Sömnsvårigheter (vaknar och kan inte somna om)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sömnsvårigheter (vaknar och kan inte somna om)

Inläggav Nettan64 » 2011-11-05 21:06:31

Hej!
Har en son som nyligen fått diagnosen Asperger, 18 år gammal.....Har nu en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på. Han har under flera år haft stora sömnsvårigheter, somnar in kanske runt 22-24 tiden men vaknar efter ngn timme och kan sen inte somna om. Är det här ngt som är specifikt för Aspergare? Funderar över om melatonin kan hjälpa? Och var får man isåfall tag i det???
Mycket tacksam för alla slags svar!!
Nettan64
Nettan64
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-11-05

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Allanna » 2011-11-05 21:13:45

Jag har diagnosen också, och upplever inga sömnproblem pga av det. Däremot kan jag bli frustrerad och inte kunna somna om mina kvällsrutiner störs. Fast din son somnar ju uppenbarligen, det är inte det som är problemet med andra ord utan att slappna av och somna helt som verkar vara bekymret.

Med tanke på att sömnlöshet antingen kan vara ett symptom på något annat så väl som själva problemet skulle iaf inte jag laborera med melatonin. Särskilt inte som det inte råder konsensus bland forskarna att melatonin ens har med saken att göra.

Jag personligen skulle sökt till psykiatrin, antingen för att försöka få behandling via KBT eller samtalsterapeut för att reda ut vad sömnproblemen verkligen beror på.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Palindromus » 2011-11-05 21:17:16

Jag är 33 och har aldrig någonsin haft någon ordning på dygnet. För närvarande är jag vaken och ofta uppe halva/hela nätterna. Gick och lade mig kl. 3.00 igår, gick upp kl. 16.00 idag.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Palindromus » 2011-11-06 2:09:03

Palindromus skrev:Jag är 33 och har aldrig någonsin haft någon ordning på dygnet. För närvarande är jag vaken och ofta uppe halva/hela nätterna. Gick och lade mig kl. 3.00 igår, gick upp kl. 16.00 idag.
Och den tid jag är uppe som idag ägnar jag mest åt att ligga i en soffa stirra i taket eller vila med filt och överkast över huvudet.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav 3111so » 2011-11-06 9:44:58

Palindromus skrev:
Palindromus skrev:Jag är 33 och har aldrig någonsin haft någon ordning på dygnet. För närvarande är jag vaken och ofta uppe halva/hela nätterna. Gick och lade mig kl. 3.00 igår, gick upp kl. 16.00 idag.
Och den tid jag är uppe som idag ägnar jag mest åt att ligga i en soffa stirra i taket eller vila med filt och överkast över huvudet.


Då är det inte så konstigt att du har sömnsvårigheter. Gå upp 7-8 på morgonen VARJE dag i fortsättning och gör något på dagarna så ska du se att du kommer till rätta med det där. Börja träna är en mycket bra ide. Håller du dig bara aktiv så kommer du stupa som en skjuten soldat vid 22-23 tiden.
3111so
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-09-18

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav calima » 2011-11-06 10:29:01

Min son fick diagnos för ett par år sedan. Han har alltid haft sömnrubbningar och det blev än värre i tonåren.

Nu tar han Cirkadin (melatoninpreparat) 1 1/2- 2 timmar innan han skall somna. Jag vet att många är negativa till Cirkadin men det blev vår räddning. Vi hade inte levt som familj idag om vi inte fått lite ordning på sonens sömn.
Cirkadinet gör honom naturligt sömnig och finns i kroppen större delen av natten. Förr vaknade han till efter någon timmes sömn och kunde inte somna om, det händer i stort sett aldrig nu förtiden.

Enligt min läkare är det mycket vanligt med sömn- och dygnsrubbningar hos AS och HFA.

För oss är debatten om melatonin just nu ganska ointressant. Även om det skulle vara så att melatonin inte har med dygnsrytmen att göra har det funkat utmärkt för min son. Han somnar bra, sover gott hela natten, orkar med skola/fritid.

Sök upp läkare på psykiatrin. De kan diskutera orsaken till sömnproblem och skriva ut recept.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Nettan64 » 2011-11-06 11:18:28

Tack för era svar!!

Han äter för närvarande Propavan men det hjälper inte, har sökt på Vårdcentralen men dom vill inte skriva ut ngt annat :(

Han sitter mest inne vid datorn, förutom två dagar i veckan när han har praktik, och har inga fritidsaktiviteter...läkaren på VC sa att han måste strukturera dagen, gå upp i tid, röra på sig, vara ute i friska luften. Det är ju så himla svårt att tvinga ut en 18-åring som inte längre har några kompisar kvar...och som tycker att livet funkar ganska bra förutom sömnen då. Men det känns som att sömnproblemen blir större och större, han blir grinig och sur eftersom han knappt sover ngt...Jag får ringa HAB där han är inskriven och försöka få hjälp där...
Nettan64
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-11-05

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Parvlon » 2011-11-06 11:27:20

Tvinga tror jag inte på men du kan försöka få honom intresserad av andra saker som inte har med datorn att göra. Att ha en normal dygnsrytm när man sitter vid datorn hela dagen är lite för mycket att hoppas på och jag tror inte piller är särskilt vettigt där. I värsta fall går det att förbjuda datoranvändandet stor del av dygnet så lär han till slut hitta på något. Kan säkert bli en del gnäll i början.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav calima » 2011-11-06 11:42:09

Har du inte kvar någon kontakt med dem som gjorde utredningen? Har han inget stöd från psykiatrin?
Vi söker alltid vår psykläkare (från utredningen) om det dyker upp medicinproblem/frågor, på BUP.
På hab i vår kommun finns inga läkare som kan skriva ut recept, det finns psykologen men det är ju vanligtvis en annan sak. Och vårdcentralen ger jag inte mycket för när det handlar om problem relaterade till diagnosen.

Aktiviteter ... kan vara ett problem. Kan du få honom att hjälpa till ordentligt hemma? Måla om, tapetsera eller liknande. Städning är ju sällan speciellt attraktivt ... Att bara gjöra något överhuvudtaget kan sätta igång lusten att syssla med annat.

Jag har en bekant som fick sin datanörd att börja på gym. Hon bad honom följa med henne med motiveringen "Det är så jobbigt att gå själv. Kan du inte vara snäll och stötta mamma ett tag?". Det gjorde pojken och nu gymmar han fyra dagar i veckan. Vanligtvis ensam :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav segdeg » 2011-11-06 12:01:25

calima skrev:Enligt min läkare är det mycket vanligt med sömn- och dygnsrubbningar hos AS och HFA.


Har läst (minns inte var?) att många med NPF-hinder/störningar/syndrom, får det besvärligt med vakenhet och sömn bl.a för/p.g.a att Hjärnan varvar upp i sina försök att processa/filtrera alla intryck och stimuli.

Det skulle då kunna yttra sig som efterbearbetning/övertidsarbete även då vi behöver gå ner i varv (vi behöver vila/sova och återhämta oss inför nya...) en sorts onyttig stress som hindrar systemen ihttp://sv.wikipedia.org/wiki/Hippocampus och http://sv.wikipedia.org/wiki/Amygdala att interagera tillräckligt för en nödvändig balans i hormon på/av slag, vilket i sin tur påverkar ämnesomsättningen negativt...en ond cirkel.

Om vi då levde i dem bästa av världar...där vi kunde få stöd med att strukturera den vakna tiden så vore mycket vunnet i väntan på JohnBlund.

Själv lever jag inte som jag lär, men tror att Boll/kedje-Täcken Kalenderprogram etc. är att föredra i stället för storslägga som manipulativa medikamenter utgör.

Om svårigheterna med vila/sömn ändå är så problematiska och ohanterliga att insättning av farmaka http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4kemedel blir nödvändigt...glöm inte
bort vad som kan göras för uppnå en bättre kvalite av det vakna livet m.m.

Ber om ursäkt för mina wiki-länkar ta dem för vad det är(har det svårt med hantering av länkar till vettiga urkunder,försöker lära mig).

Mvh segdeg

edit: Såg nu att fler hunnit svara, men raderar inte, segodeg som jag jag är.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-06 12:56:19

Jag har alltid haft sömnproblem. Redan som bebis sov jag lite. Jag har testat att lägga mig och kliva upp vid samma tid, gått på sömnskola samt gjort allt sån jag fått höra man ska göra för att sova bättre (vädra ut rummet, yoga, varm mjölk etc) och inget har hjälpt mig. Jag rör på mig varje dag så det är inte det som krånglar heller. Jag har främst svårt att somna, men vaknar även lätt med. Ibland tar jag theralen när sömnen har varit för dålig för att jag ska fortsätta orka nått.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Joakoni » 2011-11-06 14:13:15

segdeg skrev:Har läst (minns inte var?) att många med NPF-hinder/störningar/syndrom, får det besvärligt med vakenhet och sömn bl.a för/p.g.a att Hjärnan varvar upp i sina försök att processa/filtrera alla intryck och stimuli.

Det skulle då kunna yttra sig som efterbearbetning/övertidsarbete även då vi behöver gå ner i varv (vi behöver vila/sova och återhämta oss inför nya...) en sorts onyttig stress som hindrar systemen ihttp://sv.wikipedia.org/wiki/Hippocampus och http://sv.wikipedia.org/wiki/Amygdala att interagera tillräckligt för en nödvändig balans i hormon på/av slag, vilket i sin tur påverkar ämnesomsättningen negativt...en ond cirkel.

Det verkar stämma in på mig till punkt och prick. När jag väl har somnat, då tar det lika lång tid för mig att varva upp igen. Dygnet flyttas framåt jämnt och ständigt om min kropp får bestämma.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Palindromus » 2011-11-06 15:04:32

3111so skrev:
Palindromus skrev:
Palindromus skrev:Jag är 33 och har aldrig någonsin haft någon ordning på dygnet. För närvarande är jag vaken och ofta uppe halva/hela nätterna. Gick och lade mig kl. 3.00 igår, gick upp kl. 16.00 idag.
Och den tid jag är uppe som idag ägnar jag mest åt att ligga i en soffa stirra i taket eller vila med filt och överkast över huvudet.


Då är det inte så konstigt att du har sömnsvårigheter. Gå upp 7-8 på morgonen VARJE dag i fortsättning och gör något på dagarna så ska du se att du kommer till rätta med det där. Börja träna är en mycket bra ide. Håller du dig bara aktiv så kommer du stupa som en skjuten soldat vid 22-23 tiden.
Ja, jag har ju liksom haft de här problemen sedan tonåren och så säger alla, men jag har aldrig lyckats göra något åt det. Nej, jag har inget att göra över huvud taget, och tar jag mig för något så blir det aldrig färdigt, utan avbryts alltid. Har alltid varit understimulerad. Vet inte vad jag skall göra. Och även i perioder då dygnet funkat bättre då jag t.ex. gått en kurs så är jag ju inte sådär alert på förmiddagen precis, utan är kvälls-/nattmänniska. Men någon kontinuitet har jag aldrig haft.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Joakoni » 2011-11-06 15:18:58

3111so skrev:
Palindromus skrev:
Palindromus skrev:Jag är 33 och har aldrig någonsin haft någon ordning på dygnet. För närvarande är jag vaken och ofta uppe halva/hela nätterna. Gick och lade mig kl. 3.00 igår, gick upp kl. 16.00 idag.
Och den tid jag är uppe som idag ägnar jag mest åt att ligga i en soffa stirra i taket eller vila med filt och överkast över huvudet.


Då är det inte så konstigt att du har sömnsvårigheter. Gå upp 7-8 på morgonen VARJE dag i fortsättning och gör något på dagarna så ska du se att du kommer till rätta med det där. Börja träna är en mycket bra ide. Håller du dig bara aktiv så kommer du stupa som en skjuten soldat vid 22-23 tiden.

Skitsnack! Jag kan komma upp tidigt efter alldeles för kort sömn, vara dödstrött hela dagen men ändå tvungen till fysisk aktivitet och ändå piggna till på kvällen så att jag inte somnar i alla fall! Och sedan behöva komma upp till nästa dag ifrån helvete! :-)Raging Till sist blir jag helt utmattad och förbannad på alla universella sanningar!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Palindromus » 2011-11-06 15:37:09

Joakoni skrev:Skitsnack! Jag kan komma upp tidigt efter alldeles för kort sömn, vara dödstrött hela dagen men ändå tvungen till fysisk aktivitet och ändå piggna till på kvällen så att jag inte somnar i alla fall! Och sedan behöva komma upp till nästa dag ifrån helvete! :-)Raging Till sist blir jag helt utmattad och förbannad på alla universella sanningar!
Jag tenderar också att bli pigg, kreativ och måste göra av med en massa energi på kvällen även om jag samtidigt skulle känna mig trött av att ha gått upp tidigt.

Moderator: Reparerade citatet!
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Wine » 2011-11-06 16:11:08

Nettan64 skrev:Han sitter mest inne vid datorn, förutom två dagar i veckan när han har praktik, och har inga fritidsaktiviteter...läkaren på VC sa att han måste strukturera dagen, gå upp i tid, röra på sig, vara ute i friska luften.


Om han sitter mycket framför datorn kan sömnproblemen bero på s.k. blått ljus. Blått ljus från datorskärmar Ipads och smartphones påverkar sömnen på så sätt att det blockerar tillverkningen av melatonin så att man kan få svåra sömnproblem i värsta fall, speciellt om man använder datorn på kvällarna timmarna innan man ska sova.

Blocking the blue light blues: Glasses help wearers get better sleep
Wednesday, March 05, 2008, By Sally Kalson, Pittsburgh Post-Gazette

Blue light is a major emanation from television and computer screens, fluorescent light bulbs and, to a lesser extent, incandescent light bulbs. That means people who are glued to the tube, surfing the Web or reading by lamp light late into the night are unwittingly pushing back their body's "start time" for melatonin production.

"If the eyes are exposed to light at bed time, it will prevent the pineal gland from producing melatonin until you go into darkness," Dr. Hansler said. "If the light continues for a longer time, it can actually prevent the body from making melatonin that whole night."


http://www.post-gazette.com/pg/08065/862394-51.stm

In Eyes, a Clock Calibrated by Wavelengths of Light
By LAURA BEIL Published: July 4, 2011

Any sort of light can suppress melatonin, but recent experiments have raised novel questions about one type in particular: the blue wavelengths produced by many kinds of energy-efficient light bulbs and electronic gadgets.

Dr. Brainard and other researchers have found that light composed of blue wavelengths slows the release of melatonin with particular effectiveness. Until recently, though, few studies had directly examined how blue-emitting electronics might affect the brain.


http://www.nytimes.com/2011/07/05/healt ... wanted=all

Det livsnödvändiga dagsljuset SR P1 Vetandets värld:

Kunskapen om ljusets effekter på oss människor är fortfarande bristfällig, men det positiva är att forskningen om ljus har tagit fart under 2000-talet. Så tog man till exempel ett rejält kliv 2002 då forskarna upptäckte en tredje ljusreceptor (ipRGC) i ögats näthinna, som bara känner av blått ljus och påverkar tillverkningen av melatonin som styr vakenhet och sömn.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4766649

http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav 3111so » 2011-11-09 2:07:26

Joakoni skrev:Skitsnack! Jag kan komma upp tidigt efter alldeles för kort sömn, vara dödstrött hela dagen men ändå tvungen till fysisk aktivitet och ändå piggna till på kvällen så att jag inte somnar i alla fall! Och sedan behöva komma upp till nästa dag ifrån helvete! :-)Raging Till sist blir jag helt utmattad och förbannad på alla universella sanningar!


Självklart. Det händer mig med från och till. Det jag snackar om är rutiner. Gör du på precis samma sätt varje dag kommer kroppen att vänja sig, och det blir lättare att somna på kvällen. Det gäller bara att gå upp samma tid varje dag under en längre period för att kunna se förrändring. Men visst finns det väl undantag.
3111so
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-09-18

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Tiblan » 2011-11-09 8:23:53

Håller med om att rutiner är det bästa och att gå upp samma tid varje dag året runt. Har tipsat vänner om det också som testat och dom håller med. Tar dock olika lång tid att vänja sig.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav svensken » 2011-11-09 8:33:42

kolhydrater 30 min innan sängdags kan hjälpa en del. Magnesium har oxå en sövande effekt. Testa ! Jag själv tar 2 potatisar innan läggdags.

Vi som tränar och ligger på deff får ofta en orolig sömn när kolisarna stryps , vaknar flera gånger på natten och är orolig på nått vis.
svensken
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-09-21

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav kullan » 2011-11-09 8:38:16

Jag har just haft ett 2 timmars försöka att somna. Kliver upp igen för att se om jag kan somna sen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Parvlon » 2011-11-09 9:02:59

Precis vänt om dygnet från att ha varit vaken tills det blivit ljust ett par veckor.

Sov 8h senast. Natten innan det ~10h och dessförinnan det över 12h. Vaknat vid fyra/fem tiden på morgonen varje dag. Börjat käka en stor del av maten innan jag går och lägger mig, verkar rätt vettigt. Kanske det som krävs för att jag ska lyckas med att vända om dygnet en sista gång men oavsett skönt att slippa gå runt och oroa sig för "hungerkänslor". Ska nog börja med en morgonpromenad oxå. Sitta vid datorn flera timmar gör en inte piggare direkt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Wine » 2011-11-09 12:47:11

Här är ett tips på hur man snabbt kan ställa om sin dygnsrytm med hjälp av reglering av när man äter på dygnet:

How to Naturally Reset Your Sleep Cycle in One Night
by Will Chen on 31 July 2009

Not eating for 12-16 hours can help people quickly reset their sleep-wake cycle, according to a study from the Harvard Medical School. This discovery can drastically improve a person's ability to cope with jet lag or adjust to working late shifts.


How Do You Use This Trick?

Simply stop eating during the 12-16 hour period before you want to be awake. Once you start eating again, your internal clock will be reset as though it is the start of a new day. Your body will consider the time you break your fast as your new "morning."


http://www.wisebread.com/how-to-natural ... -overnight

Mjölk och bananer som brukar rekommenderas att förtära innan man går och lägger sig är också bra för det innehåller tryptofan:

Many people found tryptophan to be a safe and reasonably effective sleep aid, probably due to its ability to increase brain levels of serotonin (a calming neurotransmitter when present in moderate levels)[21] and/or melatonin (a sleep-inducing hormone secreted by the pineal gland in response to darkness or low light levels).[22][23]

Clinical research has shown mixed results with respect to tryptophan's effectiveness as a sleep aid, especially in normal patients.[24][25][26] Furthermore tryptophan has shown some effectiveness for treatment of a variety of other conditions typically associated with low serotonin levels in the brain[27] such as premenstrual dysphoric disorder[28] and seasonal affective disorder.[29][30] In particular, tryptophan has shown considerable promise as an antidepressant alone[31] and as an "augmenter" of antidepressant drugs.[31][32] However, the reliability of these clinical trials has been questioned.[33][34]


Tryptophan is a routine constituent of most protein-based foods or dietary proteins. It is particularly plentiful in chocolate, oats, dried dates, milk, yogurt, cottage cheese, red meat, eggs, fish, poultry, sesame, chickpeas, sunflower seeds, pumpkin seeds, corn, spirulina, and peanuts.[16]


http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan

5-HTP, en metabolit av tryptofan kan också hjälpa till att förbättra sömnen. 5-HTP ökar produktionen av serotonin som sedan konverteras till sömnhormonet melatonin.

Supplementing either Tryptophane or 5 HTP increases Serotonin levels by supplying more of the building block material needed to make this neurotransmitter. Low levels of Serotonin have been associated with depression, fibromyalgia, chronic pain, altered mood, insomnia, PMS, and headaches. Both tryptophane and 5 HTP are sometimes used as nutritional support for these conditions. 5 HTP is about five times more potent than Tryptophane for this application.


http://www.advance-health.com/5htp.html

http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

5-HTP finns att köpa som kosttillskott:

http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5htp ... trakt.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Wine » 2012-01-29 14:22:33

Har sett att det finns en Iphone App som heter Sleep Cycle som verkar intressant:

Sleep Cycle alarm clock - vakna utvilad vid rätt tidpunkt
2010/05/22

Sleep Cycle alarm clock är en unik och populär applikation till iPhone som bevakar din sömn och väcker dig när du sover som lättast. Det låter konstigt och väldigt ”fejk”. Trots det finns hundratals recensioner i App Store som vittnar om motsatsen.

Succéappen Sleep Cycle använder sig av iPhonens accelerometer för att registrera hur du rör dig under sömnen. Utifrån denna information kan sedan appen räkna ut hur djupt du sover. På så sätt ringer inte väckarklockan när du är inne i djupsömnen utan när du är på väg att vakna.

http://phoneapp.se/iphone/health-fitnes ... larm-clock

Är det någon som har testat?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sömnsvårigheter

Inläggav Miche » 2012-01-29 16:12:31

Jag har en motsvarande app för Android (Sleep) installerad och har använt den då jag måste upp tidigt. Det funkar bra!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in