andra som "bor på landet" här?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-19 9:45:46

Hej
Finns det andra som bor på landet och/eller har djur här?
Jag och min man flyttade hit till detta hus i våras och har kämpat på sen dess.
Vi har hunnit skffa 3 gotlandskaniner och har min systers katter som "sommarjobbare" som nu har "förlängt vikariat" och min man har även nästan hunnit klart med hönshuset så antagligen till påsk så kommer vi ha hedemorahöns också. Vi har också börjat smått med odling (potatis såklart) men vi hann bara med 3 djupbäddar i år.

Jag älskar att bo här men det är lite jobbigt ibland då mycket ansvar är på mig då min man har sommarjobbat hela sommaren och nu har springvick på minst 50% och eftersom vi bor ca 4,5 mil från närmaste stad tar ju pendling en del för honom då han jobbar i stan. och jag har ju aktivitetsersättning för att jag inte orkar allt :?
så om ni som också bor "på landet" antingen har tips på hur jag kan underlätta för mig, komma igång (en svårighet för mig) eller om ni har samma problem att ja kan se att jag inte är ensam.

nää nu måste djuren ha mat

tack på förhand/ rapchic
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav MsTibbs » 2011-10-19 10:30:16

Jag är uppväxt på landet med hundar, höns, kaniner och en shetlandsponny. Bor nu i stad.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-10-19 12:04:28

rapchic skrev:Jag älskar att bo här men det är lite jobbigt ibland då mycket ansvar är på mig
Vad är det för ansvar som du har? Djurskötsel? Skötsel av hus? Jag menar var är det som skiljer sig från att bo i lägenhet?

rapchic skrev:så om ni som också bor "på landet" antingen har tips på hur jag kan underlätta för mig, komma igång (en svårighet för mig) eller om ni har samma problem att ja kan se att jag inte är ensam.
Vad är det du behöver komma igång med?

Jag bor sedan i somras i en husvagn på landet. Huset är i dåligt skick, men jag hoppas kunna flytta ner i källaren i vinter där vi nyligen gjutit nytt golv och idag kommer källarfönstren att levereras. I dagsläget finns varken el eller vatten igång, men el är beställt och djuborrningsbrunn finns, behövs väl en pump tror jag.

Jag ska bo där ensam, 4 mil från stan. Hjälpen får jag mestadels från farsan och brorsan.

Har hund och katter, och tänker skaffa höns och ankor sedan när huset är beboeligt och gården uppröjd, men det är inte aktuellt förrän tidigast nästa höst tror jag.

Orken tryter.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-19 13:05:22

mitt ansvar är i princip allt jag orkar :/
eftersom min man jobbar och ibland i en by så långt bort att han måste sova borta så är både inomhussysslor (disk, städ, tvätt, laga kläder m.m. men det har man ju i lägenhet också förutom tex eldning och om nått går sönder), djuren (mat, städning hos dom, gos m.m. men gos är inte så svårt att ge ;) ), odlingen (ogräsrensning mest), städning på gård och div andra gårdssysslor ( min farfar som ägde stället innan var duktig på att samla på sig skärp, och saker som att hämta in ved, sen till vintern skottning m.m.), jag har även största ansvaret för ekonomi och liknande.

min man har jobb och saker då man behöver kunna köra bil, traktor eller måste vara stark (handling gör vi tillsammans men jag kan inte göra det ensam tex, gräva djupbäddar och annat tungt gör vi båda men han gör mest eftersom han är starkast m.m.)

det är väl bara att vänja sig men det gör det inte mindre jobbigt just nu :(

sugis: jag skulle inte orka att bo här själv, det är starkt av dig.

ms tibbs: fick du hjälpa till hemma, jag växte också upp på landet (men vi hade bara kaniner och katter, eller ok när jag var jätteliten hade vi höns, grisar och odling också men då var jag för liten för att hjälpa)
vi gjorde inte det, mamma var för snäll :oops: vilket jag tycker är synd nu då jag måste lära mig allt från början.

kul att höra att man inte är helt ensam med att tycka det är jobbigt
(tog upp likande på ett annat forum och fick frågan "men vad gör du då?")
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav MsTibbs » 2011-10-19 13:39:59

rapchic skrev:ms tibbs: fick du hjälpa till hemma, jag växte också upp på landet (men vi hade bara kaniner och katter, eller ok när jag var jätteliten hade vi höns, grisar och odling också men då var jag för liten för att hjälpa)
vi gjorde inte det, mamma var för snäll :oops: vilket jag tycker är synd nu då jag måste lära mig allt från början.


Jag fick städa mitt eget rum och ta min del av resten av huset. Bära hö och åka traktor, ponnyn var min så den skulle ryktas, vattnas matas och transportaras från/till hage, rida och köra kärra. Hundarna behövde promeneras. Kaninerna var mina också. Givetvis var mitt ansvar mindre då jag inte var så gammal, men göra grejer var självklart, ut i stallet före skolan och liknande.

Moderator: Reparerade citatet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-19 14:39:15

städa mitt eget rum fick vi också (eller att vi tog det vi föredrog och hjälpte till med de andra rummen tex gillade jag att våttorka och min syster att dammsuga så hon dammsög mitt rum och jag dammtorkade hennes, men plocka upp gjorde vi såklart i vårt eget rum) och hjälpa till vid lite större städningar och när vi var äldre fick vi tvätta själv. kaninerna turades vi om med eftersom vi hade en kanin var.

men ibland var mamma lite av en hemhjälp för oss :oops: inte tänkte man på det då men nu... man hade nog varit mer förberedd om man hjälp till hemma :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Dagobert » 2011-10-19 15:05:47

Jag bor på landet i egen stuga sen 22år, har katt och gör just inget annat än bor numera.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav MrWin » 2011-10-19 15:49:57

Både og.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav calima » 2011-10-20 6:57:28

Jag bodde på landet i 20 år.
Med höns, kalkoner, gäss, ankor, grisar, katter och hundar. Jobbade 60% natt. Vedeldning, trädgårdsland, växthus och en sambo som vanligvis låg ute på jobb fem dagar i veckan.
Det funkade fint. Jobbigt, tungt men förmodligen den bästa perioden i mitt liv. Hittils :-)

Så blev det två ungar med två års mellanrum. Då blev det lite för mycket för mig. Jag hade ständigt dåligt samvete för att jag inte hann med allt så där bra som jag ville och hade svårt att njuta av tillvaron. Inte bra.
När jag blev singel var jag klok nog att låta trädgårdlanden växa igen. Så här i efterhand inser jag at jag borde gjort mig av med fler djur också.
Men det funkade i allafall ett par år. Vedhanteringen knäckte mig. Det var itne roligt att ägna varje ledig stund under vår/försommar med att kapa och klyva de 30 kubik som gick åt.
Jag sålde huset och flyttade in till stan med bio, simhall och skola inom cykelavstånd. Det gillade ungarna.

Nu, när de närmar sig vuxenlivet, har vi flyttat ut på landet igen :-) och jag bara njuter. Skog och fält är hemma!
Men den här gången skall jag vara försiktig med att dra hit en masa djur. Jag hade för mycket förra omgången på landet. Den här gången skall jag se till att få tid att njuta!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-20 8:17:31

calima: var det lika "enkelt" i början då allt var nytt
jag brukar ha problem att klara av en lägenhet då jag nyss flyttat, även om det bara är några hus bort :oops:
men sen kan det funka, jag har bara lååång invänjningsperiod :oops:
jag hoppas att det är problemet just nu och inte att att ha "hus" är för mkt,
fö det känn som, om jag inte klarar av "det fysiskt lätta" då jag går hemma ensam hur ska jag då klara jobb :?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav calima » 2011-10-20 8:39:55

Det var lika enkelt/svårt hela tiden, fast på olika sätt.

I början var det jobbigt för att allt var nytt. Innan jag arbetat fram effektiva rutiner tog allt orimligt mycket tid. Men när jag väl fått ordning på "dagsschemat" blev det lättare.
Det var så förbaskat roligt i början! Allt var nytt och spännande och man hade så mycket förhoppningar och så många planer.

När man fått ordning på dagsrutinerna var det enkelt. Men då "byggde man ut". Skaffade fler djur och större odlingar, drog på sig en massa fler sysslor och då blev det svårt igen. Men roligt på ett annat sätt.
Man lärde sig rutinerna, fick en bra rytm och skaffade fler djur och var tillbaka på ruta ett ...

Mitt "problem" var att djuren förökade sig svindlande fort och precis allt jag satte i landet växte som ogräs.
Jag vet inte hur många fjäderfän jag hade som mest men vet att jag lätt hade kunnat överleva med en bråkdel.

Ett tips i all välmening:

Skynda långsamt!!! Ta inte på dig för mycket för fort.
Börja i liten skala, känn noga efter om du verkligen orkar och vill ta på dig mer. Och tag aldrig på dig så mycket att det blir en belastning!!!
Det är så lätt hänt att man jobbar mer än man njuter och så skall det inte vara.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-20 8:48:01

trust me jag försöker att hålla i handbromsen så hårt jag kan, tyvärr är min man ganska inpulsiv (tex har han velat skaffa höns från dag ett trots att vi inte hade hönshus, jag tänker att vi skaffar dom till våren ungefär för den hönsrasen vi tänker ha lägger knappt ägg på vintern så då blir det mkt foder för ingenting)
som tur är vet jag hur man kan lura han till tvsoffan ifall jag behöver en vilodag ;)

nä men allvarligt. jag försöker att skynda långsamt, men med tex själva flytten kan man ju inte skynda långsamt (det är ju bara ca ½ år sen) + vi hade bröllop i sommar :oops: så nu när första sommaren är över kan jag nog börja skynda långsamt på riktigt :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav calima » 2011-10-20 8:56:04

Bra att du tänker dig för!!

Inga höns som hålls normalt lägger ägg under vintern. Det är bara äggfabrikernas hönor som med ljus och värme drivs till att lägga året runt. Och det är rent djurplågeri!
Höns som tvingas värpa året runt drabbas ofta av äggledarinflammationer och slits ut långt i förtid. Äggfabrikernas hönor blir inte äldre än 18 månader.

Vilken ras funderar ni på? Jag har haft ett otal olika raser, de flesta svenska ursprungshöns från genbanksbesättningar. Blommehöns och hedemorahöns är mina favoriter. Men jag funderar på att skaffa en mycket liten flock bohus-dalshönor till våren.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav calima » 2011-10-20 8:58:55

Åh, nu läste jag om första inlägget och såg att det är hedemora som gäller.

En fantastisk liten ras!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Sotnosen77 » 2011-10-20 11:07:18

Vi bor på landet. Det enda djur vi har är en katt. Vi har bott i hus i 1 år nu, det är mycket att göra har vi märkt. Stor skillnad från att bo i lägenhet. Vedeldning, klippa gräs, rensa ogräs, ta hand om de grönsaker frukter och bär vi har, snöskottning mm. Plus att det är ett gammalt hus så vi behöver isolera och renovera en del. Mycket jobb, men det har funkat hittills. Jag är mammaledig nu så jag är hemma hela tiden, men jag undrar hur det kommer gå sen när jag börjar jobba igen...
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-20 11:47:36

calima skrev:Bra att du tänker dig för!!

Inga höns som hålls normalt lägger ägg under vintern. Det är bara äggfabrikernas hönor som med ljus och värme drivs till att lägga året runt. Och det är rent djurplågeri!
Höns som tvingas värpa året runt drabbas ofta av äggledarinflammationer och slits ut långt i förtid. Äggfabrikernas hönor blir inte äldre än 18 månader.

Vilken ras funderar ni på? Jag har haft ett otal olika raser, de flesta svenska ursprungshöns från genbanksbesättningar. Blommehöns och hedemorahöns är mina favoriter. Men jag funderar på att skaffa en mycket liten flock bohus-dalshönor till våren.


jag valde att skriva "knappt" eftersom vi hört om folk med hedemora som hade tänt en värmelampa för att värma hönshuset då det var kallt och hönsen reagerade på ljuset och började värpa, men vi tänker låta dom ha sin vintervila. vad vi har förstått man man frysa ägg bara man delar på gulan och vitan och ägg håller ganska länge i kylskåp också så så mkt kris på ägg på vinterna blir det nog inte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav LostInAForest » 2011-10-20 11:49:33

jag avundas er som vågar!

jag har iofs bott i stan i precis hela mitt liv med endast några sommarlov hos släktingar på mer eller mindre landsbygd + lite sommarstuga/torp nu som stor. jag älskar att vara på landet, men jag är tveksam till om jag skulle klara av arbetet med att faktiskt bo så i längden.

synd att man inte kan bo på landet bara ibland.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav rapchic » 2011-10-20 12:42:24

LostInAForest skrev:jag avundas er som vågar!

jag har iofs bott i stan i precis hela mitt liv med endast några sommarlov hos släktingar på mer eller mindre landsbygd + lite sommarstuga/torp nu som stor. jag älskar att vara på landet, men jag är tveksam till om jag skulle klara av arbetet med att faktiskt bo så i längden.

synd att man inte kan bo på landet bara ibland.

vi har en obebodd stuga på gårn :wink:
nää på alvar är den inte riktigt i uthyrningsskick men jag vill gärna i framtiden hyra ut den så att det inte blir så ensamt här
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav calima » 2011-10-20 14:04:37

LostInAForest skrev:synd att man inte kan bo på landet bara ibland.


Om du nöjer dig med en liten billig lägenhet som vinterbostad så kanske du kan ha råd emd ett halvmodernt torp hyfsat nära stan?

Jag har en kompis som gör så. Hennes torp är helt omodernt så hon åker in till lägenehten och tvättar/duschar sommarhalvåret.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav LostInAForest » 2011-10-21 9:17:18

rapchic skrev:vi har en obebodd stuga på gårn :wink:
nää på alvar är den inte riktigt i uthyrningsskick men jag vill gärna i framtiden hyra ut den så att det inte blir så ensamt här


då kommer jag på dirren! :wink:

det tror jag är en jättebra idé, om inte annat så för stackars stadsbor som vill slippa allt och "vara sig själva för en stund". :D
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav LostInAForest » 2011-10-21 9:20:23

calima skrev:Om du nöjer dig med en liten billig lägenhet som vinterbostad så kanske du kan ha råd emd ett halvmodernt torp hyfsat nära stan?

Jag har en kompis som gör så. Hennes torp är helt omodernt så hon åker in till lägenehten och tvättar/duschar sommarhalvåret.


men då blir det krångligt med djur...
tycker man måste ha åtminstone höns, annars räknas det inte! :wink:
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav Miche » 2011-10-21 9:27:36

LostInAForest skrev:tycker man måste ha åtminstone höns, annars räknas det inte! :wink:

Aha, du vill locka dit räv, rovfåglar och kanske en och annan varg...

Det är vad som hände när vi hade höns, en höna blev kvar ensam i några veckor efter rävens härjningar, sen vet jag inte vem det var som tog henne, kanske en duvhök... (Vargen lyckades aldrig komma nära, jag skrämde den kanske när jag var ute med hunden, den tvärvände in i skogen igen när den fick syn på mig.)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav calima » 2011-10-21 10:44:27

LostInAForest skrev:tycker man måste ha åtminstone höns, annars räknas det inte!


Man kan "hyra" sommarhöns :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: andra som "bor på landet" här?

Inläggav LostInAForest » 2011-10-21 13:34:34

calima skrev:Man kan "hyra" sommarhöns :-)


ah, det visste inte jag. smart!

fast frågan är om jag ens skulle fixa en hel sommar, med tanke på hur mitt hem ser ut ibland. :roll:
ett annat problem är att jag inte har körkort, och att min sambo förmodligen inte är jättepigg på att lämna staden.

framförallt är det nog så att jag är feg, ärligt talat. det är ett väldigt stort steg för en betongunge som jag. men drömmen finns där...
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in