Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav Kimmelie » 2011-10-09 18:14:12

Jag vill försöka få ut så lång batteritid som möjligt i min netbook, och tänkte försöka skräddary en linuxdist för det.
Några saker jag undrar över är:
* Vilken linuxkärna är strömsnålast? Jag vet att 2.6.38 + alla nyare drar betydligt mer än de äldre, så frågan är vilken av de äldre som är lämpligast.
* Är det bäst med 32 el. 64-bitars, ur batterisynpunk? Netbooken har stöd för båda, 1 GB RAM. (Asus Eeepc 1015PN)
* Vilken fönsterhanterare drar minst? (Alternativ till openbox, jag vill inte ha nån DE.)
* Tips på lämplig dist att utgå ifrån?
* Vad ska man tänka på när det gäller vilka processer som startar automatiskt? Tex vilka kan man stänga av och vilka behövs?

Andra tips?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav Miche » 2011-10-09 19:57:39

Kimmelie skrev:Andra tips?

Leta runt på forum bland entusiaster (men jag är bra nyfiken, det är kul att du är så entusiastisk)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-09 23:12:50

Inte så mycket till svar kanske, men jag postar det ändå. Intressant frågeställning tycker jag, har aldrig själv försökt optimera mina laptops på det sättet.

Tips på lämplig dist att utgå ifrån?

Jag skulle säga någon distribution där du själv lätt kan skräddarsy ditt system, såsom Arch Linux, Gentoo eller Slackware. Om du inte kört någon av dem förut kan jag rekommendera Arch Linux - det är väldigt väldokumenterat och lätt att komma in i.

Vilken fönsterhanterare drar minst? (Alternativ till openbox, jag vill inte ha nån DE.)

XMonad drar nog väldigt lite :) Det är dock en tiling manager.
Annars finns t ex Window Maker och WindowLab. De borde dra lite mindre än *box.
(Möjligen ett dåligt svar, för jag vet inte innebörden av "DE".)

Vad ska man tänka på när det gäller vilka processer som startar automatiskt? Tex vilka kan man stänga av och vilka behövs?

I Arch Linux kör jag bara med ett fåtal demoner; network, hal, crond, alsa, sshd, osv. Sedan finns det ju för laptops laptop-utils eller laptop-mode eller vad det heter, vilket ger energisparfunktioner. Även cpufrequtils är värt att ha med.

Sedan vet jag inte vilka program utöver de grundläggande du tänkt ha på din laptop. När det kommer till t ex browsers, finns det ju mycket bättre alternativ i energisynpunkt än Firefox, Chrome, osv. Bästa fallet är väl links eller lynx, som är textbaserade browsers, men många enklare grafiska browsers finns också.

Skärmens ljusstyrka borde du också sänka för att förlänga batteritiden, då skärmen drar väldigt mycket energi.

Om du hittar svar på fråga 1 & 2, får du gärna posta dem här.
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Re: Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav Sammelsurium » 2011-10-10 8:08:31

Phoronix har gjort lite mätningar på strömförbrukningen under olika distributioner. Främst större distrubutioner som Fedora och Ubuntu, har jag för mig.

Phoronix har dock anklagats för att inte ha riktig koll på vad de skriver om av olika Linux-utvecklare, så man får kanske ta testerna med en nypa salt.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav Kimmelie » 2011-10-10 9:26:34

Tech Mathetes skrev:
Tips på lämplig dist att utgå ifrån?

Jag skulle säga någon distribution där du själv lätt kan skräddarsy ditt system, såsom Arch Linux, Gentoo eller Slackware. Om du inte kört någon av dem förut kan jag rekommendera Arch Linux - det är väldigt väldokumenterat och lätt att komma in i.


Jag har precis installerat Arch på min stationära, och blev nästan förälskad i den. :D Så jag hade tänkt försöka få in den i netbooken också, men det gick inte lika bra. De dubbla grafikkorten, Intel + Nvidia, ställer till det. Nvidiakortet går inte att stänga av, där försvinnar ca halva batteritiden...

En begränsning i vad som är möjligt är att jag har mobilt bredband, och är beroende av att kunna chroota från nån annan dist för att slutföra installationen tills jag kan logga in grafiskt. Jag provade att installera CTKArch, bla för att den har Linux 2.6.37, men när jag startat om efter installationen blev skärmen svart (2 sekunder efter att jag sett text-login.)

Live-CDn med CTKArch totalhängde sig när jag försökte öppna Wicd för att koppla upp mig på Internet, försökte 2 ggr, och LiveCDn med Archbang fick svart skärm precis efter jag sett inloggningssidan. Så jag vet inte om det går att fixa felet, jag tror iaf. (läste nånstans) att man måste ha Pacman på den dist man chrootar från för att kunna installera nåt. Så jag misstänker att jag får ge upp tanken på Arch på netbooken...

Gentoo och LFS (Linux From Scratch) står på min att-göra-lista när jag blir fri från mitt mobila bredband... Slackware har jag också tänkt på, men den iso:n är på 1/4 av min månadsranson... (10 GB /mån) Har inte varit tillräckligt motiverad än för att ladda ner den, men jag ska nog kolla upp den lite mer, om den är värd att satsa på. Det är ju helt klart kul om man kan ha kontroll över systemet, själv välja exakt vilka komponenter man har osv...

Tech Mathetes skrev:
Vilken fönsterhanterare drar minst? (Alternativ till openbox, jag vill inte ha nån DE.)

XMonad drar nog väldigt lite :) Det är dock en tiling manager.
Annars finns t ex Window Maker och WindowLab. De borde dra lite mindre än *box.
(Möjligen ett dåligt svar, för jag vet inte innebörden av "DE".)


DE = Desktop Environment, dvs KDE, Gnome, Xfce och LXDE. Så ditt svar var bra, jag ska kolla upp dem.

Tack för de andra bra tipsen också. Jag letar vidare i den intressanta djungeln. :-)Happy
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09


Re: Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav bittin » 2011-10-10 14:10:06

Jag gillade att köra Debian testing med wmii på min gamla netbook
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-15 9:04:24

Kimmelie skrev:Jag har precis installerat Arch på min stationära, och blev nästan förälskad i den. :D Så jag hade tänkt försöka få in den i netbooken också, men det gick inte lika bra. De dubbla grafikkorten, Intel + Nvidia, ställer till det. Nvidiakortet går inte att stänga av, där försvinnar ca halva batteritiden...

Hmmm, det måste gå att stänga av på något sätt. Ska söka lite efter det.

Har tyvärr ingen erfarenhet av CTKArch eller Archbang. Men hur menar du med att skärmen blev svart med CTKArch? Du fick alltså inte ens någon prompt?

Kimmelie skrev:Gentoo och LFS (Linux From Scratch) står på min att-göra-lista när jag blir fri från mitt mobila bredband... Slackware har jag också tänkt på, men den iso:n är på 1/4 av min månadsranson... (10 GB /mån) Har inte varit tillräckligt motiverad än för att ladda ner den, men jag ska nog kolla upp den lite mer, om den är värd att satsa på. Det är ju helt klart kul om man kan ha kontroll över systemet, själv välja exakt vilka komponenter man har osv...

Har en bekant som är frälst på Gentoo. Fördelen är att alla program kompileras på datorn, vilket optimerar dem. Nackdelen är då förstås att installationer tar mycket längre tid. Installationen av Gentoo tar också mycket längre tid än installationen av Arch Linux, som bara tar en kvart för den som är van.

Slackware-distron kommer väl i 4 isos? Eller dessa delar kanske också finns sammanslagna i en enda iso på ~2.5 GB? Så som jag minns det krävs dock bara den första av fyra ison för att få igång ett Slackware-system.
Det finns också ett paketsystem till Slackware faktiskt kan jag nämna, om man vill undvika att reda ut dependencies själv. slapt-get heter det.

Lycka till med LFS :) Har själv försökt mig på det, men det kräver mycket tid och engagemang. Finns inget bättre sätt att lära sig Linux på dock.
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Re: Vilken Linuxdist ger längst batteritid?

Inläggav Kimmelie » 2011-10-15 13:35:11

Tech Mathetes skrev:
Kimmelie skrev: De dubbla grafikkorten, Intel + Nvidia, ställer till det. Nvidiakortet går inte att stänga av, där försvinnar ca halva batteritiden...

Hmmm, det måste gå att stänga av på något sätt. Ska söka lite efter det.


De kanske har fått fram nån lösning på det nu. I vintras läste jag om nån som provat "allt" och kommit fram till att det inte gick...

Jag provade för ett tag sen Bumblebee, som skulle funka med senaste Ubuntu på min netbook, men jag fick det inte att fungera, och tyckte dessutom att den betedde sig underligt efter det, så jag har inte vågat försöka igen...

Hittade nyligen en sida på Archs wiki om nåt annat program för det, acpi_call, men när jag skulle ladda ner det stod det att det var outdated. Nån skrev nånstans att den hade(?) gått ihop med Bumblebee. Får väl se om jag gör ett nytt försök med nåt av dem...
Lite länkar:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Asus_EEE_PC_1015pn
http://linux-hybrid-graphics.blogspot.com/

Tech Mathetes skrev:Har tyvärr ingen erfarenhet av CTKArch eller Archbang. Men hur menar du med att skärmen blev svart med CTKArch? Du fick alltså inte ens någon prompt?

Prompten försvann efter 1-2 sekunder...

Vet inte hur välgjord CTKArch är, med tanke på att den som gjort den glömt ta bort sina konfigurationer från rc.conf... Tex bland moduler var ifyllt nouveau - alla har ju inte Nvidia... Och IP-adresser var ifyllda för nätverk... Jag vill hellre installera Arch från scratch för att ha bättre kontroll över vad som blir installerat, och att ingenting är ändrat från standardkonfigurationerna. Men jag skulle gärna vilja ha kärnan från CTKArch (2.6.37)...

Jag tog bort CTKArch och började installera Arch på den. Nu går det i alla fall att starta upp med nouveau-drivaren och logga in grafiskt. (Det fick bli openbox igen.) Har inte kommit så långt än, men misstänker att det inte blev så lyckat... Tex. så markerade jag att den skulle installera linux26-lts (linux-kärnan 2.6.32), men glömde avmarkera den nyaste så båda blev installerade. Men när jag installerade uppdateringarna råkade jag ut för mkinitcpio-buggen, så den fick inte ordning på den äldre kärnan, och jag lyckades inte få det att fungera med den buggfix-lösning jag läste om. Några timmar senare kom en uppdatering som åtgärdade buggen, men det var ju så dags... Den kan alltså bara starta upp med den nyaste kärnan, som äter upp batteriet...

Funderar på att börja om, och prova 32-bitarsversionen och se om det blir nån skillnad. Med nuvarande inställningar är batteritiden bara ca 2,5 timmar, dvs det kortaste någon dist haft hittills...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in