Funderar på att skaffa inneboende.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 18:13:34

Jag funderar på att flytta till Lund. Står i kö, men det verkar nästan omöjligt att få något. Hursomhelst ... min bror menar att jag inte tjänar så mycket på att ta en pytteliten lägenhet istället för en normal. För mig menar jag dock att en 150 kr / månad är mycket pengar. Taket för bostadsbidraget är ju 5000 och då betalar jag 350 kr + el. Min bror tycker att jag borde fundera på att skaffa inneboende istället. Om jag har tur kan jag få trevligt sällskap också och känna mig mindre ensam. Men ... hur mycket är rimligt att ta med tanke på det här med bostadsbidraget? Hur tänker folk här?

Fick precis syn på en 3:a för ca 6600. Om man då lockar med 2800 inkl. el för ett rum så har vi ju båda tjänat på det. Eller hur skall man tänka?
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-04 18:15:43

Pallar du med tanken på att dela lägenhet med någon? Det är det första att ta ställning till.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 18:31:31

Henkkalexi skrev:Pallar du med tanken på att dela lägenhet med någon? Det är det första att ta ställning till.
Kan jag ju inte veta förrän jag provat. :D Jag pallar åtminstone inte att ha det som jag haft det de närmsta 20 åren.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 18:45:20

Henkkalexi skrev:Pallar du med tanken på att dela lägenhet med någon? Det är det första att ta ställning till.
Jag oroar mig mera för om en inneboende skulle palla med mig med mina problem.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 18:52:20

... tror mera att jag kunde lära mig något av det. De säger att det tydligen är lätt att få inneboende i Lund. Så om det inte funkar med en kan man väl ta nya tag med nästa? Ser inte vad jag skulle ha att förlora om jag inte pallade det, förutom pengarna då, men pengar är jag ju i desperat behov av i alla fall.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-04 18:54:06

Palindromus skrev:... tror mera att jag kunde lära mig något av det. De säger att det tydligen är lätt att få inneboende i Lund. Så om det inte funkar med en kan man väl ta nya tag med nästa? Ser inte vad jag skulle ha att förlora om jag inte pallade det, förutom pengarna då, men pengar är jag ju i desperat behov av i alla fall.


Visst, men det är ju inte bara att ändra sig hursomhelst, eftersom personen måste få tag på ny bostad också. Upprätta ett ordentligt kontrakt.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Iridia » 2011-11-04 18:59:55

Palindromus skrev:Jag funderar på att flytta till Lund. Står i kö, men det verkar nästan omöjligt att få något. Hursomhelst ... min bror menar att jag inte tjänar så mycket på att ta en pytteliten lägenhet istället för en normal. För mig menar jag dock att en 150 kr / månad är mycket pengar. Taket för bostadsbidraget är ju 5000 och då betalar jag 350 kr + el. Min bror tycker att jag borde fundera på att skaffa inneboende istället. Om jag har tur kan jag få trevligt sällskap också och känna mig mindre ensam. Men ... hur mycket är rimligt att ta med tanke på det här med bostadsbidraget? Hur tänker folk här?

Fick precis syn på en 3:a för ca 6600. Om man då lockar med 2800 inkl. el för ett rum så har vi ju båda tjänat på det. Eller hur skall man tänka?

Vet inte om andrahandshyra räknas som inkomst, i så fall kan du ev få mindre i bostadsbidrag. Kanske bäst att kolla upp det först och främst.

Sen är det väl bara att kolla på Blocket vad andra tar för att hyra ut rum i samma stad och lägga dig samma prisklass. Var tydlig med vad du önskar och vad den innebeoende måste stå ut med och skriv in uppsägningstid etc i kontraktet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 19:14:03

Iridia skrev:
Palindromus skrev:Jag funderar på att flytta till Lund. Står i kö, men det verkar nästan omöjligt att få något. Hursomhelst ... min bror menar att jag inte tjänar så mycket på att ta en pytteliten lägenhet istället för en normal. För mig menar jag dock att en 150 kr / månad är mycket pengar. Taket för bostadsbidraget är ju 5000 och då betalar jag 350 kr + el. Min bror tycker att jag borde fundera på att skaffa inneboende istället. Om jag har tur kan jag få trevligt sällskap också och känna mig mindre ensam. Men ... hur mycket är rimligt att ta med tanke på det här med bostadsbidraget? Hur tänker folk här?

Fick precis syn på en 3:a för ca 6600. Om man då lockar med 2800 inkl. el för ett rum så har vi ju båda tjänat på det. Eller hur skall man tänka?

Vet inte om andrahandshyra räknas som inkomst, i så fall kan du ev få mindre i bostadsbidrag. Kanske bäst att kolla upp det först och främst.

Sen är det väl bara att kolla på Blocket vad andra tar för att hyra ut rum i samma stad och lägga dig samma prisklass. Var tydlig med vad du önskar och vad den innebeoende måste stå ut med och skriv in uppsägningstid etc i kontraktet.
... men varför skall Försäkringskassan ha reda på det? Ja, det borde väl vara som en vanlig inkomst, men WTF ...
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 19:18:08

Henkkalexi skrev:
Palindromus skrev:... tror mera att jag kunde lära mig något av det. De säger att det tydligen är lätt att få inneboende i Lund. Så om det inte funkar med en kan man väl ta nya tag med nästa? Ser inte vad jag skulle ha att förlora om jag inte pallade det, förutom pengarna då, men pengar är jag ju i desperat behov av i alla fall.


Visst, men det är ju inte bara att ändra sig hursomhelst, eftersom personen måste få tag på ny bostad också. Upprätta ett ordentligt kontrakt.
Ja, nån form av skriven överenskommelse måste det ju vara. Men kontrakt är det ju inte frågan om om jag hyr ut rum. I så fall kunde jag ju lika gärna hyrt ett rum själv. :) Ser inte problemet med uppsägning; det jag vill trycka på är att jag vill ha pengarna innan den 1:e varje månad och att personen måste meddela i förväg så att vi kan förhandla om han/hon tänkt flytta efter en vecka t.ex. (efter ett månadsskifte). Eller är det dumt att avtala så?
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav calima » 2011-11-04 19:18:26

Det kan nog bli lite krångligt, det är ju inte bara att hyra ut hur som helst ...

Man måste skatta för den hyra man får in, inte allt men för en hel del (kolla skatteverkets sidor). Det är svårt att komma undan om din inneboende vill vara skriven på adressen.

Avtal måste skrivas, ang exv uppsägningstid, och en inneboende har samma rättigheter som en som hyr i andra hand.

Hyresgästen kan vända sig till Hyresnämnden om han/hon anser att hyran är "oskäligt hög" och kräva tillbaka del av hyran.

Och jag tror att hyresvärden måste godkänna om man hyr ut ett rum i lägenheten.

Själv skulle jag aldrig klara av det. Jag hade hellre bott i en liten skrubb än haft en inneboende. En som kanske vill lyssna på musik i tid och otid, se på tv sent på kvällarna, tar hem stökiga kompisar ...
Och jag trvivlar på att någon skulle orka bo med mig och mitt kontrollbehov någon längre tid :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Iridia » 2011-11-04 19:22:35

Palindromus skrev: ... men varför skall Försäkringskassan ha reda på det? Ja, det borde väl vara som en vanlig inkomst, men WTF ...

Om du inte meddelar FK alla dina inkomster så kan det få otrevliga konsekvenser om de får reda på det. Och just inkomster brukar vara svåra att dölja för svenska myndigheter eftersom 'storebror' håller reda på allt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 19:32:10

calima skrev:Det kan nog bli lite krångligt, det är ju inte bara att hyra ut hur som helst ...

Man måste skatta för den hyra man får in, inte allt men för en hel del (kolla skatteverkets sidor). Det är svårt att komma undan om din inneboende vill vara skriven på adressen.

Avtal måste skrivas, ang exv uppsägningstid, och en inneboende har samma rättigheter som en som hyr i andra hand.

Hyresgästen kan vända sig till Hyresnämnden om han/hon anser att hyran är "oskäligt hög" och kräva tillbaka del av hyran.

Och jag tror att hyresvärden måste godkänna om man hyr ut ett rum i lägenheten.

Själv skulle jag aldrig klara av det. Jag hade hellre bott i en liten skrubb än haft en inneboende. En som kanske vill lyssna på musik i tid och otid, se på tv sent på kvällarna, tar hem stökiga kompisar ...
Och jag trvivlar på att någon skulle orka bo med mig och mitt kontrollbehov någon längre tid :-)
Ja, hyresvärden kanske måste godkänna? Jag vet inte det. Jag trodde inte att det var riktigt lagligt i alla fall att hyra ut. Dock vet jag att man får ha inneboende och det kan inte hyresvärden neka. Men jag har för mig man måste meddela.

Nej, det är klart. ... kanske kan bli stökigt. Om man nu inte kommer bra överens, för poängen är ju att jag även skulle vara mindre ensam. Men alltför högljutt tål ju inta grannarna i alla fall. TV? Kommer aldrig på fråga! En eventuell inneboende får absolut inte ha TV - det godkänner jag inte. Man klarar sig bra med dator och internet nuförtiden ändå.

.., och jag är uppe på nätterna, går rundor i lägenheten hela dagarna, skriker ibland och har ett piano som jag kommer spela på ett par, tre timmar om dagen. Kommer förhoppningsvis få elever också.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav calima » 2011-11-04 19:54:26

Då kanske du inte skall satsa på en hårt pluggande student som inneboende?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 20:00:50

calima skrev:Då kanske du inte skall satsa på en hårt pluggande student som inneboende?
Tror det hade varit bra. Ja, klart man skall komma överens och så. Annars får jag väl hitta någon som är villig att låtsas vara min flickvän. Hihihi. :P

Men tänkte bara ... att dela lägenheten med någon, att hyra ut ett rum och hyra ut i andra hand är tre helt olika saker. Ett andrahandskontrakt är något helt annat än att hyra ut ett rum (och dela på lägenhet och hushåll såklart) till någon. Andrahandskontrakt får man nog inte skriva hur som helst. Men att t.ex. låta en släkting bo i lägenheten utan att hyra ut något är jag så gott som hundra på att en hyresvärd inte kan neka. Det kollade jag för några år sedan.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 20:01:33

calima skrev:Då kanske du inte skall satsa på en hårt pluggande student som inneboende?
... "inte skulle"?? Nu förstår jag inte.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav calima » 2011-11-04 20:17:10

Jag googlade på "kontrakt inneboende" och fick upp att en inneboende har i stort sett samma rättigheter som en som hyr i andra hand.

Hårt pluggande student ... min erfarenhet är att när man är inne i en tentaperiod och pluggar i stort sett dygnet runt har de flesta stort behov av relativ tystnad och lugn. Men så finns det du de som pluggar till hög musik för att stänga ute andra ljud.
Och så tänkte jag på pianospel ett par timmar om dagen och kanske elever ovanpå det.
Men det var bara en tanke.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 20:27:31

calima skrev:Jag googlade på "kontrakt inneboende" och fick upp att en inneboende har i stort sett samma rättigheter som en som hyr i andra hand.

Hårt pluggande student ... min erfarenhet är att när man är inne i en tentaperiod och pluggar i stort sett dygnet runt har de flesta stort behov av relativ tystnad och lugn. Men så finns det du de som pluggar till hög musik för att stänga ute andra ljud.
Och så tänkte jag på pianospel ett par timmar om dagen och kanske elever ovanpå det.
Men det var bara en tanke.
Men om man pluggar dygnet runt så har man väl inte så mycket tid att vara hemma, tänkte jag. Utan främst för att sova, eller? Ja, klart man får ta det lugnare om man bor i samma lägenhet och har olika sovvanor. Men jag vill ju förändra allt detta, har aldrig lyckats förändra något i mitt liv än så länge. Nej, man får ju pejla av läget. Men om jag skall stå ut med massa kompisar på helgerna så får personen nog stå ut med pianospel och elever också. Det får ju grannarna göra och de har inte klagat här i alla fall. :) Men bästa vore ju om vi hade helt olika tider, men ändå inte störde varandra så mycket. Jag kanske lyckas få jobb med att dela ut tidningar t.ex. och då MÅSTE jag ju sova på andra tider. Ja, får kolla upp det där mer med kontrakt när det gäller inneboende.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 20:39:38

Ok, jag verkar ha missförstått begreppen. Inneboende innebär tydligen att man hyr ut. http://home.student.uu.se/mibe3601/hyre ... boende.pdf
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav calima » 2011-11-04 21:19:39

Palindromus skrev:Men om man pluggar dygnet runt så har man väl inte så mycket tid att vara hemma


Jag var nog lite otydlig. Med "plugga" menade jag alla dessa timmar man sitter och repeterar inför en tenta, oftast gör man det hemma. Eller på biblioteket, ibland hemma hos någon kurskompis.
Om man med "plugga" menar lektionstid/föreläsningar/seminarie beror det väldigt mycket på vad man pluggar för ämne/kurs.
När jag läste historia hade jag sista terminen två timmar föreläsning på tisdagar och tre timmar seminarie på torsdagar. Övrig tid var enskida studier, vanligtvis hemma. Men kompisar som läste till veterinär/läkare/ eller teknister var på universitetet både dagar och kvällar.

Men allt sådant går att lösa bara man är öppen och ärlig med hur man vill ha det. Och kompromissvilja är nog inte helt fel :-)

Lycka till :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 21:35:56

calima skrev:
Palindromus skrev:Men om man pluggar dygnet runt så har man väl inte så mycket tid att vara hemma


Jag var nog lite otydlig. Med "plugga" menade jag alla dessa timmar man sitter och repeterar inför en tenta, oftast gör man det hemma. Eller på biblioteket, ibland hemma hos någon kurskompis.
Om man med "plugga" menar lektionstid/föreläsningar/seminarie beror det väldigt mycket på vad man pluggar för ämne/kurs.
När jag läste historia hade jag sista terminen två timmar föreläsning på tisdagar och tre timmar seminarie på torsdagar. Övrig tid var enskida studier, vanligtvis hemma. Men kompisar som läste till veterinär/läkare/ eller teknister var på universitetet både dagar och kvällar.

Men allt sådant går att lösa bara man är öppen och ärlig med hur man vill ha det. Och kompromissvilja är nog inte helt fel :-)

Lycka till :-)
Tack skall du ha. :D Måste först bringa mig lite mer klarhet i de formella frågorna så jag vet om det över huvud taget har chans att funka. De eventuella förtjänsterna måste vara värda riskerna så att säga.

Den "stora planen" för mig är ju sedan att gå på Komvux och i förlängningen på Universitetet. Ja, kommer man bara bra överens tror jag det går att hitta lösningar, som du säger.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Zima33 » 2011-11-04 22:39:56

calima skrev:
Avtal måste skrivas, ang exv uppsägningstid, och en inneboende har samma rättigheter som en som hyr i andra hand.


Och jag tror att hyresvärden måste godkänna om man hyr ut ett rum i lägenheten.


Det stämmer inte, en inneboende kan sägas upp utan uppsägningstid eftersom den hyr en del av en bostad som uthyraren själv bor i (har själv fått det berättat för mig av Hyresnämnden).

Fastighetsägaren behöver inte godkänna att man hyr ut till en inneboende.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Palindromus » 2011-11-04 22:49:28

Zima33 skrev:
calima skrev:
Avtal måste skrivas, ang exv uppsägningstid, och en inneboende har samma rättigheter som en som hyr i andra hand.


Och jag tror att hyresvärden måste godkänna om man hyr ut ett rum i lägenheten.


Det stämmer inte, en inneboende kan sägas upp utan uppsägningstid eftersom den hyr en del av en bostad som uthyraren själv bor i (har själv fått det berättat för mig av Hyresnämnden).

Fastighetsägaren behöver inte godkänna att man hyr ut till en inneboende.
... men man "måste" skriva ett sådant kontrakt??
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Funderar på att skaffa inneboende.

Inläggav Zima33 » 2011-11-04 23:04:34

Palindromus skrev:
Zima33 skrev:
calima skrev:
Avtal måste skrivas, ang exv uppsägningstid, och en inneboende har samma rättigheter som en som hyr i andra hand.


Och jag tror att hyresvärden måste godkänna om man hyr ut ett rum i lägenheten.


Det stämmer inte, en inneboende kan sägas upp utan uppsägningstid eftersom den hyr en del av en bostad som uthyraren själv bor i (har själv fått det berättat för mig av Hyresnämnden).

Fastighetsägaren behöver inte godkänna att man hyr ut till en inneboende.
... men man "måste" skriva ett sådant kontrakt??

Man måste inte skriva nåt alls om man inte vill men det kan ju vara bra att ha allt på papper så inte något är oklart. Vill man ge längre uppsägningstid så får man ju det, bara man inte ändrar sig sen till en kortare.
Jag bodde inneboende med 1 mån uppsägningstid men Hyresnämnden sa att hyresvärden hade kunnat slänga ut mig samma dag om h*n velat.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in