Hur städat har du hemma (och tips)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

hur städat har du det hemma

Jag är pedant (så rent det går)
8
12%
Jag har det städat hemma
16
24%
Jag har det städat i vissa rum
2
3%
Jag har det städat inom vissa områden (tex på köksbänken för matlagningens skull, runt specialintresset, i fågelburen etc)
7
10%
Jag har det städat i perioder
18
27%
Jag har det ostädat
10
15%
Det ser ut som en orkan varit på besök
6
9%
 
Antal röster : 67

Re: hur städar har du hemma (och tips)

Inläggav Miche » 2011-11-23 1:26:28

Selma skrev:
Miche skrev:Diska rent grejerna (jag misstänker att du bor i hyreshus och därför gör det dig inte så mycket att du använder mycket varmvatten), ju hetare vatten du använder, desto lättare är det att få rent.

:shock:
Varför ska man slösa med varmvatten bara för att man bor i hyreshus? Där kanske det där med att hushålla med naturresurser inte gäller?

Normalt sett slösar jag inte med varmvatten, men då disken har stått väldigt länge och är väldigt äcklig så är det väldigt praktiskt att göra på det sättet för att det ska bli rent.

Diskar man varje dag som jag gör numera (eller åtminstone relativt ofta) så behöver det inte alls gå åt lika mycket varmvatten, jag kan klara en hel disk (på drygt 60 saker varav knappt hälften är bestick) på omkring 10 liter varmvatten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur städar har du hemma (och tips)

Inläggav Dagobert » 2011-11-23 2:16:34

Städar numera inte längre, har gett upp. I sovrummet växer sophögen bredvid sängen.
I övre hallen är det rörigt, men sporadiskt dammsuget (ev besökare kommer inte längre än hit).
"Badrummet" har varit provisoriskt i åratal, ingen idé att städa, ingen mer än jag och katten går ändå dit. Undersidan av toalocket mögligt.
Trappan belamras med grejer som ska upp eller ner, mellan dem frodas dammråttorna som jag ger en rejäl avsugning några ggr/år.
Farstun ständigt belamrad, men dammsugs med nån månads mellanrum tillsammans med köket av min trogna boendestödjare medan jag betalar räkningar.
Disk blir det ytterst lite eftersom jag använder engångstallrikar o.d.
Hon brukar dock snygga till på köksbänken och ibland diska det lilla som blir. Om jag glömmer bröd e.d. framme över natt ser jag ibland att nån mus varit framme och försett sig.
Halva vardagsrummet är mc-verkstad, och vintertid står min Honda Transalp där.
I andra halvan av rummet är staplade alla vardagrumsmöbler.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav rapchic » 2011-11-23 7:32:47

Miche skrev:
Selma skrev:
Miche skrev:Diska rent grejerna (jag misstänker att du bor i hyreshus och därför gör det dig inte så mycket att du använder mycket varmvatten), ju hetare vatten du använder, desto lättare är det att få rent.

:shock:
Varför ska man slösa med varmvatten bara för att man bor i hyreshus? Där kanske det där med att hushålla med naturresurser inte gäller?

Normalt sett slösar jag inte med varmvatten, men då disken har stått väldigt länge och är väldigt äcklig så är det väldigt praktiskt att göra på det sättet för att det ska bli rent.

Diskar man varje dag som jag gör numera (eller åtminstone relativt ofta) så behöver det inte alls gå åt lika mycket varmvatten, jag kan klara en hel disk (på drygt 60 saker varav knappt hälften är bestick) på omkring 10 liter varmvatten.


jag har kommit på ett sätt att minska vattnet ännu mer (beroende på hur smutsigt/rent/mkt/lite det är).
jah här i proppen i diskhon och häller diskmeedel och lite varmvatten på föremålet i fråga, diskar det och sköljer det i varmvatten över hon (så att varmvattnet fångas upp) så det finns lite i hon som jag diskar nästa i, sköljer över hon, diskar nästa osv
ofta fyller man inte hela hon med varmvatten :D
och jag har nu svårt att diska på nått annat sätt.
behövs inte mer varmvatten sköljer jag disken i kallvatten över slasken.

men det funkar inte lika bra om det är riktigt ingrott
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-23 8:26:23

Vad kostar det med städhjälp egentligen?

Hur rengör man bäst en skinnsoffa?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav calima » 2011-11-23 8:58:53

Från 300/timmen + reseersättning. Man får göra RUT-avdrag men det vet jag inte riktigt hur det fungerar.

Galltvål funkar till allt jag provat. Milt men effektivt. Försök få tag på flytande galltvål.
Det finns också specialmedel för skinnmöbler att köpa. Finns på IKEA och i möbelaffärer antar jag.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Abbreviation » 2011-11-23 9:37:58

Dagobert skrev:Städar numera inte längre, har gett upp. I sovrummet växer sophögen bredvid sängen.
I övre hallen är det rörigt, men sporadiskt dammsuget (ev besökare kommer inte längre än hit).
"Badrummet" har varit provisoriskt i åratal, ingen idé att städa, ingen mer än jag och katten går ändå dit. Undersidan av toalocket mögligt.
Trappan belamras med grejer som ska upp eller ner, mellan dem frodas dammråttorna som jag ger en rejäl avsugning några ggr/år.
Farstun ständigt belamrad, men dammsugs med nån månads mellanrum tillsammans med köket av min trogna boendestödjare medan jag betalar räkningar.
Disk blir det ytterst lite eftersom jag använder engångstallrikar o.d.
Hon brukar dock snygga till på köksbänken och ibland diska det lilla som blir. Om jag glömmer bröd e.d. framme över natt ser jag ibland att nån mus varit framme och försett sig.
Halva vardagsrummet är mc-verkstad, och vintertid står min Honda Transalp där.
I andra halvan av rummet är staplade alla vardagrumsmöbler.

Herregud. Har du sökt psykiatrisk hjälp för det här?

KrigarSjäl: Vilken sorts smuts? Skinnsoffor kan man torka av med en lätt fuktad trasa, vid värre fläckar är det beroende på fläcken.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav vallesmamma » 2011-11-23 10:13:03

Jag har hjälp av boendestöd. Men ska de verkligen bara sitta och titta på? Jag har ett schema som hjälper mig att komma igång med disken. Ska få magneter med bild och text vilket nog kommer att underlätta mer.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-23 10:47:57

Abbreviation skrev:KrigarSjäl: Vilken sorts smuts? Skinnsoffor kan man torka av med en lätt fuktad trasa, vid värre fläckar är det beroende på fläcken.

Ingen speciell fläck, tycker den verkar vara i behov av en uppfräschning bara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-23 11:08:02

Dagobert,

Låter som att du samlat på dig en massa bråte. Om jag vore du skulle jag inhandla svarta sopsäckar och slänga allt som jag inte behöver eller gillar. Det är fantastiskt skönt att bli av med skräp, en befrielse i miniatyr.
Städningen blir en smal sak bara man blir av med bråten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav LostInAForest » 2011-11-23 12:23:35

Jag har det städat inom vissa områden (tex på köksbänken för matlagningens skull, runt specialintresset, i fågelburen etc)

köksbänkar, spis etc är oftast rent numer, sen vi införde en tiominutersstädning av köket i samband med läggdags varje dag.

det funkar superbra! man väljer ut några saker som skall prioriteras (i vårt fall: slänga skräp, lägga undan saker som ligger framme, torka spisen + bänkar, fördiska + sortera disken och ev diska av om det går fort) och så lägger man de där tio minuterna i anslutning till något som man redan har rutin på.

i övrigt vanligen stökigt, men mer städat i perioder. mest tack vare min sambo, han får göra de större grejerna som att dammsuga och skura medan jag är bra på att detaljstäda, samt smygstäda när jag ändå håller på med nåt annat (typ lagar mat).


-

ni som pratar om torrmopp, är det sån där "platt" med utbytbar mikrofibertrasgrej?

jag har funderat på det, blir vansinnig på "hörndamm" (t ex på toa, syns så jäkla väl på ljust kakelgolv och dessutom är det lite skrovligt liksom så dammet fastnar. :x icon ) och har fågel så det är dun och fröskal på halva köksgolvet jämt och ständigt. sopskyffeln räcker liksom inte till, och dammsuga är så osmidigt när man helst smygstädar på det sätt jag gör.

vad har ni för torrmopp, vad är den bra till, vilken ska man köpa?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Miche » 2011-11-23 12:39:42

rapchic skrev:jah här i proppen i diskhon och häller diskmeedel och lite varmvatten på föremålet i fråga,

Det är den metoden jag använder, fast jag har diskbalja och eftersom det inte är så skitigt så får den stå kvar till nästa dygns blötläggning där jag fördiskar inför nästa disk, och då blir nästa diskvatten inte speciellt skitigt det heller...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Banzai » 2011-11-23 12:42:45

LostInAForest skrev:ni som pratar om torrmopp, är det sån där "platt" med utbytbar mikrofibertrasgrej?

jag har funderat på det, blir vansinnig på "hörndamm" (t ex på toa, syns så jäkla väl på ljust kakelgolv och dessutom är det lite skrovligt liksom så dammet fastnar. :x icon ) och har fågel så det är dun och fröskal på halva köksgolvet jämt och ständigt. sopskyffeln räcker liksom inte till, och dammsuga är så osmidigt när man helst smygstädar på det sätt jag gör.

vad har ni för torrmopp, vad är den bra till, vilken ska man köpa?

Som "professionell" städare så stal jag ett moppstativ från jobbet (jag frågade om lov först, var beredd att köpa det, men fick det istället ;) ) - jag har ett ställbart skaft och en 55cm platta (KBM-system). Moppen är en gammal kombimopp (våt+torr, fungerar som båda alltså) av märket Nilsfisk Advance. Tanken med dem är att de alstrar elektricitet när man skjuter/sveper dem framför sig, vilket gör att moppen "suger" åt sig lösflygande damm.

Det finns affärer som säljer dessa städattiraljer som används inom städyrket. De är dyra, men absolut värda pengarna. Jag rekommenderar antingen Nilfisk eller Vikan (om dessa finns att köpa) dessa har samma tillverkare, men Vikan är något billigare. Samma tillverkare när det gäller själva moppen och här rekommenderar jag en microfibermopp (ej duk, eller trasa som det heter i vardagstal). Kom ihåg att microfiber ALDRIG ska tvättas tillsammans med annat material då de "river" sönder fibrerna i dessa och de ska aldrig tvättas i sköljmedel.

Nog med moppraljerande för denna gång!

Är det något mer du undrar så är det bara att fråga. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav LostInAForest » 2011-11-23 13:26:20

whoaaa, värsta superkunskaper du har banzai! :D

hur tror du de liknande moppar man kan köpa i dagligvaruhandeln står sig mot proffsmopparna?
jag tänkte om jag skulle prova en sån först och se om det passar min städstil innan jag spenderar allt för mycket på hardcoresortimentet. (har förövrigt kikat lystet på nilfisks våtdammsugare tidigare. tänk, dammsuga och skura i ETT! vilken revolutionerande tanke.)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Dagobert » 2011-11-23 13:31:26

Håller du på med moppar inomhus? Tänk på grannarna! :P

Abbreviation skrev:
Dagobert skrev:Städar numera inte längre, har gett upp. I sovrummet växer sophögen bredvid sängen.
I övre hallen är det rörigt, men sporadiskt dammsuget (ev besökare kommer inte längre än hit).
"Badrummet" har varit provisoriskt i åratal, ingen idé att städa, ingen mer än jag och katten går ändå dit. Undersidan av toalocket mögligt.
Trappan belamras med grejer som ska upp eller ner, mellan dem frodas dammråttorna som jag ger en rejäl avsugning några ggr/år.
Farstun ständigt belamrad, men dammsugs med nån månads mellanrum tillsammans med köket av min trogna boendestödjare medan jag betalar räkningar.
Disk blir det ytterst lite eftersom jag använder engångstallrikar o.d.
Hon brukar dock snygga till på köksbänken och ibland diska det lilla som blir. Om jag glömmer bröd e.d. framme över natt ser jag ibland att nån mus varit framme och försett sig.
Halva vardagsrummet är mc-verkstad, och vintertid står min Honda Transalp där.
I andra halvan av rummet är staplade alla vardagrumsmöbler.

Herregud. Har du sökt psykiatrisk hjälp för det här?

Ja,och för all annat jag behöver psykiatrisk hjälp med. Väntetiden är nu uppe i 6 månader, och psykakuten kan förstås inget göra.

KrigarSjäl skrev:Dagobert,

Låter som att du samlat på dig en massa bråte. Om jag vore du skulle jag inhandla svarta sopsäckar och slänga allt som jag inte behöver eller gillar. Det är fantastiskt skönt att bli av med skräp, en befrielse i miniatyr.
Städningen blir en smal sak bara man blir av med bråten.

KS, jag har faktiskt inte särskilt mycket grejer, de ligger bara på fel ställe. Absolut ingen compulsive hoarder här, om du trodde det. Men när jag nån gång plockar skräp blir det i sopsäck.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-23 13:36:02

LostInAForest skrev: hur tror du de liknande moppar man kan köpa i dagligvaruhandeln står sig mot proffsmopparna?
Dåligt både vad gäller ergonomi hållbarhet och effekt. Min morsa är lokalvårdare så jag har också proffsgrejer :P .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Banzai » 2011-11-23 13:43:29

LostInAForest skrev:whoaaa, värsta superkunskaper du har banzai! :D

hur tror du de liknande moppar man kan köpa i dagligvaruhandeln står sig mot proffsmopparna?
jag tänkte om jag skulle prova en sån först och se om det passar min städstil innan jag spenderar allt för mycket på hardcoresortimentet. (har förövrigt kikat lystet på nilfisks våtdammsugare tidigare. tänk, dammsuga och skura i ETT! vilken revolutionerande tanke.)

Jajemensingen. Känns bra att mina kunskaper kommer till användning utanför jobbet också. ;)

Då jag har redan har mitt stativ och mina moppar så har jag inte kikat på vilka alternativ som dagligvaruhandeln har att erbjuda. Har du någon länk så jag kan titta på vad du funderar på att köpa?

Jag tvättade två mattor i somras med en mattvätt och det var kul! :D Fast så tycker jag ju att det är bland det absoult roligaste inom städyrket att köra maskiner också (singelsnurra, highspeed, kombimaskin, ångtvätt, you name it). Våtsug är bra när man skurar golv eller måste ta reda på större vattenmängder i allmänhet, men vad en "civilperson" skulle kunna ha för nytta av en begriper jag inte? :?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Allanna » 2011-11-23 13:56:03

I perioder är det så städat här hemma att det känns som att bo i en utställningslägenhet eller en katalog.

Men det går i vågor, i vanliga fall är det inte så extremt. Jag tror jag drabbas av någon form av mani, att städa städa städa och jaga minsta lilla fläck, organisera varenda jävla skåp, torka, dammsuga, moppa och polera. Det är svårt att förklara men i perioder så blir jag fullständigt galen om tidningarna inte ligger i rätt korg, om jag hittar en fläck eller om jag råkar se en soppåse som inte är tom.

Det är lite jobbigt faktiskt, för det är inte så att jag har kul undertiden eller att det är roligt att fara omrking som en furie med trasa och såpa i högsta hugg. Men jag vet inte hur jag ska hantera det, för om jag försöker låta bli känns det som om jag får myrkrypningar i hela kroppen tills det blir helt outhärdligt istället.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav rapchic » 2011-11-23 15:09:32

LostInAForest skrev:whoaaa, värsta superkunskaper du har banzai! :D

hur tror du de liknande moppar man kan köpa i dagligvaruhandeln står sig mot proffsmopparna?
jag tänkte om jag skulle prova en sån först och se om det passar min städstil innan jag spenderar allt för mycket på hardcoresortimentet. (har förövrigt kikat lystet på nilfisks våtdammsugare tidigare. tänk, dammsuga och skura i ETT! vilken revolutionerande tanke.)


vi har en sån och det funkar då bra för mig

banzai: jag visste bara det där att man inte får använda sköljmedel, och eftersom jag inte använder sköljmedel (har tvättbollar som också är praktiskt fast vid tvätt) så har jag tvättat denmed vanlig tvätt och jag har inte märkt nån skillnad :?
men det kanske inte spelar så jättestor roll då man bara städar hemma?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Banzai » 2011-11-23 15:19:31

rapchic skrev:vi har en sån och det funkar då bra för mig

banzai: jag visste bara det där att man inte får använda sköljmedel, och eftersom jag inte använder sköljmedel (har tvättbollar som också är praktiskt fast vid tvätt) så har jag tvättat denmed vanlig tvätt och jag har inte märkt nån skillnad :?
men det kanske inte spelar så jättestor roll då man bara städar hemma?

Jag skulle rekommendera att endast tvätta microfibrer tillsammans med övriga microfibrer. Inte nog med att de "river" i de andra fibrerna, de åldras snabbare då de blir "fyllda" s.a.s. av de andra fibrerna. Fast å andra sidan så slits de ju inte alls på samma sätt som när man använder dem som städare, plus att man ska ju tänka på miljön också och inte köra tvättmaskiner med pyttelite tvätt i... Gör som du tycker känns bäst helt enkelt. :D

Använder du microfibermoppar och/eller microfiberdukar (trasor)?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav rapchic » 2011-11-23 15:59:21

Banzai skrev:
rapchic skrev:vi har en sån och det funkar då bra för mig

banzai: jag visste bara det där att man inte får använda sköljmedel, och eftersom jag inte använder sköljmedel (har tvättbollar som också är praktiskt fast vid tvätt) så har jag tvättat denmed vanlig tvätt och jag har inte märkt nån skillnad :?
men det kanske inte spelar så jättestor roll då man bara städar hemma?

Jag skulle rekommendera att endast tvätta microfibrer tillsammans med övriga microfibrer. Inte nog med att de "river" i de andra fibrerna, de åldras snabbare då de blir "fyllda" s.a.s. av de andra fibrerna. Fast å andra sidan så slits de ju inte alls på samma sätt som när man använder dem som städare, plus att man ska ju tänka på miljön också och inte köra tvättmaskiner med pyttelite tvätt i... Gör som du tycker känns bäst helt enkelt. :D

Använder du microfibermoppar och/eller microfiberdukar (trasor)?


moppar, vi har trasor men jag tycker dom är obehagliga att hålla i.
dom jag har är nog redan "förstörda" ifall eftersom jag har tvättat dom med vanlig tvätt sen jag skaffade tvättbollarna (japp det var miljön jag tänkte på)
har funderat att skaffa fler däremot (så jag kan använda dom oftare) så då kanske jag inte känner mig som en jättestor miljöbov när jag tvättar dom :)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Banzai » 2011-11-23 16:52:54

rapchic skrev:moppar, vi har trasor men jag tycker dom är obehagliga att hålla i.
dom jag har är nog redan "förstörda" ifall eftersom jag har tvättat dom med vanlig tvätt sen jag skaffade tvättbollarna (japp det var miljön jag tänkte på)
har funderat att skaffa fler däremot (så jag kan använda dom oftare) så då kanske jag inte känner mig som en jättestor miljöbov när jag tvättar dom :)

Du är inte ensam om att tycka dukarna är otäcka att hålla i, särskilt kombinationen torra händer + nytumlade microfiberdukar är riktigt orevlig (de fastnar i huden då :P ).

Att skaffa fler är i sådana fall en bra idé, så kör man alla på en gång. Bra för moppar och trasor plus att man inte är lika stor miljöbov. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Lakrits » 2011-11-23 16:56:38

Abbreviation skrev:KrigarSjäl: Vilken sorts smuts? Skinnsoffor kan man torka av med en lätt fuktad trasa, vid värre fläckar är det beroende på fläcken.

… och vid ännu värre fläckar beror det på vad IKEA tar för en ny soffa. I alla fall förra gången jag var tvungen att byta soffa. :)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Bali » 2011-11-23 17:39:47

Jag är i det närmaste pedant, så alltså har jag det välstädat hemma.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Tiblan » 2011-11-23 17:56:48

Jag använder en mopp som heter "Smart" och fick jag veta efter jag började använda den fått bäst i test. Är verkligen supernöjd med den. Finns att köpa både på ICA och CityGross och Coop. Moppar ibland flera gånger per dag beroende på väder och vind. Skaftet är ställbart. Har inte testat den platta moppen men andra som testat den säger att den är bra. Har några fyrfotingar som drar in lite skit utifrån därför kan jag bli tvungen att moppa ofta.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in