Botemedel mot asperger, du kan bli normal! (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tar du det?

Ja
57
28%
Nej
118
59%
Vet inte, osäker, kanske
26
13%
 
Antal röster : 201

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Fighterbabe » 2011-10-18 22:28:19

OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav lollo_testar » 2011-10-19 9:26:13

Fighterbabe skrev:OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
ja håller sjukt mycket med!
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav empatisk » 2011-10-19 20:34:40

Intressant tanke och tråd. Intressant också att så få personer har svarat JA.

Jag håller med vad imperativ skrivit till stor del och svarar utan tvekan JA. För mig har AS alltid varit en förbannelse. Det finns så mycket mer jag skulle vilja få ut av livet som AS hindrar mig ifrån.

Visst vissa AS-egenskaper skulle jag dock inte vilja vara utan som min empati och mitt enorma kunskapsintresse, men tanken på att bara kunna vara utan att behöva tänka får mig att drömma bort och tänka på en värld som jag önskar fanns (för mig)
empatisk
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2011-10-15
Ort: Skåne. Sveriges huvudstad.

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav kullan » 2011-10-19 21:10:05

Nej. det finns säkert biverkningar med det oxå. Man ska inte manipulera med kroppen så mycket.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Joakoni » 2011-10-19 21:24:32

Nej... Det är ju JAG (om jag nu har Asperger). Min personlighet, min identitet. Vem skulle jag vara då?... Vem fastställer normen?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav vadloink » 2011-10-20 2:18:50

Det finns en roman om det där. Margaret Moon? Måste kolla.

Idén om ett botemedel bygger på tanken att Asperger skulle ha enbart biologiska orsaker. Det är jag extremt skeptisk inför.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Joakoni » 2011-10-20 8:49:28

lollo_testar skrev:
Fighterbabe skrev:OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
ja håller sjukt mycket med!

Vilka av era besvär skulle ni vilja bli av med då?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Miche » 2011-10-20 9:44:57

Igångsättningssvårigheterna vore väldigt skönt att slippa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav lollo_testar » 2011-10-20 10:32:40

En till på igånngsättningssvårighetrna. Klockan ringde sju men ligger fortfarande i sängen...
Stelheten i kroppen och allt det dära,igångtänkandet som är nödvändigt för att huvudtaget komma igåbg med kallprat,träning, påklädnad och allt möjligt
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav xlnt » 2011-10-20 12:40:52

Vilken knasig fråga. Vadå "normal"?

För övrigt finns det redan nu väldigt mycket man kan göra för att på sikt minska ner dom autistiska dragen, som i sig också brukar minska lite med åren av sig själv. Fast det beror mest på vad man gör för något med sitt liv.

Jag tror att om de som har AS på mild nivå bara såg till att motionera regelbundet, tränade sig socialt, åt ordentligt (inkl. ta kosttillskott), sov ordentligt (jag tar Circadin för sömnen), samt lärde sig om personlig utveckling så skulle många utav dessa individer få en mkt positiv utveckling med mindre svårigheter.

Den neurologiska grunden är ju dock kvar såklart, och helt "botad" från sin autism blir man kanske inte i första taget, men min poäng är att man nog kan minska ner svårigheterna en del på sikt med rätt åtgärder. Det är vad jag tror iaf. baserat på egna erfarenheter.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav sugrövmanövern » 2011-10-20 14:29:50

xlnt skrev:(jag tar Circadin för sömnen
Rävgift, överdos Melatonin i depotform. Jag var skitnöjd från början. Sedan förvandlades jag till ett vrak som inte orkade vara uppe mer än 5 minuter åt gången. Gick upp i vikt 60 kg. Fick manliga attribut såsom ölmage, rumpan försvann, stora bicepsmuskler, grövre anletsdrag etc. Skiten kickade igång en sjukdom eller kanske flera jag hade liggande på lur.

Melatonin skall icke ätas om det finns minsta misstanke om autoimmun sjukdom.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav xlnt » 2011-10-20 20:30:18

sugrövmanövern skrev:
xlnt skrev:(jag tar Circadin för sömnen
Rävgift, överdos Melatonin i depotform. Jag var skitnöjd från början. Sedan förvandlades jag till ett vrak som inte orkade vara uppe mer än 5 minuter åt gången. Gick upp i vikt 60 kg. Fick manliga attribut såsom ölmage, rumpan försvann, stora bicepsmuskler, grövre anletsdrag etc. Skiten kickade igång en sjukdom eller kanske flera jag hade liggande på lur.

Melatonin skall icke ätas om det finns minsta misstanke om autoimmun sjukdom.


ehm då hade väl läkaren sagt något om det till mig?
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Miche » 2011-10-20 20:34:30

Uppenbarligen har inte läkare läst i FASS där det står tydligt...
FASS skrev:Var särskilt försiktig med Circadin
om du har någon autoimmun sjukdom (där kroppen angrips av sitt eget immunförsvar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Kromatik » 2011-10-20 20:44:13

AS är för mig inget annat än en förbannelse. Hade det funnits ett botemedel hade jag utan tvekan tagit det.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Parvlon » 2011-10-20 20:59:33

sugrövmanövern skrev:Rävgift, överdos Melatonin i depotform. Jag var skitnöjd från början. Sedan förvandlades jag till ett vrak som inte orkade vara uppe mer än 5 minuter åt gången. Gick upp i vikt 60 kg. Fick manliga attribut såsom ölmage, rumpan försvann, stora bicepsmuskler, grövre anletsdrag etc. Skiten kickade igång en sjukdom eller kanske flera jag hade liggande på lur.Melatonin skall icke ätas om det finns minsta misstanke om autoimmun sjukdom.
Sinnes. Hur lång tid tog det och varför lade du inte av efter ett par tiotal kg? EDIT: eller det kanske du gjorde, du skriver att du blev sjuk.

xlnt skrev:ehm då hade väl läkaren sagt något om det till mig?
Knappast och är en rätt stor anledning till att jag inte hade tagit (låtsas)pillret som skulle påståtts bota AS.
Senast redigerad av Parvlon 2011-10-20 21:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav xlnt » 2011-10-20 21:05:49

Parvlon skrev:Knappast och är en rätt stor anledning till att jag inte hade tagit (låtsas)pillret som skulle påståtts bota AS.


Nej ett piller för att "bota AS" lär aldrig dyka upp. Finns inga genvägar till att minska svårigheterna, det kräver stort arbete.
Och gällande Circadin så tar jag det bara i nödfall.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Joakoni » 2011-10-20 21:11:19

Joakoni skrev:Nej... Det är ju JAG (om jag nu har Asperger). Min personlighet, min identitet. Vem skulle jag vara då?... Vem fastställer normen?

En poäng har jag missat. Mina barn skulle säkert må bra av en sådant botemedel för deras mamma.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Sotnosen77 » 2011-10-20 23:43:28

Jag skulle utan tvekan ta detta piller. Ser inget positivt med denna diagnos. vill bara bli av med den. Men det går ju tyvärr inte...
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Fighterbabe » 2011-10-21 0:32:24

Joakoni skrev:
lollo_testar skrev:
Fighterbabe skrev:OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
ja håller sjukt mycket med!

Vilka av era besvär skulle ni vilja bli av med då?


ALLA besvär! Det som är besvär/problem är väl inget att ha? De positiva delarna kan jag gärna behålla dock. Envishet i positiv bemärkelse, punktlighet, noggrann, pålitlig, plikttrogen, sinne för detaljer etc. Det är ju bra egenskaper om de används på rätt sätt, men blir ibland fel pga det sociala finliret som jag inte riktigt har kläm på i alla situationer.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Magnus » 2011-10-21 0:36:25

Eftersom jag inte vet säkert vad som är as inom mig så skulle jag nog låta bli, man vill ju inte riskera att känna och vara som en främling i sina egna och andras ögon! Man vet vad man har men inte vad man får!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Miche » 2011-10-21 9:13:04

Magnus skrev:Man vet vad man har men inte vad man får!

Word!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Joakoni » 2011-10-21 9:45:24

Magnus skrev:Eftersom jag inte vet säkert vad som är as inom mig så skulle jag nog låta bli, man vill ju inte riskera att känna och vara som en främling i sina egna och andras ögon! Man vet vad man har men inte vad man får!

Det är det som känns tveksamt, vilken del av mig är Asperger? "Härifrån och dit, jaha, då tar vi sågen..." Nej, det fungerar inte så.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav Thurizas » 2011-10-21 11:18:44

Joakoni skrev:
Magnus skrev:Eftersom jag inte vet säkert vad som är as inom mig så skulle jag nog låta bli, man vill ju inte riskera att känna och vara som en främling i sina egna och andras ögon! Man vet vad man har men inte vad man får!

Det är det som känns tveksamt, vilken del av mig är Asperger? "Härifrån och dit, jaha, då tar vi sågen..." Nej, det fungerar inte så.


Jag nickar och håller med.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!

Inläggav xayide » 2011-10-21 16:01:55

Skulle inte ta det, det skulle ju verkligen förstöra den jag vant mig med att vara och mina sjukt intressanta intressen skulle väl försvinna de med och NEJ det vill man inte. :!: :!:
Men fanns det nått piller som botade min rädsla för folk skulle jag nog inte tveka att ta det
xayide
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2011-08-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in