andra som "bor på landet" här?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav LostInAForest » 2011-10-21 13:36:01

Miche skrev:Aha, du vill locka dit räv, rovfåglar och kanske en och annan varg...


nej jag vill äta ägg. :D
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav mikael » 2011-10-21 15:39:18

LostInAForest skrev:
calima skrev:Om du nöjer dig med en liten billig lägenhet som vinterbostad så kanske du kan ha råd emd ett halvmodernt torp hyfsat nära stan?

Jag har en kompis som gör så. Hennes torp är helt omodernt så hon åker in till lägenehten och tvättar/duschar sommarhalvåret.


men då blir det krångligt med djur...
tycker man måste ha åtminstone höns, annars räknas det inte! :wink:


tycker jag också Har bott På landet en hel del jobbat med kor och tagit in hö, kört traktor .
DET KALLAR JAG FÖR Landet :!: :)
ANNARS BLIR DET JU BO PÅ LANTGÅRD UTAN SJÄL.
som ATT HA EN TRÄDGÅRD UTAN TRÄD.
TOM OCH SOM VILKEN STUGA SOM HELST.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav calima » 2011-10-21 17:42:30

Min nyköpta trädgård har faktiskt inga träd ... Men den är inklämd i skog och omgiven av träd på tre sidor så det är ok.
Och jag har full frihet att själv planera hur det skall se ut här :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav blyger » 2011-10-23 20:58:48

Född och uppvuxen på landet.
Flyttade till en lägenhet i stan när jag flyttade hemifrån,
för alla sa ju att det skulle vara såååååå bra :?
Nej jag trivdes inte, men bodde nästan 1 år där.

Sen blev jag ihop med nuvarande sambo och flyttade till hans gård.
Fast när jag är toktrött och less på allt jobb och paniken över det förfallande renoveringsobjektet och annan skit, då vill jag bo i hyreslägenhet
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-23 21:44:16

Är till stor del uppvuxen på bonnvischan så jag har fått min lantliga dos för tre livstider. Landet är verkligen inte min grej, jag är inte intresserad av att mura skorstenar och mocka skit. Jag vill ha asfalt och stadens utbud, jag vill kunna GÅ till krog och bio.
Sen är det roligare folk i städer än på vischan - där det råder mycket inavel och främlingsfientlighet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Dagobert » 2011-10-23 22:01:19

KrigarSjäl skrev:Är till stor del uppvuxen på bonnvischan [...] där det råder mycket inavel
:roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav lasseivägen » 2011-10-23 22:04:36

Bor varken på landet eller i stan.
Litet villasamhälle, med affär och bank. En mil till tätort med hyfsat centrum och biograf. Sex mil till Göteborg.
Men ändå nära till svampskogen och ännu närmare till havet. Men jag är ju ingen ungdom längre, har bott tillräckligt i storstäder, för att inte sakna dem.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-23 22:44:08

Dagobert skrev:
KrigarSjäl skrev:Är till stor del uppvuxen på bonnvischan [...] där det råder mycket inavel
:roll:

Jag är inte född på vischan utan nedflyttad från Stan, om du undrar. Vidare har vi inga bönder i min släkt. Det är väl därför man inte känner sig hemma.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-24 8:16:15

KrigarSjäl skrev:Är till stor del uppvuxen på bonnvischan så jag har fått min lantliga dos för tre livstider. Landet är verkligen inte min grej, jag är inte intresserad av att mura skorstenar och mocka skit. Jag vill ha asfalt och stadens utbud, jag vill kunna GÅ till krog och bio.
Sen är det roligare folk i städer än på vischan - där det råder mycket inavel och främlingsfientlighet.


jag testade att bo i "stan" eller vad jag tycker är storstan (holmsund utanför umeå men busstiderna är såna att jag räknade holmsund till umeå) och det var VERKLIGEn inte min grej, jag såg inte en enda ekorre på hela tiden :shock: de enda djur man såg var duvorna inne i stan och kråkorna och skatorna på taket brevdid vårt :( och man hade en granne som kanske var drogare och som brukade ha fester som varade i mer än 24 timmar i streck :shock:
nejdu aldrig mer stan, man kan ju faktiskt åka in till stan för att se på bio och krogen.... tja ska kanske ut på haloween men det är inge kul om man inte har nån tjejkompis att dansa med och man har jag ju redan så...

inavel, tja räknas det att jag och min man är ingifta fyrmenningar :wink: nä inavel brukar man inte se här ute, det kanske är mer vanligt söderut :wink:
och främlingsfientilghet: hmmm ag är då inte främlingsfientlig inte heller min far och farfar som bodde här före, min granne har just konverterat till islam så han får gifta sig med sin fru :) . men jag tycker att svenskar över lag tyvärr har lätt att vara främlingsfientlig, såg inte att det var bättre i stan och då ska umeå vara en av svergies mest homovänliga stad.

nä det enda bra som kom ut av att bo i stan är att jag äntligen tog mig till en tatuerare :D
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Magnus » 2011-10-24 9:45:39

Vad räknas som landet?
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-24 9:54:51

Magnus skrev:Vad räknas som landet?

tja vad räknar du som landet?

jag räknar det typ som "utanför stadsgränsen" iallafall i mindre kommuner, vet inte riktigt hur det är vid större städer, jag räknade ju holmsunde till umeå :twisted: så min defination på "landet" funkar då inte vid umeå iallafall
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Miche » 2011-10-24 10:06:18

Magnus skrev:Vad räknas som landet?

Tja, en gång i tiden var det Södermalm, Norrmalm osv i Stockholm... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav LordNelson » 2011-10-24 11:41:30

KrigarSjäl skrev:Sen är det roligare folk i städer än på vischan - där det råder mycket inavel och främlingsfientlighet.


Castor P med rötter i Jugoslavien hyllar uppväxten och multikulti i Södra Ryd (Skövde):
http://www.youtube.com/watch?v=AZ_X9cL8 ... re=related
"...bytte blod utanför Vivo, alla är kusiner i Ryd..." :-)Hug
Senast redigerad av LordNelson 2011-10-24 11:49:32, redigerad totalt 1 gång.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav slackern » 2011-10-24 11:44:17

Magnus skrev:Vad räknas som landet?


Typ där du ser kossor käka gräs på komarker eller heter det ängar ;)

Eller norrut i Sverige där det är fett med skog massa skog.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Magnus » 2011-10-24 17:40:56

Jag bor på landet, det finns en äng här!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Miche » 2011-10-24 17:52:11

Magnus skrev:Jag bor på landet, det finns en äng här!

Hur långt bort, precis utanför knuten eller längre bort?

Jag har ca 50 meter till närmaste äng (ungefär det dubbla till närmaste skog), men det är tätbebyggt område med stadsplanering.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Magnus » 2011-10-24 17:54:36

Miche skrev:
Magnus skrev:Jag bor på landet, det finns en äng här!

Hur långt bort, precis utanför knuten eller längre bort?

Jag har ca 50 meter till närmaste äng (ungefär det dubbla till närmaste skog), men det är tätbebyggt område med stadsplanering.


Hur stor ska plätten vara för att det ska kallas äng?
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Miche » 2011-10-24 19:14:47

Ängen aning... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav slackern » 2011-10-24 19:16:39

Magnus skrev:
Miche skrev:
Magnus skrev:Jag bor på landet, det finns en äng här!

Hur långt bort, precis utanför knuten eller längre bort?

Jag har ca 50 meter till närmaste äng (ungefär det dubbla till närmaste skog), men det är tätbebyggt område med stadsplanering.


Hur stor ska plätten vara för att det ska kallas äng?


ett gäng hektar kanske som kan föda ett gäng kossor ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Parvlon » 2011-10-24 19:19:14

Bor i en skog egentligen men finns asfalterad väg och en hel del ängar åt ena hållet. Går jag åt det andra så kan man gå nästan hur långt som helst.

Städer undviker jag helst. Skulle varit grymt att bli självförsörjande men utan att föda upp djur för köttkonsumtion och äta hönsmens osv.
Senast redigerad av Parvlon 2011-10-24 19:22:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Magnus » 2011-10-24 19:22:09

slackern skrev:ett gäng hektar kanske som kan föda ett gäng kossor ;)


Då bor jag nog inte på landet, för det finns inga kor här!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Dagobert » 2011-10-26 16:45:41

Ni pratar om ängar men hur många vet idag vad en äng är?

Bild

Ängen är artrikast
Ängen är en artrik och exklusiv naturtyp som skapats genom århundraden – eller till och med tusentals år – av hårt och noggrant arbetande bönder.

Omkring förra sekelskiftet fanns drygt en miljon hektar ängar. Idag har vi bara kvar en spillra på 6 000 hektar. Detta har lett till att en lång rad växtarter är hotade genom att ängarna vuxit igen med buskar och träd.

Att sköta en äng
Att sköta, eller hävda, en äng går till så här: på våren räfsas ängen och fjolårets löv och nedfallna grenar eldas upp. Detta kallas fagning. Under högsommaren, när örterna har utvecklat sina frön, slås gräs och örter. När det slagna gräset ligger på tork fröar växterna ofta av sig, så att det kan bli nya plantor nästa vår. Det slagna fodret torkas på hässjor eller vänds några gånger med hjälp av traktor. Även slåttern kan göras med traktor. Sedan är det viktigt att verkligen ta bort det slagna ängshöet. Det är just det att man ständigt tar bort skörden som gör markerna magra och därför så artrika.
Efter slåttern kan man låta djur beta på ängen [...]

Mager mark ger rikare flora
Det är alltså så att ängen hela tiden utarmas, blir magrare, genom att den skördas men inte gödslas. Man tar ju bort näring som sitter i växterna utan att föra dit ny. Det kan ju verka konstigt att mager mark ger en rikare flora, men så är det. Om markerna istället gödslas för att det ska växa bättre, så trängs en lång rad av alla vackra ängsväxter undan. Då gynnas några få, ofta högvuxna arter som hundkäx och älggräs. Dessa tränger undan och skuggar de lägre, späda arterna. [...]
Första lördagen i augusti är Ängens dag – Naturskyddsföreningens nationella manifestation för den svenska ängen.

Jag skötte min naturtomt på 1200 m2 så här i 6-7 år och märkte faktiskt rätt stor skillnad, den blev vackrare helt enkelt. Räfsade löv mm i vitsippstiden, slog i början av augusti, körde bort höet till en granne och släppte därefter ut katten på bete.

Klippt från http://www.naturskyddsforeningen.se/nat ... ald/angar/

Wikipediaartikeln innehåller felaktigheter.
Senast redigerad av Dagobert 2011-10-26 16:58:04, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-26 16:56:47

:-)005 :-)005
Dagobert skrev:---klipp---
Jag skötte min naturtomt så här i 6-7 år och märkte faktiskt rätt stor skillnad, den blev vackrare helt enkelt.
Räfsade löv mm i vitsippstiden, slog i början av augusti, körde bort höet till en granne och släppte därefter ut katten på bete.

Wikipediaartikeln innehåller felaktigheter.


ja vi har börjat lite smått att förbättra våran legda :oops: (lejda, vet inte hur det stavas det är dialekt, jag har aldrig pratat om nån äng :wink: vi har en legda)

vi slog en del och försökte hässja och jag hann just ta en bild på den innan den rasade då hässjvirket var ruttet så det var en chansning. höet fick vi vända för hand (ganska roligt faktiskt, terapeutiskt) och just nu mumsar kaninerna i sig det :D och gissa vad dom gillar mer vårt eget hö eller "köpehö" :wink:

nästa år ska vi ta hjälp av min morfar som faktiskt kan hässja och bygga hässjor och så måste vi börja hinna slå hela legdan.

så vi är inte duktig än men vi håller på att lära oss :-)005
i vår skog ska vi ha grannens får att beta också :-)005 och efter vad vi läst på så ska visst vår skog vara näst intill perfekt för skogsbete (stoora myrstackar, maassa svamp, skog i varierande ålder, lövskog insprängt m.m.) skogen hade vi tur med då min farfar antagligen använde blädningsmetoden och även om ängen har lite för mkt hallon och nässlor för att det ska vara bra är det forfarande stoor artrikedom till och med orkideer växer i skogskanten :-)005
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Dagobert » 2011-10-26 17:24:08

De 3 första åren slog jag min "äng" med lie, men det är ett jäkla slit där växtligheten är tjock och snärjig, vilket den var bitvis. Så jag skaffade röjsåg med grästillsats istället, mycket lättare men ändå rätt jobbigt. Helst vill jag ha en liten slåtterbalk men de är för dyra.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in