Fördomar om vad vi (med AS) kan och inte kan

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Joakoni » 2011-11-04 20:56:08

Jag kan läsa av ansiktsuttryck och tonläge. Inga "tomma ansikten" här och jag är inte ansiktsblind, tvärtom har ett bra visuellt minne och det gäller också ansikten.

Jag kan leva in mig i andras känslor. Jag är empatisk.

Jag kan och behöver uppleva närhet till en annan människa, jag behöver bara mycket mer utrymme och ensamhet än NT.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Miche » 2011-11-05 1:49:09

Jag har jobbat som programmerare och systemutvecklare i drygt 30 år (typiskt Aspergeryrke) och har skött massor av kundkontakter, förstått vad kunden vill ha, trots att de inte alltid vet det själv.

Jag är väldigt social och emptisk, bryr mig om mina medmänniskor. Några vänner har jag lyckats behålla en massa år och har dessutom fått nya vänner. Jag tycker om att bli kramad och att krama och jag har inget större behov av en massa planering, jag är dessutom spontan och pratar inte entonigt och har nästan inga specialintressen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Tiblan » 2011-11-05 4:36:55

rapchic skrev:ok min moster (som har ett barn med AS och jobbar som sjuksköterska på massa handikapp boenden) hör jag mest från tex

"folk med AS kan inte föreläsa"
den krossar jag lätt, har föreläst om än på amatörnivå om te i ca 5 år tror jag. och även gunilla ger(????) som har skrivit massa böcker (kommer inte på just nu) föreläser ju har även varit på en föreläsning med en man som har AS och en kvinna som har ADHD

"folk med AS kan inte leva i ett förhållande"
såå vad är det som jag och min man gör då?, vi har bott tillsammans mer än 6 år + är gift sen i sommras.

"folk med AS kan/ska inte arbeta inom vården"
hmm här kan jag inte knäcka direkt, jag har jobbat inom vården men utan utbildning så jag klarade inte av det så bra. nån som kan hjälpa mig att knäcka denna?


Vaddå inte arbeta inom vården?? Det är ju inte ovanligt att aspisar blir läkare ju....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Meppe » 2011-11-05 8:50:46

KrigarSjäl skrev:
Meppe skrev:Har flera gånger spräck fördomen "Ingen med AS har känslor". Vid ett tillfälle chatta jag med en person som behandlade mig som en normaltokig person och vägrade säga vad h@n mena. Vid det tillfället var jag på dåligt humör och skrev "Jag har Asperger. Det innebär att folk tror att jag saknar känslor".

BS.
Det räcker ju med att gå in här så ser man hur mycket j-a feelings som helst.


Vad menas med "BS"?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Banzai » 2011-11-05 11:30:01

Meppe skrev:Vad menas med "BS"?

BS= Bullshit.
Skitsnack på svenska.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Felle » 2011-11-05 12:17:34

Joakoni skrev:Jag kan läsa av ansiktsuttryck och tonläge. Inga "tomma ansikten" här och jag är inte ansiktsblind, tvärtom har ett bra visuellt minne och det gäller också ansikten.

Jag kan leva in mig i andras känslor. Jag är empatisk.

Jag kan och behöver uppleva närhet till en annan människa, jag behöver bara mycket mer utrymme och ensamhet än NT.


Håller med dig precis, allt as-folk följer ju inte precis den stereotypa mallen precis, som NT-folket verkar gå efter. Sedan upplever jag att det verkar vara ett väldigt stort spektrum mellan folk som har diagnosen. I stora generella drag, de som har stora svårigheter att förstå socialt samspel och theory of mind mm till de som kan men inte orkar eller vill.

Jag är glad att det verkar finnas så mycket empati hos AS-befolkningen än all dynga jag läst, vägrar placera in mig som en känslokall robot i ett fack.
Felle
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Cybertron & Diverse Fantasy världar

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 12:18:23

Jag är, med risk för att låta självgod, en mycket bra föreläsare. Har föreläst om NPF för lärare, hårdrockshistoria för nunnor och katolska lärare :!: och klosterhistoria för klasskamrater.
Jag hade planer på att bli lärare först, men det låg inte för mig. Jag är också lektor i församlingen, är väldigt bra på högläsning och har en röst och framtoning som passar utmärkt för telefonförsäljning.

Just försäljning och föreläsande är två saker jag fått höra att "vi" inte kan, samt att vi har för monotona röster för att låta bra vid ex. högläsning. En bekant till mig som jobbar som talboksinläsare tyckte att min röst hade passat utmärkt till ett sådant jobb.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Hermione » 2011-11-05 12:27:28

Jag har jobbat med telefonförsäljning i över tio år...
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 12:39:42

Hermione skrev:Jag har jobbat med telefonförsäljning i över tio år...


Trivs du med det?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Hermione » 2011-11-05 13:01:58

Henkkalexi skrev:
Hermione skrev:Jag har jobbat med telefonförsäljning i över tio år...


Trivs du med det?


Ja, jag trivdes, jag jobbade med att samla in pengar från företag till organisationer mot narkotika, mot rökning, fler blodgivare, till idrottsföreningar. Sista åren jobbade jag mycket med rekrytering och utbildning av personal, samt som projektledare för blodgivarkampanjen.
Nu har jag varit sjukskriven i 12 år, så det är ju ett tag sedan.

Vill du berätta vad du jobbar med?
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 13:04:18

Hermione skrev:
Henkkalexi skrev:
Hermione skrev:Jag har jobbat med telefonförsäljning i över tio år...


Trivs du med det?


Ja, jag trivdes, jag jobbade med att samla in pengar från företag till organisationer mot narkotika, mot rökning, fler blodgivare, till idrottsföreningar. Sista åren jobbade jag mycket med rekrytering och utbildning av personal, samt som projektledare för blodgivarkampanjen.
Nu har jag varit sjukskriven i 12 år, så det är ju ett tag sedan.

Vill du berätta vad du jobbar med?


Jag är skribent och tryckeriarbetare förutom annonsförsäljningen.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Hermione » 2011-11-05 13:12:12

Skribent ja, du är mycket duktig med pennan :D Jag har testat annonsförsäljning någon gång men det är lite för långsiktigt för att passa mig, jag har varken finessen eller tålamodet. Kul att du trivs och att det går bra för dig!
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 13:18:49

Hermione skrev:Skribent ja, du är mycket duktig med pennan :D Jag har testat annonsförsäljning någon gång men det är lite för långsiktigt för att passa mig, jag har varken finessen eller tålamodet. Kul att du trivs och att det går bra för dig!


Tack! :oops:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Joakoni » 2011-11-05 13:34:04

Hermione skrev:Skribent ja, du är mycket duktig med pennan :D

+1!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Miche » 2011-11-05 14:23:18

Joakoni skrev:
Hermione skrev:Skribent ja, du är mycket duktig med pennan :D

+1!

Vet vi egentligen det, jag vet bara att Henkkalexi är mycket duktig att skriva bra saker på tangentbordet! ;) (Asperger?? Jag? Javisst!)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav rapchic » 2011-11-05 14:35:27

Henkkalexi skrev:Jag är, med risk för att låta självgod, en mycket bra föreläsare. Har föreläst om NPF för lärare, hårdrockshistoria för nunnor och katolska lärare :!: och klosterhistoria för klasskamrater.
Jag hade planer på att bli lärare först, men det låg inte för mig. Jag är också lektor i församlingen, är väldigt bra på högläsning och har en röst och framtoning som passar utmärkt för telefonförsäljning.

Just försäljning och föreläsande är två saker jag fått höra att "vi" inte kan, samt att vi har för monotona röster för att låta bra vid ex. högläsning. En bekant till mig som jobbar som talboksinläsare tyckte att min röst hade passat utmärkt till ett sådant jobb.


jag är ganska bra på att sälja bara jag vet vad jag säljer, men jag har inte testat så mkt så jag kan inte säga att jag tex är superbra (eller superdålig) jag nöjer mig med att kalla mig bra.
däremot kan jag inte nått om det jag säljer så är jag defenitivt inte bra :?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 15:14:42

Miche skrev:
Joakoni skrev:
Hermione skrev:Skribent ja, du är mycket duktig med pennan :D

+1!

Vet vi egentligen det, jag vet bara att Henkkalexi är mycket duktig att skriva bra saker på tangentbordet! ;) (Asperger?? Jag? Javisst!)


Jag började vara otrogen mot mina pennor i tolvårsåldern, så man kan säga att även om jag fortfarande har dem, så är vårt förhållande lite mer ansträngt numera :wink:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav Fridagirl » 2011-11-20 0:22:31

När jag berättar för folk att jag har AS får jag ofta "ska du dö?" eller "va? Vad sa du?" tillbaka. Dom tror det är som cancer. Vet att detta inte är rätt tråd, men hur ska man kort beskriva AS? När jag säger special intressen, blir trött fortare/lättare, osv säger dom ofta "amen så är jag också." Fattar inte vad det är för fel på svenskar.. Kan ni inte acceptera att vissa är mer annorlunda än andra? Blir så arg på alla dumma svar man får tillbaka när man försöker berätta!! Nån som känner igen sig?
Fridagirl
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-07-21

Re: fördomar om vad vi kan och inte kan

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-20 1:30:51

Jag har alltid fått höra från vården att jag inte kan sköta hus och hem, tex städning. Men jag är typ asbra på att hålla rent och hålla ordning i kaoset.

Är inte lika bra på det längre nu efter att ha haft psykos som bla försämrat mitt minne. Och så har jag drabbats av kroppslig sjukdom som gör mig trött.

Men fram tills jag var cirka 30 år gammal hade jag ett sjukt välstädat hem och extremt välvårdade djur med väldoftande fluffiga pälsar som gnistrade i solen.

Jag bad om hjälp från soc med städning etc när jag var sängliggande. Tanterna skrattade och sade: Alla vill väl slippa städa, tihi. Blev alltså nekad.

So not true, jag älskar att städa, är bra på det om än långsam i andras ögon men orkar inte som förr!!!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in