Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-04 0:35:20

...
Jag tror titeln beskriver det mesta egentligen.

Är dum nog att börjat vara intresserad av den här tjejen. Jag är inte direkt helt oerfaren i området, men kände mig benägen att i alla fall skapa en tråd kring det bara för att se vad för slags feedback man får.
Något som antagligen är underförstått är att jag själv har en autismspektrumproblematik, den här tjejen utreds för det och är tydligen diagnostiserad med ADD.
Några andra personer som haft att göra med att "ragga på folk med neuropsykiatriska diagnoser"?

Har inte känt henne så länge, vilket är skönt. Ingen stor "social brygga" som kan kollapsa. Men jag måste säga att jag om vartannat funderar på om hennes, som jag uppfattar det som, möjliga intresse tillbaka är svårt att bedöma.
Vet inte om hon bara är osäker (vilket är förståeligt) eller om det bara är så att hon är ointresserad. (Även om ett fortsatt intresse av att vilja prata med mig, små hintar om visst intresse och frivilligt dela privat information verkar rätt "öppenhjärtigt").

Förstår givetvis att det enda sättet att verkligen veta är att agera på känslorna, men... HFA, gillar att vara säker på de saker jag bestämmer mig för att göra och främst av allt. Jag vill inte känna mig som en total stolle om jag får en disktrasa i trynet eller något.
Så, tips, egna historier, frågor, etc.
Kör på.

Försöker utreda det hela så att säga ;)
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Alien » 2011-11-04 1:26:05

Ett par tidigare trådar:

tjejer-hur-vill-ni-dejta-omrostning-t12553.html

tjejer-hur-vill-ni-att-en-relation-utvecklas-t12576.html

Jag känner mig verkligen inte som en "typisk aspiekvinna", men kan ni inte bara lära känna varandra bättre och sedan får du fråga rent ut? Ingen får en disktrasa i trynet för det. Men någon måste ta första steget, med risk för att bli avvisad, annars blir det inget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav solus » 2011-11-04 2:07:06

IndividualThoughtPatterns skrev:...
(Även om ett fortsatt intresse av att vilja prata med mig, små hintar om visst intresse och frivilligt dela privat information verkar rätt "öppenhjärtigt").


Hade fått för mig att det är problemet med ADD/ADHD att man kan dela med sig för mycket.. rätta mig om jag har fel. (så vet inte om det direkt är en hint att hon vill något speciellt)
solus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-08-28

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-04 13:37:59

Alien skrev:Ett par tidigare trådar:

tjejer-hur-vill-ni-dejta-omrostning-t12553.html

tjejer-hur-vill-ni-att-en-relation-utvecklas-t12576.html

Jag känner mig verkligen inte som en "typisk aspiekvinna", men kan ni inte bara lära känna varandra bättre och sedan får du fråga rent ut? Ingen får en disktrasa i trynet för det. Men någon måste ta första steget, med risk för att bli avvisad, annars blir det inget.


Kikade efter lite trådar. Men jag måste säga att söksystemet på det här forumet är halvt om halvt värdelöst.
Så jag tenderar att starta en ny tråd om det är något jag vill diskutera om istället för att leta upp fem år gamla trådar. Det är för tidskrävande.
(Tack för länkarna dock, ska kika på dem).

Jo, det är väl så man får göra till slut. Att helt enkelt vara totalt genuin och säga det. Se vad som händer.
Vill "läsa av" situationen ett tag till dock.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-04 13:44:40

solus skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:...
(Även om ett fortsatt intresse av att vilja prata med mig, små hintar om visst intresse och frivilligt dela privat information verkar rätt "öppenhjärtigt").


Hade fått för mig att det är problemet med ADD/ADHD att man kan dela med sig för mycket.. rätta mig om jag har fel. (så vet inte om det direkt är en hint att hon vill något speciellt)


Det skulle man ju lika gärna påstå är ett "problem" med människor som har t ex asperger med. För att man inte fattar de sociala reglerna så att säga.
Jag har dock en teori om denna människa. Och det är att hennes ADD/potentiella autism hör ihop, att hon har dem båda på samma gång, eller att den ena diagnosen är mer relevant än den andra nu för tiden.
En person som hade en ADHD-diagnos som yngre, kan komma att passa in mer på en Aspergerdiagnos som äldre, etc.

Med det sagt. Mitt exempel var ju mer allmänt egentligen. Men om jag skulle göra en bedömning, har ju en del insikt i området, så skulle den här personen definitivt kunna ha aspergers.
Hon framstår mycket mer som en person med det i mina ögon än en person med ADD. Jag är ingen doktor eller kliniker så... Ska nog inte basunera ut det hela allt för mycket.
Haha.
Kort sagt, hon verkar framstå som mer "blyg och tillbakadragen" än att ha svårt med koncentrationen/hyperaktivitet/etc.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Flia » 2011-11-06 14:08:03

IndividualThoughtPatterns skrev:Kort sagt, hon verkar framstå som mer "blyg och tillbakadragen" än att ha svårt med koncentrationen/hyperaktivitet/etc.


Det är ett vanligt drag hos tjejer/kvinnor med ADD (som är ADHD utan hyperaktivitet). Det förekommer också hos killar som uppfostrats mer genus-oberoende.
De maskerar koncentrationsproblem och utanför-känslan med blyghet. Även hyperaktivitet kan maskeras hos tjejer till att pilla med t.ex. håret istället för att klättra på väggarna.

Så missta inte det du ser för vad som finns inuti.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 14:39:15

Flia skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Kort sagt, hon verkar framstå som mer "blyg och tillbakadragen" än att ha svårt med koncentrationen/hyperaktivitet/etc.


Det är ett vanligt drag hos tjejer/kvinnor med ADD (som är ADHD utan hyperaktivitet). Det förekommer också hos killar som uppfostrats mer genus-oberoende.


Vad fan snackar du om?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-06 15:56:02

Flia skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Kort sagt, hon verkar framstå som mer "blyg och tillbakadragen" än att ha svårt med koncentrationen/hyperaktivitet/etc.


Det är ett vanligt drag hos tjejer/kvinnor med ADD (som är ADHD utan hyperaktivitet). Det förekommer också hos killar som uppfostrats mer genus-oberoende.
De maskerar koncentrationsproblem och utanför-känslan med blyghet. Även hyperaktivitet kan maskeras hos tjejer till att pilla med t.ex. håret istället för att klättra på väggarna.

Så missta inte det du ser för vad som finns inuti.


Tack för kommentaren. Jag tror jag kan förstå vad du menar. I och med de problem som någon med ADD utsätts för så att säga.
Du får gärna lägga till mer i det hela om du vill.
Jag tror att jag kan finna det nyttigt.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-06 16:00:29

slackern skrev:
Flia skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Kort sagt, hon verkar framstå som mer "blyg och tillbakadragen" än att ha svårt med koncentrationen/hyperaktivitet/etc.


Det är ett vanligt drag hos tjejer/kvinnor med ADD (som är ADHD utan hyperaktivitet). Det förekommer också hos killar som uppfostrats mer genus-oberoende.


Det jag egentligen menade var: Kan du snälla berätta mera käre medmänniska. Jag skulle uppskatta om du gjorde det.


mnordgren:

Här har du ändrat på inlägget så det ser ut som att han har skrivit något han egentligen inte har skrivit, en medveten felcitering alltså. Det är inte tillåtet. Tänk på det i fortsättningen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 16:19:13

IndividualThoughtPatterns skrev:
slackern skrev:
Flia skrev:
Det är ett vanligt drag hos tjejer/kvinnor med ADD (som är ADHD utan hyperaktivitet). Det förekommer också hos killar som uppfostrats mer genus-oberoende.


Det jag egentligen menade var: Kan du snälla berätta mera käre medmänniska. Jag skulle uppskatta om du gjorde det.


Nej så var det inte alls hyperaktiviteten i ADHD har absolut inget med uppfostran att göra. Bara Scientologer och annat okunnigt folk som påstår det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-06 16:53:25

slackern skrev:Nej så var det inte alls hyperaktiviteten i ADHD har absolut inget med uppfostran att göra. Bara Scientologer och annat okunnigt folk som påstår det.


Du får ursäkta mig, men jag får inte riktigt ihop det där med hur jag förstod hennes ursprungliga mening.
Exakt, vad är det du försöker säga? Att ADD inte finns som diagnos eller... Ja, jag vet inte.

Snälla förklara tydligare.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 18:01:52

IndividualThoughtPatterns skrev:
slackern skrev:Nej så var det inte alls hyperaktiviteten i ADHD har absolut inget med uppfostran att göra. Bara Scientologer och annat okunnigt folk som påstår det.


Du får ursäkta mig, men jag får inte riktigt ihop det där med hur jag förstod hennes ursprungliga mening.
Exakt, vad är det du försöker säga? Att ADD inte finns som diagnos eller... Ja, jag vet inte.

Snälla förklara tydligare.


Klart att ADD finns som diagnos jag har den själv. Men hon börjar babbla att killar som har diagnosen ADD har fått en genus-oberoende uppfostran vilket jag tycker låter som rena dyngan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav atoms » 2011-11-06 18:07:47

slackern skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:
slackern skrev:Nej så var det inte alls hyperaktiviteten i ADHD har absolut inget med uppfostran att göra. Bara Scientologer och annat okunnigt folk som påstår det.


Du får ursäkta mig, men jag får inte riktigt ihop det där med hur jag förstod hennes ursprungliga mening.
Exakt, vad är det du försöker säga? Att ADD inte finns som diagnos eller... Ja, jag vet inte.

Snälla förklara tydligare.


Klart att ADD finns som diagnos jag har den själv. Men hon börjar babbla att killar som har diagnosen ADD har fått en genus-oberoende uppfostran vilket jag tycker låter som rena dyngan.


Nej, Flia påpekar endast att det kan förekomma hos pojkar som fått en genus-oberoende uppfostran, inte att det alltid är så, vilket är vad jag antar att du går igång på.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav Parvlon » 2011-11-06 18:21:34

Tokerier.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 19:05:41

atoms skrev:
slackern skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:
Du får ursäkta mig, men jag får inte riktigt ihop det där med hur jag förstod hennes ursprungliga mening.
Exakt, vad är det du försöker säga? Att ADD inte finns som diagnos eller... Ja, jag vet inte.

Snälla förklara tydligare.


Klart att ADD finns som diagnos jag har den själv. Men hon börjar babbla att killar som har diagnosen ADD har fått en genus-oberoende uppfostran vilket jag tycker låter som rena dyngan.


Nej, Flia påpekar endast att det kan förekomma hos pojkar som fått en genus-oberoende uppfostran, inte att det alltid är så, vilket är vad jag antar att du går igång på.


Och att det är ett vanligt drag hos tjejer med ADD att vara blyga. Tycker det låter som ren nonsens. Blyghet kan vara vad fan som helst och behöver inte vara synonymt med ADD hos tjejer. Och att det förekommer hos killar med ADD som har fått genus-oberoende uppfostran är rent ut sagt skitsnack.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-06 19:46:34

slackern skrev:Klart att ADD finns som diagnos jag har den själv. Men hon börjar babbla att killar som har diagnosen ADD har fått en genus-oberoende uppfostran vilket jag tycker låter som rena dyngan.


Kan vara, om någon ger mig källor på det så är jag beredd på att uttala mig mer säkert om det.
Men med det sagt, tycker inte att det låter som någon omöjlighet. Flickor/pojkar blir behandlade olika under uppväxten av de flesta föräldrarna.
M a o, kanske det finns en gnutta sanning i det hon säger.

Jag har aldrig läst om det, men om man drar en parallell mellan pojkar/flickor med asperger så verkar ju symtomen (även om de rent krasst är samma symtom) yttra sig lite olika.
Vet inte om jag skulle säga att det är någon "sanning" dock.
Hahaha, förstår inte varför du verkade nästan ta illa upp. Blivit sparkad mellan benen av en feminist nån gång eller något? :lol:
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 20:09:10

IndividualThoughtPatterns skrev:
slackern skrev:Klart att ADD finns som diagnos jag har den själv. Men hon börjar babbla att killar som har diagnosen ADD har fått en genus-oberoende uppfostran vilket jag tycker låter som rena dyngan.


Kan vara, om någon ger mig källor på det så är jag beredd på att uttala mig mer säkert om det.
Men med det sagt, tycker inte att det låter som någon omöjlighet. Flickor/pojkar blir behandlade olika under uppväxten av de flesta föräldrarna.
M a o, kanske det finns en gnutta sanning i det hon säger.

Jag har aldrig läst om det, men om man drar en parallell mellan pojkar/flickor med asperger så verkar ju symtomen (även om de rent krasst är samma symtom) yttra sig lite olika.
Vet inte om jag skulle säga att det är någon "sanning" dock.
Hahaha, förstår inte varför du verkade nästan ta illa upp. Blivit sparkad mellan benen av en feminist nån gång eller något? :lol:


Haha absolut inte men jag blir bara så less på grova generaliseringar. Fan är det här för hobbypsykolog mumbojumbo skitsnack. Vet ärligt inte om jag ska skratta eller gråta för att det är så skrattretande.

De maskerar koncentrationsproblem och utanför-känslan med blyghet.


mnordgren:

Här uttrycker du dig oförskämt. Om du inte håller med så räcker det väl med att skriva det.

Det här är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav atoms » 2011-11-06 20:12:07

slackern skrev:
atoms skrev:
slackern skrev:Klart att ADD finns som diagnos jag har den själv. Men hon börjar babbla att killar som har diagnosen ADD har fått en genus-oberoende uppfostran vilket jag tycker låter som rena dyngan.


Nej, Flia påpekar endast att det kan förekomma hos pojkar som fått en genus-oberoende uppfostran, inte att det alltid är så, vilket är vad jag antar att du går igång på.


Och att det är ett vanligt drag hos tjejer med ADD att vara blyga. Tycker det låter som ren nonsens. Blyghet kan vara vad fan som helst och behöver inte vara synonymt med ADD hos tjejer. Och att det förekommer hos killar med ADD som har fått genus-oberoende uppfostran är rent ut sagt skitsnack.


Jag har träffat en tjej med ADD och hon är både tystlåten och blyg. Från början antog jag att hon bara vara autistisk men när jag kallade henne det blev hon skitlack.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 20:20:02

atoms skrev:
slackern skrev:
atoms skrev:
Nej, Flia påpekar endast att det kan förekomma hos pojkar som fått en genus-oberoende uppfostran, inte att det alltid är så, vilket är vad jag antar att du går igång på.


Och att det är ett vanligt drag hos tjejer med ADD att vara blyga. Tycker det låter som ren nonsens. Blyghet kan vara vad fan som helst och behöver inte vara synonymt med ADD hos tjejer. Och att det förekommer hos killar med ADD som har fått genus-oberoende uppfostran är rent ut sagt skitsnack.


Jag har träffat en tjej med ADD och hon är både tystlåten och blyg. Från början antog jag att hon bara vara autistisk men när jag kallade henne det blev hon skitlack.


OK du har träffat en tjej som var blyg och hade ADD. Hur många tjejer har du träffat som inte har ADD och är blyga? Jag tycker att det låter som skitsnack att tjejer som har ADD skulle vara blygare än resten utav befolkningen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-06 20:20:30

slackern skrev:Haha absolut inte men jag blir bara så less på grova generaliseringar. Fan är det här för hobbypsykolog mumbojumbo skitsnack. Vet ärligt inte om jag ska skratta eller gråta för att det är så skrattretande.


Nåväl.
Det är förståeligt. Och andra sidan kan jag inte direkt säga att jag förväntade min någon doktorsavhandlingen i den här tråden heller. Alla har väl sin egen skepticism att tyda det hela med.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 20:21:33

IndividualThoughtPatterns skrev:
slackern skrev:Haha absolut inte men jag blir bara så less på grova generaliseringar. Fan är det här för hobbypsykolog mumbojumbo skitsnack. Vet ärligt inte om jag ska skratta eller gråta för att det är så skrattretande.


Nåväl.
Det är förståeligt. Och andra sidan kan jag inte direkt säga att jag förväntade min någon doktorsavhandlingen i den här tråden heller. Alla har väl sin egen skepticism att tyda det hela med.


Jo sant och lycka till med tjejen. Hur har det gått för övrigt?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-06 20:35:12

slackern skrev:Jo sant och lycka till med tjejen. Hur har det gått för övrigt?


Bättre än jag trodde. Har inte lyckas skrämma bort henne i alla fall.
Så, vettefan... Skulle väl kalla operationen relativt lyckad även fast allt skulle skita sig imorgon.
Jag tror jag har lärt mig något i alla fall.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav slackern » 2011-11-06 20:48:00

IndividualThoughtPatterns skrev:
slackern skrev:Jo sant och lycka till med tjejen. Hur har det gått för övrigt?


Bättre än jag trodde. Har inte lyckas skrämma bort henne i alla fall.
Så, vettefan... Skulle väl kalla operationen relativt lyckad även fast allt skulle skita sig imorgon.
Jag tror jag har lärt mig något i alla fall.


Härligt att höra :) var bara dej själv och kör på blir du nobbad så är inte det hela värden livet går vidare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Smått intresserad av tjej med ADD/eventuell autism.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-06 21:24:27

Jag tackar, jag tackar.
Ytterst bra råd.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in