Vill vi ha tillbaka chatten?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ha tillbaka chatten?

Ja
42
71%
Nej
17
29%
 
Antal röster : 59

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Zirre » 2011-10-13 23:45:28

Nefarious skrev:Det där håller jag inte med om. Visst har några tjafsat lite grann, men ingen har varit medvetet elak såvitt jag vet.


Nä precis, inte så vitt DU vet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-13 23:52:45

Lämna chatten eller ge svar på tal, svårare än så är det inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Sheyen » 2011-10-14 7:25:10

Nefarious skrev:Det där håller jag inte med om. Visst har några tjafsat lite grann, men ingen har varit medvetet elak såvitt jag vet.

Jag har haft misstankar om att vissa nyligen har varit medvetet elaka mot mig i chatten, men det var inget som jag ville anmäla. Det verkade mest vara trams på samma nivå som sandlådebråk. Jag valde att svara och sedan kände jag mig nöjd, helt enkelt. Jag har ingen lust att anmäla minsta lilla tjafs, för jag har lärt mig att moderatorerna inte uppskattar det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Miche » 2011-10-14 8:37:07

I chatten kan mindre diskussioner lätt spåra ur, det kan bildas konstellationer med flera mot en osv och är det en medlem som har ett horn i sidan på en annan medlem så uppstår dessa konstellationer och urspårningar snabbt som attan. Om man då som "mobbad" hakar på så verkar det som om motståndarna triggas, och triggar varandra till värre och värre angrepp.

Bra jobbat Sheyen, jag tror inte att det mesta som skrivs är illa ment och har något egentligt syfte att skada (det förekommer säkert undantag). Om alla som känner sig angripna först räknar till tio och gör en liten analys av det som skrivits så kommer ni säkert fram till att det egentligen inte var illa ment det som skrevs (och är det illa ment ska ni givetvis anmäla om det behovet finns).

Man kanske sa se chatten som en liten kopia av verkligheten, det som händer där mellan två eller flera personer är ungefär vad som händer IRL, diskussioner uppstår, människor känner sig kränkta, dock utan att det (oftast) egentligen är illa ment, det kanske är en bra träning för många av oss att hantera sådana situationer då det är "skarpt läge".

Jag tycker att det känns som om chatten nu faktiskt fungerar rätt bra, jag och andra moderatorer har tittat in lite då och då samt läst i arkivet och ingen av oss har mig veterligen hittat några oegentligheter. Draget att tillsätta två chattare med väldigt olika värderingar som chattmoderatorer verkar även ha bidragit till ett bättre klimat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Zirre » 2011-10-14 9:45:22

Det är bara att kontatera, en del klarar inte av realtiden i en chat.
Sen att en del gläds åt att en andra blir "pisst off" är faktiskt väldigt taskigt även om det så bara är på en chat.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Magnus » 2011-10-14 9:51:20

Tycker det fungerar bra med chatten, går lite fort ibland men det är sånt man får ta!
Sen att vissa här inne inte kan låta bli att jävlas med andra så är det väl bara så att dom är skitstövlar helt enkelt!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-14 11:04:51

Fast sen så menar alla kanske inte illa med det de säger även om det tolkas så. Att uttrycka sig klumpigt är ju trots allt något som tillhör AS samt att misstolka det andra säger. Istället för att bli sur när man tror att nån är elak mot än kan man ju fråga vad personen verkligen menar.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Nefarious » 2011-10-14 12:44:00

KaosPrinsessa skrev:Fast sen så menar alla kanske inte illa med det de säger även om det tolkas så. Att uttrycka sig klumpigt är ju trots allt något som tillhör AS samt att misstolka det andra säger. Istället för att bli sur när man tror att nån är elak mot än kan man ju fråga vad personen verkligen menar.


Ja. I de småtjafsen jag bevittnat så har det definitivt varit kommunikationssvårigheter och klumpighet som satt igång det, inte elakhet. Man får tänka på att vara så tydlig som möjligt i chatten, och iställt för att tända till direkt istället fråga "hur menar du nu?"
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-14 12:54:44

Nefarious skrev:Ja. I de småtjafsen jag bevittnat så har det definitivt varit kommunikationssvårigheter och klumpighet som satt igång det, inte elakhet. Man får tänka på att vara så tydlig som möjligt i chatten, och iställt för att tända till direkt istället fråga "hur menar du nu?"

Ja exakt. Vilket tyvärr kan vara svårt ibland. Nått jag vet av egen erfarenhet.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-10-14 13:22:29

Men herregudmund har ni redan hunnit bråka i den nya chatten? Sjuka djur! Gillar man inte läget - klicka bort chattfönstret. Hur in i helsikes svårt kan det vara????
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Zirre » 2011-10-14 14:48:13

Det är som någon tidigare sagt, i en chatt går det fort, man hinner inte alltid tänka på vad som sägs och vad som.sagts innan det kommer nya meningar. Detta medför att orden går om varandra och nan kan inte heller altid göra pass mycket scrollback att man kan gå tillbaka och se vad son egentligen sagts. Missförstånd kan då ske.
Sen att folk inte orkar vara tydliga och förklara sig så att missförstånd inte ska ske det gör inte saken bättre.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-14 15:17:02

Zirre skrev:Det är som någon tidigare sagt, i en chatt går det fort, man hinner inte alltid tänka på vad som sägs och vad som.sagts innan det kommer nya meningar. Detta medför att orden går om varandra och nan kan inte heller altid göra pass mycket scrollback att man kan gå tillbaka och se vad son egentligen sagts. Missförstånd kan då ske.
Sen att folk inte orkar vara tydliga och förklara sig så att missförstånd inte ska ske det gör inte saken bättre.

Det låter som att chattmediet inte är din grej.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav MrWin » 2011-10-14 15:33:10

Et ja fra meg selv jeg aldri har chatta her før.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Zirre » 2011-10-14 16:23:41

KrigarSjäl skrev:
Zirre skrev:Det är som någon tidigare sagt, i en chatt går det fort, man hinner inte alltid tänka på vad som sägs och vad som.sagts innan det kommer nya meningar. Detta medför att orden går om varandra och nan kan inte heller altid göra pass mycket scrollback att man kan gå tillbaka och se vad son egentligen sagts. Missförstånd kan då ske.
Sen att folk inte orkar vara tydliga och förklara sig så att missförstånd inte ska ske det gör inte saken bättre.

Det låter som att chattmediet inte är din grej.

Tro vad du vill kommer ändå aldrig säga om du har rätt, desdutom är detta slutdiskuterat.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-14 16:27:14

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-14 16:45:32

:lol:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav nallen » 2011-10-14 22:54:39

slackern skrev:Märker moderatorerna att någon medvetet provocerar en annan medlem även om det inte bryter mot reglerna ge varningar.
Min kursivering.

Den där attityden både irriterar och skrämmer mig. Antingen är det som skrivits mot reglerna och då skall personen straffas - oavsett anledningen till att det skrevs (inklusive okunskap). Annars är det enligt reglerna och följaktligen tillåtet - oavsett hur olämpligt det än är eller hur provocerande du eller någon annan tycker att det är.

Olämpligt är inte samma sak som otillåtet!
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav lhollo » 2011-10-15 10:44:52

märker att bråket diskuteras, jag erkänner att jag var en av dem som var med i bråket (tror jag det har varit typ 2 bråk...vad jag känner till) så förlåt jag var korkad. kan ni släppa det nu?
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav slackern » 2011-10-15 15:58:23

Bra att moderatorerna är hårda och stängt av folk från chatten för att motverka fortstatt tjafs :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Zirre » 2011-10-15 16:13:01

Rätt behövlig avstängning. särskilt då det inte gick att lösa i chatten. Är det så svårt att säga förlåt?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav slackern » 2011-10-15 16:16:56

Zirre skrev:Rätt behövlig avstägning.


Bra att du ser det så :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-15 17:56:57

Zirre skrev:Rätt behövlig avstängning. särskilt då det inte gick att lösa i chatten. Är det så svårt att säga förlåt?

-Är det så svårt att hålla sig borta från chatten om man inte klarar av det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Meppe » 2011-10-15 18:21:23

Annars så är det ju möjligt att reda ut missförstånd i chatten också. Enda som krävs är viljan från bådas sida, och att man går igenom vad som hänt, hur man förstod det och vad som avsågs. Svårare är det inte. Och jo, det går att komma dit från att sitta och förolämpa varann.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Zirre » 2011-10-17 0:25:19

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in