Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms


Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Flia » 2011-11-06 23:59:34

Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar


Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Flia » 2011-11-07 0:10:57

Nu är vi inne i pajkastningen igen.
Jag har aldrig sagt att tjejer med ADD skulle vara blygare än de med ADD.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-07 0:17:07

Flia skrev:Nu är vi inne i pajkastningen igen.
Jag har aldrig sagt att tjejer med ADD skulle vara blygare än de med ADD.


Nähe vad är det här du har skrivit då?
IndividualThoughtPatterns skrev:Kort sagt, hon verkar framstå som mer "blyg och tillbakadragen" än att ha svårt med koncentrationen/hyperaktivitet/etc.

Flia skrev:Det är ett vanligt drag hos tjejer/kvinnor med ADD (som är ADHD utan hyperaktivitet). Det förekommer också hos killar som uppfostrats mer genus-oberoende.
De maskerar koncentrationsproblem och utanför-känslan med blyghet. Även hyperaktivitet kan maskeras hos tjejer till att pilla med t.ex. håret istället för att klättra på väggarna.

Så missta inte det du ser för vad som finns inuti.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Flia » 2011-11-07 0:23:39

slackern skrev:Nähe vad är det här du har skrivit då?


Sammanhanget var att tjejen det pratades om hade ADD. Jag gjorde ingen skillnad på ADD och ADHD.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-07 0:39:19

Flia skrev:
slackern skrev:Nähe vad är det här du har skrivit då?


Sammanhanget var att tjejen det pratades om hade ADD. Jag gjorde ingen skillnad på ADD och ADHD.


Tack så bra då att du förklarade det. För jag uppfattade det som att du pratade om just tjejer med ADD och några killar men någon genus uppfostran.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Flia » 2011-11-07 14:06:52

Eftersom det verkar som den här tjejen nu tillhör kategorin inåtvända och blyga med ADD, så kan du få lite input i alla fall.

Hon är förmodligen väldigt vilsen inuti, och släpper inte ut det. Jag kan också tänka mig att hon har dåligt självförtroende och självkänsla. Att stärka hennes självförtroende skulle både vara bra för henne och leda till att hon tycker mer om dig.
Beröm henne för hur hon skriver eller om hon syr eller liknande, så ge komplimanger.
Tänk på de val som hon gör själv och kommentera dem positivt (men akta dig för val som andra gjort åt henne, de får inte berömmas).
Prata om dina egna funktionshinder lite grand, visa att det är okej att prata öppet om sånt. Och En sån tjej vågar inte prata av rädsla för att göra bort sig, så om hon lossnar och pratar om sig själv så uppmuntra henne och lyssna aktivt (eller låtsas lyssna aktivt åtminstone, lite teater är aldrig fel i såna situationer).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-07 14:19:13

Jag är väldigt intresserad av människor faktiskt. Ibland både på ett mer emotionellt plan men även rent Antropologiskt.
Om personerna har någon slags diagnos så skulle jag nog rent teoretiskt sett kunna fråga ut dem en hel natt om det, men jag brukar försöka hålla tillbaka för att jag tror att min vilja att veta tar överhanden ibland.
Man vill ju inte vara jobbig :-)
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Flia » 2011-11-07 17:26:42

IndividualThoughtPatterns skrev:Jag är väldigt intresserad av människor faktiskt. Ibland både på ett mer emotionellt plan men även rent Antropologiskt.
Om personerna har någon slags diagnos så skulle jag nog rent teoretiskt sett kunna fråga ut dem en hel natt om det, men jag brukar försöka hålla tillbaka för att jag tror att min vilja att veta tar överhanden ibland.
Man vill ju inte vara jobbig :-)


:D
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-08 1:57:18

Ibland har det ju fungerat till min favör. Har varit på en och annan fest där jag trots mina relativt snäva intressen och sociala osmidighet, kunnat "förhöra" människor så att säga under långa perioder. Annars brukar konversationer med främmande människor oftast bli lite stela.

Det är en rätt bra metod om man nu är lite osäker på hur man ska föra en konversation. Frågor. Det funkar jämt, såvida det inte är någon som är väldigt obenägen att svara på dem.
Men väldigt många uppskattar när man visar intresse i dem.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in