Bobby Fischer

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bobby Fischer

Inläggav kalle99 » 2011-11-04 2:37:50

Bobby Fischer. Enligt mig världens bästa schackspelare genom tiderna. Det tycker jag inte bara för att han hade AS utan jag grundar det på mina egna studier av hans partier.

Vill varmt rekommendera alla att se denna video med titeln "Anything to win".

Den består av 6 delar.

Skriv gärna vad ni tycker om filmen.

Filmen :

http://www.youtube.com/watch?v=4o2o3In3g3U
kalle99
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-11-20

Re: Bobby Fischer

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-04 8:31:55

De snackar om paranoia och schizofreni, vad det nu skulle ha med AS att göra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bobby Fischer

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-04 10:40:34

Han finns väl med på listor över "förmodad asperger" bland gates och einsten, tror jag iaf.

Nåja, det var nog inte särskilt mycket som var rätt i den skallen, förutom just schackbiten.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bobby Fischer

Inläggav kalle99 » 2011-11-04 16:14:00

Han har inte genomgått utredning men jag har läst Frank Bradys bok om honom samt lyssnat på många intervjuer. (Brady var en person som stod Fischer relativt nära).

Bild

-Han hade schack som special intresse.
-Svårt i sociala relationer.
-Han ansågs "eccentric and difficult".Brady sid 21.
- I skolan ansåg Fischer att lärarna var dumma.En av hans lärare sa :"He never seems to be listening
in class.He must always be thinking about chess". He was always quiet and disinterested in the lesson. Brady sid 21.
-Duktig i språk.
-187 i IQ

-"People who knew Bobby as a small child said that he was fiercely independent and seemed to resent anything his mother told him. She had trouble controlling him and what she called his "chess mania". Fischers mamma Regina vände sig till en psykiater "asking him what he could suggest to curb Bobbys chess obsession". s.8 i Bradys book.

-Stormästare Larry Evans körde hem (N.Y) Bobby från en turnering i Montreal. Bobby var då ung. Larry beskriver att Bobby endast pratade schack under hela denna bilfärd och brydde sig inte ett dugg om allt man körde förbi och kunde titta på utanför bilen. sid 16. Brady

-"His teachers were frustrated with him because they could determine no way to break down the barrier with which he surrounded himself". Brady sid 22.

-Han hade en kraftigt vaggande gångstil
-Svårt släppa saker han hakade upp sig på.
-Han känslighet för ljud och alla hans krav för att få bort de surrande TV-kamerorna under VM matchen höll på att leda till att hela VM-matchen fick brytas. Han fick sin vilja igenom och matchen kunde fortsätta.

-Frank Brady sade i filmen "Anything to win" : Chess gives Bobby the companionship that he lacks".(Fischer levde i princip utan sociala kontakter..."a recluse").

Det finns mycket mer "indikationer" om att han hade AS. Detta var några.

Är någon interesserad av att lyssna på flera intervjuer med honom finns de här :

http://bobbyfischerpage.tripod.com/

Tyvärr har några intervjuer sämre ljudkvalitet. Andra är bättre.
kalle99
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-11-20

Re: Bobby Fischer

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-04 19:25:57

Det skulle inte förvåna mig om han var aspergare, finns ju en del som talar för det. Och sämre förebilder kan man ha med tanke på begåvning och målmedvetenhet. Men dokumentären säger ingenting därom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in