Enkla uppfinningar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken enkla uppfinning är smartast?

Klädnypa
0
Inga röster
Blixtlås
12
32%
Gem
5
13%
Kaffefilter
1
3%
Buntband
3
8%
Korkskruv
0
Inga röster
Säkerhetssticka
2
5%
Tepåse
0
Inga röster
Gummiband
3
8%
Kapsyl
2
5%
Häftstift
1
3%
Tumstock
3
8%
Annan (skriv i tråden)
6
16%
 
Antal röster : 38

Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-11 15:32:31

Rösta (gärna innan du läser vidare), motivera gärna i tråden!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-11 15:38:16

Eftersom frågan redan dykt upp, säkerhetssticka är den moderna tändstickan som kräver plån för att kunna tändas, eller som det stod på någon piratkopia, Tandas endast mot ladans plan!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav kullan » 2011-11-11 15:45:26

Jag röstar på kapsyl. Den gör det lättare att få det tätt i flaskan och man slipper korkar av kork.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2011-11-11 16:09:16

Det var jag som undrade om inte Säkerhetssticka skulle vara Säkerhetsnål. Hade passat bättre i listan.

Varken Blixtlåset eller Säkerhetständstickan räknar jag som enkla uppfinningar.
De flesta andra i listan är uppfinningar som skulle komma med tiden.
Korkskruven är enkel att "uppfinna" när man har den viktiga uppfinningen skruven som kan sägas vara ett lutande plan upprullat på en pinne.
Annat... nej, det får vara nu.

Vinnare är Gemet av ståltråd! Så till synes enkelt, men så smart, funktionellt och billigt!
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-11 16:23:03

Jag håller helt med dig Dagobert, omröstningen och alternativen är stulna här!

Klädnypa smart och enkelt, dock inte lika enkel som gemet och har inte lika många användningsområden (även om gemet är tänkt för ett enda så vitt jag vet).

Blixtlås en vidareutveckling av lösa hyskor som syddes på, alltså inte en helt egen uppfinning, leder dock f.n. stort i Ny Teknik.

Gem Jag tycker att Dagobert har helt rätt (och jag röstade på det alternativet i Ny Teknik).

Kaffefilter Praktiskt uppfinning, har dock inte speciellt många användningsområden.

Buntband Inte dum uppfinning som går att använda till rätt många olika saker, gamla versioner var återanvändbara vilket inte var dumt, dock inte alls lika starka som de nya.

Korkskruv Ytterst begränsat användningsområde.

Säkerhetssticka Vidareutveckling av gamla tändstickor som kunde tändas genom att skaka på asken.

Tepåse Praktiskt, men ytterst begränsat användningsområde.

Gummiband Ingen dum uppfinning som går att använda till rätt många olika saker, dock begränsad livslängd.

Kapsyl Vidareutveckling av otäta folietätningar som har till syfte att bevara kolsyran.

Häftstift Detta är nog ingen vidareutveckling, men den har en del nackdelar som när man tappar dom på golvet, aj!

Tumstock Praktiskt verktyg som både kan stoppas ner i en ficka och kan användas för att mäta avstånd utan att behöva hålla i båda ändarna som när man mäter med måttband. Begränsat användningsområde men mina barn har faktiskt använt tumstock som leksak.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2011-11-11 16:37:37

Kul, Miche :-)Happy
Hjulet brukar ofta ses som den största uppfinningen. Men att upptäcka att runda saker rullar är ju lätt. Att man kan rulla tunga saker på lösa runda stockar är heller inte mycket till uppfinning.
Hjulaxeln däremot är revolutionerande. Ett sätt att slippa springa och flytta rullarna och istället ständigt ha dem med sig! Och hjul på axel kan ha mycket större diameter än bärbara stockar, och går därför mycket bättre på ojämn mark.
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-11 16:40:04

Det har jag inte ens tänkt på, klart att hjulaxeln var det som möjliggjorde hjulet (men är det ett hjul utan hjulaxel?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Moggy » 2011-11-11 16:53:13

Jag tog gem. Känns väldigt innovativt att komma på det och går att använda till mycket.

Klädnypa känns enklare och mer uppenbart att komma på. Håller med Dagobert att många saker listan är av typen att nån skulle ha kommit på det. Att det inte krävdes så mycket innovation, lösningarna var uppenbara för behovet.

Men gemet är inte uppenbart.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2011-11-11 17:08:08

Miche, det de flesta menar med hjul är ju själva hjulet sas, den lilla pinnen det sitter på tänker man inte på. Men det ena förutsätter förstås det andra. :-)Happy

Undrar om inte tidningen maskinöversatt safety pin och fått säkerhetssticka istf säkerhetsnål.
Säkerhetständstickan är inte enkel, möjligen kan den gamla sortens tändsticka ses som enkel.
Men Säkerhetsnålen är nästan i klass med gemet. Märks väl inte så mycket idag, men förr användes ofta knappnålar för att fästa upp kläderna dagligen, aj aj. Men behovet var lättare att se och den har nog genomgått mer utveckling än gemet.
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-11 18:41:27

Du har nog helt rätt, klantiga översättare är det gott om i tidningsvärlden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-11 18:49:47

Rudolf Böttger som syns på bilden i tidningen tillsammans med tändstickorna är dock uppfinnaren av säkerhetständstickan (det var Walter Hunt som uppfann säkerhetsnålen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav imperativ » 2011-11-11 22:32:27

Vad är en "enkel" uppfinning? Lätt att tillverka ensam ute i skogen med "ingenting"? Lätt att använda? En pryl som flutit in i vardagen att man inte fattar hur det är att vara utan grejen?

Kontorspapper? Kardborrband? Blyertspenna? Väggplugg? Plåster? Värkmediciner? Alla dessa tejper? Lim? Fraktcontainer? Äggkartong? Paraply? Gaffelpärm? Tryckknapp (den i två delar av metall som fästs på kläder och "snäpps" ihop)? Streckkod? Karbinhake? Klädgalge? Reflex? Konservburk?
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-11 23:06:37

imperativ skrev:Vad är en "enkel" uppfinning?

Bra fråga som inte är lätt att svara på!

Några av dina förslag är enkla, andra klart mer avancerade!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav lasseivägen » 2011-11-11 23:13:40

För att vara motvalls gammal gubbjävel så röstar jag på en av dom äldsta nämligen
hjulet.
De va bettre förr.
Ju förr dess bättre.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2011-11-11 23:35:44

imperativ skrev:Vad är en "enkel" uppfinning?

Försök till svar: En snilleblixtgrej som fyller ett ej uppenbart behov.
Som man lätt kan göra en prototyp av.
Som gemet, blyertspennan och den första Tetra Pak-maskinen.

Fast det svaret blev vi inte mycket klokare av. Vad är "lätt"?


Moggy, uppenbart var ett bra ord i sammanhanget.
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Iridia » 2011-11-11 23:40:48

Valde blixtlåset men alla är ju smarta.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2011-11-12 0:10:48

Dagobert skrev:
imperativ skrev:Vad är en "enkel" uppfinning?

Försök till svar: En snilleblixtgrej som fyller ett ej uppenbart behov.
Som man lätt kan göra en prototyp av.
Som gemet, blyertspennan och den första Tetra Pak-maskinen.

Det blev lite fel. Jag råkade svara på frågan "Vad är en enkel men smart uppfinning?".
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2011-11-12 0:33:26

Vattenhjulet,
stånggången,
vädurspumpen,
fresnel-linsen,
solventilen,
C.E.Johanssons måttsats...
Sånt gillar jag. :-)Happy

Skiftnyckeln...nja, lite för uppenbar för att platsa.
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-12 0:53:34

Trevlig lista, klart geniala uppfinningar allihop, kanske inte så enkla att komma på en del av dem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-12 1:02:14

Läste just länken C.E.Johanssons måttsats (som borde heta Passbitar) och blev påmind om min käre pappa igen, han fick till uppgift att utvärdera ett konkurrerande japanskt märke som skulle vara billigare, men det visade sig vara tvättäkta skit, bitarna låg och vickade på varandra så det var lätt att avfärda!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Miche » 2011-11-12 1:06:39

Det var f.ö. C.E. Johansson som föreslog att en tum skulle vara exakt 25,4 mm (vid en stor internationell konferens), efter hans föredragning som gick ut på tillverkningsmetoder så fanns det inget mer att säga, all diskussion dog ut och man beslutade snabbt att gå på hans förslag (innan dess fanns det många diskussioner kring hur lång en tum är!

Ytterligare en intressant detalj kring passbitarna, tillverkningsmetoden har inte patenterats vilket har visat sig vara ett smart drag, ett patent är nämligen offentligt och metoden hade då kunnat kopieras av bl.a. japaner, istället har man hemlighållit metoden så än idag så är det ingen som lyckats skapa passbitar med samma precision.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2011-11-12 2:00:11

Miche skrev:Trevlig lista, klart geniala uppfinningar allihop, kanske inte så enkla att komma på en del av dem.

Snilleblixt-uppfinningar tror jag. Förutom fresnellinsen och måttsatsen/passbitarna möjliga att tillverka med enkla verktyg.

Datormusen

Stephensons slidstyrning till ångmaskiner

Den ursprungliga, "trekantiga", Tetra Pak-förpackningen, enkel men genial

Ljungströmriggen och mycket annat från Birger och Fredrik Ljungströms hjärnor, dvs skaparna av ljungströmturbinen och STAL (Svenska Turbinfabriks AB Ljungström).
Det här var kul! :-)Happy

Miche skrev:Ytterligare en intressant detalj kring passbitarna, tillverkningsmetoden har inte patenterats vilket har visat sig vara ett smart drag, ett patent är nämligen offentligt och metoden hade då kunnat kopieras av bl.a. japaner, istället har man hemlighållit metoden så än idag så är det ingen som lyckats skapa passbitar med samma precision.
:D

Förresten, det var närmast överfallsvattenhjulet jag avsåg ovan.
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav Le_inimitable » 2011-11-12 10:11:14

Gemet ligger bra till, men det är svårt att säga att någon uppfunnit det eftersom det har en lång historia med mindre lyckade varianter tills den nuvarande blev den rådande för ca 100 år sen.
Säkerhetständstickor är bra, men uppfinningsmagnituden bleknar inför de första friktionständstickorna.
Tumstockar är användbara och har funnits jättelänge. Men jag vet inte om jag tycker att det är så väldigt smart att göra dem vikbara för det måste många ha kommit på.

Kaffefilter fanns förstås innan Melitta uppfann sitt. Men hon hittade på en egen, ganska enkel, lösning på ett problem som andra måste ha märkt.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Enkla uppfinningar

Inläggav segdeg » 2011-11-12 14:08:21

Det gamla metallGemet, suveränt i sin enkelhet, funderar lite på hur det kom sig att resultatet blev så lyckat, att det höll sig oförändrat i många decennier, innan Gemet nålades bl.a papirerna ihop om de inte var för många, eller klämdes med nypor och brevpressar och dylikt som fanns tillhanda t.ex den där prylen*söker ord*(den där spiken som spetsig och illavarslande såg ut som ett mordvapen, bredvid pennställ, hålslag och brevpress) som länge fanns på skrivbord/pulpet och diskar .

Otympliga blev buntarna i dem knöliga mapparna och allt större arkiven, löspapper överallt med osorterad Pagina*.

Om ingen annan ger en bättre förklaring så tror jag att Gemet kom till på flera (arbets) platser, under en viss tidsperiod då behovet av ett praktiskt bruksföremål blev en nödvändighet... kanske det var en grafiker som inte ville sticka hål på kärleksbreven, och knökte till en nål...efter att först?




*nummer/ordningsföljd på trycksaker.

Mvh vikgem
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in