Erfarenheter av Fluanxol?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav matterik » 2010-01-17 19:25:59

Jag åt fluanxol mot ångest och depression när jag var 23. Jag anser att jag blev feldiagnostiserad. Ja jag blev inte ens diagnosticerad de bara gav mig det för att jag klagade över ångest och depression. Fluanxol ges i låga doser mot just ångest och depression. (Jag fick det i låga doser men tyckte inte att det hjälpte så de dubblerade dosen två gånger) Jag förstörde 10 tänder av den medicinen. Det stod muntorrhet som biverkan. Det stod också "liver failure" som biverkan på medicinen. Jag har idag en skadad lever. Jag tog starkt avstånd från psykiatrin och jag anser än idag att psykiatrin lagligen lyckades med att åsamka mig men för livet.

Jag skulle aldrig någonsin äta någon psykmedicin på grund av det som hänt. Oberoende vad som hände.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 23:49:30, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav MsTibbs » 2010-01-17 19:42:09

matterik skrev:Jag åt fluanxol mot ångest och depression när jag var 23. Jag anser att jag blev feldiagnostiserad. Ja jag blev inte ens diagnosticerad de bara gav mig det för att jag klagade över ångest och depression. Fluanxol ges i låga doser mot just ångest och depression. (Jag fick det i låga doser men tyckte inte att det hjälpte så de dubblerade dosen två gånger) Jag förstörde 10 tänder av den medicinen. Det stod muntorrhet som biverkan. Det stod också "liver failure" som biverkan på medicinen. Jag har idag en skadad lever. Jag tog starkt avstånd från psykiatrin och jag anser än idag att psykiatrin lagligen lyckades med att åsamka mig men för livet.

Jag skulle aldrig någonsin äta någon psykmedicin på grund av det som hänt. Oberoende vad som hände.


Du är undantaget som bekräftar regeln. Vissa drabbas, för de flesta funkar medicin bra, dumt att skrota hela psyk för det, bättre då att använda en annan medicin om tex din depression kommer tillbaka, är den svår är alternativet i värsta fall suicid.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:49:30, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MiaM » 2010-01-20 1:02:59

MsTibbs skrev:
matterik skrev:Jag åt fluanxol mot ångest och depression när jag var 23. Jag anser att jag blev feldiagnostiserad. Ja jag blev inte ens diagnosticerad de bara gav mig det för att jag klagade över ångest och depression. Fluanxol ges i låga doser mot just ångest och depression. (Jag fick det i låga doser men tyckte inte att det hjälpte så de dubblerade dosen två gånger) Jag förstörde 10 tänder av den medicinen. Det stod muntorrhet som biverkan. Det stod också "liver failure" som biverkan på medicinen. Jag har idag en skadad lever. Jag tog starkt avstånd från psykiatrin och jag anser än idag att psykiatrin lagligen lyckades med att åsamka mig men för livet.

Jag skulle aldrig någonsin äta någon psykmedicin på grund av det som hänt. Oberoende vad som hände.


Du är undantaget som bekräftar regeln. Vissa drabbas, för de flesta funkar medicin bra, dumt att skrota hela psyk för det, bättre då att använda en annan medicin om tex din depression kommer tillbaka, är den svår är alternativet i värsta fall suicid.


Sant förvisso, men det vore bra om psykiatrin tog mer hänsyn till fysiska biverkningar och likaså borde övrig vård ta mer hänsyn till psykiska biverkningar.

Jag har själv en problem-visdomstand sen jag fick Zoloft för ett antal år sen, och jag är inte särskilt sugen på att försöka dra ur den med tanke på att det gick åt två tandläkare för att få ur en av de andra visdomständerna.

Hur svårt hade det varit för vården att kolla upp att jag tidigare behövt dra ut en visdomstand, att det var riktigt jobbigt att dra ut den, samt att konstatera att jag alltid sover med öppen mun (eftersom käkarna inte passar naturligt mot varandra - efter att tandvården fått för sig att göra en tandtransplantation av kosmetiska skäl på mig när jag gick i högstadiet), och åtminstone sett till att jag använt nån såndär "mirakeltandkräm" med bakteriedödande fluff (typ Zendium?) under tiden jag tog pillrena?

Jag tycker att alla de här medicinerna som har muntorrhet som möjlig biverkan borde automatiskt göra att man får ett såntdär "grönt kort" för fri tandvård från man startar med medicinen till ett tag efter man slutat.
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 23:49:37, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MsTibbs » 2010-01-20 1:50:57

MiaM skrev:Jag tycker att alla de här medicinerna som har muntorrhet som möjlig biverkan borde automatiskt göra att man får ett såntdär "grönt kort" för fri tandvård från man startar med medicinen till ett tag efter man slutat.


Hos tandläkaren ryckte de på axlarna då jag hade Zoloft "den äter ju alla".
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:49:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nisse » 2010-01-20 7:18:24

MiaM skrev:Jag har själv en problem-visdomstand sen jag fick Zoloft för ett antal år sen, och jag är inte särskilt sugen på att försöka dra ur den med tanke på att det gick åt två tandläkare för att få ur en av de andra visdomständerna.


Av erfarenhet har jag lärt mig att det är en stor skillnad på tandläkare och tandläkare. När det gäller utdragning av visdomständer, då är det fråga om ren hantverksskicklighet och styrka hos tandläkaren.

Tidigare fick jag fluortabletter på recept av min förra läkare. Nu måste jag tydligen bekosta detta själv. Men fluortabletter morgon och kväll, utöver ordinarie tandhygien, hjälper mig att hålla tandläkaren på behörigt avstånd. Träffar denne endast en gång per år, samt kompletterar detta med ett årligt besök hos tandhygienisten.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:49:37, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Erfarenheter av Fluanxol?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-24 17:26:06

Någon som har erfarenhet av denna medicin?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-25 10:35:07

IndividualThoughtPatterns skrev:Någon som har erfarenhet av denna medicin?


Anledningen att jag frågar för att jag fick ataxi när jag började med den. Det var hemskt.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav Iridia » 2011-09-25 11:20:53

Ja, för länge sen. Fluorbaserad. Största effekten var att jag gick upp 20 kg.

Ataxi låter allvarligt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fluanxol.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-25 15:28:41

Iridia skrev:Ja, för länge sen. Fluorbaserad. Största effekten var att jag gick upp 20 kg.

Ataxi låter allvarligt.


Det var väldigt allvarligt. Idag känns det som att jag sprungit femton maraton lopp. Jag kommer sluta på den medicinen. Givetvis...
Funkade till en början men det slutade med att jag hamnade på sjukhuset med kramper och spasmer. Utan förmåga att röra mig själv.

Det är bokstavligen den värsta smärta jag varit med om. Aldrig hänt förut på någon medicin med mig, men denna gillade mig inte. Och jag har varit med om mycket sjukhusbesök. Detta var det mest hemska som har hänt mig.
Den fick mig att uppleva ett dygn av rent jävla helvete. Pardon my french.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav marcooleo » 2011-09-25 16:12:27

IndividualThoughtPatterns skrev:
Iridia skrev:Ja, för länge sen. Fluorbaserad. Största effekten var att jag gick upp 20 kg.

Ataxi låter allvarligt.


Det var väldigt allvarligt. Idag känns det som att jag sprungit femton maraton lopp. Jag kommer sluta på den medicinen. Givetvis...
Funkade till en början men det slutade med att jag hamnade på sjukhuset med kramper och spasmer. Utan förmåga att röra mig själv.

Det är bokstavligen den värsta smärta jag varit med om. Aldrig hänt förut på någon medicin med mig, men denna gillade mig inte. Och jag har varit med om mycket sjukhusbesök. Detta var det mest hemska som har hänt mig.
Den fick mig att uppleva ett dygn av rent jävla helvete. Pardon my french.

Usch vad hemskt! Bra att du ska sluta med skiten, vet inte vad du lider av men jag vet att det finns betydligt snällare mediciner
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Fluanxol.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-25 21:53:28

marcooleo skrev:Usch vad hemskt! Bra att du ska sluta med skiten, vet inte vad du lider av men jag vet att det finns betydligt snällare mediciner


Jag tog detta för att jag är deprimerad. Den andra medicinen har bara hjälp marginellt och tror att Dr:n tänkte att jag behövde något att "kickstarta" processen. För jag går på en rätt stor dos av den andra medicinen med.

Tyckte att det var värt att pröva då det verkligen inkräcktar på alla aspekter av mitt liv. Men, det slutade som en "mardröm på burk". Vilket det givetvis finns en risk för. Men detta vara väldigt obarmhärtigt. Som en "blind diktator" som invadera min kropp och försökte styra mig genom att trycka på "alla knappar" på en och samma gång.

Trots detta måste man ju vara klar på punkten att för vissa hjälper detta. Men jag kan inte se ett mer grymt "straff" för någon än det som hände mig. Jag känner mig "våldtagen".
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav marcooleo » 2011-09-25 22:01:34

IndividualThoughtPatterns skrev:
marcooleo skrev:Usch vad hemskt! Bra att du ska sluta med skiten, vet inte vad du lider av men jag vet att det finns betydligt snällare mediciner


Jag tog detta för att jag är deprimerad. Den andra medicinen har bara hjälp marginellt och tror att Dr:n tänkte att jag behövde något att "kickstarta" processen. För jag går på en rätt stor dos av den andra medicinen med.

Tyckte att det var värt att pröva då det verkligen inkräcktar på alla aspekter av mitt liv. Men, det slutade som en "mardröm på burk". Vilket det givetvis finns en risk för. Men detta vara väldigt obarmhärtigt. Som en "blind diktator" som invadera min kropp och försökte styra mig genom att trycka på "alla knappar" på en och samma gång.

Trots detta måste man ju vara klar på punkten att för vissa hjälper detta. Men jag kan inte se ett mer grymt "straff" för någon än det som hände mig. Jag känner mig "våldtagen".

Tycker det är konstigt att läkaren skriver ut Fluanxol som är neuroleptikum för behandling av schizofreni. Rätt medicin för depression är ju antidepressiva medel. Jag har recidiverande depression, dvs återkommande depressioner och jag äter Cipralex som fungerar ganska bra. Den bästa jag haft är Mirtazapin men var tyvärr tvungen att sluta med den då den gjorde mig väldigt trött och jag fick en rejäl viktuppgång av den. Vad är det för andra medicin du tar?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Fluanxol.

Inläggav Debbido » 2011-09-25 23:07:04

Om du har fler diagnoser än depression så kan ju läkarna ta till neuroleptika. En del har för sig att AS gränsar till psykos. Om man t ex har vissa tvångshandlingar (rätt vanligt bland NPF) så satsar de gärna på neuroleptika fast Socialstyrelsen säger att det bara ska skrivas ut vid SVÅRA PSYKOSER. Mot denna regel bryter läkarna ständigt och ostraffat.

Den enda erfarenhet jag har av Fluanxol är att jag kände ej tjej med schizofreni, som ofta tvångsvårdades. Hon HATADE denna medicin. Den gav henne svåra blödningar, förlust av "Jaget" och svår viktuppgång. Den förhindrade dock inte hennes självmord.

Så, de måste ha väldigt starka skäl att ge dig Fluanxol! Man behöver inte acceptera oacceptabla biverkningar.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Fluanxol.

Inläggav Iridia » 2011-09-26 2:07:21

Jag fick inte ens information om att det var neuroleptika, hade inga sådana symtom. Inte heller varnad för att den kunde ge viktuppgång eller andra problem. Var väldigt naiv då och bara litade på min husläkare, som övertalade mig fast jag kände mig tveksam. Tog den bara under ett halvår. Antar att jag kom lindrigt undan ändå jämfört med TS.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fluanxol.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-26 11:18:20

Jag äter ju antidepressiva också, men de har som sagt funkat rätt dåligt. Jag tappar vikt, det är väl typ det. Jag kan inte veta exakt vad läkaren tänkte men antar det var i stil med: "Okay, du kan inte gå på antidepp och sömnmedel hela livet, vi prövar något mer drastiskt för att du behöver hjälp".
För hjälp behöver jag och detta var antagligen en rätt annorlunda reaktion på det hela. Det gör det inte mindre hemskt dock.

Som sagt, den funkade faktiskt lite först. Fick mig att känna mig "tom" istället för deprimerad, vilket var ett skönt ombytte för ett tag. Men kände även hur stel och rigid jag blev under den veckan jag tog det. Och sen ballade nerverna ut som sagt.

Förutom depression (antagligen dystymi då jag inte har några "egentliga" skov, utan är mer eller mindre rätt dålig hela tiden) så har jag ju givetvis en diagnos inom autismspektrumet med. Det är därför jag hänger här ibland.
Jag lider inte av schizofreni dock. Och har väldigt sällan, förutom vad som hände pga medicinen, varit "psykotisk" på något sätt.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-26 11:19:54

marcooleo skrev: Vad är det för andra medicin du tar?


Venlafaxin. Är snart uppe i maxdos. Sen får vi väl se vad som händer.
Jag vet att jag inte alltid känt såhär i alla fall. Så gissar på att det finns någon slags lösning till det hela.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav Iridia » 2011-09-26 11:40:38

Undrar om biverkningarna kan ha berott på kombinationen av olika läkemedel? Ibland kan de ju samverka på ett oförutsett vis.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fluanxol.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-26 12:49:58

Iridia skrev:Undrar om biverkningarna kan ha berott på kombinationen av olika läkemedel? Ibland kan de ju samverka på ett oförutsett vis.


Kan vara. Det är så svårt att som lekman försöka räkna ut det, även om jag nu försöker göra det. Den första läkaren jag mötte då "allt ballade ur" verkade ungefär lika välutbildad som jag själv. Så det kanske säger lite om hur "utbildade" de blir under sina utbildningar. Eller ja, förutom att bete sig som robotar när man skriker och vrider sig i smärtor.
De kan ju förstås inte veta allt, men fan... Läkaren borde gjort något, och det fortare. Istället för att skicka iväg mig 4 mil bort till ett annat sjukhus i svåra smärtor.

Men ang. det du sa. Jo, det skulle vara mycket intressant att veta. Är dock 90% säker på att det var Fluanxol som triggade detta.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav Mamoria » 2012-07-14 20:14:06

Jag fick bara en biverkning av den här medicinen. Synfel. Tror ena ögat drar snett, och så har synen blivit sämre på båda ögonen. Ganska mycket med.
Mamoria
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-05-12
Ort: Linköping

Re: Fluanxol.

Inläggav Juddy » 2012-07-14 21:53:48

Om du är svårt ataktisk så ska du sluta direkt, om du nu inte redan har gjort det.
Rörelserubbningar, dyskinesier, är vanliga vid behandling med neuroleptika. Själv klarar jag inte neuroleptika alls, jag gick upp i vikt och fick just rörelserubbningar. Jag har rörelserubbningar p g a en fysisk sjukdom också så det blev etter värre.

Hur man reagerar på den sortens mediciner är individuellt men aspergare reagerar inte sällan starkt på mediciner. De skulle ha provat med en vanlig antidepressiv medicin först, som något ssri-preparat. Det finns så många olika ssri att man behöver prova flera. Jag vet ju visserligen inte hur många du har provat.

Om man har väldigt mycket dyskinesier så att det känns som om musklerna ska sprängas närsomhelst så brukar man ge parkison-mediciner tillfälligt.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Fluanxol.

Inläggav Flia » 2012-07-14 22:52:03

Men varför fick du Fluanxol INNAN du kommit upp i maxdos av Venlafaxin??

Jag var deprimerad hela tiden tills jag kom upp i 300 g (150 x 2), nu mår jag jättebra.
Men Venlafaxin passar inte alla heller, den har sina biverkningar.

Har du gjort ADHD-utredning?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Fluanxol.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-07-16 15:36:30

Vet inte varför dem valde att skriva ut det tidigare. Antar att det var för att jag inte hade visat någon egentlig effekt på Venlafaxin. Eller någon annan medicin heller.
Men jag gick bara på fluanxol ett tag och jag har slutat med den sedan länge. Även prövat andra mediciner där efter med just depressionen verkar vara relativt behandlingsresistent hos mig.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Fluanxol.

Inläggav Juddy » 2012-07-16 15:41:43

Det tar ju alltid ett tag innan mediciner börjar verka, särskilt den här sortens mediciner. Att skriva ut annan medicin som har ungefär samma tidsram innan det börjar verka.

Om du fortsätter ha dyskinesier så tycker jag att du ska prata med läkare om att få något mot just det. Muskelvärken från dyskinesier är för jävliga.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Fluanxol

Inläggav Aina Yksin » 2014-10-10 17:33:53

Finns det någon här som tar Fluanxol? Hur har ni i så fall upplevt effekter/bieffekter?

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd.
Aina Yksin
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-10-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in