Politiker med fördomar om AS förstörde vår relation

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Politiker med fördomar om AS förstörde vår relation

Inläggav Defekto » 2011-10-01 22:01:21

Hej!

Jag har under ett år och fyra månader haft en relation med den vuxna dottern till en Socialdemokratisk kommunpolitiker i Partille med fördomar om personer med Aspergers Syndrom.

Redan innan vår första träff förbjöd mitt ex:s morsa sin vuxna dotter att följa med mig hem till middagen jag hade dukat upp åt henne.

Vi träffades och blev ihop på vår första träff den 30:e april 2010. Detta blev (undantaget hennes översittare till föräldrar) början på ett underbart förhållande som varade i ett år och fyra månader. Vi förlovade oss den 29:e april 2011.

Under hela vår relation försökte hennes föräldrar och i synnerhet hennes mor att på olika sätt hindra oss från att träffas t.ex hota med att ställa in midsommarfirandet på deras sommarställe om jag följde med dem dit ut. En av av de främsta orsakerna till att min fästmös morsa dömde ut mig som olämplig som partner för sin vuxna dotter är att jag har Aspergers Syndrom. Efter att ha snokat om min "diagnos" på nätet dömde hon ut mig som socialt inkompetent och olämplig som partner åt sin vuxna dotter utan att ens har gjort något försök att lära känna mig.

Jag ställde upp till etthundra procent för min fästmö och gjorde allt för att hon skulle känna sig vacker, speciell, älskad och värdefuil men hennes föräldrar fortsatte att (på grund av min Asperger-diagnos) stämpla mig som olämplig som partner till deras vuxna dotter och försöka hindra oss från att träffas och bråka på henne om vår relation.

Till slut orkade min fästmö inte längre och gör slut. Den 17:e augusti ca klockan 6:30 ringer hon och berättar att hon under en promenad har tänkt och kommit fram till att hon inte orkar med att ha någon relation och vill göra slut. Som skäl uppger hon att hon tycker att vår relation är för dramatisk och att hon inte orkar med att tvingas slitas mellan att träffa mig och sina anhöriga. :cry:

Mindre än en timme tidigare hade hon ringt och väckt mig och berättade att hon älskade mig jättemycket och längtade efter att få träffa mig igen.

Jag misstänker idag starkt att hennes föräldrar grälade på henne om vår relation dagen i fråga tills hon inte längre orkade utan gjorde slut. Hon lovade mig flera gånger under hela tiden vi var ihop att aldrig låta sina föräldrar förstöra vår relation.

Tidigare under vår relation har mitt ex föräldrar kallat henne "billig" och hotat henne med att hon inte skulle vara välkommen i familjen på grund av att de tyckte att vi pratade med varandra för mycket i telefon. Hennes far hotade henne även med att hon inte skulle få någon mer hjälp hemifrån om vi flyttade ihop och skaffade barn i framtiden.

När min fästmö gjorde slut den 17:e augusti rasade hela min tillvaro samman. Jag har inte kunnat sova, inte haft någon aptit, inte kunnat arbeta, skadat mig själv och ibland försökt ta livet av mig.

Nu vet ni alla ni här som har en tanke på att rösta på Socialdemokraterna i nästa val vad deras politiker har för fördomar om oss med Aspergers Syndrom och hur de behandlar sina egna vuxna barn! Finns det en politiker i partiet med dessa värderingar och fördomar finns det garanterat fler!

Jag garanterar er att jag ALDRIG MER kommer att rösta på Socialdemokraterna efter detta och hoppas att ingen av er gör det heller!

Att gå omkring med fördomar om funktionshindrade med Aspergers Syndrom, ADHD etc anser jag är precis lika allvarligt som att vara RASIST!
Defekto
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-10-01

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-01 23:01:57

Hej!

Jag håller med dig, Defekto. Man ska inte döma någon bara för att den har en diagnos. Men jag tror inte det har något att göra med om man är socialdemokrat eller inte. Det finns rötägg inom alla partier och alla politiska åsiktsyttringar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav pjask » 2011-10-01 23:24:08

Typiskt socialdemokrater ... Nuförtiden gör de inte annat än sparkar på de som ligger ned. :(
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav carolina » 2011-10-01 23:53:15

Jättetråkigt att höra att de har fördomar om dig och Asperger utan att ens vilja lära känna dig. Men man kan nog inte koppla deras fördomar till partitillhörighet. Det där handlar väl mer om okunskap och personliga åsikter, oavsett politisk riktning...
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav sture_1 » 2011-10-02 0:01:37

pjask skrev:Typiskt socialdemokrater ... Nuförtiden gör de inte annat än sparkar på de som ligger ned. :(



Och det gör inte de borgerliga partierna?
sture_1
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2009-10-21
Ort: Downtown Miami

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav marxisten » 2011-10-02 0:07:08

Idioter finns överallt, har inget med politisk tillhörighet att göra. Snarare misstänker jag okunskap och för mycket stirrande på löpsedlar.

Jag är inte sosse, men jag tror inte du ska döma ut ett parti som har 40% av Sveriges röster (+ - några %) för att det finns en idiot bland dem, vore förvånande om det inte fanns. Däremot så bör du aldrig rösta på den politikern, men för det ska du inte strunta att rösta på det partiet om du håller med S om mest. Om du vill rösta på ett parti där ingen har fördomar mot funktionshindrade så kan du inte rösta på något parti. Alla riksdagspartier är så stora så folk med fördomar finns det garanterat hos samtliga.

Gällande att fördomar mot funktionshindrade är lika illa som rasism håller jag med.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav marxisten » 2011-10-02 0:08:13

pjask skrev:Typiskt socialdemokrater ... Nuförtiden gör de inte annat än sparkar på de som ligger ned. :(


I den kategorin är sossarna långt ifrån värst. Borgarna politiskt sett är betydligt värre på punkten sparka på de svaga.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav mnordgren » 2011-10-02 4:59:53

Moderator:

Tänk bara på att hålla er till ämnet. Politiska diskussioner passar inte i den här avdelningen, om det inte har en koppling till AS dvs.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav treeman » 2011-10-02 5:04:26

marxisten skrev:I den kategorin är sossarna långt ifrån värst. Borgarna politiskt sett är betydligt värre på punkten sparka på de svaga.


+1

Vänsterpartiet för mig!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Parvlon » 2011-10-02 5:08:10

Defekto skrev: Jag misstänker idag starkt att hennes föräldrar grälade på henne om vår relation dagen i fråga tills hon inte längre orkade utan gjorde slut. Hon lovade mig flera gånger under hela tiden vi var ihop att aldrig låta sina föräldrar förstöra vår relation.
Är du sur på henne eftersom hon inte höll sitt ord, dvs. om dina misstankar stämmer?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-10-02 16:55:20

Okej nu ogillar jag visserligen vänsterpolitik men jag ska faktiskt ta och försvara dem här:
Hur kan du döma alla socialdemokrater efter dessa två puckon? Det är väl självklart att det finns idioter - och vettiga människor - inom alla partier från vänsterpartiet till sverigedemokraterna. Det är bara dumt och korkat - och framför allt fördomsfullt - att dra alla över en och samma kam baserat på dina egna personliga erfarenheter.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Zima33 » 2011-10-03 1:16:28

Defekto skrev:Finns det en politiker i partiet med dessa värderingar och fördomar finns det garanterat fler!

Jag garanterar er att jag ALDRIG MER kommer att rösta på Socialdemokraterna efter detta och hoppas att ingen av er gör det heller!

Att gå omkring med fördomar om funktionshindrade med Aspergers Syndrom, ADHD etc anser jag är precis lika allvarligt som att vara RASIST!

Det verkar ju som om du också har fördomar.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-03 2:38:12

De här människorna är rätt och slätt dumma i huvudet och har precis lika vidrig människosyn som rasister.

Dåligt informerande från samhällets sida, handikappifiering och svartmålning av oss leder till precis såna här situationer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Alien » 2011-10-03 3:18:28

Det är förstås extra illa att politiker är så fördomsfulla, eftersom de har makt över andra. Jag förstår att du får negativa associationer till socialdemokratiska partiet. Men om du försöker tänka logiskt, så inser du att deras fördomar inte har något med partiet att göra. Fördomsfulla finns överallt.

Jag tycker du måste inse att din fästmö var för beroende av sina föräldrar. Hon lovade att de aldrig skulle få komma emellan er men gjorde ändå slut, tydligen pga dem (om det inte bara var en förevändning). Hon är väl myndig och bestämde själv? Jag skulle aldrig ha gett upp någon jag älskade för mina föräldrars fördomars skull. Mina föräldrar var för övrigt tveksamma till min fästman, men jag var envis och så småningom insåg de att han är en bra man.

Om någon försöker tvinga mig att ändra mig genom att gräla, så blir jag bara extra obstinat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Jagers » 2011-10-03 5:13:20

Alien skrev:Jag tycker du måste inse att din fästmö var för beroende av sina föräldrar. Hon lovade att de aldrig skulle få komma emellan er men gjorde ändå slut, tydligen pga dem (om det inte bara var en förevändning). Hon är väl myndig och bestämde själv? Jag skulle aldrig ha gett upp någon jag älskade för mina föräldrars fördomars skull. Mina föräldrar var för övrigt tveksamma till min fästman, men jag var envis och så småningom insåg de att han är en bra man.

Om någon försöker tvinga mig att ändra mig genom att gräla, så blir jag bara extra obstinat.


Kunde inte sagt det bättre själv.

Om hon gör slut bara pga. hennes föräldrar så förtjänar hon inte dig.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-03 6:46:52

KrigarSjäl skrev:De här människorna är rätt och slätt dumma i huvudet och har precis lika vidrig människosyn som rasister.

Ja, jag håller med.

Och det har nog inte så mycket med partitillhörighet att göra. För tyvärr kan jag i så fall meddela att moderatpolitiker är ungefär likadana. Visst finns det säkert vissa partier där fördomsfullhet per definition borde vara lägre, men annars tenderar allt möjligt folk som uppnår en viss status, att bli "fina i kanten" och börja se ned på vissa grupper (kan vara olika vilka de är). Jag har fått se det själv.

De som jag har träffat, och som verkligen nästan generellt sett är emot att deras barn träffar sjuka, handikappade eller arbetare (alltså folk som inte har status och som inte tjänar tillräckligt, eller utmärker sig på ett negativt sätt), är snarare högerfolk än sossar. Men idioter finns överallt. Även en vänsterpartist kan drabbas av att få liknande fördomar om den kommer sig upp i politiken.

Jag har själv hamnat i en liknande situation som TS, fast det gällde då moderatpolitiker och partnern var "arbetare".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav slackern » 2011-10-03 6:52:37

Jagers skrev:
Alien skrev:Jag tycker du måste inse att din fästmö var för beroende av sina föräldrar. Hon lovade att de aldrig skulle få komma emellan er men gjorde ändå slut, tydligen pga dem (om det inte bara var en förevändning). Hon är väl myndig och bestämde själv? Jag skulle aldrig ha gett upp någon jag älskade för mina föräldrars fördomars skull. Mina föräldrar var för övrigt tveksamma till min fästman, men jag var envis och så småningom insåg de att han är en bra man.

Om någon försöker tvinga mig att ändra mig genom att gräla, så blir jag bara extra obstinat.


Kunde inte sagt det bättre själv.

Om hon gör slut bara pga. hennes föräldrar så förtjänar hon inte dig.


Kan det inte vara så att hon är väldigt ung hon kanske bara är 18 och fortfarande bor hemma? Det intressant vore att veta hur gammal fästmön var och TS.
slackern
 
Inlägg: 43756
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Tiblan » 2011-10-03 7:14:36

Varför inte skriva till sossarna och hajlajta problemet? Vore väl det bästa egentligen. Om denna människa ska sitta och bestämma över andra aspisars framtid ser det inte speciellt ljust ut. Gör det och försök sedan att gå vidare. Inte lätt men trägen vinner heter det ju...
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-03 9:29:27

Tiblan skrev:Varför inte skriva till sossarna och hajlajta problemet? Vore väl det bästa egentligen. Om denna människa ska sitta och bestämma över andra aspisars framtid ser det inte speciellt ljust ut. Gör det och försök sedan att gå vidare. Inte lätt men trägen vinner heter det ju...

Det är ju en intressant tanke. Hade nog inte varit så populärt i partiet om de har aktiva medlemmar som har sådana åsikter och fördomar. Om man nu kan bevisa det (vilket säkert är svårt).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Parvlon » 2011-10-03 9:34:57

Att bara gå på TS misstanke om anledning till något annat han misstänker tycker jag verkar dumt. Lär inte bli någon löpsedel iaf.

Han skriver att hon tycker relationen varit för dramatisk och att hon slits mellan den och andra människor.. Undrar om man kan lasta sossarna för det oxå?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav slackern » 2011-10-03 9:40:09

Bror Duktig skrev:
Tiblan skrev:Varför inte skriva till sossarna och hajlajta problemet? Vore väl det bästa egentligen. Om denna människa ska sitta och bestämma över andra aspisars framtid ser det inte speciellt ljust ut. Gör det och försök sedan att gå vidare. Inte lätt men trägen vinner heter det ju...

Det är ju en intressant tanke. Hade nog inte varit så populärt i partiet om de har aktiva medlemmar som har sådana åsikter och fördomar. Om man nu kan bevisa det (vilket säkert är svårt).


När försvann lagen om tvångssterilisering i Sverige typ någon gång på 70-talet. Makarna Myrdal som var kända politiker inom socialdemokratin förespråkade starkt rasbiologi. Men klart att det inte bara var sossar som stödde det utan hade ett brett stöd i riksdagen blad de andra partierna.
slackern
 
Inlägg: 43756
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav calima » 2011-10-03 9:57:45

Nog är det väl lite vanskligt att dömma ut ett helt parti efter en enskild medlems/representants agerande?

Jag har träffat fördomsfulla skitstövlar från alla partier, föreningar, sammanslutningar, religösa grupper, etniska grupper osv men har aldrig utgått från att de representerar _alla_ från sin grupp.
Jag har tom träffat ganska så otrevliga aspies utan att för den skull utgå från att alla aspies är otrevliga ...

Defekto skrev:Nu vet ni alla ni här som har en tanke på att rösta på Socialdemokraterna i nästa val vad deras politiker har för fördomar om oss med Aspergers Syndrom och hur de behandlar sina egna vuxna barn! Finns det en politiker i partiet med dessa värderingar och fördomar finns det garanterat fler!


Det uttalandet vittnar väl om fördomar, förutfattande mening och uppmanar till att "dra alla över en kam" om något?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-03 11:18:37

Parvlon skrev:Att bara gå på TS misstanke om anledning till något annat han misstänker tycker jag verkar dumt. Lär inte bli någon löpsedel iaf.

Han skriver att hon tycker relationen varit för dramatisk och att hon slits mellan den och andra människor.. Undrar om man kan lasta sossarna för det oxå?

Ja, det är därför jag skrev det där om problemet att bevisa det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-03 11:25:23

Ja, det förekommer nog bland alla partier, och har kanske inte så mycket att göra med partipolitik. Med undantag för att säkert vissa partier har program och ideologi som gör att de aktivt håller sig från sådant.

I stället har jag nog fördomar som att folk från vissa samhällsklasser ofta har liknande åsikter. Ju "finare" folk är, desto mer tenderar de att se ned på folk som har fel yrke eller inte är perfekta och framgångsrika. Sådana personer kan tillhöra lite olika partier, men ofta högerpartier. Det är ju svårare att tänka sig den KPLM(r)-sympatiserande arbetarfamiljen vara emot att deras dotter blir tillsammans med en arbetare. Fast det förekommer ju olika fördomar. Kan ju vara fördomar om invandrare eller sjukskrivna eller handikappade... Dem kanske KPLM(r):aren kan se ned på (med reservation för att jag inte har läst deras program, vet bara att de var starkt vänster och något som en del röstade på "förr" och vet inte ens om de finns kvar).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in