Stavfel och grammatik

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stavfel och grammatik

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 16:42:17

Jag fick ett ganska så otrevligt svar på en av trådarna.
....texten som personen skrev till mig handlade inte det minsta OM det jag skrev, utan HUR jag hade skrivit det.

En tanke jag fick direkt...inte bara då jag läst hennes text, utan även många andra trådar.
Det finns många av er som älskar att kommentera och kritisera andra personers stavfel eller grammatik.
Ofta ger ni inte bara en liten vink om det, ni hoppar på rejält och bankar in det i dem.
....läste nyligen om en person som mådde dåligt, som skrev här och berättade hur han/hon kände det.
Som svar på sin text, var det en massa om stavfel och grammatiska fel.

Jag blev bara nyfiken om varför ni känner behov av att klanka ner på texter, bara för att de har lite stavfel eller svårigheter med grammatiken.
Är inte tanken med detta forumet att vi ska stötta varandra, inte klanka ner på varandra?
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Parvlon » 2011-11-07 17:29:13

Nu verkar det rört sig om ett missförstånd men svarar här ändå. Man kan oxå ställa sig frågan varför nån som ropar på hjälp helt plötsligt blir tyst när h*n får svar. Antingen har det hänt något fruktansvärt (mindre troligt) eller så blev h*n inte nöjd med svaren. En person som är i verklig behov av hjälp tar den hjälpen som finns tillgänglig. Det är nog få som inbillar sig att den ska vara bäst förpackad inne i ett aspergerforum.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 18:11:52

Jag anar att du förstår vem det är jag syftade på...*skrattar*
En orsak kan ju vara att han blev sårad av de påhopp han fick.
Jag har ingen aning, men det krävdes nog en del mod att skriva ner hur han mår med mer.
Det var ju inte direkt några stöttande inlägg han fick där i början..eller om det är en hon.

Kan vara därför personen inte svarade, det är ju inte så mycket att svara på direkt
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Bali » 2011-11-07 18:29:48

Hej Dunderbar!
Tack för att du så modigt tog upp detta spörsmål, som jag själv har funderingar kring och ibland mår väldigt dåligt av, detta fokus på stavning/grammatik.
Visst kan jag förstå att det kan vara väldigt frustrerande för många att behöva stå ut med t.ex. stavfel (men hur lätt hänt är inte det numera via "dumburken"/mobiler även om man KAN stava!?), men även jag blir förbaskat ledsen när jag läser svar/kommentarer som lägger fokus på "fel" i TS text istället för att försöka besvara frågan.
Jag är allt annat än ofelbar :!: , men just stavfel/grammatikfel tror jag aldrig jag skulle kunna provoceras att "klanka" på hur stora de än är, bara fråga om det skulle bli allt för oklart.
Visst, jag sitter inte själv på en av "de aderton" stolarna, skriver hur många fel som helst här på forumet (trots att jag är hyfsat intelligent)bl.a. eftersom det är så svårt att skriva många gånger, man skriver kanske i affekt och utifrån sitt allra innersta p.g.a. att man är så ensam och förtvivlad.
Man hittar ett forum som kanske kan ge svar på något man så förtvivlat söker efter, och så "brassar" man på med de "fjuttiga" ord man har till hands/vågar skriva och hoppas att det ska ge något.
"Kanske finns det någon här som känner igen sig/kan ge råd!?"
En fet "stavfels-snyting" var kanske inte det man förväntade sig och jag tycker då inte att vi här på forumet ska utdela dessa!

Dunderbar skrev:Är inte tanken med detta forumet att vi ska stötta varandra, inte klanka ner på varandra?

Jag håller med dig till fullo :!: :-)154
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav kullan » 2011-11-07 18:37:39

Jag retar mig nåt fruktansvärt på att innehållet i ett TS-inlägg försvinner i nåt gnäll om stavfel. Vad gör det om det blir " är" istället för " år" ?Läser man hela texten fattar man ändå vad det ska va.

Alla kan inte uttrycka sig i skrift lika bra men ska den som råkar va sämre bli utestängd från detta forum av den anledningen så tycker jag att det är rena barnrumpefasoner.
vi borde ha större förstånd att ta hänsyn till varandras brister och problem. Skärp er!!
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 19:41:28

Det vore intressant om någon av alla de som klagar på stavfel och andra småfel i inlägg, om de kunde kommentera och säga varför de beter sig som de gör.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav slackern » 2011-11-07 19:55:20

Dunderbar skrev:Det vore intressant om någon av alla de som klagar på stavfel och andra småfel i inlägg, om de kunde kommentera och säga varför de beter sig som de gör.


Jag tror att det är människor som har mindervärdeskomplex som vill visa att de kan något. Så det ända de är bra på är att använda språket korrekt och vill hävda sej. Så troligtvis är det tragiska och bittra människor.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav nallen » 2011-11-07 20:01:48

Kan man inte uttrycka sig vettigt i skrift har man inte i ett skrivet medium att göra.
Dock kan vem som helst kan göra enstaka fel men läsbarheten går fort mot noll när antalet fel i ett inlägg ökar. I dagens läge är det ju bara att slå på stavningskontrollen i browsern så det finns egentligen ingen ursäkt för att stava fel. Grammatisk kontroll är tyvärr inte lika vanligt/enkelt att få till.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav slackern » 2011-11-07 20:04:34

nallen skrev:Kan man inte uttrycka sig vettigt i skrift har man inte i ett skrivet medium att göra.
Dock kan vem som helst kan göra enstaka fel men läsbarheten går fort mot noll när antalet fel i ett inlägg ökar. I dagens läge är det ju bara att slå på stavningskontrollen i browsern så det finns egentligen ingen ursäkt för att stava fel. Grammatisk kontroll är tyvärr inte lika vanligt/enkelt att få till.


Men man får ju inte till särskrivningar med stavningskontroll.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav kullan » 2011-11-07 20:11:13

nallen skrev:Kan man inte uttrycka sig vettigt i skrift har man inte i ett skrivet medium att göra.
Dock kan vem som helst kan göra enstaka fel men läsbarheten går fort mot noll när antalet fel i ett inlägg ökar. I dagens läge är det ju bara att slå på stavningskontrollen i browsern så det finns egentligen ingen ursäkt för att stava fel. Grammatisk kontroll är tyvärr inte lika vanligt/enkelt att få till.


Vart tar den som har Asperger och inte kan skriva enligt dina regler vägen då? Förbannat trångsynt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Miche » 2011-11-07 20:17:33

nallen skrev:Kan man inte uttrycka sig vettigt i skrift har man inte i ett skrivet medium att göra.

Enligt ditt sätt att se på saken ska alltså dyslektiker inte skriva något över huvud taget!

Människor kan inte rå för sina handikapp och dyslexi är ett av dessa handikapp!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 20:28:41

Kan det vara så att de personer som klagar på folks felstavning och annat saknar empati och förståelse?
Är inte det en del av AS att fokusera på smågrejer..kanske är så att deras diagnos visar sig på detta sätt?
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav slackern » 2011-11-07 20:36:02

Dunderbar skrev:Kan det vara så att de personer som klagar på folks felstavning och annat saknar empati och förståelse?
Är inte det en del av AS att fokusera på smågrejer..kanske är så att deras diagnos visar sig på detta sätt?


Låter mer som psykopater än något annat det du beskriver tycker jag.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav kullan » 2011-11-07 20:38:50

Dunderbar skrev:Kan det vara så att de personer som klagar på folks felstavning och annat saknar empati och förståelse?
Är inte det en del av AS att fokusera på smågrejer..kanske är så att deras diagnos visar sig på detta sätt?


Jo många är detaljfixerade. Det kan räcka med att gardinen har fel mönster så går hela världen under.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav nallen » 2011-11-07 20:52:49

Miche skrev:Enligt ditt sätt att se på saken ska alltså dyslektiker inte skriva något över huvud taget!

På vilket sätt är inte även dyslektiker hjälpta av stavningskontroll?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Selma » 2011-11-07 21:11:17

Miche skrev:Människor kan inte rå för sina handikapp och dyslexi är ett av dessa handikapp!

Handikapp? Jag trodde det var en funktionsnedsättning. :?

En vanlig uppskattning är att 4-8 procent av befolkningen har så stora svårigheter att läsa och skriva att de kan få en dyslexidiagnos.

Här tror jag att det snarare rör sig om 50 procent. Vore intressant att veta varför.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Miche » 2011-11-07 21:18:50

Fråga:
nallen skrev:På vilket sätt är inte även dyslektiker hjälpta av stavningskontroll?

Svar:
nallen skrev:Grammatisk kontroll är tyvärr inte lika vanligt/enkelt att få till.

slackern skrev:Men man får ju inte till särskrivningar med stavningskontroll.

Det finns ätt flertal ord som stavningskontrollen inte reagerar på eftersom dem kan stavas på flera olika sett (kursiverade ord medvetet felskrivna, vilket både du och jag ser er fel, män som stavningskontrollen inte reagerar på).

Sen är det ju inte alla som har stavningskontroll, ex.vis via mobilen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav slackern » 2011-11-07 21:22:33

Selma skrev:
En vanlig uppskattning är att 4-8 procent av befolkningen har så stora svårigheter att läsa och skriva att de kan få en dyslexidiagnos.

Här tror jag att det snarare rör sig om 50 procent. Vore intressant att veta varför.


Jag har fått den diagnosen både som barn och vuxen på papper efter utredningar. Finns väldigt mycket fördomar tyvärr. Ofta mina föräldrar fick höra från utvecklingssamtalen i skolan han är intelligent fast lat. Jag kommer tyvärr aldrig att lära mej att stava eller läsa fort. Om andra människor kunde acceptera min funktionsnedsättning istället för att påpeka hela tiden skulle mitt liv bli betydligt mycket enklare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Meppe » 2011-11-07 21:30:30

Sedan kanske man har stavningskontrollen på något annat språk.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav nallen » 2011-11-07 21:36:07

Miche skrev:Det finns ätt[sic] flertal ord som stavningskontrollen inte reagerar på [...]

Ja, det var bland annat vad jag också sa. Poängen är ändå att det faktiskt blir bättre.

Meppe skrev:Sedan kanske man har stavningskontrollen på något annat språk.

Det är ett direkt handhavandefel. Det går utmärkt att ha flera ordlistor installerade och om inte verktygen automagiskt väljer rätt får man fan bemöda sig om att göra det manuellt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav osäker » 2011-11-07 22:39:49

Människor som uttrycker sig som idioter irriterar mig, vilket föder en lockelse att förolämpa dem, och många gånger har jag på andra diskussionsfora agerat på denna lockelse. På detta forum brukar jag emellertid i stället lägga till dem på min ignoreralista, varmed jag uppnår ungefär samma känsla av att ha gjort något åt irritationen, samtidigt som jag förebygger framtida irritation samt undviker de negativa konsekvenser förolämpningar tenderar att medföra.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav slackern » 2011-11-07 22:41:31

osäker skrev:Människor som uttrycker sig som idioter irriterar mig, vilket föder en lockelse att förolämpa dem, och många gånger har jag på andra diskussionsfora agerat på denna lockelse. På detta forum brukar jag emellertid i stället lägga till dem på min ignoreralista, varmed jag uppnår ungefär samma känsla av att ha gjort något åt irritationen, samtidigt som jag förebygger framtida irritation samt undviker de negativa konsekvenser förolämpningar tenderar att medföra.


Psykopat?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav kullan » 2011-11-07 22:43:09

osäker skrev:Människor som uttrycker sig som idioter irriterar mig, vilket föder en lockelse att förolämpa dem, och många gånger har jag på andra diskussionsfora agerat på denna lockelse. På detta forum brukar jag emellertid i stället lägga till dem på min ignoreralista, varmed jag uppnår ungefär samma känsla av att ha gjort något åt irritationen, samtidigt som jag förebygger framtida irritation samt undviker de negativa konsekvenser förolämpningar tenderar att medföra.


Du kanske inte borde va på ett forum då?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Stavfel och grammatik

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-07 23:10:59

osäker skrev:Människor som uttrycker sig som idioter irriterar mig, vilket föder en lockelse att förolämpa dem, och många gånger har jag på andra diskussionsfora agerat på denna lockelse. På detta forum brukar jag emellertid i stället lägga till dem på min ignoreralista, varmed jag uppnår ungefär samma känsla av att ha gjort något åt irritationen, samtidigt som jag förebygger framtida irritation samt undviker de negativa konsekvenser förolämpningar tenderar att medföra.
??????????? :shock:
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in