Människors beteende på internet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Människors beteende på internet

Inläggav Jagers » 2011-12-06 2:08:42

Så, jag är väldigt intresserad av varför människor är medvetet elaka mot andra på internet, det är en så extremt vanlig sak, förekommer tillochmed här på forumet.

Dessa personer, har dem råkat ut för nått när dem var mindre? våldtagna? mobbade? eller är det bara dålig uppfostran?

Exempel: har lärt känna en kille dem senaste 5~ dagarna, en kille från USA, han sa att han var spel-kodare och kodat på bla. Skyrim, Witcher 2, Oblivion, många stora spel.
Träffade han på en minecraftserver jag börjat spela på, pratade tom. med honom på ventrilo.
På servern så var han väldigt snäll och hjälpsam, han gjorde arbete på servern, och förstörde ingenting vad jag vet. Idag invitade jag han till min privata creative-server för å ha lite kul i creative-mode, jag gav han fulla admin-rättigheter på servern och jag började göra vägar, medans han började placera ut sprängämnen när jag inte såg, över hela servern och allt mitt tidigare arbete. Sedan sprängde han allt, och bannade mig från min egna server. (kan juh ta bort bannen så det gjorde juh direkt inte nått) men att han förstörde allt mitt arbete var lite jobbigare, han tog även bort mig från skype där vi pratat med varandra några dagar.

Så, varför? vad är det som är så himla kul med att förstöra allt för någon på internet? hacka någons konto på world of warcraft tillexempel, och ta bort ALLT som man jobbat för i flera år.
Han var dessutom väldigt gammal, jag skulle gissa 18-21+ genom hans röst på ventrilo.

och om vi inte skulle ha några lagar i verkliga livet, skulle det betyda att typ 80% av alla människor skulle springa runt å döda varandra och bränna ner deras hus och ägodelar??
(då ca. 80% av alla på internet verkar vara sånnahär personer)

tankar kring detta, någon?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Människors betéende på internet

Inläggav HappyChic » 2011-12-06 2:17:10

Jagers skrev:Han var dessutom väldigt gammal, jag skulle gissa 18-21+ genom hans röst på ventrilo.


Jag fattade nästan ingenting av ditt spelprat men jag förstod att någon utnyttjat dig och att du blev ledsen för det. Det du får tänka på nu till nästa gång är att du lärt dig något av en trist erfarenhet och inte litar lika blint på en okänd människa. Sen undrar jag vad du menar med "väldigt gammal" = 18-21 år? Du är själv 23 år, är någon som är yngre än du "väldigt gammal"? Jag fattar ingenting av det. Jag är 43 och jag skulle inte påstå att jag är "väldigt gammal". Då tar ju orden slut för någon som faktiskt är "väldigt gammal" på riktigt....typ 80-100 år.

Moderator: Reparerade citatet!
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Björne » 2011-12-06 2:21:08

Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Människors betéende på internet

Inläggav kullan » 2011-12-06 2:23:53

Ja du,det var en väldigt bra frågeställning. det är som att vill man klara sig från sånt här så har man inget att göra på internet. Men man måste väl för tusan kunna va på internet utan att råka illa ut.

det är väl samma sak med såna som säger sig va vänner till en och sen så blir man blockad och annat tjafs. Är den mänskliga varelsen så opålitlig så att man ska alltså inte kunna tro på vad dom säger. Oavsett vem det är som säger det. Det känns som att man inte kan lita på nån.

ja folk är väldigt elaka mot varann. dom blir facebookvänner ena dagen och nästa blir man blockad. det är som att vissa använder en som en spelpjäs man kan flytta lite hursomhelst. Man är ett namn på en lista bara som dom lätt bara tar bort. Klick så var den borta.Sjukt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Jagers » 2011-12-06 2:28:34

knappast värt att kalla det ledsen, blev bara paff, och det fick mig att fundera, varför gör människor sånthär? varför är man medvetet elak mot andra? är somsagt jättevanligt på internet.
hadde en backup på servern etc så han lyckades förstöra max 2 timmars arbete, vilket inte är nånting, och jag tar aldrig illa upp när jag möter en idiot eftersom jag är så van.

blev somsagt bara frågeställd, vad är det som är så kul med att vara elak? :S

Björnes länk är juh så nära sanningen man kan komma :D men somsagt, varför är det så?

-edit igen för 3'e gången-

ang. att jag kallar honom gammal är för att det är vanligt att det är små ungar som beter sig sådär på internet, å han är vad man kallar "vuxen"
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Människors beteende på internet

Inläggav Alien » 2011-12-06 3:58:54

Han kanske är en psykopat som njuter av att förstöra för andra och göra dem besvikna. Just anonymiteten tycks locka fram psykopaten ur många, man behöver aldrig möta personen öga mot öga el stå till svars.

Det är vad jag tycker är "vardagsondska", att jävlas med folk trots att de inte gjort en något ont.

Öht tycker jag man får en mörk bild av människans natur genom att läsa (om) vad de har för sig på internet.

Jag reagerade också att du kallade en 21-åring för "gammal" ("vuxen" är rätta ordet) och funderade vad jag ska kallas för, "stapplande på gravens rand". :o :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Människors betéende på internet

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-06 4:15:56

Hur gammal är TS?

Med tiden blir man mindre godtrogen och därmed mindre lättlurad.Det är idiotiskt att lita på alla - de flesta lär sig det med tiden fast vissa fastnar i det där barnstadiet.
Minns en aspergare jag kände förut. Läste vederbörandes blogg nyligen och jodå, trots fyllda 34 år är det ett barns texter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Jagers » 2011-12-06 5:53:47

KrigarSjäl skrev:Hur gammal är TS?

Med tiden blir man mindre godtrogen och därmed mindre lättlurad.Det är idiotiskt att lita på alla - de flesta lär sig det med tiden fast vissa fastnar i det där barnstadiet.
Minns en aspergare jag kände förut. Läste vederbörandes blogg nyligen och jodå, trots fyllda 34 år är det ett barns texter.

Min ålder står mycket klart i min profil.

Ber om ursäkt att du tycker jag är ett barn då, men jag gillar att vara ung, leka med lego, gräva i sandlådan, etc. varför växa upp, vad jag vet får man bara göra tråkiga saker då.

och nej, det är inte det att jag litar på dem, då skulle jag inte ta backup på servern etc, men jag tror gott om alla tills jag bevisats motsatsen, jag skulle aldrig ge ut lösenord etc om jag inte kände personen väldigt bra irl.(om ens då)

Alien skrev:Han kanske är en psykopat som njuter av att förstöra för andra och göra dem besvikna. Just anonymiteten tycks locka fram psykopaten ur många, man behöver aldrig möta personen öga mot öga el stå till svars.


då måste ca. 80% av alla människor på nätet psykopater? :D låter farligt tycker jag.
vad tror du lockar fram vardagsonskan i folk då?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Människors betéende på internet

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-06 6:59:41

Du verkar ha hygglig koll på läget iaf.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Människors betéende på internet

Inläggav calima » 2011-12-06 7:36:51

Kanske för att många människor känner sig illa behandlade irl, de har väldigt lite makt/kontroll över sitt eget liv och då passar de på att "hämnas" över nätet.

Att stå upp mot knasiga chefer, säga ifrån till kollegor eller stå upp mot en lärare kan vara svårt. Det är mycket lättare att jävlas med folk man inte känner, som man inte behöver se i ögonen och då man inte behöver ta ansvar för det man gör.

Tror jag.

Generellt sett är människan mer alienerad än någonsin. Få människor kontrollerar sitt liv, kontrollen ligger hos arbetsgivare och diverse myndigheter. Generellt sett tror jag människan mår sämre än någonsin och då är det lätt hänt att man blir hämdlysten.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Människors betéende på internet

Inläggav wuwei » 2011-12-06 9:41:34

Kanske är det samma psykologiska mekanismer som kommer igång t ex i en mobb? Där kan också folk i skydd av en upplevd anonymitet, att man ingår i något "större", göra fruktansvärda saker som de aldrig skulle få för sig att göra om de var själva eller i en mindre grupp. Den man utsätter blir avhumaniserad. Precis som soldater gärna intalas i eller intalar sig själva att fienden inte är riktigt mänsklig och därför är ok att döda så är "lättlurade korkskallar" okej att ge sig på i skydd av anonymiteten. Att vara på internet är att ingå i något större.

Jag tror inte att det handlar om psykopater. Jag tror att vi ALLA har detta inom oss, därför att i andra situationer så tjänar den här förmågan att avhumanisera andra oss för att vi själva som individer ska överleva. Kanske är det så att "spärrarna" för att släppa lös det ser olika ut hos olika människor, men det behöver inte vara patologiskt för det. Om de spärrar vi har är genetiska eller inlärda eller både och, vet jag inte. Alla som har t ex ingått i mobbar eller varit lägervakter har man inte kunnat säkerställa att de på något sätt är "sjuka", vad jag känner till.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Människors betéende på internet

Inläggav snyft » 2011-12-06 10:01:28

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stanfordexperimentet

Kanske bara jag som ser dagens samhälle som ett fängelse?
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Människors betéende på internet

Inläggav calima » 2011-12-06 10:03:34

wuwei skrev:Jag tror inte att det handlar om psykopater. Jag tror att vi ALLA har detta inom oss, ...


Det tror jag också. Inte handlar lågsint tarvlighet om patologoska psykopater. Man passar på att vara illasinnad när man kan vara anonym.

wuwei skrev:Den man utsätter blir avhumaniserad


Man slipper helt enkelt se det man gör mot andra. Offret är också anonymt.
I krig är det lätt att döda tusentals människor med en missil men det är psykologiskt betydligt svårare att döda i närstrid, det är inte många som klarar det. Eller rättare sagt klarar av att leva med det efteråt.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Jagers » 2011-12-06 16:38:45

tack för bra svar calima och wuwei, väldigt tänkvärt.

KrigarSjäl skrev:Du verkar ha hygglig koll på läget iaf.


anar en ironi där, stämmer det?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Alien » 2011-12-06 22:13:42

Jagers skrev:
Alien skrev:Han kanske är en psykopat som njuter av att förstöra för andra och göra dem besvikna. Just anonymteten tycks locka fram psykopaten ur många, man behöver aldrig möta personen öga mot öga el stå till svars.


då måste ca. 80% av alla människor på nätet psykopater? :D låter farligt tycker jag.
vad tror du lockar fram vardagsonskan i folk då?


Psykopatdrag el vanlig elakhet och förstörelselusta finns hos många som inte är 100% psykopater.

Det som håller människan i schack så de inte släpper alla sina antisociala krafter lösa är den sociala kontrollen, lagen och samvetet. På nätet finns ingen social kontroll och ingen lag heller (polisen är inte så intresserad).

Vad som lockar fram vardagsondskan är väl t ex personliga motgångar och besvikelser. Känsla av vanmakt också, alla kan förstöra och såra och på så sätt få makt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Människors betéende på internet

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-06 23:47:23

Jagers skrev:tack för bra svar calima och wuwei, väldigt tänkvärt.

KrigarSjäl skrev:Du verkar ha hygglig koll på läget iaf.

anar en ironi där, stämmer det?

Nej jag tycker du resonerar hyggligt skarpt i det svar jag fick.
Andra som förfasar sig jämt och ständigt brukar vara naiva och lätt korkade.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Jagers » 2011-12-07 0:02:25

KrigarSjäl skrev:Du verkar ha hygglig koll på läget iaf.
Jagers skrev:anar en ironi där, stämmer det?

Nej jag tycker du resonerar hyggligt skarpt i det svar jag fick.
Andra som förfasar sig jämt och ständigt brukar vara naiva och lätt korkade.


Ah.. tack.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Gargamell85 » 2011-12-07 2:49:29

Ja då är man ju lastgammal som 26-åring med andra ord :D
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Människors betéende på internet

Inläggav earlydayminer » 2011-12-07 9:53:19

Anonymitet. Distans. Laglöshet.

Är villig att slå vad om att den stora majoriteten av "www crusaders" är lika bleka inför rädsla och råhet som alla andra. Jag tror inte många av dessa är s k psykopater eller något annat närliggande. Det finns bl a mycket droger som gör människor temporärt omdömeslösa, råa, empatilösa översittare. Det finns depression som gör människor allmänt negativa, trötta, frispråkiga. Det finns säkert en och annan som är störd, men den stora majoriteten av människor är det inte. Det är jag övertygad om.

Det finns väldigt många sjuka människor. Det finns många människor som använder mycket droger. Ett sätt för dessa är att nå fram genom internet. Det kan finnas en underliggande önskan om uppmärksamhet.

Jag är på nätet som jag är irl. Skälet till det är att man ska inte tro att man kommer undan med något. Snackar man skit, då kan man råka mycket illa ut. Sannolikheten att t ex en amerikan råkar illa ut av en svensk, den är liten - men fortfarande inte otänkbar. Det finns människor som tröttnar på att bli nedtryckta.

Internet är en djupare form spegelbild av samhället, med många små olika samhällen.

Jag är av åsikten att man ska stå för det man säger/skriver. Därför skriver jag inte om vad som helst, även om jag har hur mycket åsikter som helst. Jag väljer vad som är värt att skriva om.

Jag har noll tolerans för "www crusaders" - för det finns ingen större mening med det. Det uppfyller inget syfte bra nog att acceptera drivandet hos individerna.

Människor är inte paranoida nog, försiktiga nog, vaksamma nog. Det finns ingen poäng i att diskuter med människor som inte kan resonera, att försöka omvandla människor som saknar moraliska och förnuftiga riktlinjer.

Everything can and will be used against you in the court of internet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Människors betéende på internet

Inläggav Iridia » 2011-12-07 11:05:03

Synd att det inte finns någon Gilla-knapp här, då hade jag tryckt på den nu. Får bli en gubbe istället: :-)049
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in