Hur mkt vårdbidrag tro?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur mkt vårdbidrag tro?

Inläggav mumsisen » 2011-07-07 20:09:53

Min son har fått tre diagnoser ADHD ASPERGER TROTSSYNDROM. äR DET LÖNT ATT SÖKA? hur mkt har ni?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Hur mkt vårdbidrag tro?

Inläggav mumsisen » 2011-07-07 20:11:00

mumsisen skrev:Min son har fått tre diagnoser ADHD ASPERGER TROTSSYNDROM. äR DET LÖNT ATT SÖKA? hur mkt har ni?
Ursäkta stavningen
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Hur mkt vårdbidrag tro?

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-07 20:46:22

Absolut! Egentligen är det inte diagnoserna fk ska gå efter i sin bedömning utan hur mycket extraarbete våra barn kräver utöver den omsorg och den hjälp man förväntas lägga ner på ett "normalt" barn. Så skriv skriv skriv, skriv ner allt du gör, jag beskrev en vecka med vår dotter och hur mycket tid vi lägger ner på att hantera henne (autism/adhd).
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Hur mkt vårdbidrag tro?

Inläggav mumsisen » 2011-07-07 20:59:53

ok ja det ska jag tänka på :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Hur mkt vårdbidrag tro?

Inläggav Truly » 2011-07-09 11:11:59

Anna med fyra skrev:Absolut! Egentligen är det inte diagnoserna fk ska gå efter i sin bedömning utan hur mycket extraarbete våra barn kräver utöver den omsorg och den hjälp man förväntas lägga ner på ett "normalt" barn.


Precis, EGENTLIGEN är det inte diagnoserna Försäkringskassan skall gå efter i sin bedömning. Men tyvärr är just diagnoserna extremt vägledande då det gäller vårdbidrag. När jag sökte vårdbidrag för min dotter sa t.o.m. handläggaren att "Cystisk Fibros ger inte mer än 1/2 vårdbidrag, möjligtvis 3/4 vid mycket allvarliga problem." Och då har vi här en sjukdom som innebär minst 4-5 timmars merarbete per dag. Jag kom upp i 7,5 timmar per dag, alltså ca 52 timmar per vecka. Tidigare var det så att 40 timmar/vecka innebar helt vårdbidrag.

Samtidigt har vi vuxna inte denna typ av vägledning då vi blir sjukskrivna. Då är det helt plötsligt allt annat än diagnoserna som vägs in. "Det är din förmåga att arbeta som Försäkringskassan bedömer när du är sjuk, inte sjukdomen eller symtomen i sig."

Och i arbetsförmågan vägs i princip allt möjligt in, allt som kan leda till att personen som är sjukskriven förlorar rätten till ersättning. Samma gäller såklart även vid vårdbidrag, men här blir det helt plötsligt BRA för FK att ta till diagnoser eftersom Försäkringskassan/Staten tjänar på det.

Ja, jag vet. Off topic.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Hur mkt vårdbidrag tro?

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-10 18:54:44

Truly skrev:
Anna med fyra skrev:Absolut! Egentligen är det inte diagnoserna fk ska gå efter i sin bedömning utan hur mycket extraarbete våra barn kräver utöver den omsorg och den hjälp man förväntas lägga ner på ett "normalt" barn.


Precis, EGENTLIGEN är det inte diagnoserna Försäkringskassan skall gå efter i sin bedömning. Men tyvärr är just diagnoserna extremt vägledande då det gäller vårdbidrag. När jag sökte vårdbidrag för min dotter sa t.o.m. handläggaren att "Cystisk Fibros ger inte mer än 1/2 vårdbidrag, möjligtvis 3/4 vid mycket allvarliga problem."

Ja tyvärr är det ofta så, så var det även för oss. .
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Hur mkt vårdbidrag tro?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-09 12:58:31

Min dotter har Asperger och svår migrän, jar jag fått besked från FK att jag kommer att få Vårdbidrag, men de har inte satt hur högt än. Har en telefonintervju med FK den 29 december, efter det tar de ställning.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in