massa strunt när du i själva verket inte ens deltog i situationen?

Ingen annan här deltog heller, vad jag vet.
Din fråga var "Hur ska jag bemöta detta?" och det där var mitt förslag.
Inte cyniskt, inte personangrepp. Gå på kursen eller låt dem se dig som arrogant, välj själv.
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in