Vad samlar ni på?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav geocache » 2011-10-31 0:49:12

Toftafelle skrev:Eller så väljer man en billigare hobby, det är ju också ett alternativ :P


I mitt fall skulle det bli att börja samla på modellbyggsatser i skala 1/72 eller i skala 1/144, men då blir det så små modeller att de nästan inte är detaljerade alls.

"I andra änden på skalan" (!) finns 1/48 med möjlighet till superdetaljering, men de modellerna kostar för mycket, tycker jag.

Ett litet :wink: exempel...

http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... as/00.shtm
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav chipset » 2011-10-31 0:59:51

AIKs matchprogram i fotboll
chipset
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-06-21
Ort: solna

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Lord Bulinham » 2011-10-31 1:07:17

Miche skrev:
Lord Bulinham skrev:En annan flagrant lidelse är kollekterandet till min modelljärnväg, vilken minsann obehindrat locka mig ifrån vår grå och smått jämmerliga vardag. Det är synnerligen remarkabelt huru dessa små lustikurrar till lokomotiv med sina vagnar, kan pigga upp en mjältsjuk aspergerare.

Oj oj, det var sedan länge flydda tider kollektionen av denna ytterst trevlig verklighetsflykt upphörde och tyvärr avyttrades, dock väcker ovanstående poetiska korta alster upp känslorna inom mig för att återigen uppta samlandet.


Ja min käre Miche, Din logga tyder nog på en undermedveten längtan efter en frustande järnhäst! :-)
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Miche » 2011-10-31 1:33:56

Lord Bulinham skrev:
Miche skrev:Oj oj, det var sedan länge flydda tider kollektionen av denna ytterst trevlig verklighetsflykt upphörde och tyvärr avyttrades, dock väcker ovanstående poetiska korta alster upp känslorna inom mig för att återigen uppta samlandet.


Ja min käre Miche, Din logga tyder nog på en undermedveten längtan efter en frustande järnhäst! :-)

Sannerligen en helt korrekt iakttagelse min käre Lord Bulinham, men än frihetslängtan vore att få fara med en dylik järnhäst dit spåren bär!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Toftafelle » 2011-10-31 2:22:13

geocache skrev:
Toftafelle skrev:Eller så väljer man en billigare hobby, det är ju också ett alternativ :P


I mitt fall skulle det bli att börja samla på modellbyggsatser i skala 1/72 eller i skala 1/144, men då blir det så små modeller att de nästan inte är detaljerade alls.

"I andra änden på skalan" (!) finns 1/48 med möjlighet till superdetaljering, men de modellerna kostar för mycket, tycker jag.

Ett litet :wink: exempel...

http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... as/00.shtm
Sweet ! Det så ju inte helt fel ut det där :)
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav treeman » 2011-11-11 19:21:10

muskler
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav rapchic » 2011-11-13 11:12:44

tänkte jag skulla uppdatera då jag just kom över 600 tidningar i min fantomensamling (604)
(men jag har bara tre årgångar som är helt kompletta (78, 91 och 2010) så jag har ganska utspritt :shock: )
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Wenona » 2011-11-18 19:54:11

Samlar på svartvita vykort från Oslos gator.
Wenona
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-11-14
Ort: Västra Götaland

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Peace » 2011-11-19 2:12:35

Samlar aktivt på My Little Pony och har ca 350st.

Annat jag samlar lite grann på är Sylvanian Families, TV-spel/konsoler, gosedjur av film/anime/spel-karaktärer och Sweetie Pups.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav atoms » 2011-11-20 6:31:57

Jag har säkert redan nämnt att jag samlar på plastkorkar från PET-läskflaskor. Jag har hållit på i 10 eller 11 år. Förr i tiden gick jag ofta längs stränderna i hamnen och tog reda på burkar och flaskor och tog då tillfället i akt att plocka plastkorkar även från de flaskor som det inte var pant på. Andra hade kommit flytande av sig själva.

Ett annat ställe som var bra var ett ödsligt område där kommunen vintertid tippade snö och sommartid tippade sådant som rengöringsfordonen sopat upp från gatorna - mycket plastkorkar kunde det bli, och även en del pantbart.

Men vad ska jag göra med dem; skruvkorkarna, det har jag undrat lite på senare tid. Numera har jag bara en källa och det är aspergerföreningen, för där dricker de mycket läsk. Utöver det samlar jag också på korkarna som sitter på olika mejeriprodukter, finns till och med olika färger. De är dock lite större. Några skruvkorkar hittar jag också i stadsmiljön, men de är ofta i eländigt skick - överkörda och massakrerade.

Jag borde ju räkna hur många jag har, kanske exakt den här gången, för tidigare har jag vägt hur mycket 100 skruvkorkar väger och sedan vägt alla och därifrån räknat ut ungefär hur många jag har.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav segdeg » 2011-11-20 12:04:59

atoms skrev:Men vad ska jag göra med dem; skruvkorkarna, det har jag undrat lite på senare tid.


Sortera efter färg, låna en vägg i lämplig lokal, kanske...det blir en jätte"pärlplatta" efter nå't av dig valt lämpligt motiv?

Mvh Petdig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav WalkingInAir » 2011-11-24 2:31:00

Stenar, böcker, TV serier, filmer och flygplans modeller (byggsatser).
WalkingInAir
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-11-24

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav geocache » 2011-11-25 0:54:58

Plastmodeller av terrängfordon, flygplan och helikoptrar i skala 1/35, 1/32, 1/48 :-)174
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Max_Horovitz » 2011-11-25 2:17:49

Tv-spel och dataspel, jag har samlat sen jag var liten och har hundratals spel till diverse konsoler. :)
Max_Horovitz
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-11-25

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-03 23:37:27

WalkingInAir skrev:Stenar, böcker,

Det samlar jag också på ^^
Minns när vi skulle flytta en gång och jag fick inte ta med mig alla mina stenar, hade nämligen 2 sånna där svarta sopsäckar fulla med sten :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav WalkingInAir » 2011-12-04 0:03:50

KaosPrinsessa skrev:
WalkingInAir skrev:Stenar, böcker,

Det samlar jag också på ^^
Minns när vi skulle flytta en gång och jag fick inte ta med mig alla mina stenar, hade nämligen 2 sånna där svarta sopsäckar fulla med sten :P

Har mina stenar i etui boxar med papperslappar som beskriver vad det är för sten. Hittar man inte sådana boxar finns det alltid skruv eller fiske lådor man kan lägga de i om du skulle vilja samla igen alltså.
WalkingInAir
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-11-24

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-04 0:29:13

WalkingInAir skrev:Har mina stenar i etui boxar med papperslappar som beskriver vad det är för sten. Hittar man inte sådana boxar finns det alltid skruv eller fiske lådor man kan lägga de i om du skulle vilja samla igen alltså.

Jag har aldrig slutat samla, fast nu håller jag mig mer till halvädelstenar och liknande även om hittade stenar ibland slinker med. De köpta stenarna kan jag alla namn på utantill och de ligger alla i en stor sidenpåse.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav atoms » 2011-12-04 2:15:52

Jo, en del stenar har det blivit, men något direkt samlande har jag inte sysslat med sedan jag var barn och vi var ute i skärgården. Jag kom nästan ständigt och släpade på vackra stenar som skulle med hem, eller träpinnar som slipats av vågorna. Hade det inte varit för att morsan också tyckte att stenarna var fina så hade de blivit kvar på stränderna.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav atoms » 2011-12-04 2:21:26

segdeg skrev:
atoms skrev:Men vad ska jag göra med dem; skruvkorkarna, det har jag undrat lite på senare tid.


Sortera efter färg, låna en vägg i lämplig lokal, kanske...det blir en jätte"pärlplatta" efter nå't av dig valt lämpligt motiv?

Mvh Petdig


Jag har gjort sådana uppläggningar och fotograferat. För tillfället har jag större delen av samlingen sorterad i små zip-lock-påsar, bl.a. efter färg. De fyller två äldre resväskor.

Resväskor av äldre snitt är annars något jag samlat lite, de är bra att förvara saker i.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Mellanvärld » 2011-12-05 1:15:38

KaosPrinsessa skrev:Minns när vi skulle flytta en gång och jag fick inte ta med mig alla mina stenar, hade nämligen 2 sånna där svarta sopsäckar fulla med sten :P
Samlade på sådana när jag var yngre, har dock bara kvar de halvädla numera; fast så många som du hade har jag aldrig haft...
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav atoms » 2011-12-05 1:27:40

När jag var inne i min mest maniliknande bokköpstid tänkte jag varje gång jag kånkade hem en ny bokhylla att jag nu äntligen skulle få plats med något annat än bara böcker, men det gick inte. Jag har 40 hyllmeter med böcker + några kartonger fyllda.

Jag hade en ganska stor samling av flintasten, som jag hade plockat bredvid en gammal, sedan lång tid oanvänd, ångbåtsbrygga. Enligt en som visste att berätta användes det mycket sten som barlast på ångbåtarna. Därav den märkliga förekomsten av flintasten.

Efter att ha haft stenarna i flera år återvände jag en dag, tyvärr började det ösregna, och la tillbaka stenarna exakt där jag funnit dem; det är ett visst tvång jag har - att återlämna på samma plats vad jag en gång funnit.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Lowas » 2011-12-10 1:40:44

Musikprogram och plugins, samt trum och effektljud, datorn e full nu så slut på samlandet innan jag har köpt en ny(vilket lär dröja ett tag :P).
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav HappyChic » 2011-12-10 1:51:25

segdeg skrev:
atoms skrev:Men vad ska jag göra med dem; skruvkorkarna, det har jag undrat lite på senare tid.


Sortera efter färg, låna en vägg i lämplig lokal, kanske...det blir en jätte"pärlplatta" efter nå't av dig valt lämpligt motiv?

Mvh Petdig


Jaaaa! Gör en sån där pixlig tavla av ett välkänt motiv fast med runda prickar istället för fyrkantiga. Kan ju bli värsta konstverket!
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav HappyChic » 2011-12-10 1:58:16

När jag var liten (8-11 år) skrev och samlade jag på listor med tider och mellantider i slalom. Varje söndagmorgon satt jag framför TV:n och skrev ned alla olika skidåkare och deras mellantider och sluttider och andra åket i en egenskapad tabell. Steve och Phil Mahre, De Chiesa, Torsken Jakobsson och såklart Stenis. Jag var fullt koncentrerad och när jag till slut missade en tid efter ca 33 åkare så blev jag hyperstressad och försökte hinna ikapp, men det var kört och allt gick åt skogen.
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in