Obeviljat Bostadsbidrag (pga att jag är inneboende)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Miche » 2011-08-23 19:11:48

sony_galaxy skrev:
Zima33 skrev:Jamen då kan du ju ansöka om bostadstillägg - om du har ett hyreskontrakt och betalar hyra.


Jasså, okej.
så då behöver jag bara skriva ett hyreskontrakt,
och få bostadsbidrag även då jag är inneboende?

Inte bostadsbidrag, du kan söka bostadstillägg!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav kullan » 2011-08-23 19:19:08

Det finns väl inget som heter bostadsbidrag idag. Det heter väl bostadstillägg numera?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Miche » 2011-08-23 19:28:35

kullan skrev:Det finns väl inget som heter bostadsbidrag idag. Det heter väl bostadstillägg numera?

Båda bidragen finns, en del kan få båda, en del bara ena, de flesta inget av dem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav kullan » 2011-08-23 19:29:35

Miche skrev:
kullan skrev:Det finns väl inget som heter bostadsbidrag idag. Det heter väl bostadstillägg numera?

Båda bidragen finns, en del kan få båda, en del bara ena, de flesta inget av dem.


Jaha! Då vet jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Miche » 2011-08-23 19:31:18

Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav sony_galaxy » 2011-10-06 18:32:21

KaosPrinsessa skrev:Jag är inneboende och har bostadstillägg till min aktivitetsersättning.


Okej,
behövde du skriva hyreskontrakt med dina föräldrar om ett belopp? Om så, fick du det fulla beloppet ni skrev i kontraktet från försäkringskassan,
eller värderade dom beloppet du får i bostadstillägg själva?
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav sony_galaxy » 2011-10-06 19:47:11

Abbreviation skrev:Soc har väl bara skyldighet att täcka upp om man hamnar under deras existensminimumgräns? (Normalbelopp på ca 3600 kvar efter hyran.)


Okej, för när socialförvaltningen betalade mitt boende så fick jag 3500 kronor per månad, vilket var för boendet och mat och diverse.

Hur räknar socialen egentligen på det med att täcka upp hyran och sånt?
Räknar de ut vad hyran skulle vara för mig, och räkna upp om jag skulle hamna under det med 3600 kvar efter hyran, eller hur är det egentligen?

Men om jag skulle ha ett hyreskontrakt där det står avtalat att jag betalar 2700 kronor i månaden, (vilket skulle sätta mig under den 3600 kronors gränsen)
Skulle socialen motsatt sig det på basis att jag inte fick mycket mer innan, eller skulle de som innan nämnt, satt ett eget beslut?.
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Miche » 2011-10-06 20:10:56

Jag är inneboende hos morsan med kontrakt på 3000:- vilket beviljats av socialen, de ville se hennes hyresspec för att bevilja (hon betalar mer än det dubbla plus el mm).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav ragnevi » 2011-10-09 14:59:00

Om du bor hos din mormor och har aktivitetsersättning så kan du ansöka om bostadstillägg på halva hyreskostnaden. Däremot så kan du inte ansöka om bostadsbidrag, vilket inte är någon nackdel för dig eftersom detta normalt är betydligt lägre, men jag tycker det är märkligt att Försäkringskassan inte har informerat dig om detta när du ansökte.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Zima33 » 2011-10-09 15:21:37

ragnevi skrev:men jag tycker det är märkligt att Försäkringskassan inte har informerat dig om detta när du ansökte.

Det är inte märkligt, de anser att man ska ta reda på sånt själv. När jag fick aktivitetsersättning så ansökte jag om bostadsbidrag men råkade sen läsa om bostadstillägg så jag ringde och drog tillbaks den för att ansöka om bostadstillägg i stället.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Miche » 2011-10-09 15:54:11

Finns ingen som helst anledning att dra tillbaka en ansökan (bättre med en ansökan för mycket än en för lite, med lite tur kanske de beviljar ett belopp för bostadsbidraget), en del har rätt både till bostadsbidrag och bostadstillägg!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Zima33 » 2011-10-09 16:05:36

Jag hade inte fått både och. Som student fick jag 200:- i bostadsbidrag 8) och då hade jag ju mindre i inkomst.
Hade jag inte dragit tillbaks den så skulle jag ju blivit återbetalningsskyldig ändå.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav LostInAForest » 2011-10-09 19:43:31

jag skulle hämta en ansökningsblankett för bostadstillägget nere på lokala fk för några år sen och då visste infodiskdamen inte ens om att det existerade utan propsade på att det var bostadsbidrag jag ville ha. jag fick sen låna skrivare av min soctant och skrev ut en extra från fk:s hemsida som jag gick och gav till fk-damen. ordning och reda skall det vara! :wink:

jag var då inneboende hos min mor och det var inga problem alls att få bostadstillägget beviljat. man får inte för hela beloppet (alltså halva hyran/det som står på inneboendekontraktet i det här fallet) utan upp till 80% om jag inte minns fel. (alltså 80% av halva hyran. det här blev förvirrande känner jag.)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav nano » 2011-10-09 22:19:12

sony_galaxy skrev:
Beslut

Försäkringskassan har beslutat att inte bevilja din ansökan om bostadsbidrag.

Försäkringskassans motivering
Du kan inte få bidrag för bostadskostnaden eftersom du hyr rum i en bostad där den som äger bostaden själv bor.

Bestämmelser som beslutet grundar sig på


Försäkringskassan kan bara bevilja bostadsbidrag från och med den månad ansökan lämnas in och som längst för tolv månader framåt.
För att få bostadsbidrag så ska du vara bosatt och folkbokförd i den bostad som ansökan avser.



Min fråga är: Kan jag göra något? Är detta beslutet ett som Försäkringskassan kommer stå fast vid oavsett om det omprövas eller har jag missat något?
Men bestämmelsen som försäkringskassan grundar sin motivering på har ju inget med varandra att göra.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Obeviljat Bostadsbidrag

Inläggav Miche » 2011-10-10 0:28:35

nano skrev:
sony_galaxy skrev:
Beslut

Försäkringskassan har beslutat att inte bevilja din ansökan om bostadsbidrag.

Försäkringskassans motivering
Du kan inte få bidrag för bostadskostnaden eftersom du hyr rum i en bostad där den som äger bostaden själv bor.

Bestämmelser som beslutet grundar sig på


Försäkringskassan kan bara bevilja bostadsbidrag från och med den månad ansökan lämnas in och som längst för tolv månader framåt.
För att få bostadsbidrag så ska du vara bosatt och folkbokförd i den bostad som ansökan avser.



Min fråga är: Kan jag göra något? Är detta beslutet ett som Försäkringskassan kommer stå fast vid oavsett om det omprövas eller har jag missat något?
Men bestämmelsen som försäkringskassan grundar sin motivering på har ju inget med varandra att göra.

Sopskallen på FK har ju skrivit fel regel:
fk.se skrev:Du kan få bostadsbidrag oavsett om du äger bostaden eller hyr den men du kan inte få bidrag till bostadskostnader om du är inneboende.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in