Segway? Bygga själv?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Segway? Bygga själv?

Inläggav Miche » 2011-09-22 9:51:36

Läs här!

Kostnad, ca 3000 kr (och en hel del tid)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Wine » 2011-09-22 9:52:14

Kul, jag gillar Segways.

8)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav slackern » 2011-09-22 17:59:22

Kul grej :) inte för att vara glädjedödare men krävs det inte att man registrerar den på något sätt för att kunna köra den på allmän väg? Så att man inte åker dit för olovligkörning?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Fenren » 2011-09-22 18:55:48

slackern skrev:Kul grej :) inte för att vara glädjedödare men krävs det inte att man registrerar den på något sätt för att kunna köra den på allmän väg? Så att man inte åker dit för olovligkörning?


vad jag vet klassas den typen av fordon som cykel... och jag får bygga en cykel utan att registrera den, så det borde gå
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Wine » 2011-09-22 19:00:23

Segway klassas numera som cykel, förr fick man inte framföra segway hur som helst som t.ex. på gångbanor.

Den 1 oktober 2010 ändrades lagen om vägtrafikdefinitioner [2] så att begreppet cykel fick en vidare definition. Detta gjordes för att vissa eldrivna fordon som exempelvis Segway ska få föras fram i trafiken, förutsatt att de motsvarar definitionen och Transportstyrelsens nya tekniska krav.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Segway
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Fenren » 2011-09-22 19:05:35

:-)226 fan vad mitt minne är på hugget idag!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Zima33 » 2011-09-22 19:06:13

Wine skrev:Segway klassas numera som cykel, förr fick man inte framföra segway hur som helst som t.ex. på gångbanor.

Det får man fortfarande inte, på gångbanor alltså.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Wine » 2011-09-22 19:08:40

Zima33 skrev:Det får man fortfarande inte, på gångbanor alltså.


Jo man får köra segway på gångbanor och trottoarer:

"Segway tillåten på gångbanor"

Malmö.
Från förbjuden till tillåten på gångbanor och trottoarer.

– Följer de som använder en segway bara reglerna ska det inte vara några problem, säger Lars Ahlman, enhetschef på gatukontoret i Malmö och trafikexpert på SKL, Sveriges kommuner och landsting.


http://www.sydsvenskan.se/bil/article12 ... banor.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav slackern » 2011-09-22 19:14:41

Fenren skrev:
slackern skrev:Kul grej :) inte för att vara glädjedödare men krävs det inte att man registrerar den på något sätt för att kunna köra den på allmän väg? Så att man inte åker dit för olovligkörning?


vad jag vet klassas den typen av fordon som cykel... och jag får bygga en cykel utan att registrera den, så det borde gå


Jag uttryckete mej nog lite otydligt. Vad jag menar är att seagway är typgodkänd i Sverige börjar man tillverka något själv eller köper någon från Kina som inte är typgodkänd kan det bli problem? För om man köper en Seagway är det testad och typgodkänd köper man en kopia från Kina som inte är typgodkänd kan det bli problem? För jag vet att det är så med bilar köper man tex en bil från USA som inte finns i Sverige måste man få den typgodkänd vilket kan vara dyrt och bökigt. För tex om jag köper en kopia som går i 35 km/h istället för 20 km/h är det inte samma fordon längre som har blivit typgodkänt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Magnus » 2011-09-22 19:25:12

Jag byggde en snöscooter av min snowracer när jag var liten!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Zima33 » 2011-09-22 19:27:19

Wine skrev:
Zima33 skrev:Det får man fortfarande inte, på gångbanor alltså.


Jo man får köra segway på gångbanor och trottoarer:

"Segway tillåten på gångbanor"

Malmö.
Från förbjuden till tillåten på gångbanor och trottoarer.

– Följer de som använder en segway bara reglerna ska det inte vara några problem, säger Lars Ahlman, enhetschef på gatukontoret i Malmö och trafikexpert på SKL, Sveriges kommuner och landsting.


http://www.sydsvenskan.se/bil/article12 ... banor.html

Men den är ju klassad som cykel :?:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Wine » 2011-09-22 19:36:59

Södermalmspolisen i Stockholm har börjat använda segway.

:)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Fenren » 2011-09-22 20:59:33

slackern skrev:
Fenren skrev:
slackern skrev:Kul grej :) inte för att vara glädjedödare men krävs det inte att man registrerar den på något sätt för att kunna köra den på allmän väg? Så att man inte åker dit för olovligkörning?


vad jag vet klassas den typen av fordon som cykel... och jag får bygga en cykel utan att registrera den, så det borde gå


Jag uttryckete mej nog lite otydligt. Vad jag menar är att seagway är typgodkänd i Sverige börjar man tillverka något själv eller köper någon från Kina som inte är typgodkänd kan det bli problem? För om man köper en Seagway är det testad och typgodkänd köper man en kopia från Kina som inte är typgodkänd kan det bli problem? För jag vet att det är så med bilar köper man tex en bil från USA som inte finns i Sverige måste man få den typgodkänd vilket kan vara dyrt och bökigt. För tex om jag köper en kopia som går i 35 km/h istället för 20 km/h är det inte samma fordon längre som har blivit typgodkänt.


Nej, den behöver inte typgodkännas.

definitionen av en cykel är:

transportstyrelsen skrev:Ändringen innebär att ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning klassificeras som cykel, förutsatt att den framförs av en person utan passagerare och är konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

Samtidigt inför Transportstyrelsen tekniska krav på dessa cyklar (krav på manövrering, hållfasthet, utformning, maximala dimensioner, bromsutrustning, belysning, reflexer och ljudsignalanordning).


enligt denna sida

edit: mer noga definition hittas här
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav slackern » 2011-09-22 22:59:48

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:e]

vad jag vet klassas den typen av fordon som cykel... och jag får bygga en cykel utan att registrera den, så det borde gå


Jag uttryckete mej nog lite otydligt. Vad jag menar är att seagway är typgodkänd i Sverige börjar man tillverka något själv eller köper någon från Kina som inte är typgodkänd kan det bli problem? För om man köper en Seagway är det testad och typgodkänd köper man en kopia från Kina som inte är typgodkänd kan det bli problem? För jag vet att det är så med bilar köper man tex en bil från USA som inte finns i Sverige måste man få den typgodkänd vilket kan vara dyrt och bökigt. För tex om jag köper en kopia som går i 35 km/h istället för 20 km/h är det inte samma fordon längre som har blivit typgodkänt.


Nej, den behöver inte typgodkännas.

definitionen av en cykel är:

transportstyrelsen skrev:Ändringen innebär att ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning klassificeras som cykel, förutsatt att den framförs av en person utan passagerare och är konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

Samtidigt inför Transportstyrelsen tekniska krav på dessa cyklar (krav på manövrering, hållfasthet, utformning, maximala dimensioner, bromsutrustning, belysning, reflexer och ljudsignalanordning).


enligt denna sida

edit: mer noga definition hittas här


Tack för länkarna intressant läsning. Men det var något sånt här jag tänkte mej det kan bli strul med.
Och det borde gälla även en hemtillverkad.


Import av cyklar

Den som importerar cyklar ska förvissa sig om att cyklarna uppfyller de europeiska standarderna som är harmoniserade under EU:s produktsäkerhetsdirektiv 2001/95/EG.


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ler/Cykel/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav Parvlon » 2011-09-22 23:09:29

De är knappast en trafikfara.

Miche skrev:Kostnad, ca 3000 kr (och en hel del tid)!
Fanns en ritning på en sådan i tidningen elektor tror jag det var, för något år sedan. De sålde delarna i ett paket för 2k nånting. Man borde kunna få ner det till halva priset.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Segway? Bygga själv?

Inläggav LordNelson » 2011-09-22 23:39:12

Segway to heaven: http://svtplay.se/v/2374246/babel/greid ... 410,3,f,-1

"...de ville nog ge sig av, men de kom aldrig någonstans."
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in