Vad samlar ni på?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Magnus » 2011-09-20 13:16:52

Sammla på positiva upplevelser skulle vara trevligt :-)Happy
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav lasseivägen » 2011-09-20 16:04:13

LordNelson skrev:
lasseivägen skrev:Förorättelser

Jag utgår från att du som genuin samlare aldrig gör dig av med någon, hur gamla de än är.

Skulle alldrig falla mig in, inte alltid lätt att hitta nya saker att gräma sig över.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Dusky » 2011-10-17 22:11:09

Jag samlar på stenar och halvädelstenar. För mig känns det som om min samling är det ända i mitt liv som jag är säker på alltid kommer finnas där och det lugnar mig att ägna mig åt att försöka sortera in stenarna i olika grupper.
Dusky
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-17
Ort: Stockholm

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 22:32:38

Barnfingrar :twisted:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 22:39:26

Skämt åsido, om någon vill bli av med gamla Kamratposten från 70-80-talen så tar jag tacksamt emot. Så infantil är jag. Och är någon intresserad av en massa gammal manga - Ranma 1/2 komplett, Inu-Yasha upp t.o.m....typ bok 22 (allt på svenska) samt del 1 av Tetragrammaton Labyrinth (shojo ai, på engelska), så hojta till.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav geocache » 2011-10-17 22:41:35

Hej Dusky!

Jag samlar också på stenar, halvädelstenar och mineraler. Har du också serien "Jordens skatter"? http://www.jordens-skatter.com/

Dusky skrev:Jag samlar på stenar och halvädelstenar. För mig känns det som om min samling är det ända i mitt liv som jag är säker på alltid kommer finnas där och det lugnar mig att ägna mig åt att försöka sortera in stenarna i olika grupper.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav 424stil » 2011-10-18 7:39:46

Jag har förut samlat på Fantomen tidningar (hade samtliga nummer mellan 1973-2001) men jag sålde dom.

Samlade på LP/CD skivor (hade runt 1500 stycken) men jag sålde dom också.

Nu samlar jag på Tottenham grejer (har gjort det sedan 1998) och har följande i samlingen:

* 4 t shirtar
* 3 munkjackor
* 3 matchtröjor
* 1 matchbiljett
* 1 kattmatskål (men den kanske tillhör min katt mer än mig?)
* 3 tatueringar
* 1 minne :D (London resa)
* 2 dvd boxar med cupfinaler
* 2 dvds
* 1 bok
* 1 tidning
* 1 matchprogram
* 5 halsdukar
* 2 kaffemuggar

Följande har jag haft men har inte längre:

* 1 keps (gav bort till morsan för jag använde den inte)
* 3 matchtröjor (gav till farsan för dom hade spelarnamn på ryggen som svikit laget)
* 1 askkopp (gick sönder när den var en hel vinter på balkongen)
* 2 munkjackor (gav dom till morsan)
* 1 tidning (försvunnit)
* 1 t shirt (gick sönder efter flera års användande)
* 2 kaffemuggar (min katt puttade ner dom på golvet och dom gick sönder)
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered


Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Dusky » 2011-10-18 14:31:04

geocache skrev:Hej Dusky!

Jag samlar också på stenar, halvädelstenar och mineraler. Har du också serien "Jordens skatter"? http://www.jordens-skatter.com/

Dusky skrev:Jag samlar på stenar och halvädelstenar. För mig känns det som om min samling är det ända i mitt liv som jag är säker på alltid kommer finnas där och det lugnar mig att ägna mig åt att försöka sortera in stenarna i olika grupper.


Hej geocache, vad kul att du också samlar :-)Happy -nej jag har funderat på att skaffa "jordens skatter" - men har tyvärr knappt pengar till mat en gång ( :( ). Fast tack så mycket för länken :-)Happy
Dusky
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-17
Ort: Stockholm

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Sökaren » 2011-10-26 13:52:14

Haha, jag samlar på allt möjligt.
Men främst TV-spel, och då främst Nintendo (men även Playstation för alla rollspelens skull).
Samlar på filmer och böcker, helst rysare.

//Anna
Sökaren
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-07-30

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Richard » 2011-10-26 15:35:45

Jag samlar på DVD-filmer. Har ca 500 orginal, o imorgon ska vi till Ullared med jobbet, så det blir nog lite tillökning då.

Sen samlar jag på grundämnen också.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav geocache » 2011-10-26 16:31:19

Richard skrev:Sen samlar jag på grundämnen också.


Hur gör man för att samla på grundämnen? Vilka har du, och hur förvarar man de?

Själv samlar jag på mineraler, halvädelstenar och vackra stenar.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav nallen » 2011-10-26 21:19:22

geocache skrev:Hur gör man för att samla på grundämnen?

http://www.element-collection.com/
http://theodoregray.com/PeriodicTable/index.html Theodore Gray är lite av en hjälte kan man nog säga.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-26 21:20:59

Numera är samlandet inriktat på pipor. Men det handlar mer om variation än om antal.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-26 21:33:20

KaosPrinsessa skrev:stenar/kristaller, saker från japan och korea (helst sånt jag tycker är gulligt), krossat glas från busskurar (nej jag förstör de aldrig, tar bara glaset från marken), böcker (självklart sånna jag gillar) och saker som har att göra med Arkiv X.


Star Trek grejer, saker med stjärnor, fina saker jag hittar på marken, saker med glitter, kartor och spelkulor.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav bittin » 2011-10-26 21:50:03

Datorer, Pins, Demoscensrelaterade saker, mp3or och flacar, .avi .isos etc :D
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Richard » 2011-10-27 17:21:18

geocache skrev:
Richard skrev:Sen samlar jag på grundämnen också.


Hur gör man för att samla på grundämnen? Vilka har du, och hur förvarar man de?

Själv samlar jag på mineraler, halvädelstenar och vackra stenar.

De flesta har jag köpt i glas-ampuller med inert gas o en bit grundämne i, har väl runt 60 st. Allt ifrån sånt som finns "överallt", typ Järn, Koppar, Guld & Aluminium, sen en hel del sällsynta som Cesium, Tallium, Praseodym & Scandium.

Jag hade även radioaktiva Uran, Americium & Radium, men de tog dem när de gjorde razzia här för att jag försökte bygga en kärnreaktor.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav FamiljenM » 2011-10-28 15:50:24

Richard skrev:
Jag hade även radioaktiva Uran, Americium & Radium, men de tog dem när de gjorde razzia här för att jag försökte bygga en kärnreaktor.

Va? Får man inte ha sånt?
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Richard » 2011-10-28 16:25:01

FamiljenM skrev:
Richard skrev:
Jag hade även radioaktiva Uran, Americium & Radium, men de tog dem när de gjorde razzia här för att jag försökte bygga en kärnreaktor.

Va? Får man inte ha sånt?

Trodde man fick ha det, men han från SSM förklarade att man fick ha t.ex branvarnare, som i äldre modeller innehåller lite Americium, om det sitter där det ska. Men man får inte, som jag gjorde, pilla ut det ur 20-tals brandvarnare. Sen Radiumet visade på för hög strålning, så det tog de också. O Uranet & Toriumet hade jag tänkt använda som bränsle i min reaktor.

Men de tog en massa andra saker också, mina datorer, mina polisuniformer, mina handgranatsreplikor, min kaliumcyanid, svavelsyra o salpetersyra. Samt av nån lustig anledning min isopropanol (ett rengöringsmedel).

Fast samtidigt lät de mig behålla resten av grundämnena som vissa är mycket giftiga, som Tallium, Arsenik & Selen.

EDIT: Sen fick jag även behålla mina lasrar, efter att SSM tittat på dem. En är extremt stark, förstör ett öga på en sekund o bränner sönder huden på kort tid.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Kromatik » 2011-10-28 20:45:03

Richard skrev:Trodde man fick ha det, men han från SSM förklarade att man fick ha t.ex branvarnare, som i äldre modeller innehåller lite Americium, om det sitter där det ska. Men man får inte, som jag gjorde, pilla ut det ur 20-tals brandvarnare. Sen Radiumet visade på för hög strålning, så det tog de också. O Uranet & Toriumet hade jag tänkt använda som bränsle i min reaktor.

Men de tog en massa andra saker också, mina datorer, mina polisuniformer, mina handgranatsreplikor, min kaliumcyanid, svavelsyra o salpetersyra. Samt av nån lustig anledning min isopropanol (ett rengöringsmedel).

Fast samtidigt lät de mig behålla resten av grundämnena som vissa är mycket giftiga, som Tallium, Arsenik & Selen.

EDIT: Sen fick jag även behålla mina lasrar, efter att SSM tittat på dem. En är extremt stark, förstör ett öga på en sekund o bränner sönder huden på kort tid.


Vilken jävla otur. Om någon kom hem till mig och tog en massa prylar som jag hade samlat på, eller tyckte väldigt mycket om så skulle jag bli helt knäckt. :-)006
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Miche » 2011-10-28 20:48:13

Jag skulle tro att flera av de sakerna de tog med sig kommer Richard att få tillbaka efter att alla rättsliga processer är klara. Det finns ett antal saker uppräknade som knappast har något med brottet att göra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav kullan » 2011-10-28 20:48:59

Det jag har börjat samlat på den sista tiden tycks va problem.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Moggy » 2011-10-28 21:06:38

Richard skrev:
geocache skrev:
Richard skrev:Sen samlar jag på grundämnen också.


Hur gör man för att samla på grundämnen? Vilka har du, och hur förvarar man de?

Själv samlar jag på mineraler, halvädelstenar och vackra stenar.

De flesta har jag köpt i glas-ampuller med inert gas o en bit grundämne i, har väl runt 60 st. Allt ifrån sånt som finns "överallt", typ Järn, Koppar, Guld & Aluminium, sen en hel del sällsynta som Cesium, Tallium, Praseodym & Scandium.

Jag hade även radioaktiva Uran, Americium & Radium, men de tog dem när de gjorde razzia här för att jag försökte bygga en kärnreaktor.



Funderat på att skaffa anti-Väte? Ska tydligen vara kommersiellt tillgängligt...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vad samlar ni på?

Inläggav Richard » 2011-10-28 22:59:42

Miche skrev:Jag skulle tro att flera av de sakerna de tog med sig kommer Richard att få tillbaka efter att alla rättsliga processer är klara. Det finns ett antal saker uppräknade som knappast har något med brottet att göra.

Javisst! De frågade mig när de tog mina polisuniformer, om jag ville ha tillbaka dem om jag inte blev fäld för det (föregivande av allmän ställning), det betyder att man typ utger sig för att vara polis, o det har jag aldrig gjort.

Svavelsyra o salpetersyra...? Vet ingen lag som förbjuder sånt! Sen handgranatsreplikorna är ju för lustigt. Det var nyårsafton 2004, jag skulle på fest hos en polare. För att skoja lite tog jag med en handgranat (replika), o sa här har ni smällare!

Men när jag skulle cykla hen så halkade jag (samt var ganska berusad) på en isfläck o bröt benet. Så kom jag in med ambulans till sjukhuset, sen när en sköterska skulle hänga upp min jacka så hittade hon handgranaten i min ficka. Jag låg ju där påverkad av alkohol, Xanor o morfin, men sluddrade fram att det inte var en riktig.

Men ändå kom Securitas, polisen o bombgruppen. De utrymde avdelningen, o jag tjaffsade hela tiden om att den inte är skarpladdad. Men vem tror på en sån, som är påverkad av allt det...?

Men jag kunde hoppa på kryckor till polisstationen några veckor senare o få tillbaka min handgranat!
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in