Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Alien » 2011-07-19 1:57:59

MrWin får en tillsägelse för att ha brutit mot forumregeln

skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra


Detta genom att dels ha ifrågasatt andra forumisters (en namngiven) AS/autismdiagnos, dels själv spekulerat i andra diagnoser. Att oombedd diagnosticera andra forumister bör undvikas.

Tillsägelsen meddelas även i pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav MrWin » 2011-07-25 8:46:28

Mobbing er noe i den duren at du/folk erter noen over lengre tid over en land/lange perioder og gjerne med fysisk vold inlkludert, erting derimot er f.eks det å gi personer lite pene kallenavn og krenkende uttalelser.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Nosie » 2011-07-25 14:07:59

oj vilken förvirrande tråd. :)

bör vi verkligen ägna tid åt en sådan fråga som mkt sannolikt kan förvirra en annan människa?
jag är själv känslig och ifrågasätter mig själv mkt. Jag är övertygad att jag inte är den enda som gör detta.

jag har fått min diagnos men anser inte att jag behöver bevisa något för NÅN. 8)
jag behöver helt enkelt hitta en fungerande vardag där jag undviker komplikationer som får mig att må surt.

min "autism" är inte min identitet. den gör vissa snurriga saker med min hjärna. vissa otroligt fashinerande och vissa mkt förvirrande och jobbiga.
man kallar en person som har den typ av svårigheter jag har "högfungerande autist".
detta, för att underlätta för MIG och min nära omgivning.
vi vill förstå hur jag kan tänka/göra för att leva ett fint och kul liv.
utan stress
utan ångest
utan oro
utan ledsenhet

jag anser att man alltid bör vända sina argumentationer emot sig själv innan man ifrågasätter en annan människa.

hej då :-)003
Nosie
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-07-23
Ort: Göteborg e inte bäst men himla gött

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Zombie » 2011-07-25 14:10:34

Nosie skrev:jag anser att man alltid bör vända sina argumentationer emot sig själv innan man ifrågasätter en annan människa.

Bra sagt. Och tycker jag med.

Nosie skrev:hej då :-)003

Hoppas det inte betyder att du bara var in här och vände... tråkigt om alla som är känsliga gör det.
Det finns alltid mer och fler än det som får en att må dåligt, och en del av det som får en att må dåligt kanske inte heller är så illa som det ser ut.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Nosie » 2011-07-25 14:21:54

Zombie skrev:Hoppas det inte betyder att du bara var in här och vände... tråkigt om alla som är känsliga gör det.
Det finns alltid mer och fler än det som får en att må dåligt, och en del av det som får en att må dåligt kanske inte heller är så illa som det ser ut.


jag vänder icke :D
försök att stoppa mig 8)

det du skrev om det som får en att må dåligt är trixigt. när jag är i förvirringen ÄR jag ju där. men då är ärlighet den bästa metoden för mig. att komma UT ur huvudet igen.

tack för ditt svar zombie :)
Nosie
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-07-23
Ort: Göteborg e inte bäst men himla gött

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav micke83 » 2011-07-25 23:01:08

Nosie skrev:jag har fått min diagnos men anser inte att jag behöver bevisa något för NÅN. 8)
jag behöver helt enkelt hitta en fungerande vardag där jag undviker komplikationer som får mig att må surt.

min "autism" är inte min identitet. den gör vissa snurriga saker med min hjärna. vissa otroligt fashinerande och vissa mkt förvirrande och jobbiga.
man kallar en person som har den typ av svårigheter jag har "högfungerande autist".
detta, för att underlätta för MIG och min nära omgivning.
vi vill förstå hur jag kan tänka/göra för att leva ett fint och kul liv.



Ja Nosie, jag kan inte annat än instämma. Somliga verkar bygga sin identitet kring en diagnos, men det är för mig inte så intressant.

Och att diskutera vem som är vad "på riktigt" är lika meningslöst som att diskutera vem som är "äkta" svensk.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav MrWin » 2011-09-23 23:25:00

Selvfølgelig er det forskjell på folk med AS/autisme, f.eks å si at alle aspergere/autister liker nøyaktig den samme maten, filmene, spillene, artisten/bandet/musikken, forfatteren, fotografen osv., men likhetene for AS/autisme er moderate-store vanskeligheter for sosial omgang (over lengre tid), noen med AS/autisme kan lære sosiale regler og fungere sånn sett greit i samfunnet (Bill Gates, Steven Spielberg, Bram Cohen) mens andre kan ikke det, en ting de aller fleste (muligens alle) med AS har til felles er at de blir slitne av for mye sosial omgang om gangen, de må ha pause etter en stund.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav MrWin » 2011-09-23 23:31:03

Jeg tror at jeg kanskje kan ha ADD ("ADHD uten hyperaktiviten/impulsiviten/rastløsheten") i tillegg til AS men disse to diagnosene har ikke noe som helst med hvor pratsom du er, dessuten er jeg veldig pratsom i virkeligheten og spesiellt med kollegaene mine på arbeidsplassen og grunnen til at jeg får problemer med å tale på MSN, Skype, Facebook etc. er kanskje fordi jeg er en gutt og jenter/kvinner er ofte mer sosiale enn gutter.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Alien » 2011-09-29 19:46:05

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-10-01 1:13:45

En "riktig aspergare" är för mig någon som har fått en AS-diagnos efter att ha undersökts korrekt (dvs fått en neuropsykiatrisk undersökning).
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in