Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Sotnosen77 » 2011-10-06 15:12:30

Jag är nyfiken på om fler än mig har fått diagosen autistiskt syndrom? Verkar inte vara så vanligt att få denna diagnos. Iallafall inte utan att ha utvecklingsstörning. Jag har alltså ingen utvecklingsstörning.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Jagers » 2011-10-06 15:14:53

Då har du aspergers syndrom??? eller har jag missat nått?

alternativt HFA (hög-fungerande autism) ??
Senast redigerad av Jagers 2011-10-06 15:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Sheyen » 2011-10-06 15:16:40

Jag har diagnosen "autistiskt syndrom" (högfungerande autism). Jag är inte utvecklingsstörd.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Sotnosen77 » 2011-10-06 15:19:15

Som jag fattar det är AS och autistiskt syndrom väldigt lika. Jag förstår inte riktigt skillnaden.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Sheyen » 2011-10-06 15:28:29

Sotnosen77 skrev:Som jag fattar det är AS och autistiskt syndrom väldigt lika. Jag förstår inte riktigt skillnaden.

Vad jag vet så är skillnaden att personer med HFA (autistiskt syndrom) har haft en språkförsening, medan personer med AS inte har haft det.

Det kan ju vara fler skillnader, men jag vet inte vilka de andra skillnaderna i så fall är.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav shibedibato » 2011-10-06 15:46:40

Jag har också diagnosen autistiskt syndrom, den sägs vara "tyngre" än Asperger och de som får diagnosen autistiskt syndrom brukar ha svårare symtom.

Den här delen finns inte i diagnoskriterierna för Asperger, minst 1 av dessa ska vara uppfylld:
(2) Kvalitativ avvikelse i kommunikativ förmåga tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) försenad talutveckling eller total avsaknad av talat språk utan försök att kompensera för detta genom att använda andra sätt att kommunicera, t.ex. gester och pantomim (kommunikativt ”joller” har ofta saknats);
(b) relativ oförmåga att inleda och upprätthålla samtal (i förhållande till den aktuella språkliga utvecklingsnivån), med ett ömsesidigt kommunikativt utbyte med den andra personen;
(c) stereotypt och repetitivt språkbruk eller idiosynkratisk användning av ord eller meningar;
(d) brist på varierade låtsaslekar eller (i lägre ålder) socialt härmande lek.


Även:
B. Försening eller abnorm funktion inom minst ett av följande områden med debut före tre års ålder: (1) social interaktion, (2) språk som syftar till social kommunikation eller (3) symboliska lekar eller fantasilekar.


Varför man säger att autistiskt syndrom är en "tyngre" diagnos kan vara för att fler diagnoskriterier måste uppfyllas. För Asperger krävs det 3, för Autism krävs det 6.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav shibedibato » 2011-10-06 15:52:53

Sheyen skrev:
Sotnosen77 skrev:Som jag fattar det är AS och autistiskt syndrom väldigt lika. Jag förstår inte riktigt skillnaden.

Vad jag vet så är skillnaden att personer med HFA (autistiskt syndrom) har haft en språkförsening, medan personer med AS inte har haft det.

Det kan ju vara fler skillnader, men jag vet inte vilka de andra skillnaderna i så fall är.


Att man inte får ha en kognitiv eller språklig försening för Asperger (som du sa Sheyen). Förmågan att klara sig själv, nyfikenhet och adaptivt beteende ska överensstämma med normal intellektuell utveckling. Att man haft onormala intressen är inte heller nödvändigt, före tre års ålder, för en Aspergerdiagnos.

Vid autism ska det synas tydligt före tre års ålder, finnas tydliga symtom.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav shibedibato » 2011-10-06 17:12:37

Jagers skrev:Då har du aspergers syndrom??? eller har jag missat nått?

alternativt HFA (hög-fungerande autism) ??


Det finns autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning. 70% uppskattningsvis har också diagnosen mental retardation, således har 30% med diagnosen inte någon utvecklingsstörning.

Aspergers syndrom är inte detsamma som normalintelligenta autister. Allt beror på symtom.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav calima » 2011-10-06 17:57:42

Enligt alla utredare jag mött är enda skillnaden AS och HFA den språkliga utveckingen, HFA'are börjar prata senare.
Ingen har sagt att HFA på något sätt skulle vara "tyngre" eller att de med den diagnosen skulle ha större/svårare/fler problem. Och jag har frågat.

Det finns aspies som har svårare symtom och HFA'are som har lätta. Spektrat av problem är stort och det går inte att dra några definitiva gränser.

Att det egentligen inte finns några större skillnader är väl en orsak till att både Asperger och HFA förmodligen kommer att försvinna som diagnos. Alla hamnar i kategorin Autismspektratillstånd och personens styrkor/svagheter skall framgå och poängteras på ett mer genomarbetat sätt än nu.

Vilket jag tycker är bra.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav shibedibato » 2011-10-06 18:16:33

Vilket namn "autism spectrum disorder" kommer att få på svenska vet vi inte än.

Det är skillnad i både diagnoskriterier och antalet diagnoskriterier mellan asperger och autism. Svårighetsgraden är omdiskuterad många gånger, en del säger att autism hos normalbegåvade är synonymt med Asperger, andra inte.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav calima » 2011-10-06 18:37:29

shibedibato skrev:Vilket namn "autism spectrum disorder" kommer att få på svenska vet vi inte än.


Nej, men arbetsnamnet verkar vara "autismspektratillstånd" och jag vet flera läkare som använder det begreppet redan nu

shibedibato skrev:Svårighetsgraden är omdiksuterad många gånger, en del säger att autism hos normalbegåvade är synonymt med Asperger, andra inte.


Det är riktigt. Det finns två "läger", som vanligt kan man kanske tillägga. Men just för att det är omöjligt att dra några definitiva gränser anser jag att det är bättre att ha _en_ diagnos och sedan göra tillägg för varje enskild person.

Utåt, bland "vanligt folk" är diagnosen tämligen ointressant. Viktigare är att olika myndigheter kan få ett bättre och klarare begrepp om varje enskild person som söker hjälp. Alla aspies fungerar inte likadant, att ha diagnosen HFA innebär inte automatiskt att personens svårigheter är "värre".

Jag läste ett kul citat någonstans: "Asperger’s is just a polite way to name autism." :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav shibedibato » 2011-10-06 18:57:32

Jag tycker också att en endaste diagnos på samtliga är väldigt bra, men det håller inte så många med om.

För mig är det viktigt att jag inte säger Asperger utan Autism. Jag kan knappt prata och göra mig förstådd är ännu svårare, men jag har ingen utvecklingsstörning för det. Därför är det en skillnad för mig. Att andra vet att det är Autism och inte Asperger är på samma sätt självklart (både myndighet och vanligt folk), jag har såklart alla övriga problem som följer med också. Aspergerare är kända för att prata mycket. :)

Det tar lång tid för mig att skriva, ibland orkar jag inte göra det så mina stunder här på forumet har varit i perioder. Att hitta ord är särskilt svårt och oftast får jag ta en synonym eller något annat eftersom ordet jag letar inte kommer fram. När jag pratar är det såklart värre, tre-ords meningar fungerar ibland men oftast är det både energikrävande och jobbigt.

För de som kan prata obehindrat förstår jag om de tycker Asperger är synonymt med HFA, för mig är det inte en självklarhet.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav calima » 2011-10-06 19:13:46

Jag förstår hur du tänker och att det är viktigt för dig.

Själv undviker jag begrepper "autism" mycket beroende på att jag arbetat med utvecklingsstörda. Jag har väldigt svårt för att frigöra mig från de assossiationer jag får när jag hör ordet autism. Och jag tycker att det förtfarande är väldigt vanligt att folk just tänker "utvecklingsstörd" när de hör ordet autistisk. Min son har diagnosen HFA och det är många som fällt kommentaren "Jag visste inte att han var utvecklingsstörd" ...

Själv har jag "renodlad störning inom autismspektrat". Min diagnos kan väl sägas vara autism men jag tycker det är lättare att säga Asperger. Jag klassas inte som utvecklingsstörd i allafall, inte omgående ...
Men iofs assossierar många till psykopat i stället vilket kanske inte är bättre det :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-06 22:08:32

Jag är diagnostiserad med autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning.
Varför jag fick den och inte AS är för att jag har vissa kommunikativa problem som folk med AS inte ska ha, kognitiva förseningar och att jag ligger långt efter på social interaktion och låg efter på nått med lekar. (av de kriterier autistiskt syndrom har som ej AS har minns jag att läkaren sa att jag uppfyllde 2-B & C samt alla tre på B kriteriet) (lärde mig prata i tid men använde inte språket som man brukar)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Nirodha » 2011-10-07 11:50:39

Jag har diagnosen atypisk autism, och jag trodde att autistiskt syndrom var ungefär samma sak. Nu inser jag att det inte är det. Min diagnos brukar nog anses vara lättare än asperger, eftersom jag inte uppfyller alla kriterier för AS.
Nirodha
Ny medlem
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-10-06

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav shibedibato » 2011-10-07 14:16:34

Nirodha skrev:Jag har diagnosen atypisk autism, och jag trodde att autistiskt syndrom var ungefär samma sak. Nu inser jag att det inte är det. Min diagnos brukar nog anses vara lättare än asperger, eftersom jag inte uppfyller alla kriterier för AS.


Vet du vilket tillägg du har till din diagnos? Debutålder/Symtomatologi?

Det kan faktiskt vara så att du t ex inte hade ett normalt utvecklat språk före 3 års ålder och således inte kan få diagnosen Asperger men saknar tillräckligt med kriterier för autistiskt syndrom. Förstår du?
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Sotnosen77 » 2011-10-16 18:50:42

Tack för alla svar. Nu har jag fått lite mer info om hur det ligger till. Det är inte lätt att förstå alla diagnoser och koder och kriterier. Men nu förstår jag lite iallafall.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-10-18 8:43:41

Jag har diagnosen Autistiskt Syndrom eller samma diagnos som min lillebror fast utan utvecklingsstörning. Jag kan visserligen prata men det är jobbigt och tröttar mig lätt.
Ibland kan jag vara hur glad och nöjd som helst men bli enormt besvärad av att behöva yttra ens ett enda ord. Jag vet inte om det hänger ihop, men det verkar irritera människor enormt.
Jag kan inte heller inleda och upprätthålla ett samtal och har aldrig kunnat, även om jag verkligen försöker.
Jag berättade vad jag mindes från min barndom under utredning, saker som förbryllade mig och annat som mina föräldrar inte har koll på att jag hade problem med. Jag var aldrig typen som berättade sånt.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-05 14:09:16

Jag har fått diagnosen HFA. Skulle inte påstå att jag är mer "funktionshindrad" än folk jag vet har fått diagnosen AS.
Jag upplevde att min diagnosutredning var välgjord, att man lyssnade på mig, etc. Som jag förstod det så valde överläkaren att sätta just diagnosen HFA för att det i hennes mening skulle leda till att jag får rätt till fler och rätt hjälpåtgärder.
Nu har jag visserligen tagit del av rätt få av dessa under mina år som "diagnostiserad", men ändå... Som jag förstått är skillnaden rätt oväsentlig i praktiken.

Däremot verkar människor i min omgivning vara mer bekanta med termen "Asperger Syndrom" än "Autistiskt Syndrom, Högfungerande". Så jag väljer i vanliga fall vara säga AS. Däremot när det kommer till myndighetspersoner, mm, så kan jag anta att autistiskt syndrom låter mer allvarligt än Asperger syndrom.
Ingen språkförsening skedde i mitt fall.

Till sist, vad jag förstått så har det varit tal om att slå ihop diagnoserna/samla dem under samma samlingsnamn. Har bara läst om detta i förbifarten dock.
Men vad jag förstår så skulle det helt enkelt bara koncentrera två, mer eller mindre, likadana funktionshinder under ett och samma namn.
Den kliniska bilden är ju fortfarande enormt olika även bland människor som har AS/HFA. Jag skulle definitivt placera mig bland de mer högfungerande i skalan. Även om det givetvis finns en viss "grundproblematik" (eller hur man väljer att uttrycka det) där.
Om jag inte hade andra hälsoproblem så ifrågasätter jag om min diagnos ens skulle ha varit nödvändig.

Så kort sagt, det är mer eller mindre samma sak. Generellt sett.
Även fast olika diagnosmanualer/människor inte håller med varandra i nuläget. Tror att man för sig själv en tjänst om man försöker hålla koll på vad den allra senaste informationen är i alla fall. Istället för att utgå från en bok från 1995 eller något.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-11-05 14:17:22

calima skrev:Jag läste ett kul citat någonstans: "Asperger’s is just a polite way to name autism." :-)


Hahaha!
It's funny. Because it's true.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav sansula » 2011-11-08 14:34:36

Vad jag läst mig till så är vi aspisar lika autistiska som Rainman, enda skillnaden är att vi motverkar problemen med hög intelligens. Menar du att du inte har låg intelligens? För såvitt jag vet så är väl autism en utvecklingstörning.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Banzai » 2011-11-08 14:59:38

sansula skrev:Vad jag läst mig till så är vi aspisar lika autistiska som Rainman, enda skillnaden är att vi motverkar problemen med hög intelligens. Menar du att du inte har låg intelligens? För såvitt jag vet så är väl autism en utvecklingstörning.

Då har du missuppfattat, man kan ha autism utan utvecklingsstörning. Jag tar mig friheten att citera ett av de andra inläggen i denna tråd:

calima skrev:Enligt alla utredare jag mött är enda skillnaden AS och HFA den språkliga utveckingen, HFA'are börjar prata senare.
Ingen har sagt att HFA på något sätt skulle vara "tyngre" eller att de med den diagnosen skulle ha större/svårare/fler problem. Och jag har frågat.

Det finns aspies som har svårare symtom och HFA'are som har lätta. Spektrat av problem är stort och det går inte att dra några definitiva gränser.

Att det egentligen inte finns några större skillnader är väl en orsak till att både Asperger och HFA förmodligen kommer att försvinna som diagnos. Alla hamnar i kategorin Autismspektratillstånd och personens styrkor/svagheter skall framgå och poängteras på ett mer genomarbetat sätt än nu.

Vilket jag tycker är bra.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav slackern » 2011-11-08 15:04:39

sansula skrev:Vad jag läst mig till så är vi aspisar lika autistiska som Rainman, enda skillnaden är att vi motverkar problemen med hög intelligens. Menar du att du inte har låg intelligens? För såvitt jag vet så är väl autism en utvecklingstörning.


Krävs bara ett IQ över 70 för att få diagnosen AS. Vet inte om jag skulle kalla någon som har ett IQ över 70 för att ha hög intelligens.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vilka har fått diagnosen autistiskt syndrom?

Inläggav Nirodha » 2012-03-06 14:55:34

shibedibato skrev:
Nirodha skrev:Jag har diagnosen atypisk autism, och jag trodde att autistiskt syndrom var ungefär samma sak. Nu inser jag att det inte är det. Min diagnos brukar nog anses vara lättare än asperger, eftersom jag inte uppfyller alla kriterier för AS.


Vet du vilket tillägg du har till din diagnos? Debutålder/Symtomatologi?

Det kan faktiskt vara så att du t ex inte hade ett normalt utvecklat språk före 3 års ålder och således inte kan få diagnosen Asperger men saknar tillräckligt med kriterier för autistiskt syndrom. Förstår du?


Det är ingen som har pratat med mig särskilt mycket om den diagnosen. Jag har haft många psykdiagnoser, och de senaste åren har fokuset legat helt på bipolär sjukdom. Själv har jag börjat se många samband, och förstår att mina autistiska drag antagligen gett mig den känslighet som lett till alla andra psykiska problem...

Men ja, vad sa de efter utredningen? Atypisk autism / genomgripande störning i utvecklingen. I ett nyskrivet läkarutlåtande benämndes det som högfungerande autism. Jag hade inga problem med språket eller motoriken som barn.
Nirodha
Ny medlem
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-10-06

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in