Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-07 16:24:39

Hej.
Jag ska skriva en c-uppsats om hur vuxna med Aspergers syndrom tänker runt att autism, Aspergers syndrom och atypisk autism kommer att samlas under ett gemensamt namn (Autism Spectrum Disorder) i diagnosmanualen DSM-5. Jag kommer sedan försöka koppla detta till identitetsskapande.
Jag har gjort en webbenkät som är helt anonym och vänder sig till dig som har egen diagnos.
Jag är mycket tacksam för alla svar då detta är grunden i min uppsats!


MVH Åsa

Nedan följer adressen till enkäten.

http://xn--enkt-noa.se/survey.php?pid=3031&mpid=553a6e2436febd7888ce9ed6293db372

Moderator: Länken åtgärdad efter PM-växling med sefaila.
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Magnus » 2011-11-07 16:29:13

Tyvärr så kom jag ingenstans med din länk
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-07 21:50:21

En ny fungerande länk kommer uppdateras i inlägget snart,
annars har du länken här :

<a href='#' class='main_links' onClick="window.open('http://xn--enkt-noa.se/survey.php?pid=3031&mpid=553a6e2436febd7888ce9ed6293db372','NewWindow','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,width=600,height=700,top=10,left=100')"> Starta</a>
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav osäker » 2011-11-07 22:08:59

osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-07 22:18:28

TACK!
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-07 22:21:07

Vill bara förtydliga att enkäten vänder sig till er med diagnosen Asperger syndrom, inte till andra diagnoser inom autismspektrat, detta då jag måste avgränsa min uppsats = / Tack för förståelsen med detta.
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Magnus » 2011-11-07 22:27:25

Gick tyvärr inte att svara på en del frågor då jag inte förstog dom!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav kullan » 2011-11-07 22:42:03

Nu har jag svarat efter bästa förmåga. Lycka till med uppsatsen!
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-07 22:43:19

Tack kullan, uppskattar det verkligen!
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-07 23:09:15

5 Här följer påståenden om den förändring som förslagsställarna vill att den nya diagnosen ska innebära. Diagnosen blir mer varierande då det framgår om det autistiska tillståndet är milt, måttligt eller svårt.

- Instämmer
- Instämmer delvis
- Varken eller/obestämd
- Tar delvis avstånd
- Tar avstånd



That question should be taken out and shot.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Meppe » 2011-11-08 13:05:35

Jag tror att många skulle uppskatta att få specificera mera än du ger möjlighet till. Testa att lägga till rutor där man kan skriva text. Och annars, jag håller med Svante. Var på väg att delta, men avbröt vid den frågan.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav vallesmamma » 2011-11-08 13:17:42

Savanten Svante skrev:5 Här följer påståenden om den förändring som förslagsställarna vill att den nya diagnosen ska innebära. Diagnosen blir mer varierande då det framgår om det autistiska tillståndet är milt, måttligt eller svårt.

- Instämmer
- Instämmer delvis
- Varken eller/obestämd
- Tar delvis avstånd
- Tar avstånd



That question should be taken out and shot.


Jag har redan fått höra att jag har en medelsvår AS. Har svarat på frågorna.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Kristofer » 2011-11-08 14:52:06

Inom vilket program skriver du uppsatsen? Vad har du för syfte med din uppsats? Har du formulerat någon hypotes? Jag skulle önska att du lämnade mer information kring ditt arbete och vad som driver dig i ditt arbete när du går ut med denna typ av webbenkäter.

Jag vill inte hindra dig. Fast mot bakgrund av att vi här på forumet tidigare har utsatts för diverse oseriösa aktörer som använt forumet och dess aspergare för sin egen vinnings så blir jag frågvis. Tyvärr finns det många som tenderar till att tumma på sanningen bara för att kunna utnyttja aspergare för sin egen vinning. Jag tror och hoppas att du inte är en av dem!

Lycka till med din uppsats!
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav elle » 2011-11-08 15:37:08

har svarat men vilka konstiga frågor .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-08 15:58:41

Jag svarade så gott jag kunde, men frågorna var svårt och konstigt formulerade och ofta vad det svårt att förstå vad det var exakt du frågade.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav treeman » 2011-11-08 16:00:32

sefaila skrev:MVH Åsa


Så färdig. Sett hit.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-08 21:35:24

Oj vad många kommentarer på en dag.ska försöka svara på alla.
Till er om undrade över frågorna i enkäten, fråga 5-7 är de argument som finns för att genomföra diagnosförändringen. Det är alltså ingenting jag har "hittat" på utan de är tre av de argument som används för att motivera att diagnosen ska förändras. Argumenten jag har hittat är bla att den nya diagnosen blir mer varierad då den blir graderad, den blir enklare att individanpassa och att det ska bli lättare att diagnostisera då kriterierna blir tydligare. Jag vill med de frågorna veta vad NI tycker om deras argument. Nått annat som är otydligt?

Jag är en socionomstudent från Uppsala, är inne på min sista termin och är allt i från oseriös. Jag har absolut inget intresse att utnyttja någon hoppas tvärtom kunna lyfta fram era åsikter.
Jag har format min enkät ihop med en person som arbetar inom asperger och autismförbundet och han tyckte mina frågor var bra så därför har jag format enkäten efter vad han har sagt. Jag är ledsen för att vissa fortfarande tycker den är otydligt. Det är första gången jag gör en enkät och första gången jag skriver ett sådant stort arbete. Mina frågeställning är följande:

Vad tycker de med Asperger syndrom om att diagnosen tas bort som egen diagnos och istället ingår i Autismspektrumtillstånd?

Hur upplever de med Asperger syndrom förslagsställarnas mål och syfte med diagnosförändringen?

Om man kopplar sin identitet till sin diagnos, kommer då ens identitet förändras när diagnosen gör det?

svarar gärna på alla frågor ni har. Vill verkligen att alla som är seriösa svarar på frågorna, den här uppsatsen är viktig för mig och jag vill verkligen att den ska bli bra. Om ni har något tips på andra ställen jag kan länka min enkät ifrån får ni gärna hjälpa mig.

mvh Åsa
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-08 21:40:16

Och meppe: Jag hade väldigt gärna kunnat utvidgat enkäten och givit möjlighet till egna svarsalternativ men efterarbetet med en sådan enkät är allt för stort för en person på 2 månaders tid. Uppsatsen är inte så stor, därför jag gjort den avgränsningen. Hade jag kunnat välja hade jag velat ta med alla era åsikter men tyvärr har jag fått försökt forma in dem i den här enkäten istället.
Hoppas du kan ge enkäten en till chans, skulle betyda mycket för mig!

/Åsa
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Meppe » 2011-11-09 8:37:28

Tja, jag är inte från sverige, och i mitt land har jag inte hört något om någon diagnosförändring som du verkar utgå från att alla vet allt om.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Kimmelie » 2011-11-09 11:23:51

Diagnosen blir mer varierande då det framgår om det autistiska tillståndet är milt, måttligt eller svårt.

Mer varierande, dvs större skillnad på symptomen hos olika individer med samma diagnos.
På vilket sätt skulle det göra att svårighetsgraden framgår?

Det blir lättare att individanpassa behandlingen efter personens ålder och hur symptomen förändras över tid.

Vad tusan ska det betyda??? Blir det nån skillnad om man byter ut diagnosen, hur symptomen förändras med tiden??? Blir det lättare att individanpassa när 3 diagnoser slås ihop till en???

I autismspektrumtillstånd blir diagnostisering lättare, då diagnosens kriterier blir tydligare.

Blir de verkligen tydligare? Jag har mer fått uppfattningen att de ska bli snävare, dvs att det krävs mer för att få diagnos.

Jag har inte svarat på enkäten. Tror inte jag kommer att göra det heller, för frågorna kändes så vinklade, och att det i flera fall är 2 frågor i en där man kanske vill svara ja på den ena och nej/vet inte på den andra. (Nu har jag dessutom ansträngt mig mer än jag egentligen hade lust med, bara för att försöka förstå innebörden i 3 av frågorna...)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-09 11:50:35

sefaila skrev:Jag är en socionomstudent från Uppsala, är inne på min sista termin och är allt i från oseriös.


Du uttrycker dig iaf på ett för mig väldigt märkligt vis.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-09 12:18:22

Svante: Inte meningen att uttrycka mig märkligt. Synd att du uppfattar mig så

Kimmelie: De 3 frågor du tar upp är de knepigaste i min enkät, de är jag medveten om. Har försökt formulera dem efter hur förslagsställarna format motiveringen till diagnosförändringen, har beskrivit mer utförligt tidigare när någon tidigare i tråden frågade. De 3 frågorna bygger alltså på vad den nya diagnosen ska innebära, den ska bli mer varierad, diagnosen ska bli lättare att individanpassa och de ska bli lättare att ställa en diagnos då kriterierna blir tydligare. Dessa tre argument har jag läst i de texter som finns rörande diagnosförändringen. Kanske kunde formulerat dem annorlunda men ville försöka behålla vad som stod i artiklarna för att ha de att jämföra med sedan i min analys. De jag undrar över i de frågorna är alltså om du håller med, blir den nya diagnosen mer varierad då det finns en graderad skala? Blir den lättare att individanpassa då den tar hänsyn till ålder och symptom som kan uppstå över tid? och blir det lättare att sätta diagnosen då diagnoskriterierna ska bli tydligare? Vet inte om det var någon bättre förklaring men jag hoppas lite klarnade iaf. '
Och gällande de andra frågorna så får man svara ja på den ena och nej på den andra, de är helt okey.

/Åsa
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Miche » 2011-11-09 12:30:13

De förslag en förslagsställare lämnar är enbart förslag och inte något som måste följas till punkt och pricka.

Har du försökt själv att svara på frågorna? Ta på dig "Aspergerglasögonen" dvs bokstavstolka dina egna frågor så förstår du kanske bättre våra svårigheter att besvara din enkät!

Gör om, gör rätt!

Aspisar har svårt att automatiskt förstå underförstådda betydelser (= error), vi läser vad som står och får fram en text som inte är entydig (= error) och som går att tolka antingen på flera olika sätt (= error) eller inte alls (= error).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Laika » 2011-11-09 12:31:29

Jag förstod inte det där med argumenten. Ska man ta ställning till i vilken utsträckning argumenten finns eller i vilken utsträckning man håller med om dem?

Du verkar också utgå från att alla med aspergers syndrom är insatta i diagnosförändringen. Många är inte det. Du hade nog kunnat hitta mer intressanta korrelationer om du i början hade haft en fråga i stil med "hur insatt anser du att du är i att diagnosen ska förändras?".

Dessutom, vad är det för population du studerar? Om du studerar människor med aspergers generellt undrar jag hur representativt det blir att posta enkäten på ett aspergerforum. Jag tror inte att medlemmarna här är representativa för hela populationen med aspergers. Jag tror att ditt urval blir snett. Hur hanterar du det i din uppsats?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in