Symptom för små barn (fem år och yngre)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Sheyen » 2011-02-04 16:20:26

Vill nämna en annan händelse som inträffade när jag var liten.

När jag och min bror var små så brukade vi följa med mamma och pappa till vår sommarstuga. Jag och min bror brukade leka i skogen tillsammans.

En av gångerna då jag och min bror lekte tillsammans i skogen, så hittade jag en skitstor träpåk som jag ville slåss med. Jag lyfte träpåken högt upp i luften och råkade sedan smälla den i huvudet på min bror. Det blödde som fan och min bror grät och skrek.

Efter ett sjukhusbesök och några veckors väntetid hade hans blödande sår blivit ett ärr. Min bror sa då till mig:

Bror: Jag har ett ärr på pannan!
Jag: Okej! Visa mig det! (jag tror då att han menar bokstaven "R" och inte ett "ärr")
Bror: *visar ärret*
Jag: Det är ju inte ett "R".
Bror: Jo, det är ett ärr.
Jag: Nej, det är ett "I".
Bror: Nej, det är ett ärr, *borttaget namn*.
Jag: Nej, det är det inte alls.

Sedan sa jag till min mamma:
Jag: ***** (censur) sa att han har ett "R" på pannan, men det har han inte.
Mamma: Jo, det har han.
Jag: Nej, det är ett "I".
Mamma: Men, *borttaget namn*. Det heter "ärr".
Jag: Nej, det heter "I". Jag vet hur ett "I" ser ut, mamma.

Det tog mig ett jävligt bra tag (minns inte hur länge) innan jag förstod vad som menades med "ärr". Men jag minns att jag var skitförbannad för att varken min bror eller mamma förstod vad jag menade. Jag minns inte om pappa lyckades förklara för mig vad ett "ärr" var, men jag tror faktiskt att han gjorde det.

Jag vet inte om det här var ett exempel på att tolka bokstavligt, men jag tycker att det var det.


Moderator Alien: Tog bort namnet på begäran.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

tack för svar

Inläggav t » 2011-02-06 20:12:25

hej!

så tacksam att ni tagit er tid att svara. jag ser att mitt barn har vissa delar som är misstänkt med vissa inte alls. avvaktar utredningen men tänker på det här dygnet runt. ska bli skönt att veta även om jag känner mig misstänksam till hur de kan veta efter ett par tester bara. har gjort ADI intervju.

några frågar varför jag inte släpper mitt barn bland andra barn: jag vill att mitt barn ska få bra erfarenheter av att leka med andra barn. just nu slutar det med att mitt barn blir argt, försöker bestämma, det blir konflikter osv. jag måste vara med och styra upp leken. på dagis säger de att mitt barn är som vilket barn som helst. inga som helst problem. kan man vissa drag hemma men inte på dagis? ser att mitt barn blir tryggare nu när gruppen på dagis är bekant. nya grupper är ingenting för mitt barn.

jag återkommer!
t
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-12-12
Ort: gbg

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-06 22:26:18

Det är inte ovanligt att förskolan tycker allt är normalt så länge barnet inte slåss eller skriker. Det är inte alltid de är uppmärksamma på andra avvikelser.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Arkimedes » 2011-02-07 1:13:51

Sheyen skrev:
Arkimedes skrev:Jag kommer inte ihåg varför jag skar upp trasdockan. Jag var ganska liten då.

Jag plågade även andra dockor samt band fast dom.

Plågade du djur också? Jag älskade att skada fjärilar och flugor. Satt och granskade dem noggrant medan de förgäves försökte överleva med 1 vinge och utan ben osv... Ibland eldade jag upp dem långsamt också.

När jag lekte utomhus brukade jag stycka maskar med spaden eftersom jag blev fascinerad av hur båda delarna fortsatte att slingra sig trots att masken var av. Sedan ville jag prova hur många delar jag kunde stycka den i och dom fortfarande fortsatte att röra på sig.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Alien » 2011-02-07 22:26:03

Diskussionen om djurplågeri flyttad hit: brukade-ni-plaga-djur-som-barn-omrostning-t19066.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Symptom för små barn

Inläggav Mamasnest » 2011-11-09 13:10:16

Jag har en dotter på 4 år som nyss fått diagnosen. Hon har inte de "typiska" symptomen som jag tänkte mig, tex så avskyr hon rutiner. Däremot har hon svårt att förstå hur man leker med andra barn, kan inte sålla synintryck, pratar monotont eller byter dialekt, låser omvärlden ute när det blir jobbigt socialt och ber inte om hjälp av andra.

Jag håller själv på att lära mig om hennes diagnos, och hennes storebror ska också utredas för liknande nu.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Symptom för små barn

Inläggav Miche » 2011-11-09 13:27:44

Mamasnest skrev:[...] tex så avskyr hon rutiner.

Jag med! Rutiner är tråkiga och ger inget mervärde!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Symptom för små barn

Inläggav Mamasnest » 2011-11-09 14:16:20

Miche skrev:
Mamasnest skrev:[...] tex så avskyr hon rutiner.

Jag med! Rutiner är tråkiga och ger inget mervärde!


Dotterns psykolog tror att hon kan bygga upp massa tvångstankar och ritualer kring rutiner, sådant som inte vi ser, och att hon därför får "vila" när rutiner bryts. Tex så älskar hon att resa och mår som bäst då. :-)Happy
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Symptom för små barn

Inläggav Miche » 2011-11-09 15:08:15

Mamasnest skrev:Dotterns psykolog tror att hon kan bygga upp massa tvångstankar och ritualer kring rutiner, sådant som inte vi ser, och att hon därför får "vila" när rutiner bryts.

När jag läst den meningen ett par gånger så tycker jag nog att psykologen har formulerat det på ett relevant sätt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in