När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-09 15:13:17

Varför sker inte hjälp till barnen utan problem? När kommer hjälpen utan att man måste slåss för den och finns det kommuner som är lättare att ha att göra med än andra?

Jag är så trött och än har jag långt kvar för att mina barn ska få rätt hjälp. Vad händer när man inte orkar bråka mer?
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav kullan » 2011-11-09 15:39:18

Ja tyvärr är samhället uppbyggt på att man ska slåss. Helst ska man inte ha nån hjälp alls. Då är man som mest omtyckt i samhället. När man kommer till en situation då man trots allt behöver hjälp så kommer myndigheterna med bortförklaringar och annat trams. Dom hittar på ursäkter som att "nä din dotter har inte nog med problem. Vi har så små resurser så dom lägger vi på familjer med barn som har ännu grövre problem." Det är så dom snackar i min kommun i alla fall.

Jag vet barnfamiljer som flyttat från min kommun bara för att kommunen inte ger nån hjälp alls men när dom tittat på andra kommuner så får åtminstone någon slags hjälp. Mora Kommun är rikskänd av den orsaken. När en förälder inte orkar kämpa så, ja då ramlar nog genom systemet. Man blir då osynlig. Samhället bryr sig tyvärr inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-09 16:06:08

Jag tycker ändå att det borde räcka att man går hemma utan en enda krona i ersättning... :( Om jag inte hade möjlighet till det skulle mina barn kosta samhället MASSOR med pengar.
Vi har fått jättebra hjälp från NP och Föräldrastödsenheten, men skolan sätter sig fortfarande på tvären och att få sonen utredd via NP har jag fått slåss för trots att alla anser att behov av det föreligger.

En dag i taget intalar jag mig själv...
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Muminmamman » 2011-11-11 17:05:08

Hej! Läste i DN idag att man håller på och titta på hur man ska kunna integrera ungdomar med npf bättre i samhället. Många blir ju förtidspenionerade och mår ännu sämre pga av det. Känns bra att dom börjar titta på det här!

PS. Det är jag som är Ronjami på FL
Muminmamman
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-10-30

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-11 17:58:07

Muminmamman skrev:Hej! Läste i DN idag att man håller på och titta på hur man ska kunna integrera ungdomar med npf bättre i samhället. Många blir ju förtidspenionerade och mår ännu sämre pga av det. Känns bra att dom börjar titta på det här!

PS. Det är jag som är Ronjami på FL


BRA att frågan lyfts! :-) Dessa personerna kan ju vara en tillgång för samhället.
Här i stan har man öppnat en konsultförmedling där endast personer med Asperger jobbar, de har häcken fulla med jobb. :lol: Så underbart tycker jag, då har ju folk fattat poängen med att även annorlunda kan vara bra.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav nano » 2011-11-12 14:07:30

Vilket företag är det?
Personligen tycker jag det är bra om det inte är garanterat enbart aspisar som jobbar på ett visst företag eftersom det skulle innebära en stämpling enligt mig, blandning vore bättre.
Tex att uttalat ha både aspisar och NT för att när man kommer ut till någon firma som konsult så kan de inte veta att denne är aspie.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-13 19:14:43

nano skrev:Vilket företag är det?
Personligen tycker jag det är bra om det inte är garanterat enbart aspisar som jobbar på ett visst företag eftersom det skulle innebära en stämpling enligt mig, blandning vore bättre.
Tex att uttalat ha både aspisar och NT för att när man kommer ut till någon firma som konsult så kan de inte veta att denne är aspie.


De heter "Beautiful brains" tror jag.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Miche » 2011-11-13 19:23:55

Lita inte på dem, VD'n är en lurendrejare som skor sig på andras bekostnad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-13 20:03:50

Miche skrev:Lita inte på dem, VD'n är en lurendrejare som skor sig på andras bekostnad.


Oj då, det låter ju inte bra. :?
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Miche » 2012-03-14 23:46:04

”Felplacerade elever måste kompenseras”
I två riktade tillsyner har Skolinspektionen gått igenom närmare 60 kommuner. Resultatet pekade på att en mycket stor andel av de utredningar som ska finnas inför mottagandet i särskolan helt har saknats eller varit så bristfälliga att kommunerna med stöd av dessa inte har kunnat fatta beslut om ett sådant mottagande. Ändå har man fattat sådana beslut (i den mån det faktiskt har funnits formellt fattade beslut, vilket i sig är häpnadsväckande). Rättsosäkerheten har med andra ord varit mycket stor. Särskilt allvarligt är det när det är en grupp som många gånger har svårare än andra att driva sina krav.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-14 23:59:57

Mamasnest skrev:De heter "Beautiful brains" tror jag.
Mamasnest skrev:
Miche skrev:Lita inte på dem, VD'n är en lurendrejare som skor sig på andras bekostnad.


Oj då, det låter ju inte bra. :?


Fast det ändrades idag!

http://www.vf.se/naringsliv/olle-oberg- ... ful-brains
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Miche » 2012-03-15 0:43:10

– När vi informerade personalen om att Olle Öberg slutade mottogs det mycket väl.

Oj, vad konstigt! :lol:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När kan man sluta slåss med skola och myndigheter?

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-15 0:53:46

Ska vi hänvisa vidare beautifulsnack till tråden om dem?

nan-som-vet-hur-det-blev-med-beautiful-brains-t23336.html
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in