CSN hackat

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

CSN hackat

Inläggav Parvlon » 2008-01-26 23:08:13

Vet inte hur det ligger till med CSN+lösenord, men har man valt eget samt har samma på CSN som till sin email bör man byta den till emailen snarast.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=611928


[img]http://i30.tinypic.com/xmmpah.jpg[/img]
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:26:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Titti » 2008-01-26 23:43:12

Jag använder e-legitimation där som överallt annars det går och det torde väl vara säkert vad jag förstår. Eller har du annan info? Den måste ju matchas mot min dator och det lösen jag har till den för att funka.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:26:43, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Parvlon » 2008-01-26 23:54:12

http://csn-kortet.se kan man iallafall byta lösenord, hur många som valt eller inte vågar jag inte spekulera i eftersom jag inte haft någon nytta av csninformation själv på internet o heller inte vet hur lätt det var att byta sitt lösen. (många kan nog tänkas ändra till sitt standard om de får en förfrågan)
Inte säkert att hackarna kommit åt den databasen heller.

Ja kan inte det med e-leg precist, men sålänge det har något att göra med att du får olika nycklar genom externa grejjer varje gång så är det 77x säkrare än de flesta dator/webb baserade lösninngar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:26:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Titti » 2008-01-27 0:12:13

Jag laddade ner en e-legitimation från min internetbank med hjälp av min personliga inloggningsdosa. Den sparas i min dator och jag har själv valt ett lösenord på minst en förskräcklig massa tecken - jag har några fler än tio - och både bokstäver och siffror. När jag sen använder den för att identifiera mig letar webbsidan upp min e-leg i datorn och jag måste verifiera min egen identitet gentemot den genom mitt långa lösenord.

Förefaller tämligen pålitligt tycker jag. Jag kan ha flera samtidigt i olika datorer men bara max tre och de måste bytas en gång i halvåret.

Smidigt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:26:43, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Parvlon » 2008-01-27 0:26:15

Ok är nog ingen fara då,men som sagt kan inte e-leg, använder de bara någon standardkryptering så tar det äckligt lång tid att dekryptera denna ifrån en databas när lösen >8tecken(gärna tecken=aBc,123,!"#)- vilket såklart är bra.
Har man sen olika lösenord för olika sidor, så minskar risken att någon kan ta nytta av informationen avsevärt. Många sidor som blivit hackade på det sista så, men som tur är är de intrången gjorda utav uppmärksamhetssökande individer. Har hört om folk som fått sina pokerkonton länsade, men det verkar vara mycket vanligare att de "stjäl" WOW status. :lol:

Vad de kan komma åt på CSN vet jag inte heller, skulle gissa på värdelös information bara. Förutom just lösenordet då, men nu verkar ju sidan vara nere för 'reperation'. Så men i vanlig ordning kommer de väl inte skicka ut massmajl som förklarar att det var de som hade för dålig säkerhet. (någon på FB som påstår att de inte uppdaterat sidan/webbtjänsten eller whatever på 4år)
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in