Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur många förnamn har du?

Ett
16
12%
Två
60
47%
Tre
45
35%
Fler än tre
8
6%
 
Antal röster : 129

Re: Hur många förnamn har du?

Inläggav 424stil » 2011-12-01 20:58:53

Jag har ett förnamn och ett efternamn, känns stabilt. Förnamnet är ryskt trots att mina föräldrar inte är ryssar, det är vanligt i Ryssland men ovanligt som fan i Sverige och mina föräldrars hemland. Mitt efternamn är jättevanligt i mina föräldrars hemland, finns många kändisar där som har samma efternamn som jag. Så både vanligt och ovanligt på samma gång.

Jag skämdes för mitt förnamn när jag var liten i skolan för det var så ovanligt, jag ville heta något vanligt som dom andra barnen. Men nu när jag är vuxen bryr jag mig inte.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Hur många förnamn har du?

Inläggav kullan » 2011-12-01 21:00:36

Jag har 2 förnamn och 1 efternamn
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur många förnamn har du?

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-01 23:45:31

Jag tycker att mitt efternamn är råtråkigt. Dessutom är det skitvanligt. Å andra sidan skulle det vara för mycket krångel med att byta.
Förresten, är det sant att man bara får byta till:
Ett efternamn som bevisligen finns i ens släkt
Ett efternamn som man hittat på själv
eller Partnerns efternamn?
Om jag skulle vilja heta Kahlo (vilket jag inte vill, men jag skriver det som exempel), skulle jag alltså få skaffa en partner som hette Kahlo och gifta mig med denna, eftersom namnet är autentiskt och förmodligen inte finns i min släkt?
I min släkt finns bara skittråkiga efternamn - Andersson, Pettersson och jag undrar om det inte t.o.m. finns en Lundström och jag. :wink:
Jarkkola är det coolaste jag har hittat, men det kanske betyder "suput" eller något på meänkieli? :shock:
Påhittade efternamn brukar vara så töntiga: Gåsull (vem fan har sett en ullig gås!?) eller Soldikt, t.ex.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hur många förnamn har du?

Inläggav Vampire » 2011-12-02 0:14:58

Jag har tre förnamn.
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Hur många förnamn har du?

Inläggav wuwei » 2011-12-02 9:20:11

Jag har två förnamn. Ett tag hade jag bara ett eftersom jag, när jag blev 18, tog bort det andra förnamn jag döpts till (Margareta).
För några år sedan, i samband med att jag tog min mormors flicknamn som efternamn och mitt eget flicknamn som mellannamn, lade jag till ett andra förnamn som jag själv valt.

Mina döttrar ha fått ett förnamn av oss föräldrar och sedan har de allihop valt ännu ett förnamn. Helt nyligen var det den yngsta dotterns tur att göra det, sedan hon fått fundera i flera år och varit bombsäker på vad hon vill ha i över ett år.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Hur många förnamn har du?

Inläggav Thurizas » 2011-12-02 19:19:51

3 st förnamn. Ett familjenamn ifrån pappas sida och ett familjenamn ifrån min mammas sida och så förstås mitt tilltalsnamn.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Hur många förnamn har du?

Inläggav WalkingInAir » 2011-12-04 0:09:56

Tre, varav det första (mitt tilltalsnamn) är mycket ovanligt och gammalt.
WalkingInAir
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-11-24

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav Trollmor » 2013-03-17 1:28:40

Alien skrev:Du menar andranamn
Javisst gör jag det. Tack!
Mellanvärld skrev:Räknas dubbelnamn som ett eller två?
Om det är bindestreck mellan, borde det väl räknas som två?
Zima33 skrev:Visst är det på (i) Island som telefonkatalogen är sorterad efter förnamn? :-)Happy
Jag har hört samma om - jag tror det var - Thailand.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav Kevlarsoul » 2013-03-17 3:28:16

Bara ett..
Har ett förnamn ett andranamn och ett efternamn.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav elle » 2013-03-17 9:08:03

jag har 3 förnamn.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-03-17 15:52:15

Kevlarsoul skrev:Bara ett..
Har ett förnamn ett andranamn och ett efternamn.


Andranamn och tredjenamn räknas också som förnamn. Du har alltså två förnamn. Såvida du inte med "andranamn" egentligen menar mellannamn (som alltid är ett efternamn).

Tag kronprinsessans namn t ex: Victoria Ingrid Alice Désirée. Alla fyra är förnamn, men Victoria är tilltalsnamnet. Hade hon ett efternamn skulle det blivit familjenamnet Bernadotte, men kungliga har ju inga efternamn. Skulle hon avgå/monarkin avskaffas, så skulle hon däremot få ett efternamn. (Bernadotte el Westling?)

Den fd prinsessan skulle kunna bli Victoria Ingrid Alice Désirée Westling Bernadotte, där Westling är mellannamn. Eller Victora Ingrid Alice Désirée Bernadotte Westling, där Bernadotte är mellannamn. I stista fallet blir hon en mer anonym fru Westling.

Men om man skulle hete Ingrid Victoria, med Victoria som tilltalsnamn, räknas Ingrid ändå som andranamn fsst det kommer först? Nja, antar att Ingrid räknas som förstanamn och att andranamnet är tilltalsnamn. Och risk för feladresserad post.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-03-17 16:01:00

Trollmor skrev:
Mellanvärld skrev:Räknas dubbelnamn som ett eller två?
Om det är bindestreck mellan, borde det väl räknas som två?


Jag tror tvärtom att det räknas som ett namn om det har bindestreck.

Om man heter Marie Anne (dvs kallas för det) räknas det ofta som två namn och man riskerar att bara kallas Marie. (Likaså blir man bara Anne om man heter Anne Marie.) Om man presenterar sig muntligt som Marie Anne så tror folk att det är Marianne.

Om man heter Marianne så räknas det alltid som ett namn. Liksom Annmarie.

Med dubbelnamnen Marie-Anne och Anne-Marie så räknas namnen i praktiken som ett enda namn. Anne i Marie-Anne är en del av tilltalsnamnet (förnamnet), inte ett andranamn.

Förr fanns det dubbelnamn för efternamn också, men det är inte längre tillåtet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav Mymlan » 2013-03-17 16:32:09

Jag har tre förnamn och ett efternamn. Alltså mitt tilltalsnamn, sen två äldre fina namn som gått i släkten och så efternamnet.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav Kevlarsoul » 2013-03-17 16:44:18

Alien skrev:
Kevlarsoul skrev:Bara ett..
Har ett förnamn ett andranamn och ett efternamn.


Andranamn och tredjenamn räknas också som förnamn. Du har alltså två förnamn. Såvida du inte med "andranamn" egentligen menar mellannamn (som alltid är ett efternamn).

Tag kronprinsessans namn t ex: Victoria Ingrid Alice Désirée. Alla fyra är förnamn, men Victoria är tilltalsnamnet. Hade hon ett efternamn skulle det blivit familjenamnet Bernadotte, men kungliga har ju inga efternamn. Skulle hon avgå/monarkin avskaffas, så skulle hon däremot få ett efternamn. (Bernadotte el Westling?)

Den fd prinsessan skulle kunna bli Victoria Ingrid Alice Désirée Westling Bernadotte, där Westling är mellannamn. Eller Victora Ingrid Alice Désirée Bernadotte Westling, där Bernadotte är mellannamn. I stista fallet blir hon en mer anonym fru Westling.

Men om man skulle hete Ingrid Victoria, med Victoria som tilltalsnamn, räknas Ingrid ändå som andranamn fsst det kommer först? Nja, antar att Ingrid räknas som förstanamn och att andranamnet är tilltalsnamn. Och risk för feladresserad post.


Hm okej, du har rätt, kollade upp saken och okej då, har bara aldrig sett det på det sättet.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-03-18 15:52:20

Om man bara räknade tilltalsnamnet som förnamn, skulle ju ingen ha fler än ett förnamn. I svenskt namnskick (just nu iaf) har man ett efternamn, ett ev mellannamn och ett el flera förnamn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många förnamn har du? (Omröstning)

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-03-20 22:25:25

Jag har 5 förnamn, 3 fick jag av mina föräldrar och 2 har jag lagt till själv.
Ett tillagt namn är det första förnamnet och det andra är det sista förnamnet, och det är det sista som är mitt tilltalsnamn. Det beror på att det blir bäst "rytm" då.
Det tog ett tag att få mina föräldrar och övrig släkt att använda mitt nya tilltalsnamn.

Moderator Alien: Tog bort namnen i samråd med postaren, då detta är i en öppen avd.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in