Bensodiazepin bra för sömnen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav slackern » 2011-10-29 21:18:04

marcooleo skrev:Ju kortare halveringstid på beroendeframkallande preparat desto snabbare blir man beroende.
Så om vi tar Diazepam (Stesolid) med en halveringstid på upp till 40 timmar eller mer och jämför med den mest potenta benson Triazolam (Halcion) som har 2-4 timmar så är det stor skillnad.
Kokain, Crack har extremt kort halveringstid och är extremt beroendeframkallande. Opiater tex heroin har också kort halveringstid 4-6 timmar, Xanor har 12 timmar


Jag har hört tvärtom från en läkare när det gäller benzo att dom som sitter i länge är mycket mer pottenta och mer beroendeframkallande. Flunitrazepam ska tydligen sitta i väldigt länge och tydligen väldigt svårt att få utskrivet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav marcooleo » 2011-10-29 21:20:31

slackern skrev:
marcooleo skrev:Ju kortare halveringstid på beroendeframkallande preparat desto snabbare blir man beroende.
Så om vi tar Diazepam (Stesolid) med en halveringstid på upp till 40 timmar eller mer och jämför med den mest potenta benson Triazolam (Halcion) som har 2-4 timmar så är det stor skillnad.
Kokain, Crack har extremt kort halveringstid och är extremt beroendeframkallande. Opiater tex heroin har också kort halveringstid 4-6 timmar, Xanor har 12 timmar


Jag har hört tvärtom från en läkare när det gäller benzo att dom som sitter i länge är mycket mer pottenta och mer beroendeframkallande. Flunitrazepam ska tydligen sitta i väldigt länge och tydligen väldigt svårt att få utskrivet.

Det stämmer inte
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav slackern » 2011-10-29 21:23:49

marcooleo skrev:
slackern skrev:
marcooleo skrev:Ju kortare halveringstid på beroendeframkallande preparat desto snabbare blir man beroende.
Så om vi tar Diazepam (Stesolid) med en halveringstid på upp till 40 timmar eller mer och jämför med den mest potenta benson Triazolam (Halcion) som har 2-4 timmar så är det stor skillnad.
Kokain, Crack har extremt kort halveringstid och är extremt beroendeframkallande. Opiater tex heroin har också kort halveringstid 4-6 timmar, Xanor har 12 timmar


Jag har hört tvärtom från en läkare när det gäller benzo att dom som sitter i länge är mycket mer pottenta och mer beroendeframkallande. Flunitrazepam ska tydligen sitta i väldigt länge och tydligen väldigt svårt att få utskrivet.

Det stämmer inte


Jag missuppfattade säkert. Inte insatt i benzo och har inget intresse utav det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-29 21:35:27

marcooleo skrev:Ju kortare halveringstid på beroendeframkallande preparat desto snabbare blir man beroende.
Så om vi tar Diazepam (Stesolid) med en halveringstid på upp till 40 timmar eller mer och jämför med den mest potenta benson Triazolam (Halcion) som har 2-4 timmar så är det stor skillnad.
Kokain, Crack har extremt kort halveringstid och är extremt beroendeframkallande. Opiater tex heroin har också kort halveringstid 4-6 timmar, Xanor har 12 timmar

Jag tror det är andra saker än halveringstiden som skapar beroende, kombination mellan ämnets sammansättning, kroppens mottaglighet och sättet man tar det på. Tror inte riktigt man kan jämföra medidiner med tunga droger; även om man kan bli beroende av båda så torde det röra sig om helt olika nivåer av beroende.

Sedan måste du skilja mellan psykiskt och fysiskt beroende. Att känna ett sug är inte detsamma som att må dåligt om du inte får det. Och att må dåligt är inte detsamma som att bli jättesjuk eller dö om du inte får det. Det finns många grader i helvetet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Wine » 2011-10-30 11:26:49

slackern skrev:
Debbido skrev:Beträffande Melatonin så finns det inte längre kvar i Sverige, så vitt jag kan se, inte ens på lisens. Circadin är ersättaren, ett slags Melatonin depot, som ger en massa biverkningar men inget insomnande.


Jag har den på licens hämtade ut den senast för cirka 3 veckor sen. Den finns i 1 mg kapslar om 100 stycken. Går på högkostnadsskyddet.


Melatonin finns även i 3 mg kapslar och går som sagt alldeles utmärkt att få tag på i Sverige om man pratar med en läkare som sen ansöker om licens för att få skriva ut Melatonin på recept. För mig har det inte varit några som helst problem att få Melatonin på recept. Melatonin kan även vara bra mot en del andra åkommor bl.a. Fibromyalgi:

Health Benefits of Melatonin

January 17, 2011

Other Uses of Melatonin

Melatonin is believed to have other benefits too; these include:

helps to prevent harmful oxidations that may lead to hypertension and heart attacks
helps to stimulate the immune system
helps to relieve insomnia associated with the menopause
helps to promote sleep in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
may help to reduce the symptoms of digestive disorders, such as Irritable Bowel Syndrome.

Natural Ways to Regulate Melatonin

In addition to melatonin supplements, melatonin can be naturally regulated in the body through a daily routine of:

regular meals to stabilize the body’s natural rhythm
avoid the use of stimulants such as coffee and other caffeine products
do not eat a heavy meal late at night as your digestive system has difficulty processing it.



http://naturalhealthezine.com/health-be ... melatonin/

Melatonin possesses antioxidant activity, and many of its proposed therapeutic or preventive uses are based on this property.


http://www.mayoclinic.com/health/melato ... -melatonin

The effect of melatonin in patients with fibromyalgia: a pilot study.

Although this is an open study, our preliminary results suggest that melatonin can be an alternative and safe treatment for patients with FM. Double-blind placebo controlled studies are needed.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10752492

Melatonin and its Effect on Fibromyalgia, IBS and Migraine Pain
By FYI Health Writer on Jun 20, 2011

Conclusion
The analgesic effects of melatonin are very well documented in the present review. Melatonin has been found to be useful in reducing pain in patients suffering from fibromyalgia, irritable bowel syndrome and migraine. This hormone, being free of any serious adverse effects, can be used safely in the treatment of all these diseases. Melatonin, in addition to its analgesic effects, has the capacity to reduce anxiety and induce sound sleep. These effects may further enhance the comfort of the patients. With pain being the most common symptom of all medical conditions, identification of a novel analgesic drug such as melatonin may prove to be a milestone invention in the field of medicine.


http://www.fyiliving.com/research/melat ... aine-pain/

Melatonin på licens finns att få i många olika styrkor:

http://www.helhetsdoktorn.se/lathund/melatonin.htm

Läkemedelsverkets nyhetsartiklar om melatonin:

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... Melatonin/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Parvlon » 2011-10-30 11:39:38


I USA har melatonin lanserats som undermedlet som håller ålderdomen och sjukdomar stången. Också vi kan få tag på hormonet utan läkarrecept på Internet. Men vad är det man då köper?

Drömmar och förhoppningar om ungdom på burk. Hormonet melatonin saluförs som mirakelmedel som sägs kunna skjuta åldrandet på framtiden, skydda mot sjukdomar och sätta fart på samlivet. I Sverige är melatonin klassat som läkemedel och förbjudet att sälja annat än på recept. Flera andra länder har liknande lagstiftning.

Mirakel eller galenskap?Marknadsföringen av melatonin skiljer sig från gamla tiders universalläkemedel som krängdes av kvacksalvare. Melatoninet har lanserats med hjälp av amerikanska forskare som fått stort utrymme och okritisk uppmärksamhet i medierna. Under de senaste åren har flera böcker hyllat melatonin som mirakelmedicin, en av dem skriven av en nestor på området, Russel Reiter, professor i neuroendokrinologi vid University of Texas: Melatonin, your body’s natural wonder drug.


Intresset för melatonin som läkemedel växer nu också i Sverige. Antalet utskrivna recept ökar i så hög grad att Läkemedelsverket vill ha stramare regler för förskrivning av medlet.

Biverkningar har rapporterats i form av hjärtklappning, magbesvär, sömnstörningar, mardrömmar, synhallucinationer, oföretagsamhet och trötthet. Långtidseffekter vet man alltför litet om.

- Visst kan melatonin ha skyddande effekter. Men taget vid fel tidpunkt och i fel dos, kan det ha motsatt effekt. Melatonin är nämligen ett tidsberoende hormon som visat sig kunna både stimulera och hämma cancercellers växt beroende på tidpunkten i dygnscykeln då det ges. Löftena om ett vitalare sexliv går också tillbaka på djurförsök och fåravel. Baggar har med melatoninets hjälp blivit parningsvilliga utanför den vanliga brunstperioden. Men inte utan problem för baggen - efteråt.

- Innan någon rekommenderar att många människor ska använda melatonin, kan det vara klokt att tänka på vad som händer baggarna efter behandlingen. Då minskade deras sexuella spänst, och spermierna blev färre med fler defekter än hos baggar som inte fått extra melatonin, säger Lennart Wetterberg.



Men fortfarande har forskarna själva alltså en rad frågor om hur melatoninet bäst ska användas. Lennart Wetterberg avråder från att köpa med sig en melatoninburk på utlandsresa, tex från USA. Kvaliteten på preparaten är nämligen inte garanterad. Melatonin är en billig kemisk biprodukt när man framställer koffeinfritt kaffe. Men oseriösa tillverkare blandar i andra preparat. Allt från potatismjöl till malda tallkottkörtlar från kalvar och kor som alltså kan innehålla smittämnet för galna ko-sjukan.

Äter han själv melatonin?

- Aldrig!

Av Monica Starendal
Finns mer på: http://www.fof.se/tidning/1997/8/melato ... -och-halsa
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Wine » 2011-10-30 11:49:16

Det är därför jag ber min husläkare om melatonin på recept. De kapslarna innehåller bara rent melatonin. Jag litar inte riktigt på de preparat med melatonin som säljs utomlands. Om man överväger för och ev. nackdelar för hälsan med att äta melatonin så är det är skadligare för hälsan att inte få tillräckligt med sömn. Har själv inte upplevt några biverkningar. Jag tycker melatonin är ett mycket bättre alternativ än alla andra sömnmedel.


Här är lite mer från artikeln som citerades ovan:

Melatoninhalter som arvVi människor bildar olika mycket melatonin. Ärftliga faktorer styr hur mycket melatonin vi tillverkar. ­Människor kan delas in i grupper av låg-, mellan- och högproducenter. Halterna minskar med stigande ålder. En medelålders person tillverkar bara hälften så mycket melatonin som i sin barndom.

Men också alkohol kan sänka melatoninhalterna, liksom blodtrycksmedicin som betablockerare. Låga halter är också vanliga vid depression, fetma, brist på sköldkörtelhormon, smärta “utan orsak” och Hortons sjukdom med periodvis återkommande halvsidig migrän.

- En människa som tillverkar mindre melatonin än normalt kan få problem att sova, vaknar tidigt på morgonen och blir trött och nedstämd.

Normala melatoninhalter gör oss sömniga. Riktigt höga melatoninhalter fungerar som p-piller. De sänker kvinnors fruktsamhet, eftersom äggstockarnas produktion av östrogen och de hormon som styr ägglossningen minskar. De doser som testats har varit hundra gånger högre än kroppens egen tillverkning.

Ur ett evolutionärt perspektiv sätter melatonin kroppen och fruktsamheten på sparlåga under det mörka vinterhalvåret när mer melatonin tillverkas.


http://www.fof.se/tidning/1997/8/melato ... -och-halsa
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Parvlon » 2011-10-30 11:59:03

Wine skrev:Det är därför jag ber min husläkare om melatonin på recept. De kapslarna innehåller bara rent melatonin. Jag litar inte riktigt på de preparat med melatonin som säljs utomlands. Om man överväger för och ev. nackdelar för hälsan med att äta melatonin så är det är skadligare för hälsan att inte få tillräckligt med sömn. Har själv inte upplevt några biverkningar. Jag tycker melatonin är ett mycket bättre alternativ än alla andra sömnmedel.
Själv tror jag inte det är smart att vara försökskanin. Det är därför jag föredrar min naturliga sömn. Somnar gör man när man är tillräckligt trött. Har man tur så vaknar man oxå. ;)

Att deprimerade har andra nivåer av hormoner än "normala" misstänker jag är helt i sin ordning, även att vissa andra behöver mer/mindre oxå.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Wine » 2011-10-30 12:43:13

Parvlon skrev:Själv tror jag inte det är smart att vara försökskanin. Det är därför jag föredrar min naturliga sömn. Somnar gör man när man är tillräckligt trött. Har man tur så vaknar man oxå. ;)


Nej, jag föredrar också min naturliga sömn och att leva i så hög grad som möjligt utan läkemedel och andra konstgjorda preparat men i de fall då man kanske inte har tillräckligt med produktion av melatonin eller man har något annat fel i kroppen som gör att det på andra sätt som med kosten, motion, regelbundna tider för mat och sömn m.m. och ett hälsosamt leverne inte går att bli frisk/friskare då kanske läkemedel är det enda alternativet som vid t.ex ms eller typ 1-diabetes. Det ska tydligen vara vanligt med låg produktion av melatonin hos individer med AS.

Jag har haft väldigt stora sömnproblem i perioder då jag inte har kunnat somna fast jag varit helt slut och kanske bara sovit 3-4 timmar per natt och ibland mindre. Alltså verkar det inte har fungerat riktigt så för mig att man somnar när man blir tillräckligt trött. Sömnen är oerhört viktig för både hälsan och det psykiska välmåendet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav mnordgren » 2011-10-31 1:41:54

Diskussionen om cannabis återfinns nu här:

post660308.html#p660308
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Debbido » 2011-11-03 19:53:34

marcooleo skrev:
Debbido skrev:
marcooleo skrev: jag har haft Xanor sen -99 tex utan blivit beroende


:?: Hallå där! Om man har blivit beroende eller ej får man veta först om man sätter ut ett preparat. Om du vid utsättning får panikångest, frossa, sömnlöshet etc DÅ vet du att du är beroende.

Xanor kan bara sättas ut i små, små doser åt gången. Jag äter Xanor och vet att jag är beroende eftersom det är knark. Långvarig knarkande leder alltid till beroende och utsättningproblem, även om det är legalt.
Du jag kan vara utan Xanor hur länge som helst utan några symtom. Sist var det två veckor


Hmmm...men all benzo ger väl utsättningsproblem? Skulle Xanor vara ett undantag? Varför? Själv har jag ingen lust att försöka sätta ut det. Det är det enda lugnande jag har.

Stesolid och liknande ger ju utsättningsproblem. Jag känner till några självmord här som beror på att en galen psykiater här bara drar in benzo utan vidare.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Debbido » 2011-11-03 20:09:11

Wikipedia:I Sverige tillhandahålls melatonin som ett receptbelagt sömnmedel under namnet Circadin i form av depottabletter. I flera länder i Europa, och även i USA och Kanada säljs melatonin helt fritt, som kosttillskott.

Jag ser en skillnad på rent melatonin och depot-Circadin. Vad jag kan se finns bara Circadin numera.

En medicin jag hade på lisens för reumatism finns registrerat på Fass som avregistrerat, men melatonin hittar jag inte alls. Är det sant att lisenspreparat aldrig står i Fass? Varför stod då Reumacon där tidigare och nu som avregistrerat?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav hobbe » 2011-11-03 21:57:42

Nikolaus skrev:Hejdu...

Jag har testat lite sömnediciner med varierande resultat. Kör nu zyprexa för sömnen men det är ingen höjdare att ha en sömnmedicin som tydligen fungerar som kemisk lobotomering

är bensodiazepiner som Nitrazepam, Flunitrazepam eller Terazolam bra som sömnmedicin?


Jag tycker zyprexa funkar bra för sömnen (och som ångest dämpare). Man blir dock ibland lite tröttare på dagen. Jag har ätit upp till 10mg och har inte märkt några andra biverkningar eller någon lobotomerings effekt.

Effekten av benzo piller avtar om man äter dom ofta plus att man lätt blir beroende av dom.
hobbe
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-10-02
Ort: Stockholm

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Wine » 2011-11-03 22:11:01

Debbido skrev:Wikipedia:I Sverige tillhandahålls melatonin som ett receptbelagt sömnmedel under namnet Circadin i form av depottabletter. I flera länder i Europa, och även i USA och Kanada säljs melatonin helt fritt, som kosttillskott.

Jag ser en skillnad på rent melatonin och depot-Circadin. Vad jag kan se finns bara Circadin numera.


Rent melatonin får man på recept av husläkare som ansöker om licens. För att få rent melatonin på recept måste man först ha prövat Circadin.

Melatonin på licens finns att få i många olika styrkor:

http://www.helhetsdoktorn.se/lathund/melatonin.htm

Läkemedelsverkets nyhetsartiklar om melatonin:

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... Melatonin/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Debbido » 2011-11-03 22:20:12

Tack Wine, för den klara information du delat med oss.

Dessvärre är det för en del av oss svårt att få Melatonin. Psykiatriker slänger hellre ut neuroleptika över patienterna eller så får de ligga sömnlösa när effekten av Propavan eller Stilnoct släppt.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Wine » 2011-11-03 22:44:11

Debbido skrev:Dessvärre är det för en del av oss svårt att få Melatonin. Psykiatriker slänger hellre ut neuroleptika över patienterna eller så får de ligga sömnlösa när effekten av Propavan eller Stilnoct släppt.


Ja jag fattar inte varför man inte kan skriva ut melatonin i första hand istället då det är mycket bättre än andra alternativ som kan vara både beroendeframkallande och medför biverkningar. Kanske ett alternativ vore att höra sig för med en annan läkare eller byta läkare? Jag hade inga som helst problem med att få melatonin på recept från min husläkare i alla fall.

Att man hellre vill skriva ut andra mediciner kan ha och göra med att melatonin är ett naturligt hormon som läkemedelsbolagen inte tjänar pengar på eftersom det inte går att få patent på. Det är faktiskt märkligt överhuvudtaget att melatonin inte säljs fritt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Debbido » 2011-11-03 22:56:41

Wine skrev:
Debbido skrev:Dessvärre är det för en del av oss svårt att få Melatonin. Psykiatriker slänger hellre ut neuroleptika över patienterna eller så får de ligga sömnlösa när effekten av Propavan eller Stilnoct släppt.


Ja jag fattar inte varför man inte kan skriva ut melatonin i första hand istället då det är mycket bättre än andra alternativ som kan vara både beroendeframkallande och medför biverkningar. Kanske ett alternativ vore att höra sig för med en annan läkare eller byta läkare? Jag hade inga som helst problem med att få melatonin på recept från min husläkare i alla fall.

Att man hellre vill skriva ut andra mediciner kan ha och göra med att melatonin är ett naturligt hormon som läkemedelsbolagen inte tjänar pengar på för det går inte att få patent på.


Ja, den där sista tankegången kan ju vara rätt! Allt handlar om pengar.

Jag har haft en svår värksjukdom i 36 år, Polyartrit. Eftersom jag aldrig haft råd med "a shrink" så har jag uppsökt psykiatrin för medföljande depressioner. 10 % av reumatikerna har självmordstankar. De som har svåra somatiska sjukomar går hos terapeut hela livet/sjukdomstiden. Det innebär att mina journalanteckningar hos psyk har vuxit till en mycket tjock bibel och jag betraktas numera som för sjuk för VC - den psykiska biten.

Jag blev nyss portad hos VC nr två, sedan jag försökt lämna Psyk på sjukhuset. När jag ringde upp och sa: "Tack för Xanor, men neddragningen av Stilnoct gör att jag inte kan sova." Hon svarade: "Då kan jag ta bort ALL Xanor och så får du två Stilnoct!" "Nej, sa jag. Gör ingenting! Låt det bara vara. Glöm det jag sa." Men hon gjorde som förra VC-läkaren när jag tog upp en fråga: Hon ringde Psyk. Där har det gått snett för mig i kontakten med stafettläkare som skrivit en massa felaktig skit om mig. Jag är körd. Blir bara återremitterad till samma dynghög - psykiatrin i min hemstad. Boendestödet är förtvivlade över att nästan ingen av dem de besöker kan få en rimlig vård.

Vill jag ha något så får jag köpa det på svarta marknaden i fortsättningen.
Ruvar på ett brev till Socialstyrelsen, men är rädd att framstå som "fixerad", bli ännu mer galenstämplad. Ibland är jag rädd för att jag kommer att bli narkoman och uteliggare i framtiden. Någon själslig vård kan kan inte få, mer än av boendestödet.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Wine » 2011-11-03 23:01:42

Debbido skrev:Där har det gått snett för mig i kontakten med stafettläkare som skrivit en massa felaktig skit om mig. Jag är körd. Blir bara återremitterad till samma dynghög - psykiatrin i min hemstad.


Om du anser att något är fel i din journal kanske du kan be att få det korrigerat:

Rättelse i journalen

Om du anser att din journal innehåller felaktiga uppgifter kan du i vissa fall be den som gjort anteckningen att införa en rättelse. Den som skriver i journalen får dock inte ta bort eller förstöra felaktiga anteckningar i journalen.

Du har också vissa möjligheter att få din journal helt eller delvis förstörd. Då vänder du dig till Regionala tillsynsenheten på Socialstyrelsen.


http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... n-journal/

Finns det ingen möjlighet att få melatonin tror du om du ber läkare om det?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Debbido » 2011-11-03 23:57:26

Wine skrev:
Om du anser att något är fel i din journal kanske du kan be att få det korrigerat:

Rättelse i journalen

Om du anser att din journal innehåller felaktiga uppgifter kan du i vissa fall be den som gjort anteckningen att införa en rättelse. Den som skriver i journalen får dock inte ta bort eller förstöra felaktiga anteckningar i journalen.

Du har också vissa möjligheter att få din journal helt eller delvis förstörd. Då vänder du dig till Regionala tillsynsenheten på Socialstyrelsen.


http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... n-journal/

Finns det ingen möjlighet att få melatonin tror du om du ber läkare om det?


Jag har en reumatolog och infektionsläkare. De skriver inte ut sömnmedel av princip. Jag har blivit återremitterad från VC till ett Psyk bestående av stafettläkare, som inte känner mig. De har alla byggt sin uppfatning om mig på en felaktig psykiatrisk diagnos ställd inom loppet av någon minut av en hudläkare. Då alla mina närmaste hade fått samma utslag som jag sa jag att de verkade vara smittsamma. Det ordet skulle jag aldrig ha sagt. Därmed var jag psykosförklarad av den enkla anledningen att hon inte kunde ställa någon vettig hud-diagnos.

Jag vill bara gråta ett hav av tårar. Min gamla psykiater eller gamla terapeut skulle aldrig tro att jag gått och blivit psykotisk på äldre dar. Mina vänner är fortfarande rädda för att jag ev. skulle kunna återsmitta dem. Jag lever i en mardröm. Psykiatrikerna vill bara skriva ut neuroleptika, inget annat. Min reumatolog skriver att det såg ut som kvalsterinfektion och att jag pga immunförsvarssänkande medicin drabbas av många infektioner av alla de slag.
Han skriver i princip att min kropp inte kan utsättas för neuroleptika. Det går in på blodbilden och jag är för somatiskt sjuk för en sådant ingrepp, samt för övervikt.

Vad ska jag göra? :-)Crying

Ska jag skriva till SOS - journalanteckningar eller mer generellt Socialstyrelsen? Hudläkaren gjorde fel och sedan har de fyra följande stafettläkarna fortsatt i samma spår. Jag bara reser mig och går när de börjar snacka om psykosmedicinering. Jag är rättshaverist.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Nikolaus » 2011-11-04 0:20:04

Debbido skrev:Där har det gått snett för mig i kontakten med stafettläkare som skrivit en massa felaktig skit om mig.


Samma här
bla har de skrivit att jag har problem med lokalsinnet trots att jag aldrig haft några som helst problem med det
det var en som frågade om jag har bra lokalsinne
Då sa jag "ganska" bra, för jag tänkte att det kanske kunde uppfattas som skryt eller en överdrift om jag bara sagt bra. Då skrev hon att jag har problem med lokalsinnet, så nu står det i min journal, trots att jag aldrig haft några problem med det. De är väldigt professionella :roll:
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Debbido » 2011-11-04 0:35:27

Nikolaus skrev:
Debbido skrev:Där har det gått snett för mig i kontakten med stafettläkare som skrivit en massa felaktig skit om mig.


Samma här
bla har de skrivit att jag har problem med lokalsinnet trots att jag aldrig haft några som helst problem med det
det var en som frågade om jag har bra lokalsinne
Då sa jag "ganska" bra, för jag tänkte att det kanske kunde uppfattas som skryt eller en överdrift om jag bara sagt bra. Då skrev hon att jag har problem med lokalsinnet, så nu står det i min journal, trots att jag aldrig haft några problem med det. De är väldigt professionella :roll:


Tack! Dina ord blev faktiskt en tröst för mig! Lagt ord ligger. Om en stafettläkare skrivit något så är det som om Muhammed himself hade fått en uppenbarelse av den helige Gabriel. Varje ord är sant. Ingenting kan ändras.
Så möter man nästa stafettläkare. Han läser journalen och spinner vidare på det som var felaktigt. Till sist kan en bunt stafettläkare ha sabbat en människas liv.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav kalle99 » 2011-11-04 2:15:06

Undvik benzodiazepiner så mycket ni kan. Man blir superlätt beroende och det är svårt att bli av med beroendet.
kalle99
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-11-20

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav marcooleo » 2011-11-04 2:17:04

kalle99 skrev:Undvik benzodiazepiner så mycket ni kan. Man blir superlätt beroende och det är svårt att bli av med beroendet.

Med hjälp av Lyrica är det inga problem alls att vara utan benso i flera dagar om man är beroende
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Wine » 2011-11-04 14:09:53

Debbido skrev:Min reumatolog skriver att det såg ut som kvalsterinfektion och att jag pga immunförsvarssänkande medicin drabbas av många infektioner av alla de slag.
Han skriver i princip att min kropp inte kan utsättas för neuroleptika. Det går in på blodbilden och jag är för somatiskt sjuk för en sådant ingrepp, samt för övervikt.

Vad ska jag göra? :-)Crying

Ska jag skriva till SOS - journalanteckningar eller mer generellt Socialstyrelsen? Hudläkaren gjorde fel och sedan har de fyra följande stafettläkarna fortsatt i samma spår. Jag bara reser mig och går när de börjar snacka om psykosmedicinering. Jag är rättshaverist.


Kan du inte be din reumatolog skriva ett utlåtande till de/den som är ansvarig/ansvariga för din behandling inom psykiatrin angående det du beskriver ovan, att din kropp inte kan utsättas för neuroleptika eftersom det påverkar dig så negativt och att du skulle vilja ha utskrivet melatonin för sömnen istället. Då har jag svårt att tänka mig att de kulle kunna neka dig att få melatonin.

Angående dina journalanteckningar så kanske du kan ringa till någon i det landsting du tillhör som kan ge mer information om detta, om hur du ska gå tillväga för att ändra eller ta bort felaktiga uppgifter ur din journal.

Här står det lite mer om detta men ungefär samma saker som på sidan jag länkade till förut:

Om man anser att journalen innehåller felaktiga uppgifter kan man i vissa fall be sin läkare införa en rättelse. Läkaren får dock inte ta bort eller förstöra gamla, eller felaktiga, anteckningar i journalen eftersom det är förbjudet att radera i en journal. Den som antecknar i journalen får bara rätta felaktigheter genom att skriva kompletteringar. Tycker du att något saknas i din journal tex rörande en felbehandling kan du därför tillskriva verksamhetschefen och be att detta tillförs din journal i efterhand. Du har också vissa möjligheter att få din journal helt eller delvis förstörd. Då vänder du dig till Socialstyrelsen.


http://www.patientskadeguiden.se/journal.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in