att diskutera moderering etc i chatten.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav LostInAForest » 2011-10-23 21:15:50

if i may be so bold...

satt just och funderade lite med anledning av diverse diskussioner i chatten (OBS! syftar inte på någon eller något speciellt, detta är en allmän fundering), huruvida det egentligen är lämpligt att diskutera saker såsom moderering, vad som är/inte är tillåtet på forumet, just där.

erfarenhet från andra ställen säger mig att det är en direkt inbjudan till dålig stämning och allmäna tråkigheter. det kanske är så att chatten inte är det bästa forumet för den typen av diskussioner, det kan man ta t ex här eller i privat korrespondens med mod/admin?

som jag ser det fyller chatten en helt annan, mer lättsam och "direkt" social funktion och det vore i mitt tycke synd om det gick förlorat för oss som får ut ngt av det.

tankar hos er andra?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Parvlon » 2011-10-23 21:22:28

Det blir tjaffs om hur man "bör" bete sig i väldigt många trådar här. Många saker man "inte bör göra" tycker en del ska modereras. Ser inte vad som är fel med att diskutera det istället. Moddarna är ju med i chatten dessutom.
Senast redigerad av Parvlon 2011-10-23 21:23:46, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav kullan » 2011-10-23 21:22:45

Jag anser att det blir onödigt med tjafs om regler i chatten just nu. Jag vill ha en mer skämtsam lättsam stämning mellan medlemmarna. Man diskuterar inte vad som är rätt tolkning av vilken regel i en chatt utan det kan man göra via ett PM med någon Moderator som TS föreslår. Precis som vi oxå ska ta privata diekussioner vi kan ha medlemmar emellan. Jag håller med TS till fullo.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav LostInAForest » 2011-10-23 21:32:59

Parvlon skrev:Det blir tjaffs om hur man "bör" bete sig i väldigt många trådar här. Många saker man inte "bör göra" tycker en del ska modereras. Ser inte vad som är fel med att diskutera det istället.


är inte helt förtjust i sånt tjafs i trådarna heller, och det är klart att man aldrig kommer komma tillrätta med allt sådant. vi är inga maskiner.
problemet är att det så lätt blossar upp och tappar alla proportioner i ett chattsammanhang.

diskutera problem är alltid bra. bara kanske inte om nya problem uppstår för att man diskuterar problemen på den plats de uppstod från början. jag hängde knappt med i det där resonemanget själv, men du kanske förstår hur jag menar?

den fråga vi isf får ställa oss är vilken funktion vi vill att chatten skall fylla.

edit: såg just ditt tillägg om att moddarna är med i chatten.

det är de dels inte alltid, det vore omöjligt. och dels är det möjligt att det vore en idé för dem att aktivt motverka att det blir just sådan dålig stämning genom att hänvisa till pm eller hit då sådana diskussioner dyker upp.
Senast redigerad av LostInAForest 2011-10-23 21:37:53, redigerad totalt 1 gång.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Parvlon » 2011-10-23 21:35:46

LostInAForest skrev:är inte helt förtjust i sånt tjafs i trådarna heller, och det är klart att man aldrig kommer komma tillrätta med allt sådant. vi är inga maskiner. problemet är att det så lätt blossar upp och tappar alla proportioner i ett chattsammanhang.
Det är inte alltid kul att veta andras åsikter, håller med.

Men om man nu ser att det är onödigt stora proportioner i chatten ang. något specifikt så är det ju enkelt att starta en tråd i forumet om detta, ge länken i chatten och sen (eventuellt) skita i att läsa tråden.

den fråga vi isf får ställa oss är vilken funktion vi vill att chatten skall fylla.
Vet inte om det finns någon annan än att slå ihjäl tid.

edit: såg just ditt tillägg om att moddarna är med i chatten.

det är de dels inte alltid, det vore omöjligt. och dels är det möjligt att det vore en idé för dem att aktivt motverka att det blir just sådan dålig stämning genom att hänvisa till pm eller hit då sådana diskussioner dyker upp.
Ok, tycker alltid att nån mod är därinne när jag kollat men kan vara en tillfällighet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-10-23 21:44:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav kullan » 2011-10-23 21:40:08

Jag skulle vilja att chatten skulle kunna funka som forumets fikarum. Samtal på en social och lättsam nivå. det får gärna bli lite flamsigt och tramsigt oxå. så länge man slipper tjafset. Och jag tror på fullaste allvar att forumet skulle vinna på att göra flera mindre chattrum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Dagobert » 2011-10-23 21:54:36

kullan skrev:Och jag tror på fullaste allvar att forumet skulle vinna på att göra flera mindre chattrum.

Kanske skulle chatten vinna på det, men inte forumet, väl?
Ju vettigare chatt desto färre vettiga foruminlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav kullan » 2011-10-23 22:01:19

Dagobert skrev:
kullan skrev:Och jag tror på fullaste allvar att forumet skulle vinna på att göra flera mindre chattrum.

Kanske skulle chatten vinna på det, men inte forumet, väl?
Ju vettigare chatt desto färre vettiga foruminlägg.


Ja men ibland kan jag se att vissa kommer in till chatten bara för att börja tjafsa. Om det fanns 3-4 olika chattrum så skulle man kunna gå till varje och se vilka som var aktiva på dom olika ställena. dom man trivs med stannar man hos.

Det kommer nog att bli vettiga inlägg i ämnestrådarna ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Magnus » 2011-10-23 22:01:50

kullan skrev:Jag skulle vilja att chatten skulle kunna funka som forumets fikarum. Samtal på en social och lättsam nivå. det får gärna bli lite flamsigt och tramsigt oxå. så länge man slipper tjafset. Och jag tror på fullaste allvar att forumet skulle vinna på att göra flera mindre chattrum.

Jag håller med allt Kullan säger!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Fenren » 2011-10-23 22:09:12

vi är för få aktiva för att ha fler chattar. det skulle bli väldigt öde där...


om det ställer till för mycket problem är det nog bättre att stänga ned chatten helt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Sheyen » 2011-10-23 22:10:17

kullan skrev:Ja men ibland kan jag se att vissa kommer in till chatten bara för att börja tjafsa. Om det fanns 3-4 olika chattrum så skulle man kunna gå till varje och se vilka som var aktiva på dom olika ställena. dom man trivs med stannar man hos.

Det kommer nog att bli vettiga inlägg i ämnestrådarna ändå.

+1!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Abbreviation » 2011-10-23 22:35:40

De diskussioner som hållits kring moderering hade inte varit nödvändiga om moderatorkåren tagit sig tid att förtydliga vad dåligt formulerade regler faktiskt innebär.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-23 23:08:56

Abbreviation skrev:De diskussioner som hållits kring moderering hade inte varit nödvändiga om moderatorkåren tagit sig tid att förtydliga vad dåligt formulerade regler faktiskt innebär.

Exakt vad är det du inte förstår?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Abbreviation » 2011-10-23 23:50:51

KrigarSjäl skrev:
Abbreviation skrev:De diskussioner som hållits kring moderering hade inte varit nödvändiga om moderatorkåren tagit sig tid att förtydliga vad dåligt formulerade regler faktiskt innebär.

Exakt vad är det du inte förstår?

Det finns ingenting kvar som jag inte förstår men innan det kom förtydliganden trodde jag att regeln innebar någonting annat än vad den tydligen innebär. Detta har jag redan informerat dig om i vår tidigare diskussion på chatten. Förtydligande har nu skett men detta kom efter diskussionerna om moderering (i alla fall de jag deltagit i) och således anser jag att dessa diskussioner inte hade varit nödvändiga om förtydligandet kommit tidigare. Om moderatorkåren väljer att använda sig av egna definitioner av olika ord torde det ligga dem, snarare än den enskilda användaren, till last då regler bryts på grund av dess otydlighet.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Wine » 2011-10-24 10:24:48

Kanske skulle det finnas en diskussionstråd angående regler, varför de finns, kanske lite om vad som kan anses höra till god ton men inte kanske står i reglerna?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Miche » 2011-10-24 10:42:27

Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav LostInAForest » 2011-10-24 11:14:45

Wine skrev:Kanske skulle det finnas en diskussionstråd angående regler, varför de finns, kanske lite om vad som kan anses höra till god ton men inte kanske står i reglerna?


det tycker jag är ett mycket bättre alternativ än att chatten skall översvallas av sådana inte alltid helt vänskapliga diskussioner. då får dessutom fler möjligheten att tycka till när det är relevant, än de som befinner sig i chatten just då.

jag tror att det skulle kunna vara en idé att formellt definiera chattens funktion, liksom de olika forumen har olika inriktning så kan chatten också få det - och även om man inte kan hålla ett topic på samma sätt så finns det ändå möjlighet att ange en huvudsaklig inriktning. till exempel i stil med: "chatten fungerar lite som forumets fikarum, här hålls lättsamma, informella diskussioner av mer social natur", eller annan lämplig formulering passande syftet med chatten. vilket alltså känns lite oklart för närvarande.

(edit: stavfel)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: att diskutera moderering etc i chatten.

Inläggav Wine » 2011-10-24 11:21:57

LostInAForest skrev:jag tror att det skulle kunna vara en idé att formellt definiera chattens funktion, liksom de olika forumen har olika inriktning så kan chatten också få det - och även om man inte kan hålla ett topic på samma sätt så finns det ändå möjlighet att ange en huvudsaklig inriktning. te x i stil med: "chatten fungerar lite som forumets fikarum, här hålls lättsamma, informella diskussioner av mer social natur", eller annan lämplig formulering passande syftet med chatten. vilket alltså känns lite oklart för närvarande.


Det låter som en bra idé också tycker jag. Om en massa inlägg i chatten handlar om personangrepp eller elaka antydningar t.ex. så verkar det ju som att det spårat ur kan jag tycka i alla fall och jag skulle nog inte tycka det var trevligt att vara där då men jag använder inte chatten och är heller ingen van chattare eftersom jag inte chattar överhuvudtaget.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in