Min man har Asperger (och jag mår dåligt)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min man har Asperger (och jag mår dåligt)

Inläggav Minmanochvi » 2011-10-07 22:50:11

Min man har Asperger.

Han är:
Kall
Självvisk
Saknar sympati och empati
Klarar inte av att umgås med andra folk

Det ända han vill är att göra sina hobbyin. Detta skulle han kunna göra i 10-20 timmar
Ibland när vi pratar så går han in i sin egen värld. Hans blick fastnar och han försvinner.
Alla hans negativa känslor o tankar lägger han över på mej
Alltid deprimerad.

Är det nån mer anhörig som ha det så här?
Hur mår ni? Och hur står ni ut?
Jag mår skit
Minmanochvi
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-10-07

Re: Min man

Inläggav Parvlon » 2011-10-07 23:17:00

Det låter inte som ett typiskt aspergerproblem men det typiska svaret vore nog att lämna honom eftersom du verkar tycka att han inte uppskattar dig.

Eller försök få med honom till nån typ av relationsexpert, vad och vem det nu kan vara. Kanske är det så att han bara inte inser vilken skada han gör.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Min man

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-08 1:51:14

Om din man lider av depression behöver han framför allt hjälp med depressionen och om du inte orkar med att leva med en deprimerad människa så bör du söka stöd utifrån.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Min man

Inläggav 3111so » 2011-10-08 2:42:43

Att göra något åt depressionen kan göra underverk på flera av de andra punkterna. En av de viktigaste, om inte DEN viktigaste punkten att ta tag i. En relationsexpert skulle kunna lätta upp en aning också.
3111so
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-09-18

Min man

Inläggav Minmanochvi » 2011-10-08 7:45:36

Jag har försökt o ta me han till parterapi. Men då förstör han de me. Han känner sig kränkt o då går han inte mera. Vi har en bebis också. Han e uppe hela natten o sen sover han till 11 -12
Han förstår Inte att de e han som e problemet. Utan det är alltid jag. Jag får all skit hemma. Allt!! Och alltid.
Minmanochvi
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-10-07

Re: Min man

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-08 9:40:07

Troligtvis förstår ni inte varandra särskilt bra och kan därför inte kommunicera. Var rak och tydlig till att börja med.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min man

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-08 9:41:13

Minmanochvi skrev:Min man har Asperger.
Han är :
Kall
Självvisk
Saknar sympati och empati

Hur menar du här? Är han direkt och medvetet elak?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min man

Inläggav calima » 2011-10-08 10:08:22

Minmanochvi skrev:Min man har Asperger.
Han är :
Kall
Självvisk
Saknar sympati och empati


Jag anser inte att man kan säga att det hör ihop med en aspergerdiagnos, har aldrig mött någon aspie som kan beskrivas på det viset. Generellt låter det som en skitstövel i allmänhet.

Om jag skulle gissa på en diagnos hade jag sagt narsissist.

Du skall inte behöva ta skit i en relation, inte behöva må skit. Speciellt inte med tanke på att du har en baby.

Om din man inte vill ta sitt ansvar i er relation och försöka lösa era problem skall du kanske överväga om det inte vore bäst för ert barn att slippa växa upp i en så dålig relation.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Min man

Inläggav atoms » 2011-10-08 10:10:03

Hur länge har ni varit tillsammans och hur länge har han betett sig illa?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18084
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Min man

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-08 10:43:03

Vad gör du själv när du tycker att du får skit, Minmanochvi?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Min man

Inläggav Minmanochvi » 2011-10-08 11:07:31

Ibland tror jag verkligen att han e elak för att han vill vara elak. Han har fått diagnosen för 6 månader sedan.
Han e inte kabel att tex trösta Våran son när han e lessen. Han kan inte trösta mej heller. Han tänker bara på sig själv hela tiden .
De e klart att jag kan lämna han mej vi har vatt ett par i 5 år nu. Plus att jag har ingen familj eller några nära vänner till mej som jag kan flytta in hos. Lägenheten är hans. Jag har betalningsanmärkningar så jag kommer inte kunna ta lån eller få en lägenhet på mycket länge.
Ibland när jag tittar på han så känner jag avsky!
Han har en sjuk relation med siin mor. Hon skyddar honom ifrån allt . Och han är över 40.
Usch vilken soppa detta är. Jag har förlorat många vänner på grund av han och hans betende.
Usch
Minmanochvi
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-10-07

Re: Min man

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-08 11:14:13

Jaha. För det första ska du inte stanna hos karln bara för att du är ekonomiskt beroende av honom. Om det är det som är anledningen till att du stannar kommer du att fara mer illa ju längre det varar. Om du sen ska flytta eller inte kan jag inte avgöra men det kan säkert vara nyttigt med en paus om det går att ordna.

För det andra så är det inte konstigt om hans mor överbeskyddar honom ifall han haft svårigheter i hela sitt liv. Det är kanske inte bra men det är naturligt.

För det tredje så kan det mycket väl vara så att han inte är kapabel att trösta dig antingen beroende på att han inte förmår sätta sig in i din situation, inte vet hur han ska göra eller mår för dåligt själv för att klara av det. Det bästa du kan göra är att söka hjälp och stöd för ditt eget mående. Jag undrar fortfarande hur du själv beter dig när han som du beskriver "lägger över all sin skit på dig".
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Min man

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-08 14:21:50

Att han är så modersbunden när han är 40+ tycker jag låter lite suspekt. Jag skulle vilja säga något så enkelt som "säg åt karln att klippa navelsträngen" men det är kanske inte så enkelt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min man

Inläggav jonsch » 2011-10-08 14:41:32

Om du vill lämna honom så gissar jag att du ganska "lätt" kan få socialens stöd; om du säger på socialen att du tänker lämna honom och att du inte vill lämna ert barn i mannens vård så gissar jag att socialen är på din sida.

Och i så fall kan du förhoppningsvis få hjälp med att skaffa en lägenhet, trots betalningsanmärkningar.

Men det är bara som jag gissar. Någon här vet kanske bättre besked?

/ J

Moderator: Rättade ett relevant skrivfel (se nedan).
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Min man

Inläggav Iridia » 2011-10-08 14:57:20

Jag tror som du, jonsch. Skulle jag göra i samma situation.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Min man

Inläggav jonsch » 2011-10-08 15:05:41

Mhm, Iridia!

Måste bara rätta en bokstav jag lyckades trycka fel.

vad jonsch inte skrev:...så gissar jag att socialen är på din sida.


Jag skrev "sin" istället för "din" men "din" skall det alltså vara!

Så vad jag menar är att jag gissar att socialen skulle vara på din sida, minmanochvi. Sådär, nu blev det tydligt och rätt. Efter handfullen efterkorrigeringar.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Min man

Inläggav milve » 2011-10-08 17:13:02

Han har fått diagnosen för 6 månader sedan. Är det ingen som har hjälpt er efter det?
Ingen skiner som en sol efter att ha fått diagnos. Han behöver ju hjälp. Och vad hade han som du fastnade för eftersom han är din "man"?
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Min man

Inläggav Minmanochvi » 2011-10-08 17:26:06

Ni är så snälla som skriver o ger mej lite krafter. Jag är helt slut. Han suger all energi från mej.
Jag vet att det är inte normalt. Detta är inte för att han har Asberger. Han e psykiskt sjuk. Jag är rädd för han. Vad han tänker o va han ska göra. Jag är helt slut. Hans mamma vet inte hur han mår o hur han är. Hon tror att hon har en sån perfekt son.
Han gör inget för oss alls. Inget! Jag Borde lämna han. På måndag ska jag ringa socialen o prata me dem
Tack !
Minmanochvi
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-10-07

Re: Min man

Inläggav Tiblan » 2011-10-08 17:48:20

Du kan ju också höra av dig till en Kvinnojour så kanske du kan få hjälp där.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Min man

Inläggav Wine » 2011-10-08 18:01:19

Minmanochvi skrev:Han gör inget för oss alls. Inget! Jag Borde lämna han. På måndag ska jag ringa socialen o prata me dem
Tack !


Lycka till och hoppas det går bra för dig, att det löser sig för dig på något sätt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Min man

Inläggav mikael » 2011-10-08 19:07:48

Minmanochvi skrev:Min man har Asperger.
Han är :
Kall
Självvisk
Saknar sympati och empati
Klarar inte av att umgås med andra folk
Det ända han vill är att göra sina hobbyin. Detta skulle han kunna göra i 10-20 timmar
Ibland när vi pratar så går han in i sin egen värld. Hans blick fastnar och han försvinner .
Alla hans negativa känslor o tankar lägger han över på mej
Alltid deprimerad.
Är det nån mer anhörig som ha det så här?
Hur mår ni? Och hur står ni ut?
Jag mår skit

Min personlighet är aspergare?
Nä alla med AS har sin personlighet.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Min man

Inläggav calima » 2011-10-08 20:10:08

Minmanochvi skrev:Detta är inte för att han har Asberger. Han e psykiskt sjuk. Jag är rädd för han. Vad han tänker o va han ska göra


Du skall inte vara kvar om du är rädd!!
Enbart din rädsla borde vara tillräckligt för att soc ställer upp och hjälper dig och ditt barn.
Trots dina betalningsanmärkningar kan de hjälpa dig med bostad.

Din baby mår inte bra av att du är rädd, allt du känner påverkar babyn. Jag vet att det kan vara svårt att bryta relationer hur eländiga de än är, hur illa man än far av förhållandet.
Men tänk på ditt barn, det kanske kan blir lättare att gå då.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Min man

Inläggav Minmanochvi » 2011-10-08 20:15:45

De e klart att jag tänker på mitt barn. Jag tänker alltid på han. Alltid.
På måndag ska jag ringa socialen. Det är så mycket jag vill skriva här , saker som har hänt osv , jag vet bara inte vart jag ska börja . Det är så mycket jag behöver få ur mej . Vart ska jag börja?
Han e inte snäll. Ända gången han visar kärlek är när han sitter me sitt. Då är han så äckligt nöjd. Blääää
Minmanochvi
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-10-07

Re: Min man

Inläggav Miche » 2011-10-08 20:57:30

Tiblan skrev:Du kan ju också höra av dig till en Kvinnojour så kanske du kan få hjälp där.

Risken att kontakta socialen kan vara att de plötsligt får för sig att de vill placera om barnet enligt LVU (sådant händer tyvärr), Kvinnojouren är ett betydligt mycket bättre alternativ då de ser till dig och barnets bästa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in