andra som "bor på landet" här?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-26 17:32:19

Dagobert skrev:De 3 första åren slog jag med lie, men det är ett jäkla slit där växtligheten är tjock och snärjig, vilket den var bitvis. Så jag skaffade röjsåg med grästillsats istället, mycket lättare men ändå rätt jobbigt. Helst vill jag ha en liten slåtterbalk men de är för dyra.

som tur är tyckte min man om att slå med lie, jag var däremot inte alls bra :oops:

vi har en gammal hästdragen slåtterbalk på gården som min man tror att han akn få igång (med några reservdelar av grannens gamla) som han tänker dra i kätting efter traktorn, men på många ställen så måste vi ändå slå med lie pga marken/stenarna/träden men den där lilla verkade praktisk ifall man inte skulle hinna (bra att ha set iallafall)


tog du bort "död växtlighet" i lövskogsmark också? (löv grenar, gamla växter m.m.)
vi har inte mycket "ren" lövskog här men en liten dunge som vi vigde oss i som vi skulle vilja hålla fin, det finns tex en stor sten där i ingången till "altargången" som vi vill rista in namn och årtal för giftemål och vi kommer nog ha kvar nån av bänkarna så vi kommer nog bry oss lite extra om det stället :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Dagobert » 2011-10-26 17:46:19

rapchic skrev:tog du bort "död växtlighet" i lövskogsmark också? (löv grenar, gamla växter m.m.)

Ja, jag räfsade varje vår. Tog bort sly och några fula träd första året, sparade björkar, satte ett par enar. Jämnade ut 20 år gamla potatisfåror med min egenhändigt byggda trädgårdstraktor och dito pinnharv.
Men min äng är som sagt bara på ca 1200 m2, vilket motsvarar en kvadrat på 35x35 meter.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-26 17:56:44

Dagobert skrev:
rapchic skrev:tog du bort "död växtlighet" i lövskogsmark också? (löv grenar, gamla växter m.m.)

Ja, jag räfsade varje vår. Tog bort sly och några fula träd första året, sparade björkar, satte ett par enar. Jämnade ut 20 år gamla potatisfåror med min egenhändigt byggda trädgårdstraktor och dito pinnharv.
Men min äng är som sagt bara på ca 1200 m2, vilket motsvarar en kvadrat på 35x35 meter.
ja vår är då lite större :oops: men då tänker vi använda höet till kaninerna också, så det är inte bara för att få se ut över en fin äng.
den där lövskogen jag pratade om är däremot mkt mindre så den kanske man kan, om man orkar, fixa upp lite mer för att det är fint än för nyttan
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Dagobert » 2011-10-26 18:25:15

"Lägda" tycks vara slåttervall enl. http://sv.wiktionary.org/wiki/l%C3%A4gda
Jag vet inte, men tror att man slår vallen 2 gånger, och dessutom gödslar den.
Ängen slår man som du vet 1 gång, när många växter hunnit fröa av sig. Gödslas inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-26 18:27:21

Dagobert skrev:"Lägda" tycks vara slåttervall enl. http://sv.wiktionary.org/wiki/l%C3%A4gda
Jag vet inte, men tror att man slår vallen 2 gånger, och dessutom gödslar den. Ängen slår man som du vet 1 gång, när många växter hunnit fröa av sig. Gödslas inte!

här tror jag det också betyder typ "fält som man kan/har odla hö" eller liknande, för jag har alltid bott bredvid en "legda" men jag har då alldrig sett nån slå hö där ;)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-26 19:00:10

rapchic skrev:
Dagobert skrev:"Lägda" tycks vara slåttervall enl. http://sv.wiktionary.org/wiki/l%C3%A4gda
Jag vet inte, men tror att man slår vallen 2 gånger, och dessutom gödslar den. Ängen slår man som du vet 1 gång, när många växter hunnit fröa av sig. Gödslas inte!

här tror jag det också betyder typ "fält som man kan/har odla hö" eller liknande, för jag har alltid bott bredvid en "legda" men jag har då alldrig sett nån slå hö där ;)

kom på medan jag matade djuren att ordet legda kan ju ha blivit förknippat med "öppet fält" eftersom häromkring så var i princip alla öppna fält en legda förr i tiden, djuren gick ju i skogen, till och med myrarna slogs ju för hö. det enda öppna fälten förutom för hö häruppe var nog för pären (potatis) och dom är ju inte sååå stora
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Dagobert » 2011-10-26 19:05:07

Ja, på länken står det
Lägda. Gammalsvenskt ord. Ordet lever kvar i dialekten framför allt i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Enbart ordet lägda syftar oftast på hölägda, det vill säga en åker eller fält där man odlar hö, men man kan även säga "havre-lägda, råg-lägda osv" och då syftar det på en plöjd åker.

http://sv.wiktionary.org/wiki/l%C3%A4gda
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-26 19:08:36

Dagobert skrev:Ja, på länken står det
Lägda. Gammalsvenskt ord. Ordet lever kvar i dialekten framför allt i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Enbart ordet lägda syftar oftast på hölägda, det vill säga en åker eller fält där man odlar hö, men man kan även säga "havre-lägda, råg-lägda osv" och då syftar det på en plöjd åker.

jag menade att i min familj (och alla jag har hört säga ordet legda) så används det för fält, rätt och slätt. altså ett ställa som är fritt från träd och det växer div gräs och vilda växter på och som inte tas om hand om förutom möjligen att man röjer bort träd som börjar bli för stora. havre och råg tex är väldigt ovanligt att det odlas häromkring, därav tycker folk på div forum att jag är lite konstig då jag frångar var man kan få tag i halm, för dom är så van att gå till närmsta bonde :-)005
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav blyger » 2011-10-26 21:52:05

rapchic skrev:
Dagobert skrev:Ja, på länken står det
Lägda. Gammalsvenskt ord. Ordet lever kvar i dialekten framför allt i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Enbart ordet lägda syftar oftast på hölägda, det vill säga en åker eller fält där man odlar hö, men man kan även säga "havre-lägda, råg-lägda osv" och då syftar det på en plöjd åker.

jag menade att i min familj (och alla jag har hört säga ordet legda) så används det för fält, rätt och slätt. altså ett ställa som är fritt från träd och det växer div gräs och vilda växter på och som inte tas om hand om förutom möjligen att man röjer bort träd som börjar bli för stora. havre och råg tex är väldigt ovanligt att det odlas häromkring, därav tycker folk på div forum att jag är lite konstig då jag frångar var man kan få tag i halm, för dom är så van att gå till närmsta bonde :-)005

Så säger nog vi med :D
Eller möjligen ängsmark för sånna välskötta artrika marker, men å andra sidan så är bitvis även vägkanterna som slås med de stora slåtteragregaten enormt artrika. :lol:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in