Aspisar lagar mat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav lasseivägen » 2011-08-24 23:58:40

Allanna skrev:Jag tror att jag har så mycket lättare för att laga mat just för att det fallen inom ramen för mina intressen (Kost & Hälsa). Fast jag har noterat att jag kanske inte alltid gör som alla andra.

Matlagningen faller även hos mig innom ett av mina intressen.
Nämligen att äta gott.

Använder ofta inte recept, vilket gör att samma maträtt kan variera ganska mycket, beroende på vad som fins hemma. Nackdelen kan vara att det ibland är svårt att upprepa en utmärkt rätt.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Allanna » 2011-08-25 9:15:29

lasseivägen skrev:
Allanna skrev:Jag tror att jag har så mycket lättare för att laga mat just för att det fallen inom ramen för mina intressen (Kost & Hälsa). Fast jag har noterat att jag kanske inte alltid gör som alla andra.

Matlagningen faller även hos mig innom ett av mina intressen.
Nämligen att äta gott.

Använder ofta inte recept, vilket gör att samma maträtt kan variera ganska mycket, beroende på vad som fins hemma. Nackdelen kan vara att det ibland är svårt att upprepa en utmärkt rätt.


Det där känner jag igen, recept använder jag mer som en inspiration än vägledning. Smakar mig fram genom matlagningen, jag vet ju vad jag är ute efter för smak. Det är alltid lika larvigt roligt när man får fram den smaken man är ute efter :-)

En favorit är Biff Stroganoff, det är nästan hur gott som helst :-)
Debatten rasar hemma, svamp eller inte? Tomatpuré eller inte, annars är det en familjefavorit :-)
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav 424stil » 2011-10-03 16:28:10

Jag lagade Spaghetti Carbonara med min boendestödjare en gång och jag gjorde som hon sa att jag skulle göra men såsen skärde sig och smakade illa och var oätbar. Har inte vågat göra Carbonara igen trots att jag älskar det.

Började gå till ett ställe som heter Mötesplatsen där jag bor för unga med psykisk ohälsa och dom lagar mat på fredagar så jag frågade om vi kunde göra Carbonara nu på fredag och det ska vi göra. Jag hoppas det blir bra denna gången för jag vill kunna göra det men har inte vågat.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Tiblan » 2011-10-04 8:34:09

Jag brukar bara använda mig av creme fraiche när jag gör det och varierar mellan bacon och kassler.

Ett enkelt recept som är busgott är:

Kassler (mängd efter tycke och smak men inte snålt)
Lök (mängd efter tycke och smak men inte snålt)

Skär detta i tärningar och blanda med creme fraiche och krydda med grovmalen svartpeppar.

Koka upp pasta. Själv brukar jag välja Tagliatelle eller Taglierini (bandspagetti). Hur länge pastan ska koka beror på hur du tycker om att äta din pasta. Lägg den varma pastan i en ungsfast form. Häll över röran med kassler och lök och toppa med riven ost. In i ugnen på 175 grader till osten får en fin färg. Tar kanske en kvart. Yummie.... :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav lasseivägen » 2011-10-04 11:23:39

Den roligaste rätt jag lagat, var för många år sedan, till samman med yngsta dottern då 5 år.
Köttfärssås med det mest omöjliga ingredienser. Råttsvans från seg råtta, lite grön groda, honung, en skvätt kaffe, lite jordgubbssaft och förstås köttfärs.
Tror aldrig hon ätit så bra och fnissigt, vi sa inget till dom andra vid bordet.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav shibedibato » 2011-10-04 12:50:51

Jag har lärt mig, att oavsett hur tråkigt det är att stå kvar vid spisen, så ska jag alltid stå kvar vid spisen om jag vill ha mat som går att äta.
Det som ska in i ugnen är det som misslyckas mest. Det spelar ingen roll om jag ställer timer, eftersom tiden oftast inte stämmer ändå och jag ignorerar ljudet för att jag håller på med något annat.
Jag lagar inte mat varje dag, kanske någon gång i veckan.

Jag har ingen bra enskild historia men ofta glömmer jag plattor på, maten blir bränd eller överkokt. Värst med färdigmat då det kostar mest pengar.

Att se sin Grandiosa med svarta kanter och bränd ost är väl inte det roligaste.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Parvlon » 2011-10-04 16:15:14

Lagar mat nästan varje dag nuförtiden. Förr var det sämre och det blev inte bättre direkt av att jag fick besök av brandkåren eftersom jag glömde makaronerna på plattan så det nästan började brinna. Mer skräpmat betydde då färre besök av brandkåren. Slapp betala uttryckning dock. Bakar t.om ibland nu och är nog bara två gånger av femtio som jag glömt av att ta ut brödet ur ugnen i tid, lätt värt smaken av nybakat. Mat är enklare att inte glömma eftersom jag försöker vara närvarande i köket hela tiden. Tror det bara är positivt med att skippa skräpmat. Har slutat röka och intresset för kryddor har samtidigt ökat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Frimodig » 2011-10-05 3:53:59

Jag är torsk på sån här GI-mat. Den här Ola Lauritzon.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav kullan » 2011-11-08 21:30:11

Jag skulle laga mat igår och det höll på att bli katastrof på riktigt. Jag råka sätta på fel platta och på den plattan låg ett grytunderlägg av kork. Det höll på att bli en brasa av alltihop. Det luktar fortfarande bränd kork i lägenheten. Usch!
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Selma » 2011-11-08 21:41:28

Vill varken laga till eller äta. Det tar tid och genererar bara en massa disk.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav empatisk » 2011-11-09 0:17:19

Jag älskar att äta god mat, men mitt tålamod att laga mat = noll. Det är så svårt att planera vad man ska köpa för ingredienser och väl i affären stänger hjärnan av. Sedan är ju problemet i vilken ordning man ska laga allt. Det blir mest enkla pastarätter när jag lagar själv. Att följa recept fungerar lika bra för mig som att läsa en manual eller bruksanvisning. Alltså inte alls :) Jag brukar blanda lite huller om buller tills det känns bra (med varierande resultat). Blir resultatet dåligt så har jag alltid ett reservlager av Findus färdigrätter.

Som tur är finns det massor av restauranger, men det är inte så billigt att äta ute i Sverige tyvärr.
empatisk
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2011-10-15
Ort: Skåne. Sveriges huvudstad.

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav pointblank » 2011-11-09 11:33:12

Bror Duktig skrev:Min matlagning är numer av mönstret "fräs allt i stekpannan".

Jag tar ned allt till lagom bitar och fräser. Det som tar längst tid åker i först, purjolöken sist. Sedan creme fraiche som gör att nästan allt smakar gott.


Det är min vardagsmetod också: steka vad som finns, i med creme fraiche och så kryddar jag med salt och cayennepeppar, eller ibland med currypasta (röd eller gul). Då blir det mesta gott. Har cous cous, pasta, potatis eller ris till, eller äter det som det är.

Sedan kan jag laga annat till fest och om jag har gäster. Då använder jag oftast ugnen, och har grädde i det jag tillagar. Det är en annan hyfsat säker metod för att få god smak!

Har haft några incidenter, allvarligaste var när jag vandrade iväg från spisen fast jag hällt i olja i stekpannan. Tog nästan eld, blev rök hela lägenheten och grannarna ringde på dörren och undrade vad som hänt. Läskigt och pinsamt! Nu försöker jag att bara göra en sak i taget...
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Hermione » 2011-11-09 14:34:59

Jag gillar att laga mat när det är fler än jag som äter. Jag håller mig nog mest till husmanskost och asiatiskt. Folk brukar bli alldeles saliga över rätter som kålpudding, dillkött och hemgjord ärtsoppa!
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-09 21:04:36

Fiskfilé i foliepaket är en favorit jag börjat med. Verkligen att rekommendera, det är bara att lägga foliepaketet med fisken på den kokande potatisen och när potatisen är klar är fisken klar. I foliepaketet: olivolja, fiskfilé av valfri fisksort, persilja, skivade cocktailtomater & citron. Salt och vitpeppar.

Sen har vi fisksoppa. Potatis, morötter, krossade tomater, grönsaksbuljong, tomatpuré, gröna oliver och strax innan det kokat klart lägger man i fiskbitar som får sjuda ett par minuter. Också det enkelt och näringsrikt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav nallen » 2011-11-10 1:04:25

Fan, det var länge sen jag gjorde fiskgryta:
Spenat, fiskbuljong, curry och valfri fast vitfisk. Det är bara att låta det koka ihop. Om man har curry-pulver istället för dito pasta så är det lämpligt att fräsa den i lite olja först.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Tiblan » 2011-11-10 8:26:37

Idag ska jag göra lasagne är tanken. Mmmmm Ska bli gott.... :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-11-10 23:59:26

Jag skulle koka spaghetti men tänkte "det går fortare om jag slår på alla plattor samtidigt för det kommer väl värme från dom andra plattorna".
Jag gick iväg till datorn och glömde bort det tills brandvarnaren gick och lampan ovanför
hade smält ner på alla plattorna. Och spaghettin var rätt torr igen :-)Raging
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Magnus » 2011-11-11 0:16:17

VeldigtRoligt skrev:Jag skulle koka spaghetti men tänkte "det går fortare om jag slår på alla plattor samtidigt för det kommer väl värme från dom andra plattorna".
Jag gick iväg till datorn och glömde bort det tills brandvarnaren gick och lampan ovanför
hade smält ner på alla plattorna. Och spaghettin var rätt torr igen :-)Raging


Märklig ide???
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-11-11 1:14:09

Magnus skrev:
VeldigtRoligt skrev:Jag skulle koka spaghetti men tänkte "det går fortare om jag slår på alla plattor samtidigt för det kommer väl värme från dom andra plattorna".
Jag gick iväg till datorn och glömde bort det tills brandvarnaren gick och lampan ovanför
hade smält ner på alla plattorna. Och spaghettin var rätt torr igen :-)Raging


Märklig ide???

Ja det kan jag ju såklart inte förneka :mrgreen:
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Peace » 2011-11-11 1:19:29

Mycket igenkänning här. :lol: Hatar att laga mat och suger på det också.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Jossan » 2011-11-14 22:34:00

För alla glömska delger jag härmed:
Jossans Recept på kokt ägg
1. Köp en elektrisk äggkokare av den typen som automatiskt stängs av när vattnet är slut.
2. Följ instruktionen som medföljer förpackningen.
3. Njut av perfekta ägg utan sönder brända kastuller.
Eller, hitta kalla ägg i en avstängd äggkokare, eftersom du hade glömt att du hade satt på den.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Jossan » 2011-11-14 22:36:29

Jossans recept på kokt vatten:
1. Köp en vattenkokare av den typen som stänger av sig självt så fort vattnet kokat upp.
2. Njut av varmt vatten.
Eller hitta en kanna med kallt vatten eftersom du hade glömt att du hade satt på vattenkokaren.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Jossan » 2011-11-14 22:40:17

Jossans recept på kokt ris:
1. Köp en riskokare av den typen som stänger av sig självt när riset är klart.
2. Mät upp vatten och ris och häll i.
3. Tryck på knappen.
4. Njut av perfekt ris.
Eller, hitta en bunke med kallt kokt ris i köket eftersom du hade glömt att du kokade ris.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav yeah » 2011-11-17 19:50:16

Peace skrev: Hatar att laga mat och suger på det också.

Samma här. Gillar inte när det tar lång tid att laga mat.
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in