Ord på hjärnan?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav segdeg » 2011-12-05 0:24:02

HappyChic skrev:Jag har fått ett eget påhittat ord på hjärnan. Böjningen av "få". Dvs få, färre....och mitt eget ord FÄRST! Visst är det mkt enklare att säga "Den som får färst poäng förlorar" än "Den som får minst antal poäng förlorar"? Don't ya think...???


Färst är ett mycket bra ord, lite ovant bara, men varför inte ? skulle vara trevligt att få höra det användas, det kanske kommer ...

Mvh ordigt
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-12-05 0:24:44

Jepp. Igenkänning här. Så in i vassen.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav segdeg » 2011-12-05 0:33:41

Miche skrev:Färst är inget nytt ord!


Det ena utesluter inte det andra, dvs vem vet upphovet till att det kom in i våra ordböcker?

Mvh :-)003
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav HappyChic » 2011-12-05 0:39:14

Miche skrev:Färst är inget nytt ord!


Det var ca 10 år sedan jag först (färst :) kom på ordet. Då hade iaf jag aldrig hört det. Några år senare hörde/läste jag det i ett sammanhang och tänkte att någon "stulit" mitt ord. Vem var först? Jag vet inte :)
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav segdeg » 2011-12-05 1:23:08

HappyChic skrev:
Miche skrev:Färst är inget nytt ord!


Det var ca 10 år sedan jag först (färst :) kom på ordet. Då hade iaf jag aldrig hört det. Några år senare hörde/läste jag det i ett sammanhang och tänkte att någon "stulit" mitt ord. Vem var först? Jag vet inte :)


Som jag förstått det, så är ordet Färst ett gammalt ord, som använts av och till, ur ett historiskt perspektiv så har det tydligen vandrat runt i de skandinaviska språken och används fortfarande av danskarna som alltid skall vara värst trots att de är färst på många vis.

Tror att det är så här med ord, att vi ibland saknar en beskrivande ordbild på det vi vill säga, kreativt tar vi till det vi vet och känner till och nykonstruerar det som kanske varit användbart i en annan tid eller i andra sammanhang och platser? Färst (av allt) som sist vill iaf jag inte glömma att det är ett ord att komma ihåg just för att det har en plats i vårt språk.

Mvh kultur
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Vampire » 2011-12-05 15:19:21

"Där nere" och "där uppe" tycker jag just nu om att höra. Och hissmantran: "Våning... tre" etc. Det sistnämnda är nog mest för att jag ryser lite när jag hör det. Hissarna på f.d. Rosenlunds sjukhus i Stockholm där habiliteringen idag ligger är perfekta! Ibland infinner sig någon sorts myskänsla när jag hör dessa ord i huvudet, och då måste jag gunga fram och tillbaka i sidled till musik för att höra dem ännu lite bättre 8)
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Thurizas » 2011-12-05 15:28:23

Snöslunga..
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav jorand » 2011-12-05 17:35:03

Thurizas skrev:Snöslunga..

Det tar sig! :mrgreen:
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-05 18:22:59

jorand skrev:
Thurizas skrev:Snöslunga..

Det tar sig! :mrgreen:
Haha ja jädrar bananskal :lol: . Snööschlunga..
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Thurizas » 2011-12-05 19:35:14

sugrövmanövern skrev:
jorand skrev:
Thurizas skrev:Snöslunga..

Det tar sig! :mrgreen:
Haha ja jädrar bananskal :lol: . Snööschlunga..


Exakt så! Snööschlunga så ska det sägas. :D
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav koffski » 2011-12-05 21:26:32

Vaknade med "who let the dogs out woff woff" på hjärnan för ett litet tag sedan. Den började spela upp sig själv just som jag steg upp, det var inte jag som styrde det riktigt. Lät låten spelas klart i huvudet några gånger sedan försvann den. Det var inte störande, blev mest förvånad eftersom det startade precis efter att jag hade vaknat.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Vampire » 2011-12-06 0:12:42

koffski skrev:Vaknade med "who let the dogs out woff woff" på hjärnan för ett litet tag sedan. Den började spela upp sig själv just som jag steg upp, det var inte jag som styrde det riktigt. Lät låten spelas klart i huvudet några gånger sedan försvann den. Det var inte störande, blev mest förvånad eftersom det startade precis efter att jag hade vaknat.


Nu spelas den i mitt huvud också, bara för att jag läste det här :lol: Förresten ska jag nog lyssna på den på riktigt :P
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav LostInAForest » 2011-12-06 13:22:24

köpte ny dosett häromdagen, med märkning för veckodagarna pedagogiskt väl synligt på locken till tablettfacken.

varje gång jag ser den får jag den där barnvisan på huvudet: "dagarna de går och går, efter varandra, måndag tisdag onsdag torsdag fredag lördag söndaaaag..."
(någon annan som minns den? var med på nån sån barnskiva som var vanlig på åttiotalet tror jag.)

lite halvjobbigt måste jag säga. funderar på att sätta små klistermärken över för att slippa se. :D
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Spleling » 2011-12-06 17:20:01

Jag brukar sitta och fundera på vart ord kommer ifrån. Hitta samband mellan olika ord och försöka lista ut vad de grundar sig i. Om ordet liknar något i något annat språk och ifall det har samma eller liknande betydelser där osv. Hobbyetymologi som tankelek i princip. Det är också något jag gör med alla nya ord som dyker upp för att liksom "passa in" dem.

Annars gillar jag ord som (jag tycker) passar sin betydelse som Takt, Mojnar, Spritter, Sirlig osv.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Zombiesteak » 2012-01-05 2:39:41

JAAAAAAAAAA äntligen folk som också råkar ut för detta!!!!

Ibland kan jag få upp ord helt random i huvudet ... oftast konstiga ord, typ "maskopi". Det kommer upp i huvudet, och så går jag runt och tänker det hela dagen ... Inte för att jag läst/hört det någonstans, utan det kommer bara upp!

Det kan även hända att jag får konstiga ord på hjärnan efter att ha kollat på läkarserier, såsom House. Efter att ha kollat på det har jag gått runt och tänkt "bowel obstruction", "sarcoidosis", "vena cava" osv. Kan även hända att jag lär mig latinska namn på saker... typ en krukväxt jag har just nu :p går runt och tänker "dionea muscipula" hela hela tiden.

Händer även att jag får låtar i skallen... som bara kommer upp. Händer ofta att jag får upp låtar jag tycker är fula & dåliga i huvudet, sen går jag runt med en slags skam över att jag hör en ful låt i huvudet :p
Zombiesteak
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-01-05

Ord på hjärnan?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-01-05 7:24:24

Jag kan fastna på ord och överanalysera dem i huvudet till den så milda grad att de till slutar börjar låta underliga, ologiska, fel och jag nästan tvivlar på att de är riktiga ord för att de låter så sanslöst fåniga.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Ord på hjärnan?

Inläggav Miche » 2012-01-05 11:15:53

VeganGeekGirl skrev:Jag kan fastna på ord och överanalysera dem i huvudet till den så milda grad att de till slutar börjar låta underliga, ologiska, fel och jag nästan tvivlar på att de är riktiga ord för att de låter så sanslöst fåniga.

Det har jag gjort jag med, men slutade med det för länge sedan (minns inte om det var någon speciell orsak som gjorde att jag slutade).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in