Arkitektur, kan man bygga bort miljöförstöring?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arkitektur, kan man bygga bort miljöförstöring?

Inläggav Goldberg » 2011-11-23 22:39:07

Jag gillar miljöforskning och följer debatten.
Jag stötte på detta företag som säger sig vara bättre än passivhus.
Det känns ju inte jättetroligt att arkitekter kan bygga bort miljöproblemet. I så fall skulle dessutom hela städer behöva byggas om enligt deras koncept.
Vad tycker ni?
green-village.se

Personligen tror jag inte att solenergi löser alla problem. Det är alltför ineffektivt, särskilt i ett land som vårt.

Moderator: Gjorde länken klickbar!
Goldberg
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-11-23

Re: Arkitektur, kan man bygga bort miljöförstöring?

Inläggav Iridia » 2011-11-23 23:06:03

Hej och välkommen.

Jag tror inte det är projektets avsikt att "bygga bort miljöproblemen", bara att vara en del av att inte förvärra dem i onödan utan att behöva bo i hippiekollektiv. Att bygga hus som man alltid gjort när de ska stå där i flera hundra år är jättekorkat. Visst, solpaneler täcker kanske inte hela elbehovet men i kombination med t ex bergvärme och rätt byggsätt redan från början kan man få ner energiåtgången betydligt.

Jag gillar iden med projektet och det fina läget, men inte den kalla nyfunkisstilen med likadana lådor utplacerade som klossar på en stor tillplattad yta. För mig är "natur" = naturskog med hus varsamt infogat i grönskan och inte en utrullad golfgräsmatta med ett par ledsna tallar kvarlämnade efter hygget och tillplattningen. Vem vill bo som på en blåsig folbollsplan? Och hur "miljövänligt" är det för de omgivande djuren?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Arkitektur, kan man bygga bort miljöförstöring?

Inläggav micke83 » 2011-11-24 0:04:17

Själv är jag också intresserad av frågan och jobbar bland annat med värmesystem.

När det gäller mitt miljöengagemang så slutar det vid den första och sista punkten på mitt miljömanifest.
1. Minska den köpstarka befolkningen.

Därefter tar mitt resurshushållningsintresse över, dvs jag ser effektivisering och resursbesparing inte som miljöarbete, utan som något som har egenvärde, min ingenjörsnerv stimuleras av det. Detta råkar allt som oftast sammanfalla med miljöarbete.
Tyvärr så är många människor inta så teknikintresserade att de vill ta kostnader för att vara testpiloter (fast de gärna betalar femfaldigt för att vara först på gatan med nya tv-teknik).

Oj nu blev jag nog lite OT...

Trä är ett byggmaterial som växer på träd... Men det är inte lika tidsbeständigt som natursten...
Jag tycker om arkitekturen på bilderna, det ska vara funkis. Rena ytor som gärna rengör sig själva, och installationer som sitter lät åtkomliga och är byggda av lätt utbytbara komponenter. När det gäller värme och ventilation så har passivhus sina för och nackdelar helt klart, men kanske en fika på stan kunde vara något att diskutera olika byggmetoder över?
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in