Hur övertyga Försäkringskassan... (att jag inte kan arbeta)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur övertyga Försäkringskassan... (att jag inte kan arbeta)

Inläggav Richard » 2011-09-28 3:44:49

Jag är 31 år, o FK vill få ut mig i arbetslivet... Kan citera det brev jag skrev till dem...

Hej!

Jag har haft depression sedan jag var 16-17 år, det började i gymnasiet, där jag inte fick ihop fullständiga betyg. Men efter det fick jag jobb på Lindab Ventilation AB, men hade hela tiden kontakt med psykiatrin under de 4 år jag arbetade. Jag var också periodvis sjukskriven.

Sedan blev jag uppsagd pga. arbetsbrist. Jag har under perioden som jag gått hos psykiatrin, provat ett 50-tal olika mediciner, fått ECT-behandling, arbetsterapi, KBT-terapi och samtalsterapi.

Inget har hjälpt nämnvärt, förutom ECT-behandlingarna som brutit de djupaste depressionerna. År 2005 fick jag även diagnosen Asperger syndrom. Men jag medicineras med Venlafaxin mot depression, Iktorivil mot ångest, Haldol mot paranoia och Theralen mot sömnsvårigheter.

Trots medicinering, så mår jag inte bra, men klarar av min dagliga sysselsättning, på 7,5 timmar i veckan, som jag trivs väldigt bra med. Dock så händer det att jag fallen in i depressiva perioder som brukar vara några månader. Då ökar även min paranoia och jag blir misstänksam och ännu mer tillbakadragen.

Normalt sätt har jag även det svårt med det sociala. Är sällan ute, och känner obehag att gå ut ensam.

Jag är beroende av boendestöd samt god man, iom. att jag inte klarar av att sköta min ekonomi.

På min dagliga verksamhet på Nybrohuset, så trivs jag. Det är lagom med folk, dvs. inte för många. Jag är även konstant trött om dagarna, och måste ha minst 12 timmars sömn per natt, då denna är ojämn. Dock så har jag god dygnsrytm.

Jag vill gärna fortsätta med denna plan som jag nu har gått på i 3 år. Jag kan styrka allt ovanstående med läkarutlåtande.

MVH
Richard
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Richard » 2011-09-28 3:46:58

Ok, kan säga att min psykiater stöder allt ovanstående. Jag är i 30-års åldern o det snackas om varaktik sjukersättning.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Fatzer » 2011-09-28 7:06:47

Att övartyga Fk är ett jobb för sig skälv och var berädd att ta fajten och prata i hop med din Psy om att få 50/50 allså 50% jobb 50% sjukersättning.
Fatzer
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-09-11
Ort: Täby

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Tiblan » 2011-09-28 7:36:47

Varaktig sjukersättning och ut i jobb är ju motsatser ju. Om du får varaktig sjukersättning blir du förtidspensionär och kan du fortsätta ditt liv som du fixat till det nu.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav vallesmamma » 2011-09-28 15:13:21

Jag fick beviljat efter en funktionsutredning. Arbetsterapeuten där sa att jag inte skulle klara av ett arbete. Läkaren tyckte detsamma och jag har varaktig sjukersättning.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav treeman » 2011-09-28 16:00:24

Ljug gärna lite för FK. Överdriv.
:wink:
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-28 16:08:25

Ljuga är väl inte så bra, men det som gäller är att vältra sig i sitt elände.

Om du orkar gå och hämta din post i brevlådan 50 meter bort, en gång i veckan (exempel bara), så ska infot till FK ha tyngdpunkten på att du faktiskt inte klarar det de andra dagarna, inte att man glatt berättar att man faktiskt orkar hämta posten någon dag ibland.

Jag hade säkert kunnat berätta om exakt samma situation som jag har och hade, på ett sätt som garanterat inte hade gett mig sjukersättning. Trots att båda historierna egentligen skulle ha inneburit att jag inte kan jobba.

Fk behöver inte veta att du klarar saker som inte har med jobb att göra (som att gå till AAFs vuxenträffar eller liknande), däremot behöver de veta att man är så "sjuk" (eller handikappad med följer) att man inte ens klarar vardagliga saker.

Tänk på att FKs agenda numer är att hitta varje halmstrå för att avslå.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav treeman » 2011-09-28 16:18:57

Bror Duktig skrev:Ljuga är väl inte så bra, men det som gäller är att vältra sig i sitt elände.


Jag ljög och överdrev lite. Funkade utmärkt.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-28 16:22:53

treeman skrev:
Bror Duktig skrev:Ljuga är väl inte så bra, men det som gäller är att vältra sig i sitt elände.


Jag ljög och överdrev lite. Funkade utmärkt.
:-)005

Tror jag säkert, men det kan slå tillbaka på flera sätt.

Överdriva kan man göra till en viss grad, nämligen motsvarande den grad som FK ljuger/hittar på/förmildrar om den sökandes tillstånd.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav treeman » 2011-09-28 16:39:00

Bror Duktig skrev:Tror jag säkert, men det kan slå tillbaka på flera sätt.

Överdriva kan man göra till en viss grad, nämligen motsvarande den grad som FK ljuger/hittar på/förmildrar om den sökandes tillstånd.


Menar bara att hålla sig slaviskt till sanningen med FK troligtvis inte ger en nåt. FK själv vet inte vad sanningen är ens verkar det som.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav kullan » 2011-09-28 16:41:37

treeman skrev:
Bror Duktig skrev:Tror jag säkert, men det kan slå tillbaka på flera sätt.

Överdriva kan man göra till en viss grad, nämligen motsvarande den grad som FK ljuger/hittar på/förmildrar om den sökandes tillstånd.


Menar bara att hålla sig slaviskt till sanningen med FK troligtvis inte ger en nåt.


Ja jag vågar då inte ljuga. För vad ska jag komma med om dom upptäcker sanningen? Jag är mer inne på Bror Duktigs verision. Utelämna allt man klarar och drar fram den skiten man inte fixar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav snuggelhund » 2011-09-28 18:11:14

Vad är det för plan du gått på i 3 år ?

Akta så att inte FK tolkar det som en "plan" att komma tillbaks i arbetslivet..då kommer det garanterat att bli avslag.
Mitt råd är att lämna ute den infon eller om den kan vara till din fördel förklara mer ingående vad du syftar på.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Allanna » 2011-09-28 18:26:48

Jag hade turen att ha en riktigt bra psykolog som verkligen kunde det där med att skriva intyg. Hon gjorde klart för FK hur landet låg, bestämt och utan att sväva på målet, och det lyssnade de på.

Det kanske gjorde sitt till att jag pga stress inte ens orkade med mitt förtroendeuppdrag som jag hade i en ideell förening, för hur mycket jag än älskade klubben höll de där 90 minutrarna två dagar i veckan på att stressa livet ur mig.

Det de söker efter på FK är arbetsförmåga, så det gäller att vara riktigt tydlig med att den saknas. Lägg tonvikten där, så fattar de. Betona det som är jobbigt, det som inte fungerar. Man behöver inte ljuga, men man kan ju undvika att glatt pladdra på om hur bra det gått med än det ena, än det andra. Annars kan de få för sig att det kanske finns ork till mer, även om det inte gör det.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav treeman » 2011-09-28 23:38:33

kullan skrev:Ja jag vågar då inte ljuga. För vad ska jag komma med om dom upptäcker sanningen? Jag är mer inne på Bror Duktigs verision. Utelämna allt man klarar och drar fram den skiten man inte fixar.


De kan inte "bevisa små överdrifter". Tex.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Fatzer » 2011-09-29 6:52:47

FK är mycket hårdare med sinna bedömmingar och som jag har hört vill dom ta bort sjukpenningen.
Fatzer
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-09-11
Ort: Täby

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav kullan » 2011-09-29 12:52:06

Mitt förslag är att skrota FK. Låt myndigheter som har kunskap om vad folk fixar eller inte fixar bedöma den saken . Vi med LSS kunde väl få LSS-peng om man inte har ett jobb med lön.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Miche » 2011-09-29 15:38:55

Det tror jag inte alls är en bra lösning, FK lyder under de regler som riksdagen beslutar och det som behövs är en ny regim som åter gör FK till en Försäkringskassa istället för den Försämingskassa det är nu!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Selma » 2011-09-29 22:31:15

Miche skrev:Det tror jag inte alls är en bra lösning, FK lyder under de regler som riksdagen beslutar och det som behövs är en ny regim som åter gör FK till en Försäkringskassa istället för den Försämingskassa det är nu!

Ja, det var mycket bättre förr. Då fick man åtminstone hjälp.
När sjukfrånvaron ska halveras får de sjuka betala dyrt som förtidspensionärer. Samtidigt får handläggarna på Försäkringskassan extra betalt om de lyckas förtidspensionera ännu fler.

(SÄNDNINGSDATUM 15 FEBRUARI 2005)
Under de senaste åren har antalet människor med sjukpenning minskat. Samtidigt får allt fler den billigare sjukersättningen, det vill säga det som tidigare kallades förtidspension.

Regeringen har satt som mål att sjukfrånvaron ska halveras fram till 2008, eller som arbetsmarknadsminister Hans Karlsson uttryckt det:
- Jag vill att vi har en försäkring, som hjälper människor, stödjer människor i att komma tillbaka.

http://svt.se/2.26542/1.333915/fortidsp ... lja_050215
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav slackern » 2011-09-29 22:48:13

Selma skrev:
Miche skrev:Det tror jag inte alls är en bra lösning, FK lyder under de regler som riksdagen beslutar och det som behövs är en ny regim som åter gör FK till en Försäkringskassa istället för den Försämingskassa det är nu!

Ja, det var mycket bättre förr. Då fick man åtminstone hjälp.
När sjukfrånvaron ska halveras får de sjuka betala dyrt som förtidspensionärer. Samtidigt får handläggarna på Försäkringskassan extra betalt om de lyckas förtidspensionera ännu fler.

(SÄNDNINGSDATUM 15 FEBRUARI 2005)
Under de senaste åren har antalet människor med sjukpenning minskat. Samtidigt får allt fler den billigare sjukersättningen, det vill säga det som tidigare kallades förtidspension.

Regeringen har satt som mål att sjukfrånvaron ska halveras fram till 2008, eller som arbetsmarknadsminister Hans Karlsson uttryckt det:
- Jag vill att vi har en försäkring, som hjälper människor, stödjer människor i att komma tillbaka.

http://svt.se/2.26542/1.333915/fortidsp ... lja_050215


Tack för intressant läsning då förstår jag varför jag fick tillfällig sjukersättning så pass lätt sommaren 2006. Men o andra sidan fick jag sjukersättning med dom nya reglerna sommaren 2010.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Wine » 2011-09-30 10:50:54

ST Press Ges ut av Fackförbundet ST Försäkringskassan av Peter Nordebo

Nya regler ökar inte socialbidrag

Ett avslag på sjukpenning från Försäkringskassan leder mycket sällan till socialbidragsberoende. Det skriver myndighetens chef Curt Malmborg i en debattartikel.

Försäkringskassan har undersökt vad som händer med de personer som får avslag på sin begäran om sjukpenning. 1,8 procent av dem som begär sjukpenning får avslag direkt. Ytterligare 0,8 procent får sjukpenningen indragen. För två år sedan var motsvarande siffror 1,4 respektive 1,1 procent.

http://www.stpress.se/artikel/nya-regle ... drag-34798

Färre fick socialbidrag efter nej till sjukpenning
Socialbidrag är mindre vanligt än för två år sedan som försörjning för personer som fått nej till sjukpenning. Det visar en enkätstudie som genomförts på uppdrag av Försäkringskassan.


http://www.skl.se/vi_arbetar_med/halsao ... cialbidrag

Grafik: Indrag och avslag från Försäkringskassan
Publicerat: fredag 08 juli kl 03:50

Bild

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4592128
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav treeman » 2011-09-30 11:53:58

Allanna skrev:Betona det som är jobbigt, det som inte fungerar. Man behöver inte ljuga, men man kan ju undvika att glatt pladdra på om hur bra det gått med än det ena, än det andra. Annars kan de få för sig att det kanske finns ork till mer, även om det inte gör det.


+1
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Miche » 2011-09-30 12:03:42

Wine skrev:
Färre fick socialbidrag efter nej till sjukpenning
Socialbidrag är mindre vanligt än för två år sedan som försörjning för personer som fått nej till sjukpenning. Det visar en enkätstudie som genomförts på uppdrag av Försäkringskassan.

Det har inte direkt blivit lättare att få socialbidrag, dels så är kraven hårdare idag (tror jag), dels så har skammen att söka socialbidrag inte direkt minskat de senaste åren, snarare tvärtom!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-30 14:47:28

Tyvärr så har det enligt min erfarenhet (via mailinglistor och forum för folk med sjukdom) blivit vanligare att folk jobbar fast de inte kan, eller att de lever på sin make/maka.

Många gånger undrar jag hur det kommer att sluta, när jag hör om dessa som drar ned så mycket de får på sitt jobb, jobbar, gråter, är sjukskrivna och blir ifrågasatta av sin chef om alla dagar de är borta (alternativt att de har en förstående chef som undrar varför de inte får sjukskrivning). De beskriver sitt liv som ett rent helvete där de bara jobbar och sover, gråter och har värk (om sjukdomen är sådan, men det följer med de flesta kroniska sjukdomar).

Ett flertal, de flesta (av de som jag har kommit i kontakt med), är gifta, och då får de ju helt enkelt inte socialbidrag när maken har ett normalt jobb som ju ofta ligger på över det dubbla av ett socbidrag.

Även jag har det så att om jag blir utkastad av FK, så får inte jag heller socbidrag p.g.a. att jag är gift med en person som har mer än dubbla socbidragsnormen.

Och som sagt, de flesta är rädda för att bli av med allt och gå på soc, och vet att det är väldigt svårt att komma igen om man halkar dit ned, blir av med hus och allt. Då jobbar de trots att de inte borde, och trots att deras läkare varnar dem för följderna (men FK håller ju ej med läkaren). Men, hade de fått socbidrag om FK ger avslag, och de går till soc och säger att de inte kan vara med på några som helst aktiviteter och visar läkarintyg? Måste inte FK godkänna ändå?

Wine, jag har sett statistik som visade att socbidragen ökade på något sätt, men nu minns jag inte om det var samma antal men ökade kostnader, eller tvärtom. Minns att jag fick se det under en debatt om just det här.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ok, hur övertyga Försäkringskassan...

Inläggav Allanna » 2011-09-30 15:07:48

Den här artikeln, även om den är relevant för tråden, gjorde mig ledsen: http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20110513-13
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in