ADD?...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-10-29 15:20:04

Jag har funderat över om jag har något slag av ADD på grund av mina koncentrationssvårigheter. Så jag googlade lite på det och kom till en exakt beskrivning av mina problem, som jag annars kallar för "dimma" eller "brus" i hjärnan. Det verkar som det är det och inte min aspighet som gör mig en björntjänst. Visst, kan man inte veta allt innan man vet...

Under hela min skolgång har det känts som om jag fått jobba oerhört hårt för att nå resultat. När det räckte för andra att delta på lektionen så fick jag tillbringa många plågsamma timmar (ibland dagar) för att "trycka in" kunskap så att jag skulle kunna komma ihåg den så länge så att jag kunde uppnå ett godkänt resultat. Det var också precis så långt jag nådde. Gick ut grundskolan med 3.0 i betyg (motsvarar G idag) och likadant var det på gymnasiet. Men jag jobbade mer och la mer tid på skolan än de elever som gick ut med högsta betyg. Jag hade min egen förklaring till det hela. Helt enkelt att jag var mycket mindre intelligent än alla andra. Att söka hjälp var detsamma som att skriva på ett papper att "jag är dum i huvudet". Det gick inte!


Men jag sökte hjälp för fan!!!... Men fick ingen, förutom kontrollprov vilka visade sig bra. Jag hade inte heller någon förklaring och tyckte INTE att jag var dum. Men orkade inte längre, var besviken på mig själv och utbränd utan att egentligen ha uppnått någonting, allt kändes helt hopplöst. Jag var ett steg ifrån att ta livet av mig.

Det har alltid känts som om tankarna i huvudet snurrar allt fortare och fortare. De associeras till nya tankar som slåss samman med de gamla och ökar på kaoset i huvudet. Att kontrollera dem, eller hålla endast en tanke, kvar har varit omöjligt. Jag trodde att det var normalt, men att det bara var jag som inte kunde handskas med detta virr-varr i huvudet. Jag dagdrömde mig bort, fantiserade och hade svårt att skilja på verklighet och dröm. Att prata med mig när det hände något runt omkring var dömt att misslyckas. Koncentrationen gled från det ena till det andra snabbare än jag hann med. All energi gick åt till att komma ihåg de mest vardagliga sakerna och omgivningen fick ta ansvar för att komma ihåg åt mig. Jag har lätt för årtal, men glömmer i stort sett allt annat. Förlägger saker ständigt etc etc...


Jävlar vad mycket JAG!...

http://www.netdoktor.se/adhd/?_PageId=127300

Jag väntar på min utredning och blev varnad att det är ingenting jag ska vänta mig före årsskiftet. Nu väntar jag alltså på en AS-utredning. Är det så att om jag har ADD, upptäcks det automatiskt, eller måste jag yrka på det separat?... Hur fungerar det?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav elle » 2011-10-29 17:02:29

Min ADD upptäcktes i samband med min as utredning.Jag hade ingen aning om att jag kunde ha ADD och har aldrig tidigare hört talats om ADD. Jag fick kämpa mer än andra när jag gick i skolan. Folk uppfattar mig ofta som om jag inte "lyssnar"på vad de säger till mig. Jag tror att om du har ADD kan det upptäckas automatiskt.Så var det i mitt fall.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: ADD?...

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-29 17:34:11

Det sker samtidigt som AS-utredningen. Man testas mot ett helt spektra av diagnoser, bland annat för att kolla så att vissa vanliga tillstånd hos oss som återkommande depressioner, koncentrationssvårigheter mm. också återfinns bland ex. bipolärt syndrom.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: ADD?...

Inläggav kullan » 2011-10-29 17:42:07

Jag blev bara testad mot en enda diagnos och det var Asperger. Men så var det oxå i Mora min utredning skedde.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-10-29 17:53:24

Tack för era svar!

kullan skrev:Jag blev bara testad mot en enda diagnos och det var Asperger. Men så var det oxå i Mora min utredning skedde.

Vad bra, att jag tog mig därifrån... :?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav kullan » 2011-10-29 17:59:46

Joakoni skrev:Tack för era svar!

kullan skrev:Jag blev bara testad mot en enda diagnos och det var Asperger. Men så var det oxå i Mora min utredning skedde.

Vad bra, att jag tog mig därifrån... :?


Det var nog bra. Dom är knäppa här. Håller själv på att söka mig härifrån. Jag får hoppas att du får en bättre utredning än jag. Det är nästan så att jag funderar på om jag borde få en ny utredning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-10-29 18:08:49

kullan skrev:
Joakoni skrev:Tack för era svar!

kullan skrev:Jag blev bara testad mot en enda diagnos och det var Asperger. Men så var det oxå i Mora min utredning skedde.

Vad bra, att jag tog mig därifrån... :?


Det var nog bra. Dom är knäppa här. Håller själv på att söka mig härifrån. Jag får hoppas att du får en bättre utredning än jag. Det är nästan så att jag funderar på om jag borde få en ny utredning.

Lycka till!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-11-05 15:37:51

Får man provmedicineras för ADD innan man har fått diagnos?
Jag blir så trött på mig själv...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 17:12:30

Joakoni skrev:Får man provmedicineras för ADD innan man har fått diagnos?
Jag blir så trött på mig själv...


Jag började med concerta långt innan jag ens började min utredning.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-11-05 17:39:39

Henkkalexi skrev:Jag började med concerta långt innan jag ens började min utredning.

Ok, tack.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav hobbe » 2011-11-06 0:01:38

Joakoni skrev:Jag väntar på min utredning och blev varnad att det är ingenting jag ska vänta mig före årsskiftet. Nu väntar jag alltså på en AS-utredning. Är det så att om jag har ADD, upptäcks det automatiskt, eller måste jag yrka på det separat?... Hur fungerar det?


En ADD utredning är väl samma utredning som för ADHD. Och det är ganska tidskrävande, en jävla massa tester.
hobbe
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-10-02
Ort: Stockholm

Re: ADD?...

Inläggav InkSnake » 2011-11-11 23:18:57

I dag är begreppet ADD det samma som ADHD, med skilnaden att bokstaven "H" har två betydelser.
H som i Hyper (överstimulerad) eller
H som i Hypo (understimulerad).

Jag har nyligen fått diagnoserna AS & ADHD (H = Hypo). Det var några samtal med psykolog & läkare. Samt en del tester, datorövningar, intervjuer, anhörigintervjuer och frågeformulär som anhöriga fick svara på. När väl utredningen kom igång efter 8 års väntan tog det ca 3 månader innan det var fördigt. Nu väntar habilitering.
InkSnake
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-10-18
Ort: Enköping

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-11-13 20:07:11

Om jag är någonting då är jag med all säkerhet "hypo".
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-11-13 20:10:45

Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-11-13 20:15:20

Henkkalexi skrev:Jag började med concerta långt innan jag ens började min utredning.

Så lätt blir det inte. Läkaren sa att det enda hon kan göra är att skicka remiss till Psykiatrin för utredning. Så nu blir det kaka på kaka... Men så kanske går det lite fortare. Det visar sig...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav Zima33 » 2011-11-14 3:07:39

InkSnake skrev:I dag är begreppet ADD det samma som ADHD, med skilnaden att bokstaven "H" har två betydelser.
H som i Hyper (överstimulerad) eller
H som i Hypo (understimulerad).

Egentligen heter det ADHD-H (predominately hyperactive), ADHD-I (predominately inattentive, samma som ADD) och ADHD-C (combined). Begreppen har väl inte kommit till Sverige riktigt men tids nog...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD?...

Inläggav KalleLurre » 2011-11-23 13:14:04

Jag fick reda på att jag har as och add samtidigt, 2 in one, hehe :(
KalleLurre
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-11-23

Re: ADD?...

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-23 13:20:03

KalleLurre skrev:Jag fick reda på att jag har as och add samtidigt, 2 in one, hehe :(


Det är samma här.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: ADD?...

Inläggav Joakoni » 2011-12-09 13:59:40

Nu har jag fått brev från min läkare angående remissen:

"Bästa J........!

Jag har fått brev ifrån doktor .......... på psykiatriska öppenvårdsmottagningen i Ljusdal. Man vill avvakta utredning på vuxenhabiliteringen. Därifrån kommer man att skriva remiss till psykmottagningen om det visar sig att du har en ADHD-problematik. Du får alltså i första hand vänta på utredningen på vuxenhabiliteringen.

Med vänlig hälsning
................."

Jag förstod att det skulle bli så. Kaka på kaka. Det blir alltså ingen medicinering för min del innan efter utredningen... :(

Nu har jag i alla fall återgått till Fluoxetin, den lägsta möjliga dosen, får klara mig på det... :?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD?...

Inläggav Flawed » 2011-12-09 14:10:27

H som i Hyper (överstimulerad) eller
H som i Hypo (understimulerad).
Jag växlar mellan polerna men understimulerad är det som verkar vara mest handikappande.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: ADD?...

Inläggav Rolle Redrum » 2012-01-20 1:37:12

Hittade den här tråden först nu.

För min del upptäcktes båda diagnoserna (AS och ADD) samtidigt. Sökte själv utredning pga att jag tyckte att jag uppfyllde kriterierna för ADD. AS kom som en extra, och inte så väntad bonus...

Om det kallas för ADD eller typ ADHD-pi beror på vilket diagnossystem man använder. Inom ICD-10 blir det ADD, inom DSM-IV blir det ADHD-någonting.

Tycker det är svårt att förstå vilka problem som relaterar till vilken diagnos, och vad som beror på att man har båda diagnoserna.
Rolle Redrum
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-06-20

Re: ADD?...

Inläggav Jagers » 2012-01-20 1:56:36

Henkkalexi skrev:
Joakoni skrev:Får man provmedicineras för ADD innan man har fått diagnos?
Jag blir så trött på mig själv...


Jag började med concerta långt innan jag ens började min utredning.

Kan lägga in mitt egna ord där oxå, känner en kille som går på medicin nu, för ADHD, står i kö för utredning.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: ADD?...

Inläggav Kaminmannen_1 » 2012-01-21 13:10:22

Tjenare Joakoni! Det är så mycket i din beskrivning jag känner igen!

Jag har själv diagnoserna ADD och aspberger och känner igen mig i det mesta du skriver.
Det värsta är självförnekelsen, det var först när jag var 28 som jag genom en ganska smärtsam tankeprocess insåg att jag har ADHD (ADD). Skolan och mycket annat socialt har alltid varit ett stort hinder för mig, likväl har det gått. Ett typisk G eller VG- barn som kryssar sig fram.
Men "bruset" eller "dimman" är en bra beskrivning av problemet. Jag trodde själv att jag kunde springa samt kaffekonsumera bort det problemet. Det går inte. Centralstimulerande medel inom Metylfenidat och kombniation med anti-maniska mediciner som Lamotrigin och Iktorivil har gjort underverk för mig det senaste halvåret. En sak som min läkare sade till mig är att ADHD ofta har andra NPF-besvär i följe. Så ADD och Aspberger är tydligen en ganska vanlig kombo.
Kaminmannen_1
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-01-21

ADD?...

Inläggav Joakoni » 2013-03-15 23:47:55

Äntligen ska jag utredas för ADD! Går det smidigt, så kanske är det klart om två veckor. Är så trött... Jag klarar ju inte studier på mer än 50% :(

Aspergerdiagnosen fick jag för ett år sedan och då fick jag en rekommendation att utredas för ADD. Remissen för en ADD-utredning hamnade hos psykiatrin ännu tidigare genom vårdcentralen. Alla läkare och psykologer jag pratade med är överens om att det är ytterst troligt. Det är egentligen en formalitet, och ändå fick jag ta upp det på egen hand igen och igen.

Men nu jävlar!...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in