Bota Fobi

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bota Fobi

Inläggav Björne » 2011-04-24 23:37:59

Nån som har erfarenhet av hur det går till att bli av med en fobi? Av vad jag läst, tror jag KBT skulle hjälpa i mitt fall eftersom fobin är specifik och bara påverkar mig under sommaren. Fast jag vet inte vart jag ska vända mig eftersom det inte är något dödligt problem, även om det kan vara nog så begränsande. Undrar om man blir tagen på allvar också.. fobier är ju oftast väldigt irrationella.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Bota Fobi

Inläggav Alien » 2011-04-24 23:47:59

Det har ju stått en del om Internet-KBT, finns det hos något sjukhus nära dig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bota Fobi

Inläggav Parvlon » 2011-04-24 23:55:13

Eventuellt lägger de till lite skitsnack mellan sessionerna men i princip går väl sån KBT ut på att man ska utsätta sig för det man är fobisk för?

Går mao utmärkt utan att blanda in sjukhus.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bota Fobi

Inläggav Björne » 2011-04-25 0:07:50

Jag har försökt det på egen hand, funkade inte för mig. :/
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Bota Fobi

Inläggav Björne » 2011-04-25 0:09:56

Alien skrev:Det har ju stått en del om Internet-KBT, finns det hos något sjukhus nära dig?


Ingen aning. Det verkar inte vara någon etablerad terapimetod.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Bota Fobi

Inläggav Parvlon » 2011-04-25 0:13:54

Björne skrev: Jag har försökt det på egen hand, funkade inte för mig. :/
Hur ofta utsätter du dig för det som du är fobisk för?

Min morsa har getingar som hon fått pippi på. Jag är övertygad om att om hon varit inlåst med 100 getingar i ett rum och inte fått något stick på en hel dag så hade fobin varit borta.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bota Fobi

Inläggav treeman » 2011-04-25 9:12:13

Björne skrev:Nån som har erfarenhet av hur det går till att bli av med en fobi? Av vad jag läst, tror jag KBT skulle hjälpa i mitt fall eftersom fobin är specifik och bara påverkar mig under sommaren. Fast jag vet inte vart jag ska vända mig eftersom det inte är något dödligt problem, även om det kan vara nog så begränsande. Undrar om man blir tagen på allvar också.. fobier är ju oftast väldigt irrationella.


Om du kan så utsätt dej för det du är rädd för om och om igen. Sen om och om igen.
Rädslan kommer minska och eventuellt försvinna. Man kan dock få ett antal nervsammanbrott "på resan mot boten".

Själv borde jag hålla varenda spindel jag ser i sommar i min hand. Har lite fobi mot dom små härligheterna.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Bota Fobi

Inläggav Miche » 2011-04-25 10:26:53

Försök om möjligt att använda små doser av det du är rädd för, som med spindlar. Titta på en spindel i en stängd burk och nöj dig med det. Nästa gång ta av locket och nöj dig med det. Gången därpå, titta på spindeln en stund i burken med öppet lock osv osv.

Vad är TS rädd för?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bota Fobi

Inläggav Alien » 2011-04-25 14:08:11

Fobier kan ju vara handikappande även om de inte är dödliga. T ex om man inte törs gå ut, el gå ut i naturen under sommaren.

Ett sätt skulle vara att ha någon med sig när man utsätter sig för det man är rädd för. Har man en terapeut så är den med. Senare kanske man kan träna ensam.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bota Fobi

Inläggav treeman » 2011-04-25 16:34:40

Okay inget ont menar nu men... ovanför...
:-)045

OT:
Miche skrev:Försök om möjligt att använda små doser av det du är rädd för, som med spindlar. Titta på en spindel i en stängd burk och nöj dig med det. Nästa gång ta av locket och nöj dig med det. Gången därpå, titta på spindeln en stund i burken med öppet lock osv osv.


Ska tänka på det. En burk först. Smart idé.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Bota Fobi

Inläggav Björne » 2011-04-25 23:51:01

Helst skulle jag vilja veta ifall någon annan har blivit av med en fobi och hur det gick till? Aspergare med fobier är väl jättevanligt trodde jag? Det där med att utsätta sig för det man är rädd för hjälper inte på mig, (alt. "jamen det är ju inte så farligt!") då hade jag ju slutat ha fobi för länge sedan.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Bota Fobi

Inläggav segdeg » 2011-04-26 11:01:56

Fobi eller Rädsla, en lagom portion av vetgirighet och självransakan har givit mig en mer nyanserad tillvaro, vissa rädslor behöver jag inte konfronteras med, andra av nödvändighet behållna fobier förvaras och odlas med skräckförtjusning i min fantasi.

Min mycket förenklade förklaring kan beskrivas som följande, Hundskräck efter en mycket svår barndomsupplevelse lindrade jag med hundägandets ansvar 35-år senare (en förkovran i ämnet gav mig så mycket annat att tänka på, att min puls och andning inte påverkades negativt av hundsituationer).

Homofobi inympat av en okunnig omgivning, skulle mycket väl ha blandats med främlingsrädsla och självförakt till en selektiv Socialfobi (men en nyfikenhet på vem jag själv är och var jag kommer ifrån och vart jag är på väg, har givit mig så många sidoeffekter att reflektera över, på vad livet kan ge, utan att fördomsfullt tynga ner mitt bagage av tillkortakommanden).

Har inget enkelt universellt svar på Fobihantering, skriver hantering då jag inte tror på att Bota Fobier, men att hantera rädslor framgångsrikt är ingen omöjlighet.

Min utan tvekan största skräck sedan barndomen är KRIG följt av ATOMBOMBER och det har jag inte kunnat lindra med läsning i ämnet eller alla krigsfilmer jag sett, kanske min utveckling på det området skulle lyckats bättre med Freds och konfliktforskning, fantasier och önsketänkande som aldrig kommer att realiseras med annat än att ge akt på hur jag bemöter min
närmsta omgivning, som jag ständigt upplever mig att stå i opposition till.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Bota Fobi

Inläggav Miche » 2011-04-26 11:24:20

segdeg skrev:Min utan tvekan största skräck sedan barndomen är KRIG följt av ATOMBOMBER och det har jag inte kunnat lindra med läsning i ämnet eller alla krigsfilmer jag sett,

Det är ju trots allt ganska naturligt och inget ohälsosamt att vara rädd för, dessutom knappast något som går att "bota med KBT"... Det är ju lite svårt att närma sig krig och atombomber steg för steg...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bota Fobi

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-02 23:34:21

Jag har extrem fobi mot tanken på tvångsklippning och har faktiskt ingen aning om ifall man ens kan bota den...?
Samt ormar, vilket jag faktiskt fått erbjudande om från vuxenhabiliteringen om att få hjälp mot.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bota Fobi

Inläggav nano » 2011-09-05 6:14:16

Jag botade mig själv en gång genom att fundera ikring det jag var rädd för utan att ta beslut om någonting.
Jag hade den tanken från början att jag inte skulle bestämma mig för varken det ena eller andra.
Tanke utan mål typ.
Sedan har man saker man kan ta ställning till senare.
Mycket enklare än att först ta beslut o sedan se om det var bra, fast just nu kör jag just med att utsätta mig o det är inte kul men det fungerar men frågan är vilken metod som är effektivast, jag tror på tänkarmetoden som mer långsiktig, men det kanske blir långsiktigt när man är färdig med den behandling jag får just nu.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Bota Fobi

Inläggav Björne » 2011-09-19 12:07:20

Henkka, jag visste inte att man kunde få det från habiliteringen. Det var mycket intressant. Privata inrättningar som jag hört med tar 1200 kr per besök och då får man räkna med ett par besök för att bli frisk från en fobi. Begränsar fobin dig så att du vill göra saker men inte kan på grund av fobin?
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Bota Fobi

Inläggav marcooleo » 2011-09-19 14:26:09

Henkkalexi skrev:Jag har extrem fobi mot tanken på tvångsklippning och har faktiskt ingen aning om ifall man ens kan bota den...?
Samt ormar, vilket jag faktiskt fått erbjudande om från vuxenhabiliteringen om att få hjälp mot.

Vad är tvångsklippning för något?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Bota Fobi

Inläggav Le_inimitable » 2011-09-19 17:28:52

Miche skrev:Det är ju lite svårt att närma sig krig och atombomber steg för steg...

Det är det ju inte; Man kan läsa om dem, titta på bilder och besöka museer, titta på krigsfilmer; Åka till krigsskådeplatser, skaffa uniform och spela airsoft, kanske skaffa sig en riktig militär utbildning, bli journalist och besöka riktiga krig; Campa lite grann invid platser som är troliga förstaslagsmål för kärnvapen o s v.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Bota Fobi

Inläggav Miche » 2011-09-19 17:46:43

Le_inimitable skrev:
Miche skrev:Det är ju lite svårt att närma sig krig och atombomber steg för steg...

Det är det ju inte; Man kan läsa om dem, titta på bilder och besöka museer, titta på krigsfilmer; Åka till krigsskådeplatser, skaffa uniform och spela airsoft, kanske skaffa sig en riktig militär utbildning, bli journalist och besöka riktiga krig; Campa lite grann invid platser som är troliga förstaslagsmål för kärnvapen o s v.

  • segdeg (som jag kommenterade) har redan gjort några av dessa steg utan framgång.
  • Varför skulle man vilja bli av med just rädslan för krig?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bota Fobi

Inläggav kullan » 2011-09-19 17:50:26

Miche skrev:Varför skulle man vilja bli av med just rädslan för krig?


En väldigt bra fråga. Krig är väl en av sakerna man bör vara rädd för eller?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bota Fobi

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-19 17:55:42

Björne skrev:Henkka, jag visste inte att man kunde få det från habiliteringen. Det var mycket intressant. Privata inrättningar som jag hört med tar 1200 kr per besök och då får man räkna med ett par besök för att bli frisk från en fobi. Begränsar fobin dig så att du vill göra saker men inte kan på grund av fobin?


Jag visste inte heller det, det var min sjukgymnast som berättade det. Jag ska uppdatera här så fort jag får veta mer.

Ja, jag kan inte gå i skogen förrän det blir vinter... det är väldigt störande, för det finns en jättefin promenadslinga där jag bor, och jag får hjärtklappning bara jag tänker på ormar som kan finnas där :cry:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bota Fobi

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-19 17:56:32

marcooleo skrev:
Henkkalexi skrev:Jag har extrem fobi mot tanken på tvångsklippning och har faktiskt ingen aning om ifall man ens kan bota den...?
Samt ormar, vilket jag faktiskt fått erbjudande om från vuxenhabiliteringen om att få hjälp mot.

Vad är tvångsklippning för något?


När en människa får sitt hår avklippt/avrakat mot sin vilja. Har sett det, och det var fruktansvärt obehagligt.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Bota Fobi

Inläggav Inger » 2011-09-19 19:04:16

Risken att detta skulle hända dig är väl tämligen mikroskopisk?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Bota Fobi

Inläggav Inger » 2011-09-19 19:21:48

Miche skrev:Försök om möjligt att använda små doser av det du är rädd för, som med spindlar. Titta på en spindel i en stängd burk och nöj dig med det. Nästa gång ta av locket och nöj dig med det. Gången därpå, titta på spindeln en stund i burken med öppet lock osv osv.

Det funkade för mig. Jag hade extrem arachnofobi från tidig barndom tills för 15 år sedan, då det började ta emot att döda de som kom in i huset. Så jag fångade dem i plastmugg och slängde ut istället, och höll på så i flera år. Nu reagerar jag knappt alls. Detta efter att alltså fått nästan panik bara av att se en spindel på TV. Min familj kan intyga hur hysterisk jag blev av minsta lilla kryp.

Idag var det inte mindre än två jaktspindlar i mitt badlakan (av någon anledning är de väldigt förtjusta i att gömma sig där) som ramlade ut när jag torkade mig, och jag bara "jaha" liksom. Orkade inte ens fånga och slänga ut dem så de är säkert tillbaka på sitt favoritställe nu... Har även klappat en hårig fågelspindel på Skansenakvariet och lät den krypa på handen. Hade trott att jag skulle reagera åtminstone på en sån stor men det var nästan ett antiklimax... den var bara gullig och hade små 'klibbiga' tassar som killade roligt på huden.

Började förresten tillvänjningen redan på 80-talet med att ha en stor spindelring. Den fascinerade och skrämde på samma gång men den levde åtminstone inte. Så, jo det funkar.

Men det måste gå extremt långsamt för att inte få motsatt effekt. Parvlons ide om att stänga in någon i ett rum med hundra getingar eller motsvarande är direkt kontraproduktivt och kan snarare befästa en fobi. Ingen seriös terapeut skulle drömma om att göra något sådant!

EFT för att lugna nerverna vid varje steg kan snabba på processen, och kan göras själv. http://www.youtube.com/watch?v=6i33V2EcVlY
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in