Bok om asperger-terapi ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bok om asperger-terapi ?

Inläggav TORatANDET » 2011-11-20 10:33:01

Jag överväger allvarligt att skriva en liten bok med aspergares erfarenheter av terapi och psykologbehandling (ibland är det samma sak, men inte alltid).
Boken blir inget mästerverk, utan mer ett sätt att starta diskussion om brister och möjligheter.
Om jag drar igång projektet nu så kommer boken att ges ut på andet.se, preliminärt i maj 2012.

Minst halva boken skall vara texter baserade på intervjuer med vuxna aspergare.
Dessa vill jag komma igång med snarast i så fall.
Det flesta texterna blir nog på ett uppslag.
De som är med kan vara anonyma om de vill. Man kan välja vad man vill berätta, och alla får godkänna texten om sig innan den publiceras.

Jag vet inte riktigt hur bokens övergripande tema skall vara.
Jag vill ha med mycket kritik mot psykodynamiker som felbehandlat aspergare.
Och jag vill ha ha med mycket om KBT, både positivt och negativt.
Men alla intervjuade skall ju inte tala om allt. Så det räcker att ni har provat en terapeut/psykolog.

Det jag undrar nu är om det finns minst ca 15 aspergare som vill berätta om sina erfarenheter.
Om jag måste lägga ner mycket energi på att få tag på dem, så avstår jag från projektet.

Så nu testar jag med att skicka ut en försöksballong.
FRÅGA: Finns det några här som tror att de skulle vilja vara med och intervjuas för en sådan bok?
Svara direkt till mig på tor@andet.se eller öppet här på forumet, tack.
Jag svarar gärna på frågor här, om ni har några.

Ja, jag är aspergare, och projektet görs inte alls inom någon skola/högskola, och jag har resurser för att slutföra bokprojektet.

tor@andet.se
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav Miche » 2011-11-20 11:35:09

Skicka gärna dina frågor till mig så besvarar jag frågorna så gott jag kan, jag har inte mycket erfarenhet av terapi, men har för en vecka sedan åtminstone träffat habiliteringen för första gången och har en del erfarenhet av psykolog (några träffar efter diagnos), psykiatriker (en träff) och kurator (några träffar och praktisk hjälp).

Jag är väldigt intresserad av slutresultatet, boken kanske kan hjälpa mig genom terapidjungeln...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav vallesmamma » 2011-11-20 11:44:26

Jag har haft kurator flera år. Även inom LSS. Innan jag fick diagnos gick jag hos psykolog som gav mig fel diagnos. Skicka pm till mig så får du intervjua mig, per mejl. Har telefonfobi.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav segdeg » 2011-11-20 12:39:05

Spännande, håller tummarna för det mycket angelägna och viktiga projektet.

Kan inte bidra med annat än att...Kunskaperna om våra osynliga funktionshinder är dåliga och bemötandet därefter som ofta blir katastrofalt, med mera stjälp än hjälp.

(-Du klarar dig nog. Har svaret oftast blivit på frågorna om det inte uppenbart Synliga svårigheter till en öppen och jämlik kommunikation)

År av sår, och ärr efter de många misshuggen...borde kunna lindras, kanske förstås för en bättre bearbetning...

Mvh segdeg (odiagnosticerad)
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav TORatANDET » 2011-11-20 13:00:42

Tack för responsen så här långt Miche, vallesmamma och segdeg. Trevligt!
Ja, jag instämmer i att det finns stora kunskapsbrister nu, och att ämnet behöver lyftas fram för att det skall fungera bättre. Och vi kan säkert lära en del själva.

Miche och vallesmamma: Om ni mailar mig era e-postadresser,
så mailar jag er nästa helg, för då har jag förhoppningsvis fått in minst ca aspergare 10 som uttryckt intresse, vilket är vad som behövs för att jag skall sätta ihop mer information om projektet och starta intervjuandet.

segdeg: Jag har inte bestämt säkert om jag skall ta med personer som inte har formell diagnos. Men troligen gör jag det, OM de tydligt och säkert står för att de vet att de har asperger (välj själv definition), inte bara drag, "vet ej säkert" eller gränsfall! Men det skall stå i texten då att de inte har formell diagnos.

Man får hoppa av sen om det inte fungerar eller inte känns bra. Inga problem!

De medverkande kommer få minst 4 ex. var av den färdiga lilla boken.

Fokus i just denna bok skall vara just kontakter med terapeuter (steg 1, eller steg 2 (steg 2 = leg. psykoterapeut)) och leg. psykologer. En del annat kan man ta med, men det får inte vara huvudsaken i texten.

tor@andet.se
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav ragnevi » 2011-11-20 15:34:32

Jag gick i terapi två år efter att min mamma gått bort, har både positiva och negativa erfarenheter av det, men det var uppenbart att hon inte förstod vad Asperger innebar. Hade sedan en kontaktperson inom psykiatrin som var sjuksköterska och som gått steg-1 utbildningen i KBT, men sedan kastades jag ut från allmänpsykiatrin eftersom jag gått där längre tid än tre år. Idag går jag hos en psykolog med KBT-inriktning privat en gång i månaden men det får jag betala själv.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav Zima33 » 2011-11-20 22:47:01

Jag har gått i psykodynamisk terapi ca 2 år men det var innan jag fick AS-diagnos. Hur som helst så kändes det "märkligt" med terapin, hade en känsla av att jag inte förstod vad den gick ut på riktigt... :-)014
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav LostInAForest » 2011-11-21 12:30:45

TORatANDET skrev:Jag vill ha med mycket kritik mot psykodynamiker som felbehandlat aspergare.
Och jag vill ha ha med mycket om KBT, både positivt och negativt.


inget positivt om psykodynamiker som rättbehandlat aspergare då? det är alltid bra att försöka nyansera lite.

jag tror att terapi till absolut största del handlar om en fungerande relation mellan terapeut och patient (eller klient, som de envisas med nu för tiden), och metoden som sådan är av underordnad betydelse. inte helt oviktig beroende på vad man vill uppnå, men om man inte förstår sin behandlare och upplever sig förstådd kan man lika gärna gå ut ensam i skogen och skrika av sig lite.

jag har ingen formell as-diagnos, men jag är tämligen säker på att jag kommer få så snart jag blivit utredd (även min behandlande psykolog som arbetat massor med aspisar håller med). däremot är jag diagnosticerad med adhd och tourette syndrom sen några år tillbaka och har hyfsat stor erfarenhet både av bra och dåliga behandlare/terapiformer sedan tonåren. jag kan tänka mig att bli intervjuad, om jag får veta mer om dina tankar med boken och det känns som något jag vill ställa upp på.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-21 16:23:09

Jag svarar också gärna på frågor. Har gått i terapi både på BUP och vux-psyk samt både KBT och DBT.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav TORatANDET » 2011-11-23 19:47:34

Tack till er som har givit respons de senaste dagarna.
Jag behöver tänka till åtminstone lördag innan jag beslutar om ev. bok.

Detaljer i upplägget är som sagt inte spikade än,
så det återkommer jag till.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Bok om asperger-terapi ?

Inläggav TORatANDET » 2011-11-26 10:14:07

Nu har jag funderat fram och tillbaka i en vecka. Jag är tvungen att prioritera och välja.

Bokprojekt tar mycket tid, och det här skulle troligen inte ge några pengar (men kännas kul, intressant och nyttigt!). Responsen som jag har fått via e-post och forum har varit tillräckligt bra, men inte med stor marginal. Vidare har det under veckan dykt upp ett människoproblem som får mig att styra om en aning. Samtidigt har jag nu fått erbjudande om andra uppdrag (med bra betalt) under tid då bokarbetet skulle göras (mellandagar m.m.).

Beslut: Jag genomför INTE detta bokprojekt nu under det närmaste halvåret.
(Det beslutet tog jag med vänster hjärnhalva, Zombie.)

Stort tack för responsen! Jag sparar den, för jag vill gärna göra en bok om asperger-terapi m.m. när jag hinner, kanske redan om ett år ca. Då återkommer jag med förfrågan till er.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in